Renault Wind 1.6 16V: radost z větru

TEST: Kdyby měl wind po kapotou dvoulitrový motor s výkonem kolem dvou set koní, jednalo by se o koupi desetiletí. Stylové malé auto se stahovací střechou a nečekaně objemným kufrem ale v nejsilnějším provedení žene vpřed jen stádo o velikosti 133 koní, takže tomu i přes sportovní nádech něco chybí. Hodnotit wind jen podle motoru ale nebudeme.


Vydáno: 11. 10. 2010

Když ke mě Renault Wind prvně dorazil, musel jsem se usmát. Paráda, prolétlo mi hlavou, takhle má vypadat auto pro mladé! Navíc je to coupé cabriolet… co víc chtít, když je vám pětadvacet?

Můj úsměv ovšem rychle zmizel, když jsem nasednul. Mladistvý, svěží a hlavně neotřelý design totiž zdobí wind  jen zvenčí. Interiér kope druhou ligu, spíš třetí.

 

Raději stát u auta

Palubní desku pokrývají plasty, za které se musí stydět i o poznání levnější Dacia – jakákoliv. Zavírání dveří zajišťují poutka jako u závodních speciálů, ale tady jsou proto, aby to jako vypadalo. Stahování okének je umístěno, jako za starých časů, pod rádiem a samotný přehrávač je „obyčejným“ standardem u značky Renault. Šeď a průměr.

 

 

Na druhou stranu musím uznat, že vnitřek auta byl dobře sjednocený a kompaktní – nic vás neruší od prožitku z jízdy. Po pár dnech si zvyknete a zjistíte, že vám to vlastně nevadí. Že není důvod, aby byl interiér nějak dál vyšperkován.

 

Dojem s ním ovšem rozhodně neuděláte. Spíš naopak.

 

Laciný vnitřek je ale daň, kterou je třeba přijmout za malé stylové auto, které nestojí milion korun.

 

Jediným velkým plusem interiéru (ale i plusovou položkou k ceně) jsou hezké kožené sedačky. Pokud vám nebude líto 30 000 Kč, dostanete dobře vypadající křesla s vynikajícím bočním vedením… která jsou ovšem příliš měkká. Už po sto kilometrech z nich bolí záda.

 

Tak nějak hlavně do města

Pravdou ovšem zůstává, že větší  vzdálenosti budete s malým windem absolvovat velmi výjimečně. Ačkoliv má dvoumístný roadster nečekaně velký kufr, zůstane autem hlavně do města, případně na krátké výlety.

 

 

Chybějící zadní sedačky totiž omezují jeho využití na úplné maximum. Navíc ačkoliv je prostor uvnitř útulně malý, po delším čase jízdy vzdušnost přeci jen schází.

 

Ať mi vlajou vlasy…

Když vám přeci jen bude těsno, nabízí wind jednoduché řešení.

 

Renault přišel u windu v pravdě s revolučním systémem – malá střecha se jednoduše překlopí do zavazadlového prostoru.

 

Během dvanácti sekund opíše horní část auta oblouk sto osmdesáti stupňů, a z coupé se stane roadster.

Prosté a geniální.

 

Díky rychlosti, s jakou střecha zmizí v zavazadlovém prostoru (nebo naopak) si můžete téhle parády dopřávat třeba při čekání na semaforech. Nejen, že vám výhled „do světa“ rázem zlepší den, ale děláte velký dojem na všechny v blízkém okolí. A to je taky příjemné, což, pánové?

Jedinou vaší povinností při procesu je zatáhnout ruční brzdu a střechu uvolnit nebo naopak přitáhnout speciálním kloubem v interiéru. Záležitost pár sekund.

 

Nenásilný

Díky konstrukci sklápění střechy se stává tenhle malý Renault jedním z nejzajímavějších automobilů dneška. Jeho variabilita je velmi překvapivá a navíc si auto zachovalo dost velký kufr, abychom ho nekategorizovali pouze jako městské přibližovalo nebo výletní vozík.

Wind se totiž městu vymyká také svými jízdními vlastnostmi.

 

Automobil stojí na příjemně tvrdém podvozku a jeho tuhost podtrhují stylová sedmnáctipalcová kola. Vůz dokáže, i přes své vysoko položené těžiště, překvapivě dobře sedět v zatáčkách a ani dálnice mu nedělá větší problémy.

 

Během pár chvil se dokáže rozjet k povoleným sto třiceti a bez větších problémů limit překročí o třicet kilometrů v hodině. Daní za vyšší rychlost je hluk, který prostupuje kabinou, a trochu spotřeba.

 

 

Ta se při 130 km/h pohybuje kolem přijatelných 8,3 litru, při zvýšení rychlosti na 160 km/h stoupá až k 11 litrům a dalších 10 km/h navíc stojí další litr průměrné spotřeby. Ve městě si auto vede nad očekávání dobře s 6,5 litry na sto kilometrů.

 

RS nečekejte

I když pod kapotou Renaultu Wind tepe benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru se 133 koňmi, který pohání i Reanult Twingo RS, tak sportovní výkony nečekejte. Wind dokáže velmi svižně a stabilně brázdit české okresky, ale akcelerace je i přes burácející motor spíše z dimenze pomalých, byť papírově se rozjede z nuly na stovku za slušných 9 sekund.

 

 

Sportovnějšímu dojmu z jízdy napomáhá tužší ovládání volantu, při kterém máte opravdu pocit spojení s koly, a rádoby sportovní řazení, které je tuhé kolem středu. Rychlostní stupně je ovšem potřeba sázet chvílemi dost velkou silou a přesnost řazení chybí. Občas rychlost vypadla nebo spíš nezapadla vůbec – hlavně zpátečka.

 

Renault Wind vs. realita

Renault Wind je bezesporu stylové auto, které zaujme a udělá dojem. Ačkoliv starší generace hodnotí jeho vzhled nevalně, lidem mezi 20 – 40 lety se jeho originalita líbí. Do šedi českých škodovek a německých volkswagenů s ním rozhodně nezapadnete.

Obrovským minusem je ovšem interiér, který ho degraduje do kategorie laciných rumunských Dacií.

 

Za pozitivum můžeme počítat také poměrně přijatelnou cenu. Tedy na podobný typ auta. Při pohledu na jeho praktičnost a také ke konkurenci (MINI nebo DS3), ovšem nevychází wind nejlépe. A pokud budeme bezohlední, můžeme srovnávat i například se starší verzí Porsche Boxster, kterou pořídíte v Německu za přibližně stejnou cenu, a ačkoliv budou náklady na celý provoz o poznání vyšší, stylem a silou motoru nechává porsche winda doslova ve větru.

 

Wind není autem pro každého. Jedná se tak o druhé, spíš třetí auto do rodiny. Pokud se s ním ale párkrát projedete, rozhodně vám přiroste k srdci a na každou jízdu se budete těšit. I přes ony, tu větší, tu menší, nedostatky.

 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No tohle přeci není nic pro mě! Vypdá jak potrhlá žirafa a navíc se tam vůbec nemůžu vejít! Uznávám, že ten kufr je na takhle malé auto vážně velký, ale to je podle mě jediné plus! No k čemu je takováhle malá obluda? Na tohle už jsem prostě asi moc starej…
Dávám známku 4
Jana Jana: Musím souhlasit s tátou. Wind se mi ale vůbec nelíbí. Ta pořizovací cena sice nepatří mezi nejhorší, ale za dvoumístné auto je to pořád hodně. Bezpečnostní prověrky sice neznám, ale podle mě je to takový věchýtek, že by větší náraz sotva konstrukce vydržela. Sice k němu mám i díky spotřebě menší odpor než Tonda, ale ani pro mě tohle auto prostě není.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Windík dobrý. Vypadá stylově. Teda, jenom z venku. Vevnitř bych měla raději pořád zavřený oči. Proboha, proč tam nemohli dát aspon trochu barev a stylu? Podívejte na DS3 nebo moje vytoužené MINI! To je óda na mladistvý design a styl, ale tady?! Kde nic tu nic. Spíš jenom hnusný šedivý plasty a trocha kůže za hodně peněz. Pro mě tedy na půli cesty, i když velikostí ideální auto.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Lehký to je, má to 133 koní, tak by to snad mohlo i jezdit, říkal jsem si. Ale ouha. Auto křičí jako o život, ale že by nějak výrazně akcelerovalo, to se říci nedá. To naladění podvozku není špatný, v krátkých zakrutách na okráskách to docela zvládá, ale dlouhé širší zatáčky mu dávají zabrat. Přeci jen to těžiště auta je hodně vysoko. Hodně se mi líbila tuhost volantu, která podle mě k takovýmu autu patří. Ale zase to řazení, oni se to ti Francouzsi asi nenaučí… No, takže pro mě taky tak nějak na půl.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Exception: 449 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  47 800 Kč

Celková cena: 497 700 Kč

Výbava

VZHLED

Specifická chromovaná koncovka výfuku

Logo na boku «Wind» Ozdobné kryty masky chladiče v barvě matného chromu/ kovově šedé

AKTIVNÍ A PASIVNÍ BEZPEČNOST, OCHRANA

ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd

Airbag řidiče a spolujezdce

Boční airbagy vpředu

Možnost odpojení airbagu spolujezdce vpředu

Elektronický stabilizační systém ESP (odpojitelný na motoru 1,6 133 k)

DVEŘE A OCHRANA

Centrální zamykání s dálkovým ovládáním

Kontrolka nezapnutí bezpečnostního pásu

ŘÍZENÍ

Elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem

Tempomat s omezovačem rychlosti

Otáčkoměr

VIDITELNOST A OSVĚTLENÍ

Mlhové světlomety

Dešťový a světelný senzor

KOMFORT

Automatická klimatizace

Výškově nastavitelný volant a hlavice řadicí páky v kůži

Elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v černé lesklé barvě/ chromovaná

Elektricky ovládaná okna

Interiér s červenými detaily (kryt sdruženého přístroje palubní desky, koberečky s červeným lemem,¨úchyty na dveřích z kožených popruhů)

SEDADLA

Výškově nastavitelná sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy

KOMUNIKACE

Rádio 4×35 W Bluetooth CD MP3, s ovládáním pod volantem, odděleným displejem + C-Box (vstup USB a jack 3,5mm)

Doplňková výbava

Metalíza (10 300 Kč), Disky kol z lehké slitiny 17″ s diamantovým efektem (7 500 Kč), Světlé kožené čalounění „Camel“ (30 000 Kč)

RENAULT WIND 1.6 16 V 98 KW/133 K EXCEPTION
Objem motoru 1,6 l
Maximální výkon 98 kW (133 k) při 6750 ot/min
Maximální točivý moment 160 Nm při 4400 ot/min
Převodovka 6 MT
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s
Udávaná spotřeba město 9,1 l
Spotřeba mimo město 5,7 l
Kombinovaná spotřeba 7,0 l
Spotřeba během testu 6,5 / 8,3 / 7,2 l
Provozní hmotnost 1173 kg
Délka / výška / šířka 3833 / 1381 / 1689 mm
Rozvor 2368 mm
Zavazadelník / po sklopení 270 l

 

Galerie