TEST: Kdyby měl wind po kapotou dvoulitrový motor s výkonem kolem dvou set koní, jednalo by se o koupi desetiletí. Stylové malé auto se stahovací střechou a nečekaně objemným kufrem ale v nejsilnějším provedení žene vpřed jen stádo o velikosti 133 koní, takže tomu i přes sportovní nádech něco chybí. Hodnotit wind jen podle motoru ale nebudeme.
Vydáno: 11. 10. 2010
Když ke mě Renault Wind prvně dorazil, musel jsem se usmát. Paráda, prolétlo mi hlavou, takhle má vypadat auto pro mladé! Navíc je to coupé cabriolet… co víc chtít, když je vám pětadvacet?
Můj úsměv ovšem rychle zmizel, když jsem nasednul. Mladistvý, svěží a hlavně neotřelý design totiž zdobí wind jen zvenčí. Interiér kope druhou ligu, spíš třetí.
Raději stát u auta
Palubní desku pokrývají plasty, za které se musí stydět i o poznání levnější
Dacia – jakákoliv. Zavírání dveří zajišťují poutka jako u závodních speciálů, ale tady jsou proto, aby to jako vypadalo. Stahování okének je umístěno, jako za starých časů, pod rádiem a samotný přehrávač je „obyčejným“ standardem u značky
Renault. Šeď a průměr.
Na druhou stranu musím uznat, že vnitřek auta byl dobře sjednocený a kompaktní – nic vás neruší od prožitku z jízdy. Po pár dnech si zvyknete a zjistíte, že vám to vlastně nevadí. Že není důvod, aby byl interiér nějak dál vyšperkován.
Dojem s ním ovšem rozhodně neuděláte. Spíš naopak.
Laciný vnitřek je ale daň, kterou je třeba přijmout za malé stylové auto, které nestojí milion korun.
Jediným velkým plusem interiéru (ale i plusovou položkou k ceně) jsou hezké kožené sedačky. Pokud vám nebude líto 30 000 Kč, dostanete dobře vypadající křesla s vynikajícím bočním vedením… která jsou ovšem příliš měkká. Už po sto kilometrech z nich bolí záda.
Tak nějak hlavně do města
Pravdou ovšem zůstává, že větší vzdálenosti budete s malým windem absolvovat velmi výjimečně. Ačkoliv má dvoumístný roadster nečekaně velký kufr, zůstane autem hlavně do města, případně na krátké výlety.
Chybějící zadní sedačky totiž omezují jeho využití na úplné maximum. Navíc ačkoliv je prostor uvnitř útulně malý, po delším čase jízdy vzdušnost přeci jen schází.
Ať mi vlajou vlasy…
Když vám přeci jen bude těsno, nabízí wind jednoduché řešení.
Renault přišel u windu v pravdě s revolučním systémem – malá střecha se jednoduše překlopí do zavazadlového prostoru.
Během dvanácti sekund opíše horní část auta oblouk sto osmdesáti stupňů, a z coupé se stane roadster.
Prosté a geniální.
Díky rychlosti, s jakou střecha zmizí v zavazadlovém prostoru (nebo naopak) si můžete téhle parády dopřávat třeba při čekání na semaforech. Nejen, že vám výhled „do světa“ rázem zlepší den, ale děláte velký dojem na všechny v blízkém okolí. A to je taky příjemné, což, pánové?
Jedinou vaší povinností při procesu je zatáhnout ruční brzdu a střechu uvolnit nebo naopak přitáhnout speciálním kloubem v interiéru. Záležitost pár sekund.
Nenásilný
Díky konstrukci sklápění střechy se stává tenhle malý Renault jedním z nejzajímavějších automobilů dneška. Jeho variabilita je velmi překvapivá a navíc si auto zachovalo dost velký kufr, abychom ho nekategorizovali pouze jako městské přibližovalo nebo výletní vozík.
Wind se totiž městu vymyká také svými jízdními vlastnostmi.
Automobil stojí na příjemně tvrdém podvozku a jeho tuhost podtrhují stylová sedmnáctipalcová kola. Vůz dokáže, i přes své vysoko položené těžiště, překvapivě dobře sedět v zatáčkách a ani dálnice mu nedělá větší problémy.
Během pár chvil se dokáže rozjet k povoleným sto třiceti a bez větších problémů limit překročí o třicet kilometrů v hodině. Daní za vyšší rychlost je hluk, který prostupuje kabinou, a trochu spotřeba.
Ta se při 130 km/h pohybuje kolem přijatelných 8,3 litru, při zvýšení rychlosti na 160 km/h stoupá až k 11 litrům a dalších 10 km/h navíc stojí další litr průměrné spotřeby. Ve městě si auto vede nad očekávání dobře s 6,5 litry na sto kilometrů.
RS nečekejte
I když pod kapotou Renaultu Wind tepe benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru se 133 koňmi, který pohání i
Reanult Twingo RS, tak sportovní výkony nečekejte. Wind dokáže velmi svižně a stabilně brázdit české okresky, ale akcelerace je i přes burácející motor spíše z dimenze pomalých, byť papírově se rozjede z nuly na stovku za slušných 9 sekund.
Sportovnějšímu dojmu z jízdy napomáhá tužší ovládání volantu, při kterém máte opravdu pocit spojení s koly, a rádoby sportovní řazení, které je tuhé kolem středu. Rychlostní stupně je ovšem potřeba sázet chvílemi dost velkou silou a přesnost řazení chybí. Občas rychlost vypadla nebo spíš nezapadla vůbec – hlavně zpátečka.
Renault Wind vs. realita
Renault Wind je bezesporu stylové auto, které zaujme a udělá dojem. Ačkoliv starší generace hodnotí jeho vzhled nevalně, lidem mezi 20 – 40 lety se jeho originalita líbí. Do šedi českých škodovek a německých volkswagenů s ním rozhodně nezapadnete.
Obrovským minusem je ovšem interiér, který ho degraduje do kategorie laciných rumunských Dacií.
Za pozitivum můžeme počítat také poměrně přijatelnou cenu. Tedy na podobný typ auta. Při pohledu na jeho praktičnost a také ke konkurenci (
MINI nebo
DS3), ovšem nevychází wind nejlépe. A pokud budeme bezohlední, můžeme srovnávat i například se starší verzí Porsche Boxster, kterou pořídíte v Německu za přibližně stejnou cenu, a ačkoliv budou náklady na celý provoz o poznání vyšší, stylem a silou motoru nechává porsche winda doslova ve větru.
Wind není autem pro každého. Jedná se tak o druhé, spíš třetí auto do rodiny. Pokud se s ním ale párkrát projedete, rozhodně vám přiroste k srdci a na každou jízdu se budete těšit. I přes ony, tu větší, tu menší, nedostatky.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
|
Antonín: No tohle přeci není nic pro mě! Vypdá jak potrhlá žirafa a navíc se tam vůbec nemůžu vejít! Uznávám, že ten kufr je na takhle malé auto vážně velký, ale to je podle mě jediné plus! No k čemu je takováhle malá obluda? Na tohle už jsem prostě asi moc starej… Dávám známku 4
|
|
Jana: Musím souhlasit s tátou. Wind se mi ale vůbec nelíbí. Ta pořizovací cena sice nepatří mezi nejhorší, ale za dvoumístné auto je to pořád hodně. Bezpečnostní prověrky sice neznám, ale podle mě je to takový věchýtek, že by větší náraz sotva konstrukce vydržela. Sice k němu mám i díky spotřebě menší odpor než Tonda, ale ani pro mě tohle auto prostě není. Dávám známku 3
|
|
Nikola: Windík dobrý. Vypadá stylově. Teda, jenom z venku. Vevnitř bych měla raději pořád zavřený oči. Proboha, proč tam nemohli dát aspon trochu barev a stylu? Podívejte na DS3 nebo moje vytoužené MINI! To je óda na mladistvý design a styl, ale tady?! Kde nic tu nic. Spíš jenom hnusný šedivý plasty a trocha kůže za hodně peněz. Pro mě tedy na půli cesty, i když velikostí ideální auto. Dávám známku 2-
|
|
Tomáš: Lehký to je, má to 133 koní, tak by to snad mohlo i jezdit, říkal jsem si. Ale ouha. Auto křičí jako o život, ale že by nějak výrazně akcelerovalo, to se říci nedá. To naladění podvozku není špatný, v krátkých zakrutách na okráskách to docela zvládá, ale dlouhé širší zatáčky mu dávají zabrat. Přeci jen to těžiště auta je hodně vysoko. Hodně se mi líbila tuhost volantu, která podle mě k takovýmu autu patří. Ale zase to řazení, oni se to ti Francouzsi asi nenaučí… No, takže pro mě taky tak nějak na půl. Dávám známku 2
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena v provedení Exception: 449 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 47 800 Kč
Celková cena: 497 700 Kč
RENAULT WIND 1.6 16 V 98 KW/133 K EXCEPTION
|
Objem motoru |
1,6 l |
Maximální výkon |
98 kW (133 k) při 6750 ot/min |
Maximální točivý moment |
160 Nm při 4400 ot/min |
Převodovka |
6 MT |
Maximální rychlost |
201 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
9,2 s |
Udávaná spotřeba město |
9,1 l |
Spotřeba mimo město |
5,7 l |
Kombinovaná spotřeba |
7,0 l |
Spotřeba během testu |
6,5 / 8,3 / 7,2 l |
Provozní hmotnost |
1173 kg |
Délka / výška / šířka |
3833 / 1381 / 1689 mm |
Rozvor |
2368 mm |
Zavazadelník / po sklopení |
270 l |
Galerie