Limuzína pro císaře: Toyota Century přichází v nové generaci

Šéfové velkých firem a představitelé státu, jehož hlavou je císař — i pro tyto nejvyšší kruhy musí největší japonská automobilka nabídnout adekvátní auto. Právě pro ně Toyota už padesát let vyrábí limuzínu Century. Její třetí generace teď přichází do japonských autosalonů.

Toyota Century se poprvé představila v roce 1967 u příležitosti stého výročí narozenin Sakichi Toyody, zakladatele Toyota Group. Za padesát let se vystřídaly jen dvě generace auta, to svědčí o velké konzervativnosti jeho majitelů. Je to mimo jiné oficiální limuzína císaře Akihita, který má speciálně vybavenou verzi tohoto modelu v hodnotě 11 milionů korun.

I nová limuzína hodně čerpá z tradice. Odvolává se na historii tohoto modelu i na kulturní dědictví Japonska. Ale je vidět, že sem dorazilo 21. století. Dřívější dvanáctiválec nahradil hybrid, který kombinuje pětilitrový motor V8 s elektromotorem a celkovým výkonem 431 koní. Využívá nikl-vodíkovou baterii a průměrně spotřebuje 7,7 l/100 km podle japonského cyklu JC08.

Ticho v interiéru je výsledkem práce hybridního pohonu a pečlivého odhlučnění kabiny. Při zpracování dveří bylo využito řemeslné umění epochy Heian, která pochází z let 794 až 1185 n.l. Za svoji hloubku vděčí černý lak Kamui (ethernal black) sedmi vrstvám a různým technikám leštění, včetně mokrého písku. Čelo zdobí ručně provedený emblém fénixe.

Čalounění interiéru je kombinováno s dřevěnými prvky. Zadní sedadlo vlevo je vybaveno masážní funkcí a zvedací podnožkou. Toto místo je určeno pro hlavního pasažéra, proto se na něj zaměřují také funkce multimediálního systému, ozvučení a klimatizace. K jejich kontrole slouží dotyková obrazovka připevněná k loketní opěrce pod pravou rukou.

Toyota Century je v nabídce autosalonů Toyoty po celém Japonsku. Automobilka předpokládá, že se měsíčně prodá přibližně 50 vozů. Ceny začínají na 19,6 milionů jenů, což jsou v přepočtu necelé čtyři miliony korun.

Galerie