Všichni se pokloňte, přichází nový král s velkým srdcem. Harley-Davidson Road King Special přijíždí do našich krajů s novým motorem, jinak je to ale pořád ten vrchol, který tak obdivujeme.
Jednou z největších novinek posledních let je pro Harley-Davidson nový motor Milwaukee-Eight, který slibuje hodně emocí a zlepšení pocitu z jízdy ve všech směrech. Harley tento motor dává do všech modelu Touring od roku 2017. Od nového srdce si slibuje opravdu hodně a láká motorkáře na větší výkon a lepší točivý moment, který narostl o 10 procent od motorů minulé generace.
Do testu s tímto motorem jsme si tentokrát vzali novinku Road King Special. Bike v temně černém kabátu zaujme na první pohled a říká jasně a nekompromisně: jdeme na to!
Styl na prvním místě
Od klasického Road Kingu se tahle verze liší svojí surovostí. Nehledejte tu ochranné plexi, tahle motorka je pro drsné chlapy, co se před ničím neschovávají. Všechno ostatní je lakované do černé barvy: ovládací prvky, padací rám, motor a dokonce i výfuk. Pak jsou tu nějaké drobnosti, jako směrovky na jiném místě a tak podobně.
Musím říct, že tahle černočerná strategie funguje perfektně. Už na první pohled ve mně vzbuzuje hodně emocí a temně černá barva mě naprosto pohlcuje. King zaujme hned přední částí, které dominuje nezvykle masivní světlomet a rebelská řídítka typu mini-ape. Zvláštní pozici umocňuje nízké sedlo a absence jakékoliv ochrany proti větru. Litá kola jsou pěkná, hodně členitá a lakovaná — jak jinak — do černé barvy.
King není žádný drobek, váží 372 kg včetně náplní, ovšem s prázdnými kufry. Ty se mimochodem zdají větší, než ve skutečnosti jsou, navíc jsou posazené hned na výfukách, takže v nich je značné teplo. Jejich vzhled je hodně dominantní a z Harleye dělá opravdu masivní motorku.
Zapomeňte na spolujezdce. Design je u Kinga vším a tak šlo sedlo pozvolna dolů zároveň se zadním blatníkem. Vzhledu to prospívá, uznávám, ale při akceleraci hledejte přítelkyni daleko za motorkou. Tohle je jedna z mála věcí, co se dá na Kingovi vytknout.
Veškeré ukazatele jsou soustředěny do prostoru na nádrži, což vypadá hezky, ale zapomeňte na sledování jakéhokoliv údaje. Najdeme tady velký analogový ukazatel rychlosti a v malém LCD displeji si můžete zvolit mezi zobrazením rychlosti a RPM, časem nebo nájezdem, níže najdeme kontrolky blinkru. Ale zapomeňte, že byste zvládli sledovat všechny kontrolky, to jednoduše nejde, každá jejich kontrola znamená ztrátu kontaktu s vozovkou. Další úlitba tradici, ale je to špatně, škoda že tyhle prvky nejsou zakomponované mezi řídítky jako u jiných modelů H—D.
Síla rychlosti
Dost fňukání, jdeme jezdit. Harley-Davidson pro tuhle motorku tradičně neudává výkon, ale buďte si jistí, že je přes 100 koní. Důležitější je točivý moment 150 Nm ve 3250 otáčkách. Tohle slibuje agresivnější zlobivou jízdu.
King má velké srdce o objemu 1745 ccm, motor jede opravdu svižně a hned odspodu vám začne trhat ruce. Výkonu má opravdu hodně a to mě dost baví, Král vás k tomu nenutí, ale umí jezdit hodně rychle, to už je na každém, jak si to chce užít.
Kdo má zkušenosti tímto typem motorek, tak ho hmotnost 372 kg jistě nepřekvapí. Mohlo by se zdát, že při takové váze bude King neohrabaný, ale podvozek zde pracuje natolik dobře, že po ujetí prvních metrů nechává případné obavy za sebou. Jízda je velice pohodlná i v městských uličkách, kde na nás čekají každodenní překážky, jako koleje, výmoly a kanály. Cítil jsem se bezpečně a sebejistě, ale teprve po vyjetí z ruchu velkoměsta si to začínám užívat na 100 % a Road King mě začíná odměňovat pocitem jedinečnosti.
Motor s masivním krouťákem si výborně rozumí s šestistupňovou převodovkou, kde je všechno zaměřeno na vychutnání jízdy, a díky preciznímu vyvážení zvládá s přehledem i zatáčky. Do řídítek jdou trochu vibrace od motoru ale ani při delší jízdě mě nic nebrní a nebolí, Road King polyká kilometry jak splašený a cesta utíká ani nevím jak.
Požitek z jízdy umocňuje nově přepracovaný podvozek. Celá řada Touring dostala nové přední a zadní odpružení, jeho výhodou je oproti předchozí generaci větší rozsah nastavení zadních tlumičů. Nový standard je systém ABS, na který si prostě u nových motorek musíme zvyknout. U Kinga mě nijak neomezoval a to je dobře. Brzdy nevadnou a nejsou nikterak zákeřné, Harley používá špičkové komponenty co dodají jistotu za každé situace.
V základu tu není žádná ochrana proti větru. Do nějakých 150 km/h to nevadí a cesta je bez problému, ale i vítr dokáže někdy pěkně potrápit, takže komu na tomhle záleží, doporučuji dokoupit vyšší plexi.
V továrně udělali kus páce, kvalitní zpracování je vidět všude v každém detailu, a ten motor, to je prostě klenot: vyšší točivý moment, rychlejší akcelerace, propracovaný systém odvodu tepla od motoru a hlavně skoro žádné vibrace. Všechno spolu krásně ladí a vytváří tak skvělou kombinaci luxusu, pohodlí a zábavy.
Asi se sluší říct, že Road King je motorka na pohodové vyjížďky, vše je zaměřené na pohodlí, takže kdo chce kochačku mimo městskou džungli, je pro něj tenhle stroj správný. Není to kladivo na čarodějnice, jako třeba bratříček H—D Breakout nebo H—D Night Rod. Každý má jiný styl, takže pokud váháte a připadají vám všechny tyto motorky docela podobné, doporučuji zajít přímo k prodejci a vyzkoušet víc modelů.
Když jste král, tak na to máte
Harley je symbolem luxusu, tradice a pohodlí. U Road Kingu tomu není jinak. Když s ním vyrazíte na silnice, je to opravdu zážitek. Jasně, není to mašina pro milovníky rychlosti a okruhů, mluvíme tu o Harley-Davidson a to je hlavně o pocitu z jízdy.
Jako každý Harley má i tento velkou škálu doplňků a tak si každý může upravit bike k obrazu svému. Všechno ale něco stojí, King začíná na cenovce 545 000Kč za styl si hold musíme sáhnout hlouběji do kapsy. Road King ve verzi Special vyjde na 20 810 eur bez DPH (oproti tomu standardní Road King i Road King Classic vyjde o 750 eur levněji).
To je spousta peněz, to připouštím. Ovšem oprávněně. Road King Special dělá majitele jasným králem silnic v kategorii Touring. Kdo chce na první pohled zaujmout a chce si užívat dálek naší krásné země, je King jasnou volbou. Kdo žije jako král musí jako král jezdit — a pro toho je tady Road King Special.