Komentář: Volkswagen skončí se spalovacími motory v roce 2026. Ale spíš později

Volkswagen

Rodina elektrických vozů Volkswagen I.D. Foto: Volkswagen

Příští generace spalovacích motorů má být pro Volkswagen poslední. V roce 2026 představí nová auta s benzinovými a dieselovými motory, potom skončí s jejich vývojem. Spalovací motory z nabídky úplně zmizí kolem roku 2040.

Vyplývá to z vyjádření šéfa strategie značky Volkswagen, Michaela Josta. “Kolegové z vývoje pracují na poslední technické platformě, která nemá neutrální bilanci emisí CO2,” uvedl Jost podle Bloombergu a dodal: “Naše spalovací motory budeme postupně stahovat z nabídky až na absolutní minimum.”

Volkswagen, největší automobilka světa, v současnosti začíná představovat svá nová plně elektrická auta. Nedávno uvedla SUV Audi e-tron, příští rok představí Porsche Taycan a během 12 měsíců začne vyrábět první vůz z elektrické řady I.D., hatchback Neo, což bude ekvivalent Golfu. Do elektrifikace investuje koncern v příštích pěti letech 50 miliard dolarů, do roku 2030 chce mít Volkswagen v portfoliu napříč značkami přes 300 osobních, dodávkových a nákladních aut i motocyklů. Reaguje tím na přísné emisní limity, které v příští dekádě v Evropské unii začnou platit.

Spalovacím motorům tedy podle Volkswagenu zbývá nějakých 20 let života, pokud nepočítáme následný trh ojetin, jejichž provoz s vysokou pravděpodobností čeká stále se zvyšující se zatížení daněmi. Ale už během několika let by se měl počet elektrických aut výrazně zvyšovat, pokud mají být ambiciózní plány Evropské unie na příští desetiletku naplněny. V roce 2030 bude muset být každé druhé prodané auto elektrické, což se z dnešního pohledu zdá jako sci-fi.

Česká republika předpokládá v roce 2030 počet provozovaných elektromobilů 250 000, což z vozového parku (dnešních) 5,5 milionů aut představuje necelých 5 %. To se jeví jako výrazně střízlivější odhad. Elektromobily dnes bojují s krátkým dojezdem (aktuálně představovaná generace má dojezd kolem 400 kilometrů), dlouhým nabíjením, řídkou sítí nabíjecích stanic a především s vysokou cenou. Ze všech těchto důvodů je zatím zájem zákazníků o elektrická auta mizivý.

Samozřejmě je možné, že skutečně dojde k plnění plánu Volkswagenu. Dojezd elektrických aut se prodlužuje, cena se snižuje, nabíjecí stanice rostou. Přesto je zřejmé, že aby proběhla v kráké době tak zásadní změna trhu, bude to za cenu značného daňového tlaku na fosilní paliva a zvýhodňování elektomobilů na straně druhé. To první bude bolet, jak vidíme na aktuálních protestech ve Francii, to druhé může být politický problém. Proto by mě nijak nepřekvapilo, kdyby Volkswagen svoji strategii v budoucnu výrazně upravoval.