Tento týden si nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) připomněla desáté výročí zahájení výroby. Za tu dobu z linky sjelo 2.835.000 aut, která byla exportována do 66 zemí světa.
Výrobu táhnou SUV
První vyrobený vůz, bílý Hyundai i30 první generace, sjel z linky 3. listopadu 2008. Model i30 byl ale v množství vyrobených aut překonán dvěma SUV: Hyundai Tucson (812.000 vyrobených kusů včetně inovované mild-hybridní verze) a Hyundai ix35 (603.000). Třetí nejvíce vyráběný model byl Hyundai i30 2. generace (530.000).
V Nošovicích se vyráběla také dvě MPV Hyundai ix20 a Kia Venga. Zatím posledním modelem je sportovní Hyundai i30 Fastback N. Právě verzí N se pochopitelně vyrábí nejméně (celkem 8.000 kusů), ale poptávka po nich násobně převyšuje očekávání a v současnosti se jich vyrobí 1.000 kusů měsíčně.
Nošovický závod Hyundai je jediný v zemích EU, takže nejvíce exportu šlo do Evropy: nejvíce do Německa (359.000), Velké Británie (264.000), Ruska (202.000), Španělska (180.000) a Itálie (171.000). V České republice se prodalo za dekádu 99.000 aut vyrobených v Nošovicích, čímž se umístila na šestém místě. Hyundaie z Nošovic ale jezdí i v Austrálii, Mexiku, v Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.
Víc než jedno auto za minutu
Z hlediska motorizace vedly benzínové motory nad vznětovými diesely v poměru 60 ku 40, aktuálně je podíl dieselů kolem 30 %. Výrobní takt je 66 aut za hodinu. Pří výrobě v třísměnném režimu se za 24 hodin, tedy za tři směny, vyrobí téměř 1.500 aut. Výrobní plán pro rok 2018 byl stanoven na 340.000 aut.
Kromě kompletních aut se v závodě vyrábějí i převodovky. Za deset let jich bylo celkem vyrobeno 3.969.000, z nichž 1.754.000 bylo použito při výrobě aut Hyundai v Nošovicích, a zbylých 2.215.000 převodovek bylo exportováno do sesterského závodu Kia Motors Slovakia (KMS) v Žilině a Hyundai Motor Manufacturing Rus (HMMR) v Petrohradu.
Pět miliard pobídek se už vrátilo
V závodě HMMC pracuje 3.190 lidí a dalších 8.700 u subdodavatelů, kteří automobilku následovali do regionu. Průměrný hrubý měsíční příjem zaměstnanců nošovického podniku (bez cca 40 korejských manažerů, kteří jsou placeni mateřskou firmou) byl loni 39.921,- Kč, v dělnických profesích to bylo 36.839,- Kč.
Hyundai uvádí, že patří mezi největší plátce daní v Česku, v roce 2017 se nošovický závod umístil s odvedenou částkou 2,28 mld. Kč na sedmém místě mezi plátci daně z příjmu právnických osob.
Na počátku projektu dostala firma investiční pobídky v celkové výši 5 mld. Kč, přitom za deset let výroby odvedl závod na daních a odvodech na zdravotní a sociální pojištění 12,6 mld. korun. Investice se České republice tedy vyplatila, dodává automobilka.
Přehled vyrobených aut v závodě HMMC (stav k 1. 11. 2018)
Model |
Období výroby |
Počet kusů |
Podíl |
Tucson |
2015 – 2018 |
712000 |
25 % |
ix35 |
2011 – 2015 |
603000 |
21 % |
i30 /II. generace |
2011 – 2017 |
530000 |
19 % |
i30 / I. generace |
2008 – 2012 |
370000 |
13 % |
ix20 |
2010 – |
294000 |
10 % |
i30 / III. generace |
2016 – |
138000 |
5 % |
Tucson (nový) |
2018 – |
100000 |
4 % |
Kia Venga |
2009 – 2011 |
80000 |
2,5 % |
i30 N |
2017 – |
8000 |
0,5 % |
Celkem |
2835000 |
100 % |