Velká změna v modrých zónách. Hybridy v nich nově zaparkují zdarma

Nejen elektromobily, ale už i hybridní auta mají v Praze parkování v modrých zónách zadarmo. Stačí je zaregistrovat na úřadě a zaplatit stokorunový administrativní poplatek. Rozhodla o tom rada města.

S registrovaným hybridním vozem řidiči nemusí nic platit v modré a fialové zóně bez ohledu na to, zda jsou rezidenty městské části, kde právě zaparkovali. Parkování na zelené a oranžové zóně je ale stále parkovacími hodinami zpoplatněno.

Hybrid zdarma, ale ne každý

K registraci vozu je potřeba splnit čtyři podmínky:

  • musí být možné přepnout jej na čistě elektrický pohon,
  • výkon spalovacího motoru nesmí být vyšší než 135 kW,
  • auto nesmí být starší deseti let od data první registrace,
  • a to vše musí být potvrzeno výrobcem automobilu, jeho výhradním zástupcem v ČR, nebo autorizovaným prodejcem.

„Zájem o registraci hybridních vozidel je v počátku obdobný jako tomu bylo u elektromobilů. V Praze se podle našich informací pohybuje více hybridních vozidel než elektromobilů a jsou zpravidla i cenově dostupnější, proto očekáváme ještě větší zájem o jejich registraci,“ říká Vít Hofman, mluvčí pražského magistrátu.

Jak žádat o parkování zdarma pro hybridy?

Zažádat o registraci je možné jen osobně na pražském magistrátu v Jungmannově ulici č. 35/29 v prvním patře, dveře č. 143. Zájemce musí ukázat kopii velkého technického průkazu nebo originál leasingové smlouvy, pro schůzku je potřeba předem se objednat na telefonu 236 004 354. Registraci je zapotřebí po roce obnovit.


Toto opatření by podle expertů i automobilek mohlo ještě zvýšit zájem o hybridní vozy mezi českými řidiči. Loni v Česku se prodalo téměř tři tisíce hybridů, tedy dvakrát více než v předchozím roce. Letos je trend prodejů obdobný.

Silný argument v rozhodování

„Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ říká Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení automobilek Toyota a Lexus, které v ČR prodají přes 90 procent všech hybridních aut.

Například firemní vozový park o pěti vozech zaplatí ročně 151 tisíc korun za parkování v cenovém pásmu č.1 (hlavní centrum Prahy). Oproti tomu 5 hybridních vozů bude nyní firmu stát pouze 500 Kč za rok, a to s možností parkovat kdekoli po celé Praze, ne pouze v dané městské části.

Osvobození od poplatků za parkování pro vozidla s hybridním pohonem patří podle expertů k málu hmatatelných kroků, jimiž české úřady automobily s elektrifikovaným pohonem podporují.

„S ohledem na trvale problematickou situaci s parkováním v Praze by nový krok městské rady mohl v následujících měsících sehrát důležitou roli v rozhodování zákazníků zvažujících nákup nového automobilu a stát se příkladem efektivní podpory nových technologií i pro další velká města u nás,“ odhaduje Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil.

Parkovací zóny se v Praze objevily poprvé v roce 1996 v první městské části a následně byly rozšířeny na Prahu 2, 3 a 7. Od roku 2016 fungují také na Praze 5, 6 a 8. V letošním roce se také nově rozšiřují na Prahu 4.