Kritický nedostatek parkovišť. Praha má 3500 P+R stání, aut přijíždí stokrát víc

Do Prahy denně přijíždí 318.500 aut, z toho dvě třetiny míří do centra. K dispozici je přitom pouze tři a půl tisíc P+R stání, což uspokojí jen jedno procento aut přijíždějících denně do Prahy.

Stokrát víc aut než P+R parkovišť

Nejnovější studie Doprava v klidu vypracovaná Fakultou dopravní ČVUT společně s taxislužbou Uber ukazuje, nakolik je parkování v Praze dnes komplikované.

Problémem je absolutní nedostatek odstavných parkovišť. Měření ukázala, že do centra Prahy jezdí přibližně stonásobně víc aut (318.000), než kolik je k dispozici sběrných parkovacích míst (3.500). I když ne všechna auta by zde zaparkovala, je to kriticky málo.

„Z uvedené intenzity vozidel a počtu současných míst na parkovištích P+R jasně vyplývá nedostatečná kapacita současného stavu záchytných parkovišť P+R, která se pohybuje kolem 1 % průměrné denní intenzity vozidel přijíždějících do Prahy. Z praxe ze zahraničí víme, že optimálně mají P+R parkoviště pokrýt 30 až 50 % přijíždějících vozů do měst,“ uvádí Josef Kocourek, jeden z autorů studie ČVUT.

Modré zóny nefungují

Studie dále uvádí, že ve všech oblastech placeného stání (modrých zón) je vydáno více parkovacích oprávnění, než je fyzický počet parkovacích míst v daném území. To znamená, že nelze garantovat místo k zaparkování i přes zaplacení rezidentského parkování v dané městské části. Nejhorší je z tohoto pohledu situace na Praze 3, kde na celkem 14.879 parkovacích míst vydal úřad 16.428 parkovacích karet (deficit 1.807 míst).

Za zcela zásadní pochybení označuje studie postupné zavádění modrých zón „To vedlo k přetížení parkovacích kapacit v městských částech, kde byla nebo teprve bude zóna placeného stání spouštěna později, resp. se pouze připravuje. Tento nesoulad je v řádu až několika let a například pro MČ Praha 10 představuje totální kolaps parkovacích kapacit v lokalitách přilehlých k území, kde již ZPS platí,“ konstatují autoři studie Doprava v klidu.

Lidem vadí dlouhé hledání místa

O tom, že hlavní město se musí začít chovat strategicky, jinak hrozí, že bude jeho fungování zcela ochromeno, je přesvědčena naprostá většina účastníků nedávného průzkumu veřejného mínění agentury STEM/MARK.

Za největší slabinu současného systému zón placeného stání označují Pražané nedostatečné kapacity, resp. dlouhé hledání volného místa. Vadí jim nejen nepřehlednost systému, neexistence garance místa, ale i fixace parkovací karty pouze na 1 zónu. Nejvíce si motoristé v hlavním městě stěžují na parkování v centru, ale pak taky v místě svého bydliště a v blízkosti úřadů, institucí a nemocnic.

Hledáním místa k zaparkování stráví denně motorista v metropoli přibližně 15 minut, v centru dokonce půlhodinu. To je za rok až neuvěřitelných 180 hodin, což je víc než jeden pracovní měsíc.