Komentář: Dnes v Praze odstartoval Revolt, carsharing malých elektroaut. Dává to smysl

Sdílení miniaturních žlutých elektromobilů v Praze startuje. Ode dneška jsou v pražských ulicích k vypůjčení dva kusy, v srpnu přibude dalších 18 a když se služba uchytí, objeví se další.

Funguje to tak jednoduše, jak to jen jde: v aplikaci si najdete autíčko Revolt na mapě, odemknete ho a jedete. Když dojedete a zaparkujete, jízdu ukončíte a auto je k dispozici někomu dalšímu. (Pokud znáte bikesharing Rekola, tak je to vlastně totéž.) Každá minuta vás stojí 4 koruny, to je všechno. Zatím si můžete stáhnout aplikaci pro Android, během příštího týdne doběhne validace iOS verze.

Díky miniaturním rozměrům se s auty Revoltu dobře parkuje, v modrých zónách můžou stát zadarmo. Špatné nejsou ani při jízdě — mají poměrně svižný rozjezd, řadí variátor, nechybí tu posilovač brzd. Dva lidi se v nich trochu mačkají v oblasti ramenou, ale jinak je místa celkem dostatek. Mají klimatizaci a topení, střešní okno, couvací kameru, USB na nabíjení mobilu a trochu místa pro zavazadla.

Pravda, podvozek není extra stabilní a kvůli maximálce 80 km/h by určitě neměly jezdit po dálnici. Do pomalého městského provozu to ale úplně stačí. Nejvíc ze všeho tyhle čínské elektromobily připomínají mopedauta pro děti od 15 let, ale jsou rychlejší.

Dojezd je kolem 120 kilometrů a když se baterie dostane na 30 procent kapacity, přijede technik a přímo na ulici jí vymění. Bude to trochu dřina (akumulátor váží 80 kg), ale je to nejefektivnější cesta, jak udržet celou flotilu v pohotovosti prakticky nonstop.

Zatím je vyzvedávámí a vracení aut Revolt omezeno zónou v centru města, konkrétně v Praze 1 a 2 (vyjet mimo ni ale můžete). Právě v nejužším centru Prahy dávají miniaturní elektromobily smysl: při popojíždění po schůzkách, odvozu dětí nebo babiček, když potřebujete něco většího vyzvednout… to všechno v pohodlí auta a bez stresu z parkování. Tipuji, že většina výpůjček nebude delších než dvacet minut. Čili za pronájem auta zaplatíte asi tak stejně, jako za hodinu parkování v modré zóně.

Místo Adriany Krnáčové a Petra Dolínka právě teď dělají pro pražskou dopravu daleko víc Pavel Kuchta a Martin Matoušek, kteří za projektem stojí. Revolt pražské kolony samozřejmě nevyřeší. Ale představuje jeden kamínek do mozaiky, jejímž výsledkem snad někdy v budoucnu bude efektivní mobilita lidí ve městě. Tak ať se daří!

Galerie