Mercedes třídy A jako sedan. Čeká nás renesance malých limuzín?

Nejmenší Mercedes-Benz dostal novou, trochu nečekanou verzi. K hatchbacku Němci přidávají sedan, což se zatím v Evropě moc nenosilo. Bude to fungovat?

Třída A se letos od základu změnila. Její čtvrtá generace, která přišla na trh na jaře, už není MPV, ale klasický hatchback nižsí střední třídy. Vypadá mnohem líp, na čemž má velký podíl nová zamračená čelní masky ve stylu většího Mercedesu CLS.

Mercedes teď k hatchbacku přidává sedan, což v nižší střední třídě není moc zvykem — tedy alespoň v Evropě. Malé sedany se dobře prodávají na východních trzích typu Čína a Indie, ale Mercedes mu zkusí dát šanci i u nás.

Stejný, ale s delším kufrem

Na délku měří novinka 4,55 metru, tedy o 13 centimetrů víc než hatchback. Do kufru se také vejde víc zavazadel, konkrétně 420 litrů, což je o 50 litrů víc. Rozvor zůstává stejných 2,73 metru, ale i tak byl mělo být víc místa nad hlavou a pro nohy na zadních sedačkách.

Pro začátek budou v nabídce dva motory: benzinový A200 neboli čtyřválec 1,3 litru s výkonem 163 koní (120 kW), a diesel A180d, čtyřválec 1,5 litru s výkonem 116 koní (85 kW). Oba motory jsou spojeny s šestistupňovým manuálem, za příplatek lze objednat sedmistupňový automat. Pohon předních kol v budoucnu doplní i několik verzí s pohonem všech kol. Mimo jiné ty ostré od AMG, s označením A35 4Matic a A45 4Matic.

Výběr malých sedanů

V současnosti má malý sedan na českém trhu jen jediného konkurenta v prémiovém segmentu: Audi A3 Sedan, který se prodává od roku 2013.

Mimo prémii si pak můžete koupit Hondu Civic Sedan, což je letošní novinka (která se nově nabízí s dieselem 1.6 i-DTEC a devítistupňovým automatem), Mazdu 3 Sedan a Toyotu Corolla. Mezi levnějšími modely jsou pak Renault Mégane GrandCoupé, Fiat Tipo, Peugeot 301 Sedan, Mitsubishi Lancer a Dacia Logan. Zákazníci, kterým se malé sedany líbí, si tak už můžou zase vybírat.

Před pár roky byl přitom výběr ještě širší, i když býval omezený v podstatě jen na levná auta. Citroen C4 Sedan, Fiat Linea, Renault Thalia, to všechno byla auta určená pro méně náročné trhy, než je ten evropský. Historickým omylem pak byla Škoda Fabia Sedan. Pamatujete? Všechno to byla hrozná auta a není divu, že je nikdo nechtěl. Dnešní nabídka je mnohem zajímavější.

Jistěže byla i na našem trhu některá slušná auta typu sedan, třeba Volkswagen Jetta nebo Subaru Impreza. I ta se ale kufru vzala ve prospěch hatchbackům.

Pro kontext dodejme, že pro Čechy jsou oblíbené hlavně liftbacky, tedy pětidveřová auta s delším kufrem. Letitou zkušenost má s touto karoserií tuzemská Škoda Octavia, roky nejprodávanější auto v ČR. Nedávno se přidal také Hyundai se svým modelem i30 Fastback.

Tradiční boj: Mercedes vs Audi

Nový Mercedes-Benz třídy A Sedan se na český trh dostane někdy na konci roku, takže zatím neznáme ceny. Hatchback ve verzích A200 (163 k) a A180d (116 k) stojí 732 tisíc a 721 tisíc korun. Předpokládáme, že sedan nebude o moc dražší.

Cenu ale známe u Audi A3, jejíž sedan se srovnatelnými motory 1.5 TFSI CoD (150 k) a 1.6 TDI (116 k) vychází s manuálem na 735 tisíc, respektive 734 tisíc korun.

Ceny obou aut se tak nebudou příliš lišit. Musíme ale počítat s generačním rozdílem, který hraje ve prospěch Mercedesu. Nová třída A s poslední stuttgarstkou technikou na tom bude výrazně lépe, než A3, která se prodává od roku 2012 a je to na ní znát. Audi už brzy bude muset do světa poslat novou generaci A3.

Galerie