Studie: Filtr pevných částic má poškozený každé desáté auto v Praze

S poškozeným nebo nefunkčním filtrem pevných částic jezdí v Praze až deset procent aut. Vyplývá to ze studie, kterou si nechalo zpracovat vedení města od odborníků. Problematická auta chce Praha postihovat. Přitom jejich servis se v poslední době zlevnil.

Praha nechala spočítat auta bez filtru

Kolik aut má nefunkční filtr pevných částic? To se dosud nevědělo. Proto si za půl milionu korun nechalo vedení hlavního města zpracovat studii od akademiků. Vedoucí výzkumu Michal Vojtíšek z ČVUT pro to vyvinul vlastní měřicí metodu. Definitivní výsledky budou jasné v březnu.

Už teď je ale jasné, že mnoho auta čeká oprava filtru pevných částic, protože poškozených jich jezdí docela dost. „Aut s poškozeným nebo odmontovaným filtrem je zhruba deset procent,“ říká pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková (STAN). „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů,“ říká Vojtíšek.

U starších dieselů se životnost filtrů DPF pohybuje v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů, podle toho, jak se s nimi jezdí. Zvlášť ty starší jsou obvykle drahé na výměnu, proto si je někteří řidiči nechávají vymontovat nebo jezdí s rozbitým filtrem. Takové auto ale správně nemá na silnici vůbec jezdit. Neprošlo by ani měřením na STK.

Kouřící auta se budou postihovat, lepší je servis

Přitom často není nutné filtr měnit, často stačí jen servis, když je provedený správně. Navíc oprava filtru pevných částic se v poslední době zlevňuje. Je ale nutné najít si specializovaný servis, který dokáže zajistit čištění DPF, aby se dal znovu použít. Dokonce některé servisy nabízejí příjem a zaslání filtru kurýrní službou.

Nejprve je filtr překontrolován odborníkem vizuálně a endoskopickou kamerou. Pokud průchod vzduchu funguje a jestliže není DPF filtr poškozen mechanicky, může být šetrně vyčištěn. To se obvykle dělá chemicky, nijak se do něj neřeže, ani se mechanicky nenarušuje. Hlavně vám zůstane váš originální DPF filtr, který po renovaci vydrží stejnou porci kilometrů jako před ní.

Vyřešit kouřící auta není tak jednoduché, jako pojištění čelního skla. Pokud se s nimi chce Praha vypořádat, musí nasadit policisty s měřícími přístroji. V každém případě ale není důvod s nefunkčním filtrem jezdit. Riziko pokuty je vysoké.

Text: Redakce
Foto: Youtube

Galerie