Dokonalý pohyb, ale chce víc síly. První jízda s Audi Q8

Audi nám půjčila klíče od svého nového SUV Q8, tak jsme se s ním projeli na rozbitých okreskách v okolí Berouna.

Kupé-SUV, tak se jmenuje kategorie, které dominují BMW X6 a Mercedes GLE Coupé. Teď tyhle dvě prémiovky dostávají silného konkurenta. Zatímco BMW a Mercedes se podobají jako vejce vejci, Audi Q8 jde jinou cestou. Také cestou excentrika, ale jinou.

Vrchol mezi SUV od Audi

Audi sází na odvážný design, který používá pro svá nová SUV se sudým číslem. Z fotek jsem byl trochu rozpačitý, ale když jsem konečně viděl Q8 naživo, musím uznat, že vypadá dobře. Osmiúhelníkový gril chladiče dává autu přísnou tvář, hodně se mi líbí také svalnatý profil auta. Velkou službu dělá barva, podle mě se na Q8 perfektně hodí výrazný oranžový lak, fotograf Matěj Žovinec zase chválil decentnější modrou verzi.

Naživo je Q8 větší než na fotkách, ale oproti níže posazené Q7 je paradoxně osmička o trochu menší: o 7 centimetrů kratší a 4 centimetry nižší, naopak se ale skoro o 3 centimetry víc rozkročila do šířky. Rozvor je stejných 2994 mm a že byste se dovnitř neposkládali se bát nemusíte, je tu víc místa než v nové A6, hodně místa nad hlavou i do šířky, takže se v pohodě vejdete i na dlouhé cestě Evropou. Možná dokonce i v pěti lidech.

Základní cenovka zní 1.945.900 korun, nemusím ale zdůrazňovat, že v objednávkovém formuláři můžete čarovat daleko víc: za 33 tisíc si můžete dokoupit natáčecí zadní nápravu, Matrix HD světla 49 tisíc, paket Tour plný asistentů řízení 61 tisíc, infotainment s navigací a lepším audiem 98 tisíc, sportovní paket S-line 132 tisíc. Ani nemluvím o budoucnosti, kdy přijdou silnější motory, třeba RS s výkonem 450 koní.

Chci víc síly

Audi Q8 je zatím v prodeji s jediným motorem označeným jako 50 TDI, což znamená třílitrový naftový šestiválec s výkonem 286 koní (210 kW) a točivým momentem 600 Nm. Motor je spojen s mikrohybridním 48V systémem, který snižuje emise a možná i spotřebu.

S tímto dieselem jsme absolvovali krátkou testovací jízdu. Q8 je myslím první SUV které má bezrámová okna, nijak tím ale netrpí kvalita jízdy ani vynikající odhlučnení kabiny. Komfort na palubě je znamenitý, působí futuristicky i útulně, design je podobný A6 / A7 a ovládání vychází z loňské limuzíny A8. Takže si pomalu zvykejte na trojici displejů, z nichž dva centrální jsou dotykové, tahle kombinace se postupně dostává do všech vrcholných aut od Audi.

V každém případě musím pochválit podvozek, protože to, co s ním Q8 předvádí, je obdivuhodné. Na úzkých klikatých a rozbitých silnicích v okolí Berouna dokázala žehlit nerovnosti i přesto, že z trojice A6 / A7 / Q8 byla nejtvrdší — hlavně díky obutí monumentálních 22palcových kol, které dobře vypadají na fotkách, ale na normální používání bych je radši přezul. Parádní práci odvádějí vzduchové tlumiče (ty dostanete ve standardu), díky nimž si Q8 bez problémů poradila se všemi druhý výmolů a nerovností, kterých je na dané okresce kompletní existující portfolio, a i když jsme jeli na sport a rychle, odskakovala na dírách jen lehounce. Beztak očekávám, že s tímhle autem se většinou bude jezdit na režim comfort.

Problém mám ale s dynamikou. Papírově nevypadá šestiválcové TDI špatně a s výkonem 286 koní byste řekli, že bude mít dost sil. Bohužel to tak úplně neplatí, ve velkém SUV je motor chvílemi bezradný a nepomůže ani znatelná prodleva osmistupňového tiptronicu, který si musí rozmyslet kam řadit. Chvílemi šestiválec ztrácí s 2,2 tuny těžkým kolosem dech a i když je v přímé jízdě Q8 rychlá, na řidiče to v dokonale odizolovaném interiéru nijak moc nepůsobí. Zrychlení z nuly na stovku za 6,3 sekundy se mi tomu motoru ani moc nechce věřit. Což je škoda. Při nedávné projížďce s Touaregem (se stejným motorem na stejné platformě) mi výkon nechyběl a když si vzpomenu na povedený VW Amarok, tak ten předvádí s podobnými parametry daleko větší parádu.

Možná je to ale tím vedrem. Brzy Q8 vyzkoušíme v plnohodnotném testu a budeme chytřejší.

Audi Q8 50 TDI

Motor

3.0 TDI

Zdvihový objem

2967 ccm

Válce/ventily

6/4

Výkon

210 kW / 285 k / 3500-4000 ot/min

Točivý moment

600 / 2250-3250 ot/min

Převodovka

8A

Max. rychlost

245 km/h

Zrychlení 0-100 km/h

6,3 s

Udávaná kombinovaná spotřeba

5,6 l/100 km

Základní cena

1.945.900 Kč

Galerie