Nekonečný příběh. Havarijní stav mostů komplikuje dopravu v Praze

Mosty v Praze: Mánesův, Karlův, Legií, Jiráskův a Palackého. Foto: Estec Co.Ltd / CC BY 3.0

Mosty v Praze: Mánesův, Karlův, Legií, Jiráskův a Palackého. Foto: Estec Co.Ltd / CC BY 3.0

Havarijní stav mostů v Praze přináší stále nová překvapení. Naposledy dnes, kdy se ukázalo, že musí být zbourán most nad stanicí metra Vltavská. Není to ale poprvé (a zjevně ani naposledy) kdy špatný stav mostů v Praze přináší dopravní komplikace.

Další most na zbourání

K uzavření mostu na stanici metra Vltavská došlo ráno 24. října. Nejezdí po něm automobily a Dopravní podnik musel dočasně zastavit provoz tramvají na Vltavské. „Stav mostu se výrazně zhoršil v posledním měsíci a provoz na něm i pod ním musí být kvůli bezpečnosti okamžitě uzavřen,“ uvedla v noci Technická správa komunikací (TSK), která se v Praze stará o infrastrukturu.

Most nad Vltavskou se bude muset zbourat. Foto: TSK

Most nad Vltavskou se bude muset zbourat. Foto: TSK

A hned ráno TSK oznámila, že oprava není možná a most je nutné zbourat, včetně paralelního mostu směrem do centra. Oba mosty na Vltavské byly postaveny v roce 1980 a stavěly je Vojenské stavby. Podle TSK se jedná o podobný typ konstrukce, jako byl zřícený most v italském Janově.

Nebo jako Trojská lávka, která se zřítila v prosinci 2017. Tenkrát zázrakem nikdo nezemřel, zranili se čtyři lidé.

Zřícená Trojská lávka den po neštěsí, 3. prosince 2017. Foto: Jan Polák / CC BY-SA 3.0

Zřícená Trojská lávka den po neštěsí, 3. prosince 2017. Foto: Jan Polák / CC BY-SA 3.0

Který bude další na řadě?

Samotná TSK uvádí, že ze zhruba 700 pražských mostů jich je víc než sto ve špatném až havarijním stavu: konkrétně u 124 mostů a lávek je jejich stav hodnocený jako špatný, velmi špatný nebo havarijní. Mezi ně patří i ty velké, přes které denně projedou tisíce aut a stovky tramvají.

Jedním z nejhorších je Libeňský most, u kterého se poslední dva roky diskutuje, zda má být zbourán nebo rekonstruován. Na začátku roku 2018 byl přes měsíc uzavřený, kvůli bezpečnosti a nutnosti podepření. Nejezdily na něm tramvaje ani auta, pěší přístupnost zůstala zachována.

Libeňský most uzavřený pro auta a MHD, leden 2018. Foto: TSK

Libeňský most uzavřený pro auta a MHD, leden 2018. Foto: TSK

Druhým mostem, který v nejbližší době potřebuje rekonstrukci, je Hlávkův most. Kvůli tomu je paralelně s ním budován kolektor, do nějž bude přesunuto množství inženýrských sítí. Poté se může začít s rekonstrukcí, pravděpodobně v roce 2020.

Nové vedení města bude hlavně opravovat

Tím výčet zanedbaných mostů zdaleka nekončí. V kolonce “velmi špatný stav” je vedle Libeňského mostu také Palackého most a dokonce i Karlův most, který byl nedávno opravován. Ve “špatném stavu” je most Legií, Jiráskův most a Mánesův most. V havarijním stavu je také železniční most na Výtoni a mostek u stanice metra Nové Butovice.

Na rok 2020 se pak plánuje rekonstrukce mohutného Barrandovského mostu z roku 1988, který je s denním průjezdem 140 tisíc aut vůbec nejvytíženějším mostem v Praze. Plánována je za provozu, přesto můžeme čekat významné dopravní komplikace.

Osmipruhový Barrandovský most je nejrozáhlejším mostním dílem v Praze a součástí Městského okruhu. Foto: Petr Jedelský / CC BY-SA 4.0

Osmipruhový Barrandovský most je nejrozáhlejším mostním dílem v Praze a součástí Městského okruhu. Foto: Petr Jedelský / CC BY-SA 4.0

Nové vedení města, které právě ustavuje koalici, tak bude muset především nalít obrovské prostředky do oprav.

Samo o sobě to ale nebude stačit, podle architektů Praha potřebuje také několik nových mostů. Aktuálně se připravuje Dvorecký most a stále častěji se mluví o novém Rohanském mostu, který by ulevil Praze 8 a Praze 7 v průběhu opravy Libeňského mostu a Hlávkova mostu.