Test motorky: Harley-Davidson Breakout — designová perla

Pojďte se námi podívat na nový Breakout. Designová perla z USA slibuje osvědčenou nálož emocí a zábavy v novém kabátu.

Klenot jménem Breakout

Když se řekne Harley-Davidson, tak se mi vybaví přesně takové proporce, jako má právě model Breakout. Takhle má vypadat Harley se sportovnějšími ambicemi, chrom kam se podívám, přesto nic okázalého.

Chodím kolem motorky a užívám si to. Není přeplácaná, jen čisté křivky. Nový model má menší nádrž, která ustoupila, aby mohlo vyniknout mohutné Véčko. Sedadlo je položeno dost nízko, jen 665 mm od země. Škoda jen sériových výfuků, které až moc krotí zvuk motoru.

Obří 21palcové kolo vpředu a monstrózní 18ka na zadku o šířce 240 mm —tohle zaujme každého na první pohled. Kola jsou z hliníku a je na co koukat. Na předním kole ubyl jeden brzdný kotouč, což je možná škoda, ale chápu.

Lehčí a modernější

Harley-Davidson se ve sloučené kategorii Softail opravdu hodně snaží a u modelu Breakout zapracoval pro letošní sezónu hlavně na odlehčení. Povedlo se jim to hlavně díky přepracovanému rámu, který má větší tuhost a také lepší jízdní vlastnosti, přitom dokázali ubrat hned 14 kilogramů na celkové hmotnosti, takže Breakout nepřesahuje hranici 300 kg bez náplní.

Jinak k výrazným změnám nedošlo — co také zlepšovat na dokonalosti. Za zmínku jistě stojí přední LED světlomet, který jde s moderní dobou a je opravdu dost okázalý. Co funkčnosti týče ale nemám výhrad, světelný výkon je bohatý a podává skvělou viditelnost i do krajů vozovky.

Ovládací prvky jsou klasika, jako u všech modelů značky Harley Davidson. Kvalitní zpracování a osvědčené a intuitivní rozložení. Bonusem je LCD panel zabudovaný do těla řídítek, je to krásná práce, na které nejvíc oceňuji skvělé podání informaci i za opravdu nepříznivých podmínek. Při jízdě vás neruší, můžete si vychutnat jízdu bez nepříjemného koukání jinam, jako je tomu u některých jiných modelů H—D, které mají kupříkladu rychloměr na nádrži.

Není všechno dokonalé

Na Break se musí buď zlehka a pomalu, nebo se přepnout do módu šílence a začít poradně topit. Připadalo mi, že se mu líbí, když se k němu chovám hrubě. V testovacím modelu jsme měli nejsilnější véčko, co je k dispozici: nejnovější 114 Millwaukee, 1868 kubíků co dává 155 Nm krouťák ve 3000 otáčkách.

Motor jede opravdu hezky a plynule se zvedá i z nižších otáček. Co mě ale opravdu zklamalo byl zvuk, na krásné burácení motoru jsem si nechal zajít chuť hned po nastartovaní. Zkrátka řečeno, kdo si pořídí tuhle Harleyku, musí počítat s investicí do výfuku. Tlumit potenciál motoru takového charakteru je proste hřích a každý kdo motorku uslyšel mi dal hned za pravdu.

Plynová rukojeť otevírá pekelnou bránu a má proklatě dlouhý krok, vzbuzuje to až potřebu přehmátnutí a to se mi vůbec nelíbí, ne ne tohle kluci nevychytali. Musím si ještě šťouchnout do uložení kabeláže, u jiné motorky bych tohle přehlédl, ale u motorky, která startuje s cenou na 650 tisících, bych chtěl svazek kabell, který vede k ovládacím prvkům alespoň ve společné bužírce, nebo nejlíp vést svazek řídítky, místo tu na to rozhodně je.

Pořádně naložit a jet

Break působí na pohled dost lehce, ale ve skutečnosti tomu tak není — 294 kg, to není žádný drobek, což každý pozná při otáčení nebo při couvaní. Za jízdy se ale hmotnost hned ztratí a já nabývám dojmu, že motorka je jak pírko. Break se nejlíp vychutná na hezkých okreskách, kde nejsou žádné prudké vracáky, do zatáček se musí s rozumem nebo pořádně zatopit. Nic mezi tím!

Sportovnější je i celá stavba a to především dlouhý rám, délka motorky je 2370 mm a proto ho do zatáček musíte trochu přemlouvat. Nepomáhá tomu ani nekompromisní balón vzadu a když už máte odvahu na razantnější náklon, zastaví vás stupačky. Na to pozor, k náklonům Break přímo svádí a na limit stupaček narazíte velmi záhy.

Jízdní pozice na Breaku je dost v předklonu, ruce i nohy musíte mít dost natažené, dá se na to rychle zvyknout, ale při delších výletech přišla bolest v zádech. Jízda na dálnici se moc neosvědčila, když se do mě opřel vítr, všechno jsem schytal naplno, protože tu není sebemenší ochrana proti větru.

Breakout umí i přes 190 km/h, ale na dálnici se mi opravdu nelíbilo a tak jsem jezdil převážné na českých okreskách. Break vyžaduje slušnější silnici. Pod zadkem je schované nastavení odpružení, to jsem musel nastavit na nejměkčí a musím říct, že mi to dost usnadnilo život. Jinak jsem neměl větších výhrad, na toto odpružení od Showy nenechají v H—D dopustit, zadek můžete nastavit ve velkém rozsahu od trhače plotýnek až k rozumnému gauči.

Motor v sobě ukrývá vyvažovací hřídel, ta odstraňuje vibrace a motor tak mohl být uchycen napřímo k rámu bez silentbloků. Motor tak jen příjemně vibruje a ani po desítkách kilometrů ruce nebolí. Mohutné véčko spolupracuje s šestistupňovou převodovkou, převody jsou hezky odstupňované, a pokud se nechcete zabývat vytáčením motoru do maxima, stačí vám skoro všude 4.

Výkon převádí na zadní kolo řemen, to mi k Harleyi dává smysl, téměř bezúdržbová věc. Co se brzd týče, nečekejte žádné agresivní kousnutí, na předku je jen jeden čtyřpístek a zadek je spíše dobrý pomocník při razantnějším brždění. Při delším brzdění pocítíte lehké vadnutí brzd pocítíte.

Motorku jsem testoval i se spolujezdkyní, která si jízdu užila, na minimalistickou sedačku se vešla bez problémů a na tvrdší pérovaní jsem neslyšel žádnou kritiku. Na co si ale musíte dat pozor jsou nesklopené spolujezdcovy stupačky, když necháte nohy dole při popojíždění, jsou přesně v místě, kde to hodně zabolí.

Pozor na dojezd

Jediný údaj, který by vás na vyjížďce měl znepokojovat, je ukazatel dojezdu. Na rezervu vás upozorní při dojezdu 65 km, to je však dost zavádějící a já musel hledat pumpu opravdu rychle. Spotřeba od výrobce je udaná 5,6 litrů, ale tomuhle číslu jsem se zdaleka vyhnul. Hodně zaleží na stylu jízdy, devatenáctistovka umí být i žíznivá.

Tak to prostě je, nemá smysl kritizovat. Ale při vyjížďce mi to způsobilo dost stresu, při dojezdu 17 km se rozsvítí jen světýlko lowfuel a já začínám mít fakt problém, mám staženou prdel a modlím se k Bohu, aby mi do cesty seslal pumpu.

Stará škola

Sečteno podrtženo, Breakout je nádherná motorka. Pár věcí bych mu vyčetl, ale jsou to jen detaily a dají se překousnout. Za mě se jedná určitě o nejhezčí současný kousek rodiny Harley-Davidson. Breakout odkazuje na starou školu a to se mi líbí.

Galerie