Jak bezpečně připojit tažné zařízení a jezdit s ním?

Adrenalin z dobře šlapajícího auta, kdy brzda, spojka a plyn poslouchají jako hodinky je pro každého muže snem. Vyjet si na výlet, zastavit, kdekoli mám chuť, všechno si pořádně užít. Cestování autem dává obrovskou svobodu a je to vlastně životní styl. Jaké auto, značku si vybrat, jaké doplňky, kam jet, co dělat. Nejde ale zdaleka jenom o auto. I ono totiž nabízí spoustu dalších možností. Prostor kufru je přece jenom omezený, vejde se do něj sice dost příručních zavazadel, ale i tak má kapacita svoje limity. Zahrádka na střeše sice pomůže, ale také nevyřeší všechno. Pokud chcete maximálně vytěžit možnosti svého vozu, vybavte ho tažným zařízením.

Od výrobce je všechno nejjednodušší

Máte v zásadě dvě možnosti. Buď máte tažné zařízení na svém voze už rovnou od výrobce a prodejce, obvykle jako součást výbavy dodávané za příplatek, nebo si ho pořídíte dodatečně, a potom hledejte na této stránce. První varianta je nejjednodušší, protože s ní nemáte žádnou další práci. Už v technickém průkazu vašeho vozu najdete zaznamenány všechny podrobnosti o tažném zařízení. Zároveň je velká výhoda v tom, že výrobci testují svoje zařízení při jízdě s jejich vozem, takže bezpečnost je v jejich bezprostředním hledáčku a ručí za ni. Tažné zařízení je dokonale sladěno s autem, bezprostředně na něj reaguje. 

Dodatečné připojení není problém 

Druhá možnost vyžaduje trochu více práce, jde o způsob, jak zařízení připojit dodatečně. Není to ale neřešitelné. Zatímco u tažného zařízení instalovaného přímo výrobcem a dodavatelem je otázka bezpečnosti jasná, montujete-li zařízení dodatečně, musíte absolvovat trochu složitější proces, ale i ten při troše snahy vyjde na jedničku. Především jde o to, zda vůbec můžete na zánovní vůz zařízení instalovat. Ve hře je, zda se koule na váš vůz  dá namontovat.  Nemusí tomu tak být vždy. Jestliže to váš vůz neumožňuje, nezbývá než se s tímto faktem smířit. 

Když vás pronásleduje norma

Existují případy, kdy kouli, nebo-li tažné zařízení na auto nenamontujete. Pokud je ale montáž proveditelná, dostává se do hry řada pravidel, které musíte splnit. Nejde jenom o to, že zařízení musí správně fungovat. Stejně důležitá, ne-li dominantní, je otázka, aby provoz zařízení neohrozil žádného z účastníků silničního provozu. Proto musíte vybírat výhradně homologované zařízení, tedy takové, které je v souladu s normou 94/20/ES EHK 55. Tento standard, platný v celé Evropské unii, určuje přesné parametry této součástky, použité materiály včetně oceli i postup výroby. Jakákoli chyba se totiž může vymstít. Nekvalitní ocel, špatně provedený svar, to vše hraje velkou roli. Tažné zařízení je v běžném silničním provozu extrémně namáháno na tlak i tah. Potom jde i o to, aby součástka na silnici odolala jak mechanické, tak dynamické námaze. Norma zkrátka není vymyšlená pro nic za nic. I když vám může připadat trochu jako buzerace, má svůj smysl, 

Hromadná havárie, ane průšvih na obzoru

Na tažném zařízení je při jízdě po silnici připojen například obytný přívěs, jehož hmotnost je 750 kg. Nepochybně si umíte představit, jak velké zátěži je tudíž zařízení vystaveno. Představa, co by se stalo, kdyby se vlivem nekvalitně provedené práce zařízení ulomilo a karavan se odpoutal, je přinejmenším katastrofická. Zdemolovalo by vozy jedoucí za ním, vše by skončilo hromadnou havárií s nedozírnými následky.  Proto je nesmírně důležité nespoléhat se na zařízení, která by vám někdo montoval doma, ze známosti, jak se říká za hubičku. Volte jenom zařízení dostupná u prodejců jako Rameder, která jsou homologovaná, tedy ve shodě s normami a bezpečná, pokud jde o provoz. 

Servis ručí za bezpečnost

Při dodatečné montáži zařízení musíte kontaktovat autorizovaný servis, který má k této činnosti oprávnění, tedy certifikaci. Provede vám nejenom samotnou montáž, ale vydá i protokol o jejím provedení, I zde se jedná o záruku bezpečnosti. Servis ručí za kvalitu provedené práce, která odpovídá přesně daným postupům a normám, a to kdekoliv v EU. Zkrátka v servisu u nás by vám vše měli provést úplně stejně jako třeba v Rakousku či Německu. 

Zápis čili poslední krok

Poslední etapou je zápis zařízení do technického průkazu vašeho vozidla. Provedete ho v registru vozidel. Předložit přitom musíte typový list zařízení, protokol o provedení jeho montáže a samozřejmě i velký technický průkaz vašeho vozidla, tam budou údaje o instalovaném zařízení zaznamenány. Je-li všechno v pořádku, už vám nic dalšího nehrozí. Všechny povinnosti máte splněny a zbývá vyrazit do terénu. Ale ještě předtím, než na tažné zařízení připojíte karavan a vyrazíte do dálek, měli byste si uvědomit dost důležitých věcí. Jízda s připojeným obytným přívěsem vypadá o poznání jinak než s ním.

Pár rad nakonec pro klidnou jízdu

Na co byste si měli tedy dát pozor, pokud za sebou táhnete karavan nebo třeba přívěsný vozík? Především přizpůsobit rychlost, jet optimálně cca 80 km v hodině, pro plynulou hladkou jízdu je to nejlepší. Více si najíždějte do zatáček, nezapomeňte, že máte za sebou masu hmoty a odstředivá síla funguje spolehlivě. Zbytečně nepředjíždět, protože zařadit se do svého pruhu s přívěsem je poznání pomalejší než bez něj. Pozor na boční vítr. Ačkoli dnes jsou vozy vybaveny stabilizačními systémy, silný vítr, který se opře do plochy karavanu ho může notně rozkymácet.  Buďte opatrní i na silnicích nižších tříd s horším povrchem, i tam by se přívěs mohl kymácet.