Range Rover 5.0 V8 Supercharged: pan dokonalý

TEST: Range Rover 5.0 V8 Supercharged je možná nejlepší auto, které jsem řídil. A pro všechny další Range Rovery, které v budoucnu projedu, nastavuje laťku hodně, hodně vysoko. Vlastně nastavuje vysoko laťku pro úplně všechna auta, jejichž sedačky obšťastní mé bobtnající pozadí, a trochu tuším, že takhle nadšený z nějakého z nich zase dlouhou řádku měsíců nebudu.

Vydáno: 28.10.2010

Range Rover trochu klame tělem. Stejné designové linie si drží už čtyřicet let a za tu dlouhou dobu vznikly pouhé tři generace, přičemž tu současnou můžeme na silnicích vídat už od roku 2002. I proto si někdy na silnici tohohle obrovského auta možná ani nevšimnete. Což je paradoxní, neboť britsko-indická limuzína (tento termín se mi k tomu autu hodí víc, než „SUV“) má na délku bezmála pět metrů (497 cm), na výšku měří jako vzpřímený statný chlap (188 cm, tedy asi o deset centimetrů víc, než autor tohoto textu) a váží skoro tři tuny (2700 kg).

Když ale vaší pozornost hranatý kolos upoutá (což mu nedělá velký problém), nestačíte žasnout, jak precizní řemeslné dílo to je, což platí nejen o konzervativně-elegantně-moderním exteriéru vyšperkovaném střízlivým množstvím chromu, ale hlavně o prostoru na palubě.

V krabici s tradicí

Uvnitř Range Roveru vše nese známky té nejvyšší kvality. Volant, přístrojová deska i prostor kolem řadicí páky, všechno působí bytelně, ale přesto velmi luxusně. Ovladače jsou na svém místě a není jich moc, a přesto stačí obsloužit všechny funkce maximálně vybaveného auta. Komfortní čalounění se netýká jen pohodlných a libovolně polohovatelných kožených křesel, ale i dveří, přístrojové desky, stropu, podlahy i kufru, v němž leží koberec, jaký nemám ani v obýváku.

Přitom nejde jenom o to, že na palubě najdete skoro vše, co si vymyslíte, počínaje digitálními budíky před volantem (ano, ty budíky na fotkách jsou skutečně projekcí na displeji), přes sofistikovaný multimediální systém s dvouzónovou obrazovkou (takže zatímco řidič při jízdě sleduje navigaci, spolujezdec na témže displeji může koukat na svůj oblíbený AZ Kvíz) a skvěle znějící audio Harman Kardon, až po systém Terrain Response (jehož ovladačem si zvolíte z řady režimů podvozku a vyjedete skoro jakýkoliv terén), nebo všechny ty adaptivní tempomaty, vyhřívání a chlazení sedaček, kontroly mrtvých úhlů, a tak dále. Jde především o pocit, že ten obrovský interiér je opravdu funkční a pohodlný, a kromě toho je na té nejvyšší úrovni (v ničem si nezadá třeba s Porsche Panamera).

Radost z pohybu…

Ale popisovat Range Rover Supercharged stojící na místě by bylo rouháním. Nejlepší na něm je přirozeně jízda, která je téměř nezapomenutelná. Takový zážitek neumí poskytnout žádné z velkých SUV se silnými motory, které jsem v posledních letech řídil (Touareg, Q7, FX50, GL, XC90, X6, Cayenne…), a nesvézt se Range Roverem, těžko bych uvěřil, že to vůbec je možné. Na sportovní režim si můžete užívat osobní horskou dráhu kdykoli se vám zachce, takové přetížení jsem zažil u málokterého nízkého sportovního auta (Porsche 911), natož u třítunového SUV.

Klíčový podíl na mé fascinaci má samozřejmě dokonalý motor. Kompresorem přeplňovaný benzinový osmiválec V8 má obrovský výkon 510 koní, točivého momentu 625 Nm dosáhne už ve 2500 otáčkách a s obrovskou hranatou věcí zrychlí z nuly na stovku za 6,2 sekundy (podle měření zahraničních magazínů to zvládne i pod 6 sekund), což je hodnota, na kterou se marně zmáhá řada rádobysporťáků.

…z opravdu rychlého pohybu!

Motor je skutečnou lahůdkou. Nechá se vytočit až k samotnému vrcholu otáčkoměru (7 tisíc ot./min), má nádherný hřmotný zvuk (slyšíte ho i uvnitř, ale co teprve zvenčí!) a ve všech rychlostech zrychluje  ochotně a monumentálně, takže na dálnici předjedete skoro všechno, co má čtyři kola a nálepku RS na masce chladiče.

Přitom ale tahle obrovská krabice vyvolává podobné pocity, jako řada nízkých sporťáků – jenomže v něm sedíte dva metry vysoko a máte pod zadkem tři tuny. Na silnici dokonale sedí, v zatáčkách se prakticky nenaklání, efektivně filtruje všechny nerovnosti a zkrátka projede vše, co mu přikážete. A když dupnete na brzdy, zastaví s lehkostí, kterou nabízejí výrazně menší auta, a ani si neposteskne, že váží dvakrát tolik.

S dokonale precizní rychlou jízdou souvisí ještě jeden dojem. Z Range Roveru máte pocit, že je všechno absolutně pod kontrolou, ať jedete jakkoli zběsile. Tohle auto prostě chybu neudělá, a jestli se něco stane, může za to na sto procent řidič. Samozřejmě je to do značné míry dáno geniálně naladěnými elektronickými systémy, ale co se britským inženýrům podařilo udělat s tak velkým kusem auta, to skoro popírá zákony fyziky.

A pak je tu ten nepopsatelný pocit bezpečí. Dokonalý výhled, spolehlivé ovládání, obrovská masa bytelného auta kolem vás a dokonalá izolace od všeho toho bezpráví, co se děje kolem – to je pro mnohé důvod, proč si podobné auto pořídí.

Nikdo není dokonalý…

Jistě by bylo pošetilé tvrdit, že je to nejlepší vůz na světě či něco podobného. I ultimátní Range Rover Supercharged má své chyby.

Sedačky by mohly lépe vést tělo (jsou dimenzované na ještě větší chlapy, než jsou redaktoři tohoto magazínu), a Land Rover by pro svůj nejvyšší model mohl nabízet i vychytávky, známé od jiných, dokonce neprémiových značek (třeba automatické parkování).

No a pak je tu ta absolutní nehospodárnost. Auto stojí v základu tři miliony a jeho spotřeba se málokdy dostane pod dvacet litrů na sto kilometrů, a pokud si s ním chcete užít vše, co dokáže, utratíte v prvních týdnech po jeho pořízení přinejmenším měsíční výplatu.

Ale to je úplně jedno, tohle auto je totiž dokonalé. A pochopíte to pravděpodobně teprve ve chvíli, kdy se s ním projedete.

…až na Range Rover Supercharged

Range Rover je totiž auto úplně pro všechny a pro všechno, pokud tedy disponujete dostatečným objemem peněz.

Chcete jezdit v centru města? Každý vás pustí, příčné prahy ani retardéry pro vás neexistují, regulační pásy i chodníky zdolává s lehkým zhoupnutím, přitom na startech od semaforu se najde jen málo aut, která s RR Supercharged můžou soupeřit v odpichu, a rovnými rivaly jsou až silnější motorky. Chcete jezdit na dálnici? Pohodlnější a jistější auto byste hledali dlouho. Chcete jezdit do lesa? Pokud se propletete mezi stromy, vyjede tohle auto všechno. Prší, sněží, je mlha nebo vás zastihnou povodně? To je úplně jedno.

Přiznávám, Range Rover Supercharged mne okouzlil. Okouzlí každého. Naštěstí jen málokdo bude takový blázen, aby si ho koupil.

Výsledná známka 1*

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: I když já si na tohle auto asi v životě nevydělám, musím říct, že tentokrát s manželkou tak úplně nesouhlasím. Tohle auto určitě má svoje opodstatnění, a oceňuji na něm hlavně tu obrovskou míru pohodlí a místa, asi není problém s tím odjet odkudkoliv kamkoliv daleko, a dozadu se opravdu pohodlně vejdou tři lidi. Takže z pohledu mých potřeb víc než dostatečné! I když ten kufr by asi mohl být o kousek větší…
Dávám známku 2
Jana Jana: Já vím že mě zase všichni budou chtít fyzicky zlikvidovat, ale já prostě nemůžu jinak! Vysvětlil by mi někdo prosím s relevantními argumenty, k čemu tohle auto vzniklo?? Podle mě je to úplně k ničemu! (Zběsilou jízdu a široká ramena na okolí nepovažuji za opravdové argumenty!) Pochopila bych tak velké auto s naftovým motorem, který by si koupil táta od (hodně bohaté) rodiny, ale jet na dovolenou s dvaceti nebo třicetilitrovou spotřebou… když to ještě stojí tři miliony… ne, to nechápu.
Dávám známku 4-
Nikola Nikola: Já vám nevím. Normálně se mi tyhle hranatý krabice moc nelíbí, ale musím uznat, že u tohohle Range Roveru je to nenucený a stylově odpovídající. No a když si sednete za volant, tak to je úplná nádhera! Světlé barvy, nádherné materiály a celé ve voňavé kůži, na to muselo padnout snad stádo krav!
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Tohle auto je dokonalé! V životě bych neuvěřil, že něco tak velkýho a těžkýho může jezdit tak rychle a hbitě, jak předvádí tenhle Range Rover! Jakoby vůbec neexistovala ta třítunová váha, při akceleraci ani při brždění ani při projíždění zatáček, nikdy! Vůbec nechápu, jak je to možné, a až budu mít v garáži nějakej ultimativní sporťák, přidám k němu i tohle auto.
Dávám známku 1***
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Range Rover 3.6 TDV8 SE 272hp: 2.198.655,- Kč
Cena v provedení Range Rover 5.0 V8 Supercharged 510hp: 2.940.200,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 207.959,- Kč
Celková cena: 3.148.159,- Kč

RANGE ROVER 5.0 V8 SUPERCHARGED
Objem motoru 5000 ccm
Maximální výkon 375 kW / 510 koní (6000 ot./min)
Maximální točivý moment 625 Nm (2500 ot./min)
Převodovka šestistupňová automatická
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,2 s
Udávaná spotřeba město 22,6 l/100 km
Spotřeba mimo město 10,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 14,9 l/100 km
Spotřeba během testu 21,9 l/100 km
Provozní hmotnost 2710 kg
Délka / šířka / výška 4972 / 2034 / 1877 mm
Rozvor 2880 mm
Zavazadelník 535 – 2099 litrů

Galerie