BMW X6 50i vs. Porsche Cayenne GTS: souboj gigantů

SROVNÁVACÍ TEST: Jsou nesnesitelně obrovská, těžká a ekologům z nich běhá mráz po zádech. Na silnici budí neskutečnou pozornost nejen svým dominantním vzhledem, ale i řevem nekompromisních osmiválců. Navíc nás něco uvnitř k nim silně přitahuje. Dnes se projedu v BMW X6 50i a Porsche Cayenne GTS, abych si udělal obrázek, pro které stojí za to prodat své děti do otroctví.

Vydáno: 6.4.2009

Nejlepší je začít u mladšího hráče. Zatímco Porsche Cayenne je pravověrné SUV s typickou karosérií, BMW X6 přineslo zcela novou třídu SAC, tedy Sports Activity Coupé (tedy alespoň podle propagandy z Mnichova). Nejsem totiž příznivcem vymýšlení podobných slátanin jako sedan-kupé nebo poslední PAS, které má na svědomí také BMW.  Jenže ač se mi BMW X6 na prvních fotografiích hnusilo, během týdenního testu jsem si k němu vybudoval určitý vztah a začal ho vnímat mnohem pozitivněji.

Oproti X5 je totiž potvrzením nepsané pravdy, že majitelé velkých SUV stejně v životě mimo silnice nevyjedou a své auto používají hlavně jako prostředek na zvýšení sebevědomí. A to se X6 daří dvojnásobně. Je delší, širší a nižší než X5. To znamená, že působí nesmírně nadřazeně a před vámi jedoucí řidiči mají tendenci panicky unikat do pomalejších pruhů. Střecha, která svižně klesá už od B-sloupku, dodává na dynamice a vysoce nadzvednutá záď se dvěma velkými koncovkami jasně dramatizuje. A to ještě nemluvím o 19palcových kolech obutých do neuvěřitelných pneumatik 255/50.

Aerodynamické hrátky

Vedle něj tu ale stojí Porsche Cayenne, které prošlo před pár lety lehčím faceliftem. Navíc je verze GTS vybavena některými rozpoznávacími znaky.  Snížila se světlá výška, rozšířily se blatníky a s aerodynamický paketem přibylo i velké zadní křídlo a difuzor. Slušný koncert zajistí čtyři koncovky výfuku. GTS navíc postrádá ozdobné chromování a tak skleněnou plochu lemují jen černé listy. V tomto případě dokonale kontrastují s bílým lakováním. Porsche Cayenne GTS se tváří zle a budí na silnici jen o trochu menší rozruch než novinka z Mnichova.

Porsche Cayenne má jednu velkou slabinu (která se ale může v případě některých vlastností proměnit v pozitivum). Je to převlečený Volkswagen Touareg. Sdílí spolu platformu a velké množství dílů a je to cítit nejen z externích proporcí. Uvnitř se designéři snažili, až propotili i poslední košili, ale princ svůj lidový původ neschoval.

Palubní deska, vysoký středový panel, posaz a volant s nesportovním průměrem jsou jasné důkazy. Když to ale překousnete, můžete se naopak těšit z velkého vnitřního prostoru pro pět cestujících, rozměrných sedaček (dostaly mě dobrým bočním vedením)a perfektně přístupným zavazadelníkem s rovnou úložnou plochou, který by (nebýt té zatracené přepážky N1) pojal až 1770 litrů. Takhle je to jen 540 litrů bez sklopení zadních sedadel. Porsche Cayenne je tedy praktik každým coulem a mluví pro to i otvíratelné sklo na dveřích zavazadelníku.

Klaustrofobie

O takové praktičnosti a prostoru si může BMW X6 nechat jenom zdát. Velkým překvapením je, že kufr je o 30 litrů větší než u Cayenne. Jenže je koncipovaný na délku, s nákladovou hranou tak vysoko, že stačí přidat stoličku a máte barový pultík. Zvedání víka ve stylu liftback sice umožní přehled nad veškerým nákladem, ale beztak ho tam tolik nenacpete. A doporučuji protahovací cvik: zkuste se dotknou zadní části kufru a přitom zůstat nohama na zemi.

A uvnitř to pokračuje. Místa k sezení jsou tu jenom čtyři. Páté by ale stejně bylo nesmysl. I když se zadní sedadla zatlačila dolů, co to jen šlo, nad hlavou je stále tragický nedostatek místa. Vpředu si připadám jako v o něco menším voze. Ale pozor! Něco mi říká, že je to tak správně. Pokusím se zapomenout na nulový výhled vzad (stejně se vám nikdo na paty tlačit nebude). V BMW X6 se sedí níž než v Cayenne a pocit sportovnosti dodávají nejen dokonale seřiditelné sedačky ve všech možných i nemožných směrech, ale i malý volant a palubovka, která vás zavalí a obklopuje jakýmsi pocitem kompaktnosti. Informační displej multimediálního systému je mnohem lépe po ruce, než v Cayenne a na jednoduchou dvojici budíků se kouká také lépe.

S velkým kašpárkem velké divadlo

Celé tohle vizuální divadlo, které BMW X6 předvádí, by mohlo být naprosto k ničemu. Ale není ! To protože má pod kapotou nadvakrát přeplňovaný V8. Ten samý agregát, který jsem zkoušel v manažerské limuzíně BMW 750i, kde byl maximální utlumen, se pod kůží BMW X6 50i projevuje jako neúnavný orchestrální nástroj. Jistě, má vážně nesnesitelný hlad (20 litrů benzínu na sto kilometrů pro něj není nic neobvyklého), ale troufám si tvrdit, že s jiným, než tímto motorem, BMW X6 nemá smysl. Proč? Jestli chcete jen jezdit, jděte do X5. Jestli máte chuť na divočinu, pak k brutálnímu vzhledu X6 musíte přece přidat i ten nejbrutálnější řev (a pozor, Emko se už také blíží)!

Osmiválec z Mnichova má nádherný zvuk. Nejen když brumlá na světlech, ale hlavně v ostré akci. Maximálních 600 Nm točivého momentu přichází od 1750 otáček v minutě a hraje si s 2,3 tunovým kolosem, jako by se nechumelilo. Přišlápnout plyn až k podlaze je neobyčejně strhující zážitek. To 6rychlostní automat podřadí nejprve o jeden, pak i druhý stupeň. Motor se bleskově vytočí, a utíká až na maximum 407 koní. Neskutečná stovka za 5,4 sekundy je dobrá k tomu, abyste nemuseli platit za okna, které vysklilo BMW X6 50i svým burácením.

Hraje dobře, ale…

Jenže ani Porsche Cayenne GTS se nemá rozhodně za co stydět. Se spotřebou a výkonem 405 koní je na tom dost podobně. Kde ale ztrácí, to je potřebný tah. Ano, 500 Nm je pořád dost, ale výhoda přeplňování u BMW X6 je hodně přesvědčivá, zvláště když za volant Cayenne GTS usednete bezprostředně. Stovka je o 1,1 sekundy pomalejší. Klasické SUV ale rozhodně netratí na zvukové kulise. Také jeho osmiválec o objemu 4,8 litru (o 4 deci více) umí pěkně hrát. O tom se mimochodem přesvědčila i naše fotografka, kterou oba vozy minuly jen těsně za sebou. Pocitově však vyhrává X6.

Porsche Cayenne je bestseller, o tom žádná. Vždyť ho továrna v Lipsku už ani pomalu nestačí vyrábět! Kdo si ale myslí, že kupuje opravdové Porsche, je vedle. Naivně jsem se těšil, že i v SUV bude zanecháno něco z toho pocitu, který jsem zažíval za volantem 911 nebo Caymanu. Precizně komunikativní řízení a dokonalý podvozek jsou ale fuč. S velkým věncem volantu se musí v zatáčkách kroutit o sto šest.

I když pneumatický podvozek nepostrádá mnoho výškových nastavení i upravení tuhosti (tady se projevují dobré geny Touaregu), velké SUV má stále tendenci utíkat ven ze zatáčky. Trochu pomáhá příplatkový Porsche Dynamic Chassis Control, ale sportovní zážitky se nedostavují. Sílu Porsche Cayenne GTS tak využijete hlavně při dálničním sprintu. Automat v klidu nechte na D, tlačítka plus a mínus na volantu mají stejně neakceptovatelné ovládání.

Naučte se dělat pádla!

Kupodivu se podobný hlavolam nachází i u BMW X6. Jeho automat umožňuje také řadit manuálně, slouží k tomu kovová pádla pod volantem protažená až nad horní ramena. Přitáhnutí slouží k podřazení, zatlačení na horní část přidá stupeň. Levé i pravé pádlo je totožné. Ani nevíte, kolikrát jsem takový systém ocenil nadávkou. Jenže naštěstí také zde na ně můžete zapomenout. Bleskový automat si umí poradit (nejlépe ve sportovním režimu) a sází tam přesně to, co je potřeba.

Jízda s BMW X6 50i po okreskách mezi Berounem a Karlštejnem výrazně změnila můj pohled na tohle rozporuplné auto. Najednou začalo dávat smysl. Ostré a výrazně strmé řízení (s proměnlivým převodem) ke mně mluvilo dokonale a bez sebemenšího zaváhání předávalo všechny nezbytné informace o vozovce. Podvozek BMW X6 je tak tuhý a přitom komfortní, že by se z něj mohl poučit leckterý sedan, ba dokonce kupé. Zatáčky si v tomhle autě náramně užijete (jen občas se dostaví pocit, že se nevejdete na silnici). Hezky najet, ostře vykroužit a pak adrenalinový kopanec do zad od osmiválce. Karoserie se ani nehne a už vůbec auto nenapadne, aby si říkalo o výlet do příkopu. Možná to bude znít vlezle, ale musím dát BMW za pravdu. X6 je sporťák, jen na vysokých kolech.

A vítězem je:

Tak tedy promiň, milé Porsche Cayenne GTS. Jsi jistojistě výkonné, prostorné a vzbuzuješ zasloužený respekt. Sportovní geny, které slibuje znak na kapotě, ti však bohužel chybí. BMW X6 50i je na tom lépe. A vy, čtenáři, položte si zásadní otázku, zda byste si pořídili osmiválcové SUV k něčemu jinému, než k adrenalinovému letu po silnici. Jestli vás správně odhaduji, pak pro vás mají v Mnichově kýžený prostředek.

Známka BMW X6 50i: 1-

Známka Porsche Cayenne GTS: 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jako vyložený praktitk mám jasnou volbu: Porsche Cayenne GTS. Je větší, prostornější, praktičtější. BMW X6 se jeví jako holý nesmysl. Vůbec nechápu, proč bych si ho měl pořizovat, když je tu přijatelnější X5
Jana Jana: Když už dnes neudělujeme známky, ale máme si vybrat, který vůz bychom zvolili, mám pro vás nemilou zprávu. Ani jeden, přátelé. Šla bych do Volkswagenu Touareg. Konečně, Cayenne je jen jeho nabubřelejším derivátem. Nesrovnatelná cenovka, ale stejný komfort. A V8 do takového auta je opravdu nestoudnost.
Nikola Nikola: Hmm, je to velmi těžké rozhodování. Obě auta jsou totiž pro mě hodně ošklivá a musím vás, pánové, upozornit, že tímhle na holky rozhodně machrovat nemůžete. Ostatně také to něco prozradí o velikosti vašeho penisu. Já bych ale nakonec volila Porsche Cayenne GTS. V bílé barvě a s aerodynamickými prvky mě upoutalo.
Tomáš Tomáš: Byl jsem skeptický. Pak jsem ale poprvé uslyšel BMW X6 50i a usedl za jeho dokonalý volant v dokonalém posazu, který je zároveň nízký a zároveň dodává pocitu nadřazenosti a přehledu. A ten zátah! A ten podvozek! Sedmé nebe! Porsche Cayenne GTS je jen SUV s trochu silnějším motorem, BMW X6 50i je pravý sporťák okořeněný vysokými koly.
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena BMW X6 xDrive 50i: 1.930.000 Kč
Základní cena Porsche Cayenne GTS:  2.327.000 Kč

  BMW X6 50i Porsche Cayenne GTS
Objem motoru 4395 ccm 4806 ccm
Maximální výkon 300 kW (407 K ) 5500 ot/min 298 kW (405 K) při 6500 ot/min
Maximální točivý moment 600 Nm při 1750 až 4500 ot/min 500 Nm při 3500 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická 6stupňová automatická
Maximální rychlost 250 km/h 251 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,4 s 6,5 s
Udávaná spotřeba město 17,6 l / 100 km 20,6 l / 100 km
Spotřeba mimo město  9,6 l / 100 km 10,2 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  12,5 l / 100 km 13,9 l / 100 km
Spotřeba během testu  18 l / 100 km 17 l / 100 km
Provozní hmotnost 2265 kg 2245 kg
Délka / výška / šířka 4877 / 1690 / 1983 mm 4795 / 1675 / 1957 mm
Rozvor 2933 mm 2855 mm
Zavazadelník / po sklopení 570 l / 1450 l 540 l / 1770 l

 

Galerie