TEST: Jestli se vám po testech některých ekologičtěji zaměřených aut zdá, že větší ohleduplnost k přírodě a zábava nemohou jít ruku v ruce, pak vám tyto představy BMW rádo rozbije. Jeho sedan trojkové řady totiž do naší redakce přijel s naftovým šestiválcem, který vám svým výkonem dovolí oholit zadní kola, ale zároveň splňuje tu nejpřísnější emisní normu Euro 6.
Vydáno: 30.12.2009
O to raději budete zapomínat na nejrůznější konkurenty, když si prohlédnete subtilní BMW 330d po faceliftu. Trojkový bavorák nevypadal nikdy tak drsně, ať už je to kvůli hrbu na kapotě, nebo sportovnímu M paketu. Jen se nesmí zapomínat, že v Mnichově se za všechno draze platí, a tak vás vylepšení vzhledu přijde něco málo přes 100 tisíc korun.
Nemá cenu se dlouze rozepisovat o interiéru, však už ho znáte zpaměti, stejně jako my. Pokud si ale chcete přesto připomenout některé detaily, podívejte se do testu BMW 320xd Touring nebo nápaditějšího BMW 335i Coupé. Rozhodně vás ale nechceme odbývat a tak i sem vypíchneme ta nejdůležitější fakta.
Předně je uvnitř místa asi jako v krabičce od sirek. Trojkové BMW se svou velikostí prostě do střední třídy nesahá a takové Audi A4 je proti němu královskou limuzínou. A to nemluvíme o Superbu. Jenže majitelé a skalní fanoušci mnichovské značky podobná čísla nezajímají. Kolem bavoráků se totiž vznáší aura ikonické značky, která dělá jedny z nejlepších aut na světě.
Proto není divu, že existují lidé, kteří nechtějí slyšet, že sedadla v BMW 330d by mohla být trochu níže umístěná, řadící páka by mohla chodit přesněji a mít hlavici, který alespoň trochu padne do ruky. Sedadla svým tvarem drží v oblasti beder a stehen, na ramena se jaksi zapomnělo. Na druhou stranu v zimním počasí v nich bylo příjemné posezení díky polosemišovým potahům.
Modrá síla
Hlavní důvod našeho testu už tolikrát viděné trojky se ale skrývá pod přední kapotou. K už tak střídmě konzumujícímu naftovému šestiválci si lze přikoupit paket Diesel Blue Performance za 32.428 korun, což zájemce o nové BMW tolik pálit nebude. Stručně řečeno jde o zásobníkový katalyzátor, ve kterém se ukládají oxidy dusíku. Ty jsou pak v určitých časových intervalech odstraňovány. Výsledkem je nižší produkce CO2 a tím i plnění normy Euro 6, která začne platit až v roce 2014.
Nebudeme vás dlouho napínat, tabulkové hodnotě kombinované spotřeby 5,7 litru nafty na 100 km se dá při troše sebekontroly v pohodě dosáhnout. My jsme si za volantem BMW 330d ale užívali a úspornou jízdu docela často vystřídali za zábavné průjezdy klikatými okreskami středních Čech. Neodolali jsme a zajeli se také na chvíli sklouznout na plochu opuštěného letiště. Ačkoliv nám palubní počítač chvilkově vyskočil k 9 litrům na sto, auto jsem odevzdávali s hodnotou 6,5 litru.
A to je parádní výsledek, zvlášť když si uvědomíme, že naftový šestiválec disponuje výkonem 245 koní dostupných při 4000 otáčkách v minutě a hlavně maximem točivého momentu celých 520 Nm (mezi 1750 až 3000 otáčkami za minutu). Jezdit s ním je opravdu radost. Nejen díky vynikajícímu odhlučnění, kterému se daří tajit přítomnost jednotky spalující naftu, ale i jeho chuti do tahu. Ta se projevuje v celém spektru otáček. Když překonáte odpor v manuální převodovce, mělo by se vám podařit za ideálních podmínek zrychlit z nuly na stovku za 6,1 sekundy. Maximum je omezeno na obligátních 250 km/h. Zkrátka a jednoduše: naftový šestiválec nabízí asi nejlepší poměr mezi spotřebou a výkonem.
Hezky tvrdě
Podvozek s tvrdším naladěním a přítomnost M paketu přímo vybízejí k nejrůznějším hrátkám. A začnete o nich uvažovat po první zatáčce, kdy vám decentně ustřelí záď. Budete pak okamžitě hledat asfaltové hřiště, kde by bylo možné dlouhým podržením tlačítka DTC vypojit bezpečnostní asistenty. V prvních chvílích vás motor překvapí, jakým způsobem dokáže házet s 1685 kg těžkým sedanem. Bude ale jen otázkou několika chvil, než vykouzlíte svůj první drift. A pak budete pokračovat do zblbnutí, nebo dokud vám nezačne auto příliš podezřele zavánět.
Takže raději zpět na okresky, kde je BMW 330d jako doma. Volant ideální velikosti s tlustým věncem se dobře drží, zpětná vazba už ale není tak citelná, jako tomu bylo u starších bavoráků. Nevadí, pořád je to mnohem víc, než dostanete od konkurence. Nulové náklony a naprostá kontrola nad vozem jsou hlavní devízou trojky. Do města se vám ani pomalu nebude chtít. Jednak není stání v zácpě tak zábavné, jednak vás retardéry a díry po chybějících kočičích hlavách budou trestat nekompromisními údery do zad.
Tučné konto potřeba
Jenže jsme opět u toho. Právě tvrdost totiž zákazníci BMW hledají. Nerozhodli se pro zženštilé Audi ani nabubřelý Mercedes-Benz. Nezajímá je Volvo pro důchodce a Lexus pro kravaťáky. Oni chtějí zábavu z řízení na prvním místě. A jsou ochotni za to platit. A v našem případě také budou muset.
Základní BMW 330d přijde na necelých 1,1 milionu korun, k tomu připočítejme systém Diesel Blue Performance, M paket a další příplatky za cenu dobře vybaveného vozu nižší střední třídy. Konečná částka testovaného kousku 1.596.388 korun je extrémní a můžete si za ni vybrat mnoho větších, silnějších a třeba i hezčích aut. Jak už ale bylo řečeno, pokud jste fanoušci BMW, bude vám to srdečně jedno.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Velikost zavazadelníku 460 litrů je směšná, stejně jako prostor pro cestující. Je v něm méně místa než v nějakém hatchbacku. Na zadních sedadlech bych teda nechtěl cestovat někam daleko. Kvůli tvrdému podvozku si taky mnoho pohodlí neužijete. Tohle auto prostě není pro mě! Dávám známku 4- |
![]() |
Jana: Ekologie je jedna věc, ale chtít za ní příplatek přes 30 tisíc korun je absurdní. A totéž by se dalo říct o zbytku výbavy. Za tohle auto si musíte hodně zaplatit a tak se obávám, že si ho koupí jen pár bohatých fanoušků. Rozumnější lidé budou uvažovat v této cenové kategorii o úplně jiných autech. Musím ale pochválit spotřebu, ta je bezkonkurenční. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Ano, facelift udělal trojkové BMW mnohem zajímavější. Přesto tohle auto je spíše chlapskou záležitostí. Já bych se buď ohlížela po Audi, nebo se nechala zlákat trojkovým kupé. To se mi hodně líbilo. Kdybych šla do sedanu, rozhodně zvolím také výraznější barvu, jak lakování, tak exteriéru. Dávám známku 2- |
![]() |
Tomáš: Tleskám! Tohle je to, co potřebuji. Bavit se skvělou jízdou s citlivým řízením, skvělým podvozkem a silným motorem pohánějícím zadní kola. A přitom v klidu zapomenout na náklady za pohonné hmoty. Po testu BMW 330d si myslím, že aktuálně propagovaný slogan to dobře vystihuje. BMW je radost! Dávám známku 1* |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Lexus IS |
Mercedes-Benz C |
Saab 9-3 SportSedan |
PARAMETRY
Základní cena: 1 143 138 Kč
Cena doplňkové výbavy: 453 250 Kč
Celková cena: 1 596 388 Kč
BMW 330d |
|
Objem motoru | 2993 ccm |
Maximální výkon | 180 kW (245 k) při 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 520 Nm při 1750 až 3000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,1 s. |
Udávaná spotřeba město | 7,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,7 l/100 km |
Spotřeba během testu | 6,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1685 kg |
Délka / výška / šířka | 4520 mm / 1421 mm / 1817 mm |
Rozvor | 2670 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 460 l / 1375 l |