BMW 740i: dvojka v těsném závěsu

TEST: BMW řady 7 je jedním z několika aut, které si pořizují ti nejvlivnější a nejbohatší. Se svými rozměry a tou nejpokročilejší technikou soupeří s těmi nejlepšími manažerskými limuzínami současnosti a nejméně v jedné z klíčových kategorií právem vede – tou je potěšení z jízdy. A to platí nejen pro vrcholný model, ale i pro ty o něco málo slabší. Třeba pro 740i.


Vydáno: 3.8.2009

Vlajková loď BMW 750i s dvojnásobně přeplňovaným osmiválcem našima rukama prošla nedávno a oslnila nás obrovskou silou výborného motoru i mimořádným luxusem, který svému majiteli (což se v tomto případě ne vždy rovná řidiči) dopřává. Tento vůz bude hrát roli nejsilnějšího největšího BMW nejméně do okamžiku, než se na trh dostane monumentální BMW 760i s rovněž dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem.

Ne každý ale potřebuje výkon supersportu. Proto jsme sestoupili o stupínek níž a vyzkoušeli jsme si současnou výkonnostní „dvojku“ – BMW 740i, pod jejíž kapotou si hoví dvěma turby přeplňovaný řadový šestiválec.

Šest válců a dvě turba

Vzhledem k nedávné zkušenosti s vrcholným BMW 750i jsme měli poměrně jasnou představu, do čeho jdeme. Proto nás v tomto případě zajímal v první řadě motor.

Jeho parametry svědčí o tom, že ani druhý nejsilnější sedan řady 7 není žádné ořezávátko. Dvěma turby přeplňovaný řadový šestiválec má objem tři litry a jeho výkon 326 koní pohybuje s dvoutunovým sedanem více než svižně. Motor dokáže auto vystřelit na 100 km/h za 5,9 sekundy, což je jen o tři čtvrtě sekundy více, než za kolik totéž svede vrcholný model 750i a je to stále číslo, které by manažerské limuzíně záviděl leckterý sportovně se tvářící sedan střední třídy.

Šestiválci nelze upřít ochotu zrychlovat téměř za jakékoli situace a ve většině z těchto chvil má sílu zarazit cestující do sedačky. Díky vysokému točivému momentu 450 Nm, který je k dispozici od 1500 do 4500 ot./min, táhne lineárně od dupnutí na plynový pedál až po atak červených čísel, který se v tomto případě koná v sedmi tisících. Maximální výkon 326 koní je k dispozici v 5800 ot./min a ani otáčkám nad šest tisíc se kultivovaný motor nebrání (charakterní a pro řadové šestiválce příznačné kultivované vrčení si užijete hlavně v horní třetině otáčkoměru). Při prohánění německých dálnic je ale třeba mít na paměti, že maximálka je (pro Němce tradičně) omezena na 250 km/h.

Na hranici komfortu

Jak se na správné BMW sluší, vpředu uložený motor pohání zadní nápravu, proto nedoporučujeme vypínat stabilizační asistenty, pokud si nejste za volantem opravdu jistí. Jinak je podvozek naprosto precizní a nemá sebemenší problém zvládat přívaly newtonmetrů ze zadní nápravy (aby ne, když je postaven pro motor s dvojnásobným počtem válců, než jsme měli k dispozici my). Vyniká příkladnou agilitou a přestože je zrozen pro dlouhé dálniční tahy, nezalekne se ani klikaté okresky, v níž potěší čitelné řízení.

Šestistupňový automat odvádí svou práci na jedničku i když jedničku příliš řadit nemusí. Bohužel zde chybí možnost řadit si pádly pod volantem, kterou jsme nenašli ani v rozsáhlém seznamu příplatkové výbavy.

Stejně jako v nejvyšším modelu je i zde k dispozici nastavení podvozku na komfortní režim, normální, sport, nebo sport +. Pokud ale budete chtít cestovat komfortně, musíte počítat s určitou náchylností podvozku na nekvalitní silnice. Překvapila nás i na danou třídu vyšší aerodynamická hlučnost, která se projevovala hlavně při vyšších rychlostech na dálnici.

Ani v jednom případě se nejedná o nic dramatického a naopak si myslíme, že právě tvrdší naladění k BMW patří a je s ním potřeba počítat. Při přímém srovnání s Eskem od Mercedesu nebo Eleskem od Lexusu bychom snad i mohli říct, že je na tom BMW hůře, ale ono to tak ve skutečnosti není, jen je jinak naladěno.

Jen pár litrů

Ani spotřeba není tak nestoudná, jak bychom od dvoutunové limuzíny hnané třílitrovým šestiválcem čekali. Přestože na výrobcem deklarovaných 9,9 l/100 km kombinované spotřeby jsme nedosáhli, přesvědčili jsme se, že při střídmé jízdě (do níž zahrnujeme i takzvanou předpisovou jízdu) dokáže Sedmička jezdit za docela nízkou porci benzinu. To v našem podání činilo 11-12 l/100 km, což považujeme za velmi dobrý výsledek, vzhledem k vysokému výkonu.

Když jsme se snažili využít potenciál motoru tak, jak by ho mohl využívat nadšený majitel nejméně první měsíc po dodání svého nového auta, pohybovali jsme se někde kolem 16-17 litrů, což stále nepovažujeme za tragický výsledek (ale nepochybujeme, že BMW 740i dokáže být i žíznivější). Navíc je díky 82 litrů hluboké nádrži důstojný i dojezd. Po natankování plné nádrže nám palubní počítač ukazoval dojezd 650 km, což jsme při klidnější jízdě dokázali dokonce překonat.

Za dva a čtvrt

BMW 740i patří k naprosté špičce mezi luxusními sedany, s nimiž nemá problém soupeřit svými rozměry (přes pět metrů délky, přes tři metry rozvoru a téměř dva metry šířky) ani použitou technikou, která patří k dnešnímu vrcholu. Proto nás ani příliš nepřekvapilo, když jsme v základní výbavě našli věci jako aktivní tempomat, bi-xenonové světlomety nebo stabilizační systém DSC. Ovládání multimediálního systému zajišťuje dnes už intuitivní systém iDrive. Interiér je samozřejmě čalouněn voňavou kůží a obložen leštěným dřevem.

Za takový kus auta se ale něco platí. V případě BMW 740i je to nejméně 2.201.800 korun (včetně daně, aby nedošlo k nějaké mýlce). Seznam příplatkové výbavy ale může zvednout cílovou cenu sestaveného auta o mnoho desítek procent, jako se to podařilo testovanému modelu. Ten by vás přišel na 3.069.975 korun.

Není ale divu, když příplatková výbava zahrnuje takové vychytávky, jako aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy (53.625 Kč), automatický systém zavírání dveří (17.600 Kč), aktivní řízení rychlosti s funkcí Stop&Go (54.450 Kč) či noční vidění (60.500 Kč). Naopak za pochopitelné jsme považovali pořízení navigace (67.650 Kč) nebo varování před opuštěním jízdního pruhu (15.950 Kč).

Top limuzína pro top manažery

Nemusíme opakovat, že BMW 740i je skutečná top limuzína s výkonným motorem a luxusním interiérem. Jestliže chcete jezdit v rámci předepsaných rychlostních limitů, jsou možnosti takového auta předimenzované ažaž a i pokud se limitů držet nechcete, tento vůz vás v drtivé většině možných situací na silnici stejně uspokojí.

Stejně jako v případě modelu 750i musíme i tentokrát konstatovat, že se jedná o absolutní špičku, kterou si dnes můžete pořídit. Pokud z nějakého důvodu netrváte na tom, že musíte mít za každou cenu to nejsilnější největší BMW, mohla by vám o stupínek slabší (ale stále dost hbitá) šestiválcová Sedmička stačit.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: V jedné Sedmičce už jsem seděl, a tahle je prakticky skoro stejná. Nejde tedy o prodlouženou L verzi, ale standardní délku. Výtka bude tedy stejná: vzadu by mohlo být trochu víc místa na nohy. Jinak jsem nadšen, prostor a hlavně pohodlí uvnitř je na nejvyšší možné úrovni a i 500 litrů velký kufr je docela dobrý. Jen se nedají sklopit sedačky a vak na lyže je za příplatek.
Dávám známku 2
Jana Jana: Když jsem viděla cenu a spotřebu BMW 750i, málem mě křísili. Ne že by tento 740i byl o mnoho lepší, ale přeci jen – je o něco lacinější (tedy asi o půl milionu) a má trochu nižší spotřebu, která už se z vesmírných výšin blíží normální lidské spotřebě. Je sice vysoká, ale říkám že se „blíží“. Na druhou stranu k dobru tohohle nad-auta hovoří nepochybná obrovská aktivní i pasivní bezpečnost na palubě.
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Čím déle sleduji nové BMW 7, tím více mu přicházím na chuť. Stále to sice není můj idol krásy (ještě aby!), protože je to docela nudné německé auto, ale nedá se mu upřít chladná elegance a sebevědomá velikost. V tom je jeho síla. Stejně působí interiér, jeho luxusní kůže a leštěné dřevo je opravdu naprostý vrchol toho, co jsem v autech viděla. Ještě jedno dvě setkání s tímhle autem a bude to za čistou 1.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Pokud jde o mne, raději bych zůstal s BMW 750. Proč? I tohle auto má přece skvělý podvozek a opravdu silný motor, říkáte si asi. Ale kdo se jednou projel s tím nejsilnějším se těžko spokojí s tím druhým nejsilnějším, a to ať mu šlape na paty jak chce. Tomu nepomůže ani stovka pod šest sekund nebo režim Sport+. Prostě ať žije král (ten druhý)!
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 740i: 2.201.800,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 868.175,- Kč

Celková cena: 3.069.975,- Kč

Výbava

Stabilizační systém DSC, 6x airbag, aktivní opěrky, 18-palcové disky kol, kožené čalounění, el. nastavitelná přední sedadla, el. parkovací brzda, startování tlačítkem, bi-xenonové světlomety, aktivní tempomat, el. nastavitelný multifunkční volant, ovládací systém iDrive, dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vpředu/vzadu, centrální zamykání, audio HiFi Professional.

Příplatková výbava (výběr)

Aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy (53.625 Kč), Komfortní elektricky nastavitelná sedadla vpředu (60.500 Kč), Automatický systém zavírání dveří (17.600 Kč), Aktivní řízení rychlosti s funkcí Stop&Go (54.450 Kč), Navigace (67.650 Kč), Čelní displej (38.225 Kč), Noční vidění (60.500 Kč), Varování před opuštěním jízdního pruhu (15.950 Kč) a další.

BMW 740i
Objem motoru 2979 ccm
Maximální výkon 240 kW / 326 koní (5800 ot./min)
Maximální točivý moment 450 Nm (1500-4500 ot./min)
Převodovka automatická šestistupňová
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s
Udávaná spotřeba město 13,8 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 9,9 l/100 km
Spotřeba během testu 11,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1935 kg
Délka / výška / šířka 5072 / 1479 / 1902 mm
Rozvor 3070 mm
Zavazadelník / po sklopení 500 / – litrů

 

Galerie