Výrobce supersportů Spyker končí. Vyhlásil bankrot

Nizozemský výrobce supersportů Spyker jde ke dnu. Poté, co nesehnal peníze na restrukturalizaci, vyhlásil bakrot. Spyker jako automobilka tak končí po 15 letech své existence. Vyráběl exkluzivní auta pro nejbohatší zákazníky, do světa jich poslal jen pár stovek.

Vydáno: 22.12.2014

Spykeru se stala osudnou snaha zachránit krachující švédskou automobilku Saab. Spyker koupil Saab od General Motors v roce 2010 za poměrně vysokou částku. Spykeru se ale nepodařilo pořádně rozjet výrobu Saabu 9-5 a na konci roku 2012 Saab vyhlásil bankrot. Dnes ho drží čínští majitelé.

Navíc o značku nebyl v posledních letech příliš zájem, za poslední tři roky prodal jen několik kusů ručně stavěných aut. Od roku 2007 přitom nevydělával.

Celkem prodal Spyker 310 aut. Poslední model byl Spyker C8 Aileron, elegantní kupé s osmiválcem 4,2 l od Audi s výkoenem 300 kW. Budoucností měl být model B6 Venator, ten se ale už vyrábět nestihl.

Vzestupy a pády

Spyker založil nizozemský podnikatel Victor Muller v roce 1999 na základě práv na stejnojmennou značku, která existovala před 80 lety. Za 15 let Spyker zažil světlejší i horší chvilky. Muller, který automobilku až dosud vedl, rád riskoval. Kromě převzetí Saabu třeba investoval do Formule 1, kterou Spyker (nepříliš úspěšně) jednu sezónu jezdil.

Victor Muller se ale nevzdává, vyjádřil se, že jeho snaha Spyker zachránit bude pokračovat a že se chce zaměřit na elektromobily.

Text: Redakce
Foto: Spyker

Galerie