Volvo XC60 2.4D DRIVe: do sněhu raději ne

TEST: „Čtyřkolka je do toho marastu ideální,“ usmál se na mě okolo procházející muž, když jsme fotili testované Volvo XC60. „Kdepak, tohle je předohrab,“ odvětil jsem. Úsměv mu spadl. A mě také, když jsem se snažil vymanévrovat 1718 kg těžký crossover ze sněhové pasti. Tak začal test nejlevnějšího a nejúspornějšího provedení 2.4D DRIVe.


Vydáno: 3.2.2010

Když jsme měli Volvo XC60 poprvé v redakci, museli jsme pochválit jeho vzhled i komfort, který posádce poskytuje. Na rodinný vůz mělo ale jeden velký problém – žravý přeplňovaný šestiválec, který si neváhal říct o 16 litrů benzínu na 100 km, ve městě s klidem i o 20. Logo DRIVe, které Volvo používá pro své nejúspornější modely, naznačuje, že tentokrát budeme mít tu čest s motorizací z opačného spektra nabídky.

Ostatně, seveřan s tímto logem už také prošel naším testem. Šlo o malé kombi Volvo V50 1.6D DRIVe, které dosahovalo své nízké spotřeby (5 litrů na 100 km v kombinaci) nejen díky úspornému turbodieselu, ale také určitým změnám snižující aerodynamický odpor vozu. Vyplněná kola, zaslepenou masku chladiče nebo speciální úsporné pneumatiky Michelin Energy Saver ale na Volvu XC60 2.4D DRIVe nenajdete. Crossover vypadá k nerozeznání od ostatních, díky shodnému lakování se na pohled nezměnil ani od modelu testovaného před rokem.

Jak je tedy dosaženo co možná nejnižší spotřeby? Volvo prostě odebralo dva velké škůdce úsporného cestování – pohon všech kol a automatickou převodovku. Tu nahradil manuální šestikvalt, se kterým byla radost pracovat. V drahách chodil přesně, bez záseku v prostřední pozici neutrálu. Je to sice trochu zvláštní pocit řídit velké Volvo bez automatické převodovky, člověk si ale velmi rychle zvykne a za pár dní už bude pět jen samou chválu.

Žádné kompromisy

V honbě za úsporami naštěstí nedošlo k nějakému snižování síly. A naftový pětiválec ji má poměrně dost. I na 1,7 tuny těžký vůz. Výkon 129 kW, tedy 175 koní při 4000 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu 420 Nm (1500 až 2750 ot/min) dokáže s crossoverem hýbat slušně. Vždyť hranici 100 km/h zvládne překonat za 9,8 sekundy s maximální rychlostí 205 km/h. Verzi 2.4D s automatem to trvá o půl vteřiny déle a ve spojení s pohonem všech kol dokonce o 1,1 sekundy více. V tomto provedení také Volvo XC60 už váží celých 1808 kg.

Úspora hmotnosti, pohon předních kol a manuální převodovka se tak pozitivně zapisují do palubního počítače, který si může dovolit zobrazit nižší údaje o spotřebě. Tabulky nás informují o konzumaci 6 litrů nafty na 100 km v kombinovaném cyklu. My jsme při důkladném testování jízdních vlastností jezdili v závěru za 7,5 litru, což je vynikající výsledek. Při klidnější jízdě se nám dařilo dostat na zmiňovaných 6 litrů. A když si znovu připomeneme, jak velké a těžké Volvo XC60 je, jde skoro o malý zázrak.

Jízdní vlastnosti na silnici, kde se bude tento crossover pohybovat samozřejmě nejčastěji, jsou prakticky shodné s vozem, který jsme testovali minule. Opět jsme dospěli k závěru, že měkká a komfortní jízda vás bude přímo vyzývat k tomu, abyste nezávodili a spíše se tak říkajíc „kochali“. A když automobilka tvrdí, že „v životě jde víc než o Volvo,“ je jasné, kam míří i s XC60. Starostlivý otec od rodiny nebo muž blížící se k důchodovému věku bude nad míru spokojen. A řidiči pasující se do role Schumachera českých silnic asi nejspíše zamíří k BMW.

AWD prostě chybí

Vše by bylo v pořádku, kdybychom test nepodnikli v jedné z nejtužších zim za poslední roky. Tak bohatou sněhovou nadílku jsem v Praze a jejím okolí snad ještě nezažil. A co se týče jízdních vlastností v zimě, ukázaly se hlavní nešvary tohoto velkého crossoveru bez pohonu všech kol. Ne, že by AWD pomohlo vždy, určitě ale se mnou budete souhlasit, že se díky němu vůz pohybuje v terénu nebo v krizových situacích mnohem lépe. Zvlášť když opět připomeneme nadváhu Volva XC60. Zajet s ním do hlubšího sněhu, snažit se zaparkovat na polozahrabané místo před domem, to vůbec není žádný med. Pěkně jsem se zapotil a několikrát jsem musel vůz vykopávat z bílého nadělení. Navrch měly lehčí předokolky i těžká SUV s pohonem všech kol. Utrpení jsem tak většinou sdílel s jindy hrdými majiteli zadokolek.

Musíte se tedy rozhodnout, jak své budoucí Volvo XC60 chcete využívat. Verze DRIVe je nejlevnější možností, kterou si můžete pořídit za 966.100 korun, přičemž základní výbava má poměrně dost položek a obsahuje i bezpečnostní systém City Safety zabraňující ťukancům v městských kolonách. Stejná motorizace, tedy naftový pětiválec 2.4D, s pohonem všech kol vyjde na 982.200 korun. Je zřejmé, že cenový rozdíl není tak velký. Jde spíš o to, že si crossover s vybavený AWD řekne zhruba o 1,5 litru paliva víc. Je tedy na vás, co preferujete. Ušetřit naftu nebo se cítit lepé když napadne sníh? 

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Volvo XC60 nabízí své posádce dostatek komfortu a pocit luxusního svezení. Sedí se vysoko, pohodlně a podvozek je nastaven na nejměkčí notu. Přesně tak, jak mám rád. Zavazadelník velikosti 490 litrů je trochu poddimenzovaný, to je pravda.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Minule mi vadila vysoká cena a apetit benzínového motoru. Kdo chce šetřit, je pro něj verze DRIVe to pravé. Kvituji přítomnost bezpečnostních asistentů, spousty airbagů a vestavěných dětských sedaček.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Nezměnil se můj pohled na Volvo XC60 jako takové, stále mi připadá krásné a je asi nejhezčí ze současné nabídky švédské automobilky – zoufale čekám na nové S60. Uvnitř se mi líbil světlý interiér i nový volant.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Minule jsem dal jedničku za úžasně silný motor. I když 2.4D není nejhorší a navíc je tu manuální převodovka, tohle auto pro mě není. Je příliš měkce naladěné, řízení necitlivé a nafta pod kapotou mi vůbec nevoní.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Mercedes-Benz GLK
Audi Q5
BMW X3

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení 2.4D DRIVe: 996 100 Kč

VOLVO XC60 2.4D DRIVe
Objem motoru 2400 ccm
Maximální výkon 129 kW (175 k) při 3000-4000 ot/min
Maximální točivý moment 420 Nm při 1500-2750 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s.
Kombinovaná spotřeba 6,0 l/100 km
Spotřeba během testu 7,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1718 kg
Délka / výška / šířka 4627 mm / 1713 mm / 1891 mm
Rozvor 2774 mm
Zavazadelník / po sklopení 490 l / 1450 l

 

Galerie