TEST: „Ten si ale umí užívat,“ prohodil postarší pán s rodinkou nad nepřehlédnutelným červeným kupé, které parkovalo před naší redakcí. Pak nasedl do svého MPV a zřejmě uháněl na rodinný výlet na Karlštejn. Ano, Volkswagen Scirocco je přesně o tom – umět si užít. Zvlášť, když má pod kapotou benzínový dvoulitr s výkonem 200 koní.
Vydáno: 28.7.2009
Volkswagen Scirocco jsme už jednou testovali. Stalo se tak na podzim, krátce po jeho uvedení na český trh. Tenkrát jsme ale měli k dispozici slabší variantu s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.4 litru. Ačkoliv se nám vůz líbil a dostal i adekvátní jedničku s hvězdičkou, něco nám říkalo, že 160 koní je pro tohle zajímavé kupátko ještě pořád trochu málo. Zástupce Volkswagenu jsme nemuseli dlouho přemlouvat, aby nám půjčili klíčky od výkonnější verze.
A musíme přiznat, že se nám líbí i její provedení. Ne, že by dříve testovaný kousek s modrým lakováním nevypadal dobře, ale červené kupé je totálním lapačem pozornosti každého, koho na silnici mine. Scirocco prostě vypadá ještě drsnější a víc „nabušenější“.Máme před sebou asi nejkrásnější produkt z Wolfsburgu, který si v současnosti můžeme koupit. Volkswagen konečně pochopil, že vyrábět vzhledově zajímavá auta se vyplatí. Začalo to už se sedanem-kupé Passat CC.
Známý mix
Pojďme si ještě krátce připomenout interiér, který je mixem všeho, co už u Volkswagenu dobře známe. Palubní deska míchá styl Golfu a Tiguanu, sportovní volant jsme už také několikrát viděli, navigaci dobře známe… Zklamání? Ale jděte! Volkswagen interiéry umí. Jsou sice trochu studené, ale vysoce kvalitní, propracované do detailu a ergonomické, jako to jen jde. Tak proč by to mělo být u Scirocca jinak?
Aby se ale neřeklo, najdeme tu některé unikátní prvky, které Sciroccu přidají na individuálnosti. Jsou to hlavně trojúhelníkovitá madla doširoka otevíratelných dveří bez rámu. Zadní sedačky mají povedené hlavové opěrky, které vypadají ryze sportovně. Ostatně, sedalda jsou velkou předností tohoto vozu. Vpředu perfektně vedou, sedí se nízko, ale přitom vás nemají tendenci unavovat. Vzadu se posadí pohodlně dva dospělí (líbilo se tam i našemu redakčnímu štěněti Lotce), pravda, budou se trochu šťouchat lokty.
Až druhý do garáže
Pokud ještě stále naivně doufáte, že své rodinné auto vyměníte za Volkswagen Scirocco, můžete na to konečně zapomenout. Tohle sportovní kupé je hanebně nepraktické. Kufr je sice dostatečný (312 litrů, po sklopení 1006 litrů), štěrbinou, kterou odkryje víko zavazadelníku, do něj ale takřka nic nedostanete. Třetí dveře se navíc dají otevřít jen tlačítkem v interiéru, nebo na dálkovém ovládání. Pak musíte své prsty nasoukat pod zablácenou hranu a zvednout ho.
Jenže Scirocco tu není od toho, aby vás stěhovalo na chalupu. Na to přeci máte ještě jedno SUV! Tohle auto je tu především pro ty, kteří se chtějí bavit. Pro ty, kteří si raději vyberou cestu klikatou okreskou, než po dálnici. Zní to trochu jako otřepaný reklamní slogan, ale je to pravda!
Ať žije TSI!
Určitě vás o tom přesvědčí jeden pohled pod kapotu. Tam totiž najdete dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru. Víme, že ze Škody Octavia RS udělal pěkně rychlý stroj a dobře zatočil i s Audi A3 Cabriolet. A ani ve službách 1,3 tuny těžkého Scirocca vás nezklame. Za vše hovoří nejen výkon rovných 200 koní (5100 až 6000 otáček v minutě), ale i neuvadající maximum točivého momentu 280 Nm, které je k dispozici v neuvěřitelném rozmezí 1700 až 5000 otáček za minutu.
Kdo by ještě teď mohl pochybovat, že Scirocco je čajíček? Motor jednoduše zabere u spodních otáček a pak bez jediného oddechu táhne až do červeného spektra. Přitlačí vás do sedaček a než se stačíte vzpamatovat, řadíte a zrychlování pokračuje dál. Paradoxně se u toho jinak neděje žádné velké drama. Agregát je utlumen na komfortní úroveň. Příliš si nezazpívá ani ve vyšších pozicích. Možná bychom si přece jen přáli trochu více brutality. Zvlášť, když Scirocco dokáže přeskočit stokilometrovou hranici za 7,2 sekundy a pokračovat do maxima 235 km/h. Záleží na vás, jak dobře budete řadit. Manuální převodovka se šesti rychlostmi vás ale nenechá na holičkách. Funguje naprosto přesně, jak se na Volkswagen sluší.
Podvozkové nebe
Zábavné auto potřebuje dvě přísady. Dobrý motor a kvalitní podvozek. V našem případě jsme v ceníku příplatkové výbavy našli adaptivní podvozek za 21 tisíc korun. Vzhledem k tomu, co se Sciroccem dokáže, je to pakatel. Sytém má tři nastavení – komfortní, normální a sportovní. Aktivují se pomocí kolébkového tlačítka umístěného vedle řadící páky. Díky adaptivnímu podvozku máte hned dvě auta v jednom. Na komfortní režim si, co se týče pohodlí, v ničem nezadá s Volkswagenem Golf. Zkrátka se vám s ním bude cestovat dobře po městských hrbolech, rozmlácených okreskách i nekonečných dálnicích. Jakmile ale vyberete „sport“, Scirocco znatelně ztuhne a vaše pozadí bude dostávat informace o každé nerovnosti, která vám přijde do cesty.
Jenže kromě toho se také ze Scirocca stane neporazitelný řezač ostrých zatáček. Vůz sedí takovým způsobem, že tomu notnou chvíli ani nebudete schopni věřit. Že by se fyzikové mýlili a odstředivá síla vůbec neexistuje? Ale ano! Zatímco vůz se nenakloní ani o píď, do hlavy se vám opírá neviditelná ruka Newtonova. Spolujezdec možná nepohrdne pytlíkem, ale vám tohle svezení jednoznačně vykouzlí úsměv na rtech. Navíc se povedlo i řízení, které reaguje špičkově a detailně komunikuje o dění pod předními koly. Lépe se nám snad žádný jiný Volkswagen nevedl.
Tak vidíte. I tradičně studení Němci umí povedené kupé, které je pěkné, zábavné a má úchvatné jízdní vlastnosti. Jen se připravte, že za hodiny zábavy je třeba vždy troch připlatit. Volkswagen Scirocco s dvoulitrovým TSI přijde v základu na 659.500 korun, s naší výbavou pak na 812.700, což je na malé kupé už pořádná pálka. A jestli se budete bavit minimálně tak dobře jako my, připravte se na časté zastávky u benzínové stanice. Spolknout 11 litrů na sto kilometrů není pro tenhle extravagantní stroj žádný problém.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Scirocco je nepraktické až hanba! Ale hanit ho by bylo příliš jednoduché. Interiér je překvapivě prostorný pro 4 dospělé lidi, sedadla jsou navzdory svému sportovnímu pojetí pohodlná. Kufr prostě hodnotit nemůžu, stejně budete potřebovat do garéže ještě jedno auto. Nejlépe MPV. Dávám známku 2 |
|
Jana: Toníku, Scirocco je nejen nepraktické až hanba, ale také hanbatě předražené. Dát 800 tisíc za malý hatchback je věc neslýchaná. To je opravdu jen pro milionáře. My ostatní si raději za stejné peníze koupíme auto ze střední třídy. Co takhle Avensis? Dávám známku 5 |
|
Nikola: Líbilo se mi v modré, ale z té rudé mám orgazmus. Je to nádhera a nemůžu se na něj vynadívat. Škoda jen toho koncernového interiéru. Jinak je to ale dokonalé auto. Prostě jsem se zamilovala. Doporučím ho svému příteli. Dávám známku 1 |
|
Tomáš: Bez rozpaků jsem dal jedničku s hvězdičkou Sciroccu 1.4 TSI. Ale to jsem ještě neseděl v dvoulitru. Teď to vypadá, že se budu opakovat. Tohle auto je prostě jedinečná pecka – jízdou, motorem, podvozkem, řízením, prostě vším. A navíc půjde dobře pod kudlu nějakému tomu tuningovému specialistovi. Dávám známku 1* |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena: 659 500 Kč
Cena doplňkové výbavy: 153 200 Kč
Celková cena: 812 700 Kč
VOLKSWAGEN SCIROCCO 2.0 TSI |
|
Objem motoru | 1984 ccm |
Maximální výkon | 147 kW (200 k) při 5100-6000 ot/min |
Maximální točivý moment | 280 Nm při 1700-5000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,2 s. |
Udávaná spotřeba město | 10,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,6 l/100 km |
Spotřeba během testu | 11 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1298 kg |
Délka / výška / šířka | 4256 mm / 1404 mm / 1810 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 312 l / 1006 l |