Volkswagen Scirocco 2.0 TSI: umění užívat si života

TEST: “Ten si ale umí užívat,” prohodil postarší pán s rodinkou nad nepřehlédnutelným červeným kupé, které parkovalo před naší redakcí. Pak nasedl do svého MPV a zřejmě uháněl na rodinný výlet na Karlštejn. Ano, Volkswagen Scirocco je přesně o tom – umět si užít. Zvlášť, když má pod kapotou benzínový dvoulitr s výkonem 200 koní.


Vydáno: 28.7.2009

Volkswagen Scirocco jsme už jednou testovali. Stalo se tak na podzim, krátce po jeho uvedení na český trh. Tenkrát jsme ale měli k dispozici slabší variantu s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1.4 litru. Ačkoliv se nám vůz líbil a dostal i adekvátní jedničku s hvězdičkou, něco nám říkalo, že 160 koní je pro tohle zajímavé kupátko ještě pořád trochu málo. Zástupce Volkswagenu jsme nemuseli dlouho přemlouvat, aby nám půjčili klíčky od výkonnější verze.

A musíme přiznat, že se nám líbí i její provedení. Ne, že by dříve testovaný kousek s modrým lakováním nevypadal dobře, ale červené kupé je totálním lapačem pozornosti každého, koho na silnici mine. Scirocco prostě vypadá ještě drsnější a víc “nabušenější”.Máme před sebou asi nejkrásnější produkt z Wolfsburgu, který si v současnosti můžeme koupit. Volkswagen konečně pochopil, že vyrábět vzhledově zajímavá auta se vyplatí. Začalo to už se sedanem-kupé Passat CC.

Známý mix

Pojďme si ještě krátce připomenout interiér, který je mixem všeho, co už u Volkswagenu dobře známe. Palubní deska míchá styl Golfu a Tiguanu, sportovní volant jsme už také několikrát viděli, navigaci dobře známe… Zklamání? Ale jděte! Volkswagen interiéry umí. Jsou sice trochu studené, ale vysoce kvalitní, propracované do detailu a ergonomické, jako to jen jde. Tak proč by to mělo být u Scirocca jinak?

Aby se ale neřeklo, najdeme tu některé unikátní prvky, které Sciroccu přidají na individuálnosti. Jsou to hlavně trojúhelníkovitá madla doširoka otevíratelných dveří bez rámu. Zadní sedačky mají povedené hlavové opěrky, které vypadají ryze sportovně. Ostatně, sedalda jsou velkou předností tohoto vozu. Vpředu perfektně vedou, sedí se nízko, ale přitom vás nemají tendenci unavovat. Vzadu se posadí pohodlně dva dospělí (líbilo se tam i našemu redakčnímu štěněti Lotce), pravda, budou se trochu šťouchat lokty.

Až druhý do garáže

Pokud ještě stále naivně doufáte, že své rodinné auto vyměníte za Volkswagen Scirocco, můžete na to konečně zapomenout. Tohle sportovní kupé je hanebně nepraktické. Kufr je sice dostatečný (312 litrů, po sklopení 1006 litrů), štěrbinou, kterou odkryje víko zavazadelníku, do něj ale takřka nic nedostanete. Třetí dveře se navíc dají otevřít jen tlačítkem v interiéru, nebo na dálkovém ovládání. Pak musíte své prsty nasoukat pod zablácenou hranu a zvednout ho.

Jenže Scirocco tu není od toho, aby vás stěhovalo na chalupu. Na to přeci máte ještě jedno SUV! Tohle auto je tu především pro ty, kteří se chtějí bavit. Pro ty, kteří si raději vyberou cestu klikatou okreskou, než po dálnici. Zní to trochu jako otřepaný reklamní slogan, ale je to pravda!

Ať žije TSI!

Určitě vás o tom přesvědčí jeden pohled pod kapotu. Tam totiž najdete dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru. Víme, že ze Škody Octavia RS udělal pěkně rychlý stroj a dobře zatočil i s Audi A3 Cabriolet. A ani ve službách 1,3 tuny těžkého Scirocca vás nezklame. Za vše hovoří nejen výkon rovných 200 koní (5100 až 6000 otáček v minutě), ale i neuvadající maximum točivého momentu 280 Nm, které je k dispozici v neuvěřitelném rozmezí 1700 až 5000 otáček za minutu.

Kdo by ještě teď mohl pochybovat, že Scirocco je čajíček? Motor jednoduše zabere u spodních otáček a pak bez jediného oddechu táhne až do červeného spektra. Přitlačí vás do sedaček a než se stačíte vzpamatovat, řadíte a zrychlování pokračuje dál. Paradoxně se u toho jinak neděje žádné velké drama. Agregát je utlumen na komfortní úroveň. Příliš si nezazpívá ani ve vyšších pozicích. Možná bychom si přece jen přáli trochu více brutality. Zvlášť, když Scirocco dokáže přeskočit stokilometrovou hranici za 7,2 sekundy a pokračovat do maxima 235 km/h. Záleží na vás, jak dobře budete řadit. Manuální převodovka se šesti rychlostmi vás ale nenechá na holičkách. Funguje naprosto přesně, jak se na Volkswagen sluší.

Podvozkové nebe

Zábavné auto potřebuje dvě přísady. Dobrý motor a kvalitní podvozek. V našem případě jsme v ceníku příplatkové výbavy našli adaptivní podvozek za 21 tisíc korun. Vzhledem k tomu, co se Sciroccem dokáže, je to pakatel. Sytém má tři nastavení – komfortní, normální a sportovní. Aktivují se pomocí kolébkového tlačítka umístěného vedle řadící páky. Díky adaptivnímu podvozku máte hned dvě auta v jednom. Na komfortní režim si, co se týče pohodlí, v ničem nezadá s Volkswagenem Golf. Zkrátka se vám s ním bude cestovat dobře po městských hrbolech, rozmlácených okreskách i nekonečných dálnicích. Jakmile ale vyberete “sport”, Scirocco znatelně ztuhne a vaše pozadí bude dostávat informace o každé nerovnosti, která vám přijde do cesty.

Jenže kromě toho se také ze Scirocca stane neporazitelný řezač ostrých zatáček. Vůz sedí takovým způsobem, že tomu notnou chvíli ani nebudete schopni věřit. Že by se fyzikové mýlili a odstředivá síla vůbec neexistuje? Ale ano! Zatímco vůz se nenakloní ani o píď, do hlavy se vám opírá neviditelná ruka Newtonova. Spolujezdec možná nepohrdne pytlíkem, ale vám tohle svezení jednoznačně vykouzlí úsměv na rtech. Navíc se povedlo i řízení, které reaguje špičkově a detailně komunikuje o dění pod předními koly. Lépe se nám snad žádný jiný Volkswagen nevedl.

Tak vidíte. I tradičně studení Němci umí povedené kupé, které je pěkné, zábavné a má úchvatné jízdní vlastnosti. Jen se připravte, že za hodiny zábavy je třeba vždy troch připlatit. Volkswagen Scirocco s dvoulitrovým TSI přijde v základu na 659.500 korun, s naší výbavou pak na 812.700, což je na malé kupé už pořádná pálka. A jestli se budete bavit minimálně tak dobře jako my, připravte se na časté zastávky u benzínové stanice. Spolknout 11 litrů na sto kilometrů  není pro tenhle extravagantní stroj žádný problém.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Scirocco je nepraktické až hanba! Ale hanit ho by bylo příliš jednoduché. Interiér je překvapivě prostorný pro 4 dospělé lidi, sedadla jsou navzdory svému sportovnímu pojetí pohodlná. Kufr prostě hodnotit nemůžu, stejně budete potřebovat do garéže ještě jedno auto. Nejlépe MPV.
Dávám známku 2
Jana Jana: Toníku, Scirocco je nejen nepraktické až hanba, ale také hanbatě předražené. Dát 800 tisíc za malý hatchback je věc neslýchaná. To je opravdu jen pro milionáře. My ostatní si raději za stejné peníze koupíme auto ze střední třídy. Co takhle Avensis?
Dávám známku 5
Nikola Nikola: Líbilo se mi v modré, ale z té rudé mám orgazmus. Je to nádhera a nemůžu se na něj vynadívat. Škoda jen toho koncernového interiéru. Jinak je to ale dokonalé auto. Prostě jsem se zamilovala. Doporučím ho svému příteli.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Bez rozpaků jsem dal jedničku s hvězdičkou Sciroccu 1.4 TSI. Ale to jsem ještě neseděl v dvoulitru. Teď to vypadá, že se budu opakovat. Tohle auto je prostě jedinečná pecka – jízdou, motorem, podvozkem, řízením, prostě vším. A navíc půjde dobře pod kudlu nějakému tomu tuningovému specialistovi.
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena: 659 500 Kč

Cena doplňkové výbavy:  153 200 Kč

Celková cena: 812 700 Kč

Výbava

Celní airbagy ridice a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce * Bocní airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu i vzdadu * 2 tríbodové bezpecnostní pásy vpredu s predepínaci a zvukovou a svetelnou výstrahou pri nezapnutí, 2 tríbodové bezpecnostní pásy vzadu * Elektronický stabilizacní systém ESP vcetne hydraulického brzdového * asistentu, ABS, EDS, ASR, MSR * Dve operky hlavy vpredu, dve operky hlavy vzadu * Automatické spuštení výstražných svetel pri plném nouzovém brzdení * Isofix, príprava pro pripevnení 2 detských sedacek na sedadlech vzadu * Výstražný trojúhelník * Klimatizace “Climatic” s poloautomatickou regulací, klimatizovaná prihrádka spolujezdce * Prachový a pylový filtr s aktivním uhlím (pro benzínové motory) * Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíce * Palubní pocítac * Elektrické ovládání oken vpredu * Vnejší zpetná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhrívaná, zrcátko u ridice asférické * Kotoucové brzdy vpredu a vzadu * Posilovac rízení s promenlivým úcinkem * Elektronický imobilizér * 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru * Ukazatel vnejší teploty s varováním pri nebezpecí tvorby náledí * Sterac predního a zadního okna s intervalovým cyklovacem * Sdružený ukazatel s elektronickým tachometrem, pocítadlem kilometru celkovým, denním a s otáckomerem * Ukazatel servisních intervalu * Osvetlení zavazadlového prostoru * Akustická signalizace pri nevypnutí svetlometu * Držák na lékárnicku a trojúhelník * Dvoutónový klakson * 3 dvere * 4 kola z lehkých slitin “Spa” 8J x 17, pojistka proti krádeži, pneumatiky 225/45 R17 * Sportovní podvozek * Dojezdové rezervní kolo ocelové * Halogenové svetlomety s denním svícením * Smerová svetla integrována do vnejších zpetných zrcátek * Nárazníky v barve vozu * Maska chladice a žebra masky chladice v cerné barve * Vnejší zpetná zrcátka a kliky dverí v barve vozu * Tónovaná skla v zeleném odstínu * Dvojitá koncovka výfuku pochromovaná * Pozinkovaná karoserie * Prístrojová deska, stredová konsola a vykládání dverí s dekorací matný chrom * Obložení stropu cerné * Bílé regulovatelné podsvícení ukazatelu na prístrojové desce, cervené nocní osvetlení tlacítek * Rádio RCD 310 s CD-MP3 prehrávacem, výkon 4 x 20 Wattu, 4 reproduktory vpredu a 4 reproduktory vzadu, Aux-in zdírka * Sportovní sedadla vpredu * Sedadlo ridice i spolujezdce výškove nastavitelné * Potahy sedadel v ploché tkanine s designem “Merlin” * Easy Entry * Sportovní tríramenný volant v derované kuži s alu-dekorací, výškove a podélne nastavitelný, hlavice radící páky v kuži a madlo rucní brzdy v kuži * Zadní sedadlo nedelené, operadlo delené symetricky a sklopné * Make-up zrcátka ve slunecních clonách s osvetlením * Vnitrní osvetlení se zpoždovacem a spínacem na všech dverích, odrazky na dverích * Dve ctecí lampicky vpredu * Dva držáky na nápoje vpredu * Nekurácké provedení * Prihrádka spolujezdce s osvetlením, zamykatelná * Odkládací prihrádka ve strope – uzavíratelná * Odkládací prihrádky ve dverích * Kryt zavazadlového prostoru * Závesné hácky v zavazadlovém prostoru

Doplňková výbava

Alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Back-up-Horn, ostraha interiéru, senzor naklonení vozu

Asistent pro rozjezd do kopce

Tempomat

Navigacní systém “RNS 510” s barevným dotykovým displejem, rádiem 4 x 20 Wattu s 8 reproduktory, doporucení trasy

hlasové (v ceštine) a optické, zobrazení mapy 2D/3D, dynamické navigování pomocí RDS TMC tuneru, prehrává

hudební CD (i pri aktivované navigaci), MP3-CD i WMA-formát, pri stojícím voze i video DVD, harddisk 30GB k

ukládání navigacních tras i hudby, šachta pro kartu SD (pro prehrávání hudby), Aux-in zdírka, 1 navigacní DVD dle

volby

Parkovací systém “parkpilot”, zvuková signalizace vzdálenosti od prekážek smerem dozadu, vizuální signalizace na

displeji rádia ci navigace (vizuální signalizace pouze ve spojení s rádiem RCD310, RCD510 nebo s navigací RNS510)

Adaptivní regulace podvozku (DCC) – automatické nastavení odpružení podvozku v závislosti na kvalite vozovky a stylu

jízdy, tak jako prizpusobení posilovace rízení v závislosti na nastavení režimu Sport, Comfort nebo Normal

Loketní operka vpredu s odkládacím boxem

Multifunkcní 3ramenný volant potažený kuží k ovládání rádia, telefonu a palubního pocítace “Plus”

Sportovní paket: 4 kola z lehké slitiny “Donington” 8 J x 17, pneumatiky 235/45 R17, pojistka proti krádeži, bocní okna

vzadu a zadní okno zatmavené, 65% absorbce svetla, mlhové svetlomety, pedály v designu “Alu-optik”, cerné lesklé

vykládání prístrojové desky, obložení stropu v cerné barve, potahy sedadel v látce “Catch up”, textilní koberecky s

barevným lemem

Klimatizace “Climatronic” s automatickou regulací a s automatickým spínacem cirkulace vzduchu (sensor kvality

vzduchu), 2zónová teplotní regulace, klimatizovaná prihrádka spolujezdce

Cervený lak “salsa”

VOLKSWAGEN SCIROCCO 2.0 TSI
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 147 kW (200 k) při 5100-6000 ot/min
Maximální točivý moment 280 Nm při 1700-5000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s.
Udávaná spotřeba město 10,6 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,6 l/100 km
Spotřeba během testu 11 l/100 km
Provozní hmotnost 1298 kg
Délka / výška / šířka 4256 mm / 1404 mm / 1810 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník / po sklopení 312 l / 1006 l

 

Galerie