Málokterý užitkový vůz je obdařen takovou historií, jako Volkswagen Transporter, chcete-li Multivan, Caravelle a California. Vyrábí se už 59 let. Jeho poslední generace stojící na platformě T5 nedávno prodělala facelift spojený i s modernizací motorů. My jsme s Multivanem vyrazili do rakouských Alp, abychom s ním najeli první kilometry.
Vydáno: 9.11.2009
Předně si musíme ujasnit, co znamenají jednotlivé názvy staroslavné dodávky. Volkswagen Transporter je čistě užitkovým vozem, který se prodává buď s malou kabinou pro tři, nebo ve variantě kombi, kdy je k dispozici i druhá až třetí řada sedadel. Je tu ale i jako valník a skříňový vůz. Caravelle je osobní, Multivan je jeho v podstatě luxusnější verzí. Pro vyznavače kempování je připravena California, která má zvedací střechu, spací prostory a podobně.
My jsme zkoušeli Multivan ve stříbrném lakování. Facelift šel předpokládaným směrem k užší čelní masce chladiče a více řezanými světly, které tak dávají mikrobusu přísnější výraz. Volkswagen tento styl začal uplatňovat na Sciroccu, Golfu i Polo, takže bylo jen otázkou času, kdy se s touto změnou image setkáme i u dalších modelů z Wolfsburgu. Pro úplnost dodejme, že se ještě lehce pozměnila zadní světla. Jednotlivé výbavové varianty se také od sebe lehce liší.
Uvnitř najdeme hlavně nový volant s kovovým dekorem, který už také známe z jiných modelů značky. To hlavní, čím Multivan láká, je ale neskutečná prostornost a variabilita vnitřního uspořádání. Palubní deska má několik šuplíků, držáků na kelímky, malé i velké láhve. Sedí se vysoko jako ve velkém SUV, řidič má tedy dobrý přehled.
Po otevření posuvných dveří, které jsou pouze na jedné straně, máte k dispozici v první řadě dvě samostatná sedadla a ve třetí pak lavici se třemi plnohodnotnými místy. Každá výbava už má vyklápěcí stolek, ten existuje v různých variantách. Sedadla jsou na kolejnicích, můžete je na nich libovolně posouvat, ty v druhé řadě jsou také otáčecí. Opět je zde množství úložných prostor. O prostoru za sedadly nemá cenu hovořit jako o zavazadelníku, jeho objem je díky možnosti posunu sedadel po kolejnicích prostě takový, jaký právě potřebujete.
Sbohem starým „chrochtákům“
Modernizace se největší mírou projevila na pohonných jednotkách. Z nabídky zmizely všechny naftové čtyřválce, které používaly systém čerpadlo-tryska. Nahradily je čtyři moderní common raily, zůstal benzínový dvoulitr s výkonem 85 kW (115 koní). Jeho prodejnost bude ale mizivá. Vznětové motory mají výkon 62 kW (84 k), 75 kW (102 k) a 103 kW (140 k). Na prozatímním vrcholu stojí dvakrát přeplňovaný dvoulitr s označením BiTDI s výkonem 132 kW (180 k).
Slabší verze se pojí s 5stupňovou manuální převodovkou, od 140 koní tu je manuální šestikvalt. Přibyla možnost moderní 7supňového dvouspojkového DSG a také pohonu všech kol 4Motion s aktuální generací lamelové spojky Haldex. My jsme si na cestu vybrali TDI o výkonu 140 koní s manuálem, vybavené povedeným multimediálním systémem s navigací, které je nově možné ovládat hlasem. Komunikace probíhá česky.
Vůz nás nadchl svou jízdní stabilitou. Řízení nepřipomíná dodávku, spíše větší SUV. Ani ve vyšších dálničních rychlostech jsme neměli potíže, díky vyšší hmotnosti Multivan nerozházel ani boční vítr. Váha vozu má ale negativní dopad na dynamiku jízdy. Ač jsme jeli s druhou nejsilnější motorizací, zrychlení z nuly na stovku za 14,2 sekundy (maximální rychlost 173 km/h), nebyli jsme příliš nadšeni z dynamického zrychlení ve vyšších rychlostech, které je potřeba k předjíždění na okreskách nebo na dálnici. Okno pro bezpečnou akci tak muselo být poměrně široké. A to jsme ve voze jeli dva! Jak se Multivan chová v plném zatížení vyzkoušíme v testu, od výsledku si ale mnoho neslibujeme. Ideální volbou tak zřejmě bude nejsilnější naftové biturbo.
Vyšší posaz za volantem a velká zpětná zrcátka zpříjemňovala řízení. Do zatáček se chová Multivan díky kvalitnímu podovzku stabilně, velká karosérie se ale nevyhne určitému naklánění. Na druhou stranu, s takovým vozem nebude nikdo zacházet do extrémů. Vyšší hmotnost se projeví na jisté nedotáčivosti. Vše ale odpadá, pokud se rozhodnete pro variantu 4Motion. Ta se postará o dobré chování v zatáčkách i při zhoršených podmínkách na silnici. U tak velkého vozu nám ke spokojenosti chyběl parkovací asistent, o kterém by měl zákazník uvažovat alespoň vzadu.
A jak je to s cenou?
Volkswagen Multivan nabízí výbavy Startline, Comfortline a Highline. K dispozici je také široké spektrum příplatků, stejně jako další verze Caravelle a California. Sériová výbava přitom nabízí šestici airbagů, sadu elektronických asistentů (ABS, EBD, ASR, MSR) nebo poloautomatickou klimatizaci Climatic. Na sedadlech jsou také připraveny úchyty pro dětskou sedačku Isofix.
Nejlevněji vyjde naftový dvoulitr s výkonem 84 koní, který v základu stojí 653.489 korun. Takto slabý motor ale nepřekvapí špatnými parametry – stovka za 22,2 sekundy hovoří za vše. Námi testovaný vůz je v základu k dispozici za 763.784 korun, s automatem DSG pak 810.336 Kč. Nejsilnější biturbo můžete pořídit od 941.508 korun, základ ale tvoří už vyšší výbava Comfortline.
Text: Jan Markovič
Foto: Autor, Volkswagen