TEST: Na světě je několik automobilových ikon, které každý okamžitě na ulici pozná. A nemusí jít jenom o vzrušující Porsche 911 nebo oblíbený Volkswagen Golf. Dlouhou a úspěšnou historii má také užitkový Multivan, jenž se proslavil už v době hippies. Dnes už jeho řidiči nosí spíše oblek, takže jim facelift páté generace určitě přiroste k duši.
Vydáno: 19.3.2010
Popis faceliftu páté generace Volkswagenu Mutlivan jste si mohli přečíst už loni na podzim, kdy jsme nabrali první jízdní dojmy na cestě do rakouských Alp. Přesto je ale slušností zmínit některé novinky, i když co se týče zevnějšku, mnoho jich opravdu nenajdete. Tou nejjasnější je samozřejmě změna masky vozu tak, aby ladila s novými modelovými řadami Volkswagenu. Trochu jiná jsou i zadní světla nebo zpětná zrcátka.
Volkswagen Multivan ale i nadále zůstává jasně rozeznatelný, při pohledu z boku byste jej od modelu před faceliftem nebyli schopni rozlišit. To je ale u tohoto vozidla poměrně důležité. Jednak se s krabicovitou karosérií příliš kudrlinek dělat nedá, jednak jde také o trochu té tradice. Každý prostě ví, že to, na co se dívá, je ten staroslavný Volkswagen Multivan, chete-li Caravelle, chete-li Bus.
Hrajte si!
A když mluvíme o Multivanu, hlavní tématem musí být velkorysý prostor. Ono se od délky 4892 mm, výšky 1970 mm a šířky 1904 mm nedá nic jiného ani očekávat! Minibus se tradičně dodává se dvěma samostatnými sedadly v první a druhé řadě a s lavicí pro tři cestující vzadu. Díky kolejnicím v podlaze je možnost rozložení interiéru opravdu velká. Zadní lavice se dá také šoupat, sklápět nebo kompletně vymontovat. K jejímu ovládání slouží dvě táhla skrytá pod plastovým deklem. Chce to ale trochu síly, přece jen není právě nejlehčí.
Sedadla ve druhé řadě se dají otáčet, takže můžete sedět buď po nebo proti směru jízdy. Opět s nimi můžete libovolně šoupat po kolejnicích, sklápět je či nastavovat loketní opěrky na obou stranách. K tomu všemu byl v testovacím voze ještě rozkládací kulatý stolek, takže zábava vzadu může začít, zatímco závistivý řidič ukrajuje kilometry nekonečné dálnice. Nesmíme zapomenout ani na neskutečné množství odkládacích prostor.
Objem zavazadelníku automobilka neuvádí, bylo by to konec konců zbytečné. Prostor se dá totiž libovolně měnit k plné spokojenosti posádky. Nám se v klidu podařilo do Multivanu dostat žebřík o délce 3,2 metru a to se ani nedotýkal palubní desky! Vůz toho ale zvládne mnohem víc! Pokud byste chtěli, dokáže odtáhnout brzděný přívěs až do váhy 2,5 tuny.
Po přehledu takových vlastností by se mohlo zdát, že půjde hlavně o užitek. Jenže posádka rozhodně nemá proč trpět. Na rozdíl od některých dodávek přepracovaných pro osobní dopravu drží Volkswagen Multivan vysoký standard komfortu a kvality. Také díky tomu si může troufnout nasazovat vysoké ceny (testované auto přišlo v základu na necelých 1,2 milionu korun). Za to si ale můžete užívat stejně jako v běžných autech. A možná i lépe.
Je tu třeba třízónová klimatizace, navigační systém a velmi jsme uvítali elektrické dovírání dveří posuvných dveří, které jsou jinak poměrně těžké. U tak velkého auta nemůže chybět ani couvací kamera. A i když se sedí vzpřímeně, člověk se cítí velmi pohodlně. Dobrý pocit má pak ze zpracování palubní desky, vynikající přehlednosti a intuitivnímu ovládání. Prostě tradiční produkt z Wolfsburgu.
Události pod kapotou
Potud tedy výčet několika málo novinek z faceliftu a toho, co Multivan zvládá a už i dříve zvládal. Facelift ale přinesl ještě pár dalších a pro nás mnohem více zajímavých změn. Mluvíme o motorizacích. Pětiválcové turbodiesely o objemu 2,5 litru totiž nahradil moderní čtyřválec s objemem 2,0 litru, který je ale přeplňovaný rovnou dvěma turbodmychadly. Výkon oproti pětiválci lehce narostl na finálních 179 koní. Maximum točivého momentu je pak rovných 400 Nm.
To jsou velmi dobré hodnoty, ale nesmíme zapomínat na to, že testujeme mohutnou dodávku se základní váhou 2,2 tuny a opravdu velkými rozměry, které aerodynamice rozhodně neprospívají. Proto zrychlení z nuly na 100 km/h za 11, 3 sekundy nepůsobí jako zklamání, na druhou stranu musíme varovat před pořízením slabších pohonných jednotek, kde by jízdní dynamika už vůbec nemusela být přijatelná. Maximální rychlost 191 km/h je opravdový extrém, nejvíc se vám bude s Multivanem stejně líbit okolo dálničního limitu. Jen klidnou jízdou se vám pak podaří dosáhnout tabulkových 8,1 litrů nafty na 100 km. Při ostřejším zacházení si auto neváhá říct o 11 až 12 litrů paliva.
Nejistá spolupráce
Naftový agregát je výborně odhlučněn, ke zklidnění motoru přispívá také 7stupňová automatická převodovka DSG. Při běžné jízdě a cestování po městě je dvouspojkový automat samozřejmě velice komfortní záležitostí. Trochu nás ale zaskočila horší spolupráce na cestě pedál plynu – převodovka – motor. Reakce totiž byly hodně pomalé a jednou nás dokonce stály „vytroubení“ při rozjezdu z křižovatky. Přitom motor jako takový má nejen dobré parametry, ale také slušnou chuť do práce. Navíc díky rozložení síly mezi dvě turbodmychadla netrpí prodlevou a táhne v širokém spektru otáček. Přesto bychom ale DSG preferovali před manuální převodovkou. Odpovídá totiž celkovému komfortu a jednoduše zpříjemňuje jízdu.
Při pohledu na Volkswagen Mutlivan by mohl kdekdo předpokládat, že kvůli stavbě nebude mít „lidská“ dodávka dobré jízdní vlastnosti. Opak je ale pravdou! Vůz má skvěle naladěný podvozek, díky dlouhému rozvoru a šířce dobře sedí na silnici a po nějakých nestandardních náklonech tak není ani památky. Samozřejmě nesmíte očekávat závodní průjezdy horskými okreskami, jízda v Multivanu se ale spíše podobá velkému SUV než pracovní dodávce. Z místa řidiče je pak rozhled jako ze Sarumanovy věže. A taky se tam podobně šplhá.
Volkswagen Multivan drží vysoký standard i po faceliftu páté generace. Cena se může zdát na první pohled příliš vysoká, při porovnání s levnější konkurencí je ale jasné, že je zasloužená. Motor s přijatelným výkonem i spotřebou, komfort cestování a jízdní vlastnosti jsou dostatečně pádným argumentem.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Je to tak. Na světě asi není vozu, který by mé duši stěhováka udělal lépe. Multivan nabízí opravdu velikou variabilitu a přitom naprosté pohodlí. Co víc si přát?! Dávám známku 1* |
|
Jana: Bohužel, kvůli vysoké pořizovací ceně a příplatkové výbavě není Volkswagen Multivan právě lehce dostupnou záležitostí. Lidé tak častěji sáhnou po Transporteru nebo levnější alternativě od Opelu, Fiatu nebo Hyundaie. Na rozdíl od nich je ale zpracování i bezpečnost vozu na vyšší úrovni. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Dodávky nebývají příliš hezké. Kdysi dávno se mi líbilo Scudo, Mutlivan je ale jako všechny Volkswageny usedlý a uhlazený. Ale proč ne? Sedí mi to k němu. Můj šálek čaje to samozřejmě není. Dávám známku 2- |
|
Tomáš: Nečekal jsem, že bude jezdit jako Ferrari, ale přesto mě dvakrtá přeplňovaný turbodiesel zklamal. Pokud bych šel do Multivanu (ha ha ha!), pak bych si rozhodně počkal na verzi s třílitrovým naftovým šestiválcem. Ta je zatím jen v přípravě. Ale až bude, jízda s ní bude alespoň uspokojivá. Plus dávám za dobrý podvozek a stabilitu. Dávám známku 3+ |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Opel Vivaro Tour |
Hyundai H1 |
Chrysler Grand Voyager |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Comfortline: 1 185 672 Kč
VOLKSWAGEN MULTIVAN 2.0 BiTDI DSG Comfortline |
|
Objem motoru | 1968 ccm |
Maximální výkon | 132 kW (179 k) při 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 400 Nm při 1500 až 2000 ot/min |
Převodovka | 7stupňová automatická |
Maximální rychlost | 191 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,3 s. |
Udávaná spotřeba město | 10,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,9 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 2181 kg |
Délka / výška / šířka | 4892 mm / 1970 mm / 1904 mm |
Rozvor | 3000 mm |
Zavazadelník / po sklopení | – |