Toyota iQ 1.33 Dual VVT-i Multidrive: šťastné a veselé

TEST: Jak napovídá titulek dnešního testu, nechali jsme se unést vánoční atmosférou, a tak vám hned na úvod musíme popřát “šťastné a veselé“. Než ovšem začneme balit dárky, servírovat slavnostní jídla, kuchat kapra a tak podobně, pojďme se ještě podívat na malinkatou Toyotu iQ, její výskyt v běžném provozu totiž bude stejně sváteční, jako Vánoce…


Vydáno: 23.12.2009

 …a tím spíš, pokud se budeme bavit o naši konkrétní verzi. Jistě si vzpomínáte, že jsme tohoto japonského prcka už jednou testovali. Už tehdy jsme se museli pozastavit nad vysokou cenou. No a napodruhé přijela do redakce verze silnější, doplněná o bezstupňový automat, lépe vybavená a hlavně o dalších 100 000 dražší. Přesně řečeno se jedná o provedení s motorem 1,33 Dual VVT-i, převodovku Multidrive a výbavu Lux, což přeloženo znamená, že tématem našeho svátečního testu bude nejdražší Toyota iQ, jakou lze pořídit.

Chcete ji?

Jakkoli je Toyota iQ moderní a zajímavý automobil, právě cena bude tím hlavním důvodem, proč bude její výskyt tak sváteční. Výbava Lux s automatickou převodovkou nemá daleko k hranici půl milionu, a jak známe chalupářské Čechy (a Moraváky či Slezany), ti si zatraceně dobře rozmyslí, zda si pořídí za takovou sumu vůz koncepce 3+1 a pár litrů v zavazadelníku nebo nějaký pořádný stěhovák typu Loganu MCV.

Je více než jasné, že pro takovéto zákazníky není model iQ určen, ale v české kotlině se zkrátka bere objem zavazadelníku velmi vážně, a tak jsme se pokaždé setkávali se stejnou reakcí. Totiž když si kdokoli chtěl prohlédnout vůz a došlo na otevření zadního skla (takže zavazadelníku), všichni do jednoho se začali smát div, že se neváleli po zemi. Ano, v praxi sem dáte tak akorát tašku s nějakými těmi dokumenty (a to jich nesmí být mnoho), ale kouzlo tohoto automobilu je někde jinde.

Vzhledem ke své koncepci se nabízí srovnání pouze se Smartem, a oproti němu má obrovskou výhodu v tom, že se sem navíc vejde ještě jeden cestující a jedno dítě. A pokud se bude cestovat ve dvou, rázem se zadní směšný zavazadlový prostor změní na poměrně slušnou nabídku litrů objemu pro vaše tašky (238 l). Ale to už bychom se opakovali, vše podstatné už bylo řečeno v prvním testu chudší verze s litrovým motorem.

Mini-Lexus

Na pohled se nejvyšší výbava Lux nijak zvlášť od těch ostatních neliší, výjimkou jsou pouze 16“ litá kola, ale uvnitř na vás čeká luxus v podobě částečně kožených a vyhřívaných sedadel, automatické klimatizace, dešťového senzoru, startování tlačítkem a tak podobně. Verze vybavené manuální převodovkou disponují dále systémem Stop and Go.

Jakkoliv jsou kožené sedačky luxusní a výbava bohatá, nelze se zbavit dojmu, že také Toyota musela začít šetřit. V interiéru totiž vládnou plasty. Jsou sice tvarovány dosti neobvykle, ale jsou tvrdé a je jich spousta. Výtku musíme vznést také na přední sedadla. Pravda, sedí se v nich výborně a dokázali bychom si představit strávit v nich i velmi dlouhé cesty, vadí nám ovšem, že pro přístup k druhé řadě se musí odklopit pomocí poněkud nešikovné páčky a že se poté nevrátí do původní polohy.

Dalo by se to i pochopit, zadní místa stejně budou sloužit především jako nouzová. Mnohem více nám ovšem vadí to, že není možné umístit sedák na místě řidiče o něco níže, protože vyšším postavám bude překážet ve výhledu horní hrana čelního skla. Nezbývá nic, než si na to zvyknout. A když už jsme v tom výčtu pomyslných “much“, pak bychom tu měli ještě jednu. Osvětlení interiéru obstarává jedna jediná dioda. Pokud si místo druhé řady sedadel vyrobíte zavazadelník a budete tam něco dávat za tmy, neuvidíte zhola nic.

Stokoňový skútr

Pro nejvyšší výbavu dodává Toyota model iQ pouze s jedním motorem, tedy se zážehovou jednotkou 1,33 Dual VVT-i, kterou jsme si vyzkoušeli v kombinaci s Yarisem, a kterou můžete najít také pod kapotou Toyoty Auris. Výkon bezmála 100 koní by se mohl zdát pro ani ne třímetrový automobil skoro až dost, ale pravdou zůstává, že něco z tohoto výkonu ubere hmotnost, která není tak malá jak by se mohlo zdát a něco si vezme také bezstupňový automat.

I přesto je jízda velmi zábavná. Toyota iQ připomíná skútr. Na kick-down reaguje tak, že zvedne svou malinkatou příď vzhůru a za konstantního zvuku motoru se hrne kupředu. Tímto stylem dosáhne na 100 km/h za 13,4 s a maximálně umí 170 km/h, což jsou na městské vozítko čísla docela zajímavá. Když si k tomu připočtete neskutečnou manévrovatelnost, začne vás proplétání se v městských uličkách velmi bavit.

Klidně a plynule

Jak už jsme naznačili, pod názvem Multidrive se ukrývá bezstupňová automatická převodovka. Řidič v tomto případě nemá k dispozici manuální volbu přednastavených převodů, ale k čemu by to vlastně bylo. Kromě klasického déčka nabízí iQ ještě sportovní režim, který udržuje motor ve vysokých otáčkách a do třetice tu je režim brzdění motorem pro sjíždění prudkých svahů.

Spojení městského automobilu s automatickou převodovkou dává dohromady v podstatě ideální dopravní prostředek pro pohyb po světových metropolích. Multidrive navíc díky plynulé změně převodového poměru nabízí klidnou jízdu bez žádného škubání, která nemá tak daleko k Lexusům. Musíte si pouze odmyslet hluk v interiéru pocházející od výfuku.

Že bychom mohli nakonec iQ označit za malý Lexus dokazuje také podvozek (nakonec bychom se vůbec nedivili, kdyby se časem objevil model Lexus iQ, celkově by se tato značka hodila k “mini-Toyotě“daleko více). Ten je totiž naladěn příjemně. Automobil se pohupuje a díky širokému rozchodu a umístění kol do rohů karoserie dovoluje velmi rychlé odbočení z hlavní do vedlejší ulice. Měli jsme v plánu vyzkoušet také několika set kilometrovou cestu mimo město. Na tu ovšem nakonec nedošlo, ale i tak bychom si troufli tvrdit, že díky podvozku nastavenému téměř ideálně by to nebyl problém.

Šťastné a veselé

Toyota iQ je moderní automobil, pro který ovšem v České republice zatím ještě místo není. Spousta lidí na tento model kouká jako na nějaké zjevení, spoustu lidí vůz zaujme, spoustě lidí se dokonce líbí. Všichni se ovšem v jednom shodují. Nikdo by si ji totiž nekoupil. A důvod? Samozřejmě cena. Respektive jeden z hlavních důvodů, protože jsme málem zapomněli na velmi podstatný údaj, tedy na spotřebu paliva.

Každý tak nějak očekává, že u malého auta, s malým motorem bude malá také spotřeba. Jenže ono tomu tak není. Toyota iQ vykázala po testu průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km a to je na takovýto vůz docela hodně. Naštěstí má japonská automobilka v záloze ještě dieselovou alternativu 1.4 D-4D, která by měla být o více než dva litry úspornější.

Naše předpovědi pro prodej Toyoty iQ (obzvlášť ve verzi Lux) nejsou příliš optimistické, ale nepředbíhejme, třeba nadcházející rok přinese překvapení. Pomineme-li vyšší cenu, pak tu máme pohodlný městský automobil, který si zřejmě koupí pouze ti finančně šťastnější a který je následně svou zábavnou (ale také pohodlnou) jízdou udělá zcela jistě veselejší. Takže, vážení a milí, ještě jednou na závěr: Šťastné a veselé!

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já si stále nemyslím, že by se dalo s Toyotou iQ cestovat na delší vzdálenosti. Stejně jako napoprvé, i dnes budu chválit přepravní možnosti, které jsou vzhledem ke kategorii automobilu velmi dobré. Určitě bych ovšem sáhnul po dieselové jedna-čtyřce. S tou jsem se svezl v Aurisu a byla výborná. Spotřeba 7,5 litru u této verze je až příliš vysoká.
Dávám známku 3
Jana Jana: Napoprvé bylo možné vyšší cenu ještě omluvit, ale v tomto případě už je to moc. Samozřejmě automatická převodovka je pro jízdu po městě velice pohodlná, ale je nutná? Já bych si totiž dobře rozmyslela, zda připlatit 100 000 Kč. Kromě silnějšího motoru, který ale kvůli vyšší hmotnosti není zas tolik znát, dostanete navíc pouze kožené sedačky, větší kola a to je myslím vše. Není to špatné auto, ale za tuto cenu pro něj nenacházím pochopení.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Stoprocentní stylovka. Toyota iQ se mi líbila už napoprvé, líbí se mi také v této verzi. Automat jednoduše chci, protože řadí hezky a zbaví mne při jízdách po městě toho věčného přeřazování. Na pohled se iQ velmi povedla a není divu, že poutá tolik pozornosti. Kožené sedačky jsou maximálně luxusní. Skutečně jde o takový  malý Lexus. 
Dávám známku 1*
Tomáš Tomáš: Rozdíl třiceti koní je i přes vyšší hmotnost této verze hodně znát. S tímto provedení je o zábavu postaráno. Sice to není žádný velký rychlík, ale snaží se. Každopádně kdo váhá, tomu jednoznačně doporučuji silnější verzi. Možná bych se obešel bez automatu, protože ten vůz trochu brzdí, ale chápu, že pro jízdu do města se hodí více.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Smart ForTwo
Fiat 500
Lancia Ypsilon

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení Lux: 454 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  11 000 Kč

Celková cena: 465 900 Kč

Výbava

Litá kola 16“, nárazníky a kliky v barvě vozu, elektricky ovládaná vnější zrcátka, mlhová světla, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, kožený volant a hlavice řadicí páky, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, automatická klimatizace, rádio CD, MP3, WMA, ovládání audiosystému na volantu, systém inteligentního klíče, startování tlačítkem, vyhřívaná přední sedadla, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, ABS, EBD, BA, VSC, airbag: přední, boční, hlavové, kolenní řidiče, v sedáku spolujezdce, ISOFIX, dešťový senzor.

Doplňková výbava

Metalíza (11 000 Kč)

TOYOTA iQ 1.33 DUAL VVT-i Multidrive Lux
Objem motoru 1329 ccm
Maximální výkon 72 kW (98 k) / 6000 ot./min
Maximální točivý moment 123 Nm / 4400 ot./min
Převodovka automatická CVT
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,1 s
Udávaná spotřeba město 6,3 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,1 l / 100 km
Spotřeba během testu 7,5 l / 100 km
Provozní hmotnost 1270 kg
Délka / výška / šířka 2985 mm / 1500 mm / 1680 mm
Rozvor 2000 mm
Zavazadelník / po sklopení 32 l / 238 l

 

Galerie