Škoda Octavia Combi GreenLine 1.6 TDI: jen zelená to může být…

TEST: Rodina ekologicky laděných škodovek se vesele rozrůstá. Po Fabii a Superbu GreenLine se nám dostala do rukou také stejně upravená Octavia. Ony úpravy, které mají udělat daný vůz šetrnější k životnímu prostředí už asi každý zná. Hlavní novinkou tohoto testu se tak stal motor 1.6 TDI.

Vydáno: 23.11.2009

Už celý název 1.6 TDI CR DPF/77 kW napoví v podstatě vše. Motor přichází na místo dosluhujícího turbodieselu 1.9 TDI PD, který ještě pořád najdeme pod kapotou například Škody Superb GreenLine. Oproti němu dostala novinka vstřikování common rail, což je vůbec ta nejpodstatnější změna (tedy kromě menšího objemu). Nová jednotka je příkladně kultivovaná a je jednoznačně ze všech tří modelů GreenLine nejlepší. Z naftového tříválce 1.4 TDI se klepu ještě teď, o jedna-devítce TDI a jejím chodu už řeč byla.

Technické údaje hovoří o vznětovém čtyřválci, který nabídne maximálně 105 koní a především 250 Nm v rozmezí od 1500 ot/min do 2500 ot/min. V praxi působí vůz jako vcelku svižný. Zátah v oblasti nejvyššího točivého momentu je velmi příjemný, bohužel však dost krátký. Motor má celkem výrazný turboefekt, který se navíc dostavuje později, než slibuje výrobce. Dle našich zkušeností to je kolem 1800 ot/min, do té doby nepředvádí agregát prakticky vůbec nic. Právě tento fakt je jedním ze dvou důvodů, proč budete muset řadit častěji než by se na naftový motor slušelo. No a samozřejmě vyšší otáčky představují více hluku, ale síla motoru se zde opět vytratí.

Nízká spotřeba?

Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že pouze ve vysokých otáčkách je možné motor zaslechnout, při běžném provozu, kromě toho, že se neprojevuje vibracemi, pracuje velmi tiše. Bohužel drobné zklamání se dostavilo v případě spotřeby. Podle automobilky je možné v kombinovaném cyklu dosáhnout na 4,4 l/100 km, ve městě pak na 5,5 l/100 km a mimo město dokonce na čísla začínající trojkou. Netvrdíme, že to nejde, ale při normálním cestování bez nějakého omezování se na tato čísla budete dostávat jen těžko.

Náš test skončil s průměrnou spotřebou 6,3 l/100 km, což pro mnohé znamenalo zklamání. Ale buďme objektivní, automobil měl v době testu najeto pouze něco málo přes 1000 km, takže lze předpokládat, že s přibývajícími kilometry se spotřeba přeci jen více přiblíží slibovaným údajům. Celkově si nás nový motor 1.6 TDI získal. Určitě bude pro řadu řidičů dostatečně silný, je tichý, kultivovaný, ale nutno podotknout, že třeba motor 1.6 HDI nabízí v podstatě to samé.

Příliš dlouhé

Určitou nespokojenost musíme vyjádřit nad převodovkou. Nemáme namysli přímo její chod. Škoda, respektive Volkswagen, si stále drží svůj vysoký standard. Příliš se nám ale nezdálo odstupňování jednotlivých převodů. Pouze pětistupňová převodovka má jednotlivé převody až moc dlouhé. Když si tedy dáme dohromady fakt, že motor není kdovíjaký silák, že do nástupu turba není schopen automobil rozpohybovat a že Octavia Combi není zrovna nejlehčí, dostáváme odpověď na onu vyšší spotřebu a stejně tak druhý důvod, proč budete muset řadit častěji.

A nemusíte ani chtít jezdit svižně. Stačí čtyři osoby a nějaká ta taška a máte o zábavu s řadicí pákou postaráno. Převodovka, jednoduše řečeno, vyžaduje trochu jiný styl řazení, než jsme tomu zvyklí u vznětových jednotek.

Green pouze na papíře

Zatím jsme se bavili pouze o základních věcech, které ovšem z Octavie nedělají Octavii GreenLine. Jak už jsme tomu zvyklí, vylepšování spotřeby jde vcelku jednoduchou cestou a v konečném důsledku se projeví víceméně pouze na  papíře, nikoli však v praxi.

Octavia GreenLine je nižší než její klasická sestra, vylepšena tím byla aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu má u verze Combi hodnotu 0,299 a to především díky obložení podlahy automobilu. Další součástí výbavy jsou pak patnáctipalcová kola Pyxis a hlavně pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ještě dodejme, že stejně jako jiné Greenliny, také Octavia přišla v zájmu snižování hmotnosti o klasickou rezervu a spokojit se musíte pouze se sadou na lepení. A výsledek?

Kromě potíží při zalepování velké díry v pneumatice víceméně žádný. Dle údajů výrobce se v kombinovaném cyklu snížila spotřeba o jednu desetinu litru na 100 km jízdy, což v praxi poznáte opravdu velmi těžko.

V hlavní roli motor

Alespoň že srovnatelně vybavená Octavia Combi 1.6 TDI s pětistupňovou manuální převodovkou stojí v podstatě stejně. Tedy rozdíl je přesně 14 000 Kč, takže kdo nutně touží mít na víku zadních dveří napsáno “Greenline“, nechť si připlatí. Dostane v podstatě obyčejnou Octavii, ale třeba nakonec nějaké to deci na spotřebě ušetří.

Novinka v nabídce nejen mladoboleslavské Škody, tedy motor 1.6 TDI je zajímavá pro ty z vás, kteří se spokojíte s průměrnou dynamikou a především toužíte po nízké spotřebě. Ta sice v našem případě není nijak ohromující, pořád zde ovšem přetrvává výhoda v podobě nemalé finanční úspory oproti přibližně stejně žiznivým, ale silnějším motorům. 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Škoda Octavia Combi se mi vždycky líbila. S novým motorem pro mne představuje naprosto ideální volbu. Relativně dostupný, velmi prostorný automobil s povedeným motorem. Agregát 1.6 TDI bude možná pro někoho příliš slabý, ale pro běžné potřeby úplně postačí. Já jsem velmi spokojen.
Dávám známku 1
Jana Jana: : Pokud se mám bavit pouze o automobilu jako takovém, musím souhlasit s manželem. Jen mi nějak unikl rozdíl mezi klasickým a levnějším provedením a touto ekologičtější variantou. Já osobně bych verzi GreenLine nekupovala. Působí to na mne, jako že „sliby, chyby a skutek utekl“.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Škoda Octavia nepatří mezi nejkrásnější automobily na trhu a nic na tom nemění ani pochybný facelift, ani úpravy pro výbavu Greenline. Jedním slovem bych ohodnotila testovaný vůz jako nenápadný. Je to z pohledu designu automobil tak trochu o ničem.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: To, že to s GreenLinem nebude tak Green, jsem čekal. Daleko více mne zajímal nový vznětový motor. Ten splnil má očekávání. Já bych sice potřeboval výkonnější agregát, ale chápu, že to někomu bude stačit. Vytknout mu totiž nemůžeme takřka nic. Jen si moc nerozuměl s tou převodovkou.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech
Chevrolet Cruze Mazda 3 Opel Astra

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení GreenLine: 559 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  172 190 Kč
Celková cena: 732 090 Kč

Výbava

Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, day light, ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS, imobilizér, Isofix, interiér Variety, přístrojová deska Onyx-Onyx, projektorové halogenové světlomety, přerušení přívody paliva v případě nárazu, signalizace nezapnutého pásu řidiče, volant stavitelný ve dvou osách, elektrické přídavné topení, elektromechanický posilovač řízení, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, sada na opravu pneumatik, centrální zamykán s dálkovým ovládáním, automatická klimatizace, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu, rádio Blues CD, MP3, výškově nastavitelné sedadlo u řidiče.

Doplňková výbava

Asistent rozjezdu do kopce (2 000 Kč), xenonové světlomety s natáčením (25 700 Kč), light assistant (5 100 Kč), tempomat (11 000 Kč), elektrické ovládání všech oken (5 000 Kč), dvouzónová klimatizace (17 000 Kč), vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (6 800 Kč), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a dešťový senzor (3 500 Kč), navigační systém Columbus, Maxi DOT a mapový podklad (61 690 Kč), čtyřramenný kožený multifunkční volant (11 500 Kč), vyhřívání předních sedadel (5 900 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu (17 000 Kč).

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline
Objem motoru 1598 ccm
Maximální výkon 77 kW (105 k) / 4400 ot/min
Maximální točivý moment 250 Nm / 1500 – 2500 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,9 s
Udávaná spotřeba město 5,5 l /100 km
Spotřeba mimo město 3,7 l /100 km
Kombinovaná spotřeba 4,4 l /100 km
Spotřeba během testu 6,3 l /100 km
Provozní hmotnost 1375 kg
Délka / výška / šířka 4569 mm / 1455 mm / 1769 mm
Rozvor 2578 mm
Zavazadelník / po sklopení 605 l / 1665 l

 

Galerie