Saab 9-5: první statické dojmy

…aneb jak vypadá nová éra v praxi. Do naší krásné země české v tichosti dorazil první kus modelu 9-5. Než se ovšem pustíme do podrobnějšího popisu, musíme si upřesnit jeden fakt. S tou novou érou to není zas tak žhavé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vůz, na který jsem se byl podívat totiž pochází ještě z dob minulých.


Vydáno: 20.4.2010

Abych vám to trochu objasnil. Saab sužován krizí dělal co mohl, a tak ještě před Vánocemi byla v Německu spuštěna výroba nulté série nového modelu 9-5. Poté následovala menší odmlka a obnovení produkce, nicméně exemplář, který objíždí nejrůznější výstavy a se kterým jsem se setkal pochází právě z té první německé linky. V současnosti se chystá linka nová, a to ve Švédsku. Počítá se s lehkými změnami, především v oblasti zpracování a použitých materiálů v interiéru, základ samozřejmě zůstane nezměněn.

Právě základ celého automobilu jen potvrzuje, že sedan 9-5 nepředstavuje novou éru, ale jakýsi přechodný model. Je to celkem logické a nebudu zde rozvíjet dalekosáhlé úvahy a tom, proč to tak je. Zkrátka to berme jako fakt. Novinka pocházející z dílny Saab-Spyker vychází z Opelu Insignie. Rozdíl je v tom, že švédská automobilka podvozek upravila, devět pětka má tedy jiné rozměry. Rozvor je větší o 100 mm (2837 mm), délka o osm milimetrů překonává hranici pěti metrů (což se mimochodem na první pohled vůbec nezdá) a stěhovavé Čechy jistě potěší údaj zavazadelníku. Ten má objem 515 litrů (o 15 více než Insignie).


Švédská elegance

Co se designu týče, nemohu vznést nic jiného, než pochvalu. Saab 9-5 vypadá skvěle. Nenapadá mne jediný automobil, který by měl obdobnou vizáž. Pokud se tedy budete chtít odlišit, pak jste na správném místě. Detailnější prohlídka ovšem odhalí jednu vadu na kráse. Může mi někdo prosím vás (třeba v diskusi) vysvětlit, proč zcela nový Saab, který bude prodáván už pod taktovkou Spykeru, musí mít na bocích výdech, samozřejmě falešný, na chlup stejný jako Chevrolet Captiva?! Omluvou může být snad jen ona nultá série. Takže můžeme doufat, že sériové automobily toto mít nebudou. Připomínka koncernu GM zde skutečně není na místě.

Interiér se nese ve znamení lepších materiálů. Tento předsériový vypadal o poznání kvalitněji než poslední testovaný Saab. Přeci jen bych měl nějaké ty výhrady, ale ty si nechám až na redakční test. Za zmínku zcela jistě stojí fakt, že výrobce chystá širokou paletu materiálů užitých v interiéru. Už teď se tedy můžete těšit například na kovový středový panel.

Pohodlný, prostorný

S autem jsem se bohužel nesvezl, ale k pozici za volantem nelze mít žádné připomínky. Značka se všemi možnými silami snažila vytvořit atmosféru, která panuje na palubě nějakého letadla. Základní koncepce řidičova pracoviště se tedy nezměnila. Novinkou pak je zelený Head Up displej. Ten kromě klasických prvků umí zobrazovat také otáčkoměr, což je věc velmi zajímavá a neobvyklá, ale nejsem si tak úplně jistý, zda to je věc užitečná nebo dokonce potřebná.

Průměrně velcí zadní cestující si nemohou stěžovat. V podélném směru je místa dostatek, na jistá omezení narazíte pouze v oblasti hlavy. Inu design si zkrátka žádá své, s tím se musí počítat, s tím se musí budoucí majitelé smířit. Jak už bylo řečeno, zavazadelník nabídne 515 litrů a velmi slušný vstupní otvor plus do roviny sklopné sedačky.

Motorizace na šest způsobů

Nabídka motorů čítá celkem šest možností. Základní agregát je samozřejmě zážehový, je přeplňovaný, má objem 1,6 l a nabídne 180 k. Nad ním stojí dvoulitr 2.0T s výkonem 220 k, který lze objednat také v úpravě BioPower. Vrcholem pak bude šestiválec 2.8T. Ten dává k dispozici rovné tři stovky koní. Pokud holdujete vznětovým jednotkám, můžete vybírat mezi 2.0 TiD (160 k) a 2.0 TTiD (190 k).

Saab 9-5 bude nabízen ve třech výbavách. Problémem je fakt, že jejich konkrétní podoby se v současné době schvalují, a proto vám nemůžu sdělit, co která bude obsahovat a kolik bude stát. Zatím pouze vím, že ta nejnižší ponese název Linear, střední Vector a nejvyšší Aero. To nejdůležitější je ovšem už teď známé, a sice že základní Linear s motorem 1.6T vás vyjde bez jednoho tisíce na 900 000 Kč.

Základní technické údaje
1.6 T 180 k 230 Nm / 2200 ot/min
2.0 T (BioPower) 220 k 350 Nm / 2500 ot/min
2.8 T 300 k 400 Nm / 2000 ot/min
2.0 TiD 160 k 350 Nm / 1750 ot/min
2.0 TTiD 190 k 400 Nm / 1750 ot/min

XWD pro diesel bude později

Samozřejmostí je pohon všech kol XWD. Ten bude nejprve nabízen pouze ke dvoum nejsilnějším benzinovým motorům, přičemž k šestiválci bude dodáván v rámci standardní výbavy. Ale nezoufejte, Saab se poučil z chyb, takže výhody systému 4×4 budete moci využívat také s dieselem pod kapotou, jen si na to musíte pár let počkat, protože v souvislosti s touto kombinací padly zmínky o roku 2012.

Saab 9-5 nebude žádná velká masovka, to je jisté už teď. Automobilka si ale i tak postavila nemalý cíl: 10 kusů prodaných za měsíc, což by samo o sobě nebylo nijak zvláštní, pokud bych k tomu nepřipojil, že se nejvíce počítá s prodejem nejvyšší výbavy. Přeloženo to znamená sumu pohybující se na hranici 1,3 milionů korun.

Nová éra se teprve chystá

Saab 9-5, jakkoliv je velmi očekávaným, nepředstavuje novou éru v pravém slova smyslu. Ta teprve přijde. Na podzim se objeví verze kombi a hlavně během dalšího roku přijde zbrusu nová řada 9-4. O tom, co se bude dít poté, se už vedou pouze dohady. Ty se týkají nové devět-trojky, ale scestná není ani úvaha o kompaktním modelu 9-1.

Pro zájemce o nový sedan mám na závěr ještě několik důležitých informací. Definitivní ceník by se měl objevit do konce dubna (samozřejmě vás budeme informovat), počítá se s tím, že nakupovat budete moci začít od června a první kusy přijedou ke svým zákazníkům během léta.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: autor

Galerie