Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD: doba ledová

TEST: Co se dělo se švédskou značkou v poslední době, to všichni víme. Stačilo jen málo a automobilka s dlouholetou tradicí v tomto našem motoristickém světě skončila. I přes to ale bojovala a v rámci možností pracovala na nových modelech, které by tuto situaci zlepšily. Jenže ani atraktivní kombi 9-3X se s přílišným zájmem nesetkalo. Díky redakčnímu testu už víme, proč tomu tak je.


Vydáno: 15.3.2010

Saab 9-3X byl představen na loňském autosalonu v Ženevě. Už tehdy bylo jasné, že půjde o pěkný vůz. Naše setkání tváří v tvář to pouze potvrdilo a potvrdili to také všichni kolemjdoucí, kteří se u auta zastavovali, ohlíželi se za ním, ukazovali na něj. Je to skoro až k nevíře, ale lidé mají tuto značku stále zafixovánu jako výrobce drahých, luxusních a kvalitních automobilů.

Na první pohled lze toto ještě chápat. Saab 9-3X dostal velmi atraktivní karoserii. Pro někoho by mohly být její tvary možná až příliš jednoduché, ale v jednoduchosti je přece krása. Navíc všechno do sebe zapadá, nikde nenajdete žádný rušivý prvek (snad kromě zadních světel) a vzhled ještě dále vylepšují ochranné plasty lemující celý vůz. Na téma vnějšího designu můžeme zkrátka a jednoduše pět pouze samou chválu.

Chevrolet za milion?

Je velká škoda, že uvnitř model 9-3X už tak povedený není. V dnešní době, kdy o koupi toho kterého automobilu rozhodují v mnoha případech celkem nepodstatné věci typu hezčích ovladačů klimatizace, použitých plastů, barevných odstínů a tak podobně, Saab s takto zpracovaným interiérem hodně ztrácí. Je zde až příliš cítit snaha o úsporu financí a příbuznost s koncernem GM, přesně řečeno se značkou Chevrolet.

Vzhledem k pořizovací ceně nám skutečně hodně vadilo, že jsme některé prvky potkali během testu malého a pětkrát levnějšího Avea. Chápeme, že ona “doba ledová“, která Saab postihla na tom má velký podíl, ale to zákazníky zřejmě zajímat nebude. V interiéru najdeme všechno možné od laciných plastů až po luxusní audio-systém Bose, který ovšem dostal nachlup stejný displej jako už zmiňované Aveo.

Laciný, ale příjemný

Saabu 9-3X ovšem nemůžeme upřít snahu o příjemné cestování. Přední sedačky jsou velmi pohodlné. Díky vyššímu umístění se do nich dobře usedá a poskytují oporu ve všech směrech. Ani ve druhé řadě to není vůbec špatné, jen se zde sedící budou muset smířit s menším nedostatkem místa především v oblasti kolen. Pohodu všech cestujících pak podpoří příjemné ticho. Zavazadelník svým objemem neoslní, hodnotou 477 litrů se řadí spíš pod průměr. Sklopením (do roviny) zadních sedaček lze toto číslo zvětšit až na 1331 l.

Pokud jsme hodnotili vzhled automobilu jako výborný, pak interiér výrazně zaostal za naším očekáváním. Přihlédneme-li k cenovce a konkurenci, nezbývá nic, než ho označit jako sotva průměrný.

Levně a “ekologicky

Motor a především pohon všech kol, to je úplně jiný šálek kávy.  V tomto ohledu si nás Saab opět získal na svou stranu. V nabídce pro model 9-3X najdete pouze dvě možnosti. Naftový čtyřválec 1.9 TTiD a nebo přeplňovanou zážehovou jednotku 2.0T o výkonu 210 koní. Právě tu jsme měli k dispozici, navíc v úpravě BioPower. Jak název napovídá, jedná se o možnost spalování biopaliva, konkrétně ethanolu E85, což má samé výhody. Můžete se chlubit svým ohleduplným chováním k životnímu prostředí, díky vysokému oktanovému číslu poskytne motor přibližně o 30 koní navíc a v neposlední řadě pořídíte E85 výrazně levněji než klasická paliva.

Právě nárůst výkonu je pro běžného řidiče asi tím nejlákavějším. Jízda pak může být velmi zajímavá, protože také na obyčejný benzin umí motor pořádně zatáhnout. Je sice znát, že si systém pohonu všech kol nějaké ty koňské síly vezme, ale i tak můžeme mluvit o automobilu velmi svižném. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne za 8,5 s a maximálně se rozjede na 230 km/h. Spotřeba je samozřejmě poněkud vyšší, ale to se dalo očekávat. Test jsme ukončili na hodnotě 12,1 l/100 km. Jen tak mimochodem, pokud natankujete ethanol E85, tak se spotřeba paliva ještě dále zvýší.

Haldex + eLSD

Tím nejlepším je ovšem pohon všech kol XWD. Po designu je to druhá věc, která vás zcela určitě upoutá a která činí Saab 9-3X svým způsobem výjimečným. Základem je mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace. Ta preferuje přední nápravu, kam při běžné jízdě posílá 95% točivého momentu. Naopak dozadu, pokud to situace vyžaduje, jde až 70% síly motoru.

Systém XWD je ještě dále rozšířen. Využívá takzvané preventivní připojení pohonu zadních kol. To znamená, že k připojení zadní nápravy nedochází až po detekci prokluzu kol předních. Vůz sám, na základě nejrůznějších informací a senzorů, dokáže prokluz předvídat a připojí zadní kola ještě dříve, než k němu dojde. V praxi to funguje na jedničku, Saab je skvěle ovladatelný.

Za příplatek pak můžete XWD dovést k dokonalosti tím, že si pořídíte elektronicky řízený samosvorný diferenciál eLSD. Kromě toho, že bude systém pohonu všech kol dělit newtonmetry mezi přední a zadní nápravu, bude navíc dělit část proudící dozadu ještě dále na jednotlivá kola. Výsledkem je neutrální chování automobilu, a to za všech okolností. Saab si účtuje za tuto vychytávku 16 900 Kč, což považujeme za docela rozumné číslo.

Na okreskách jistě, ale…

Díky výše popsané technice umí být Saab 9-3X velmi zábavný, především na zatočených okreskách, kde si naplno užijete sílu, se kterou se vůz drží vámi zvolené stopy. Potěšila nás také přesná manuální převodovka. Má sice delší dráhy, ale s pohonnou jednotkou tvoří povedený pár určený především na delší cesty. Dálniční stotřicítka představuje díky dlouhé šestce 2500 ot/min a nízkou hladinu hluku v interiéru.

Na téma jízdních vlastností ještě dodejme, že opravdu hodně rychlá jízda tomuto modelu příliš nesedí. Už kolem 150 km/h vůz znervózní. Může za tím být vyšší světlá výška, měkčí odpružení a nebo necitlivé řízení. Každopádně u auta s maximální rychlostí daleko přes 200 km/h bychom to nečekali.

Příliš drahý

Saab 9-3X je pěkný a rychlý, budí pozornost a zájem, tak proč ho nikdo nechce? Jak asi tušíte, odpovědí na tuto otázku je cena. Právě ta je podle našeho názoru tím hlavním důvodem, proč se švédská značka potýká s malými čísly prodejnosti. Nedá se nic dělat, ale cena přesahující jeden milion korun je za testovaný vůz moc. Ano, výbava je bohatá a za tuto sumu dostanete schopný automobil, ale co na plat. Za zrovna takový obnos si můžete pořídit třeba Audi A4 allroad quattro, které je také pěkné, také budí pozornost, také je na silnici schopné, ale oproti Saabu nabídne celou řadu vlastností, ve kterých je o poznání lepší.

Saab 9-3X můžeme brát jako příslib do budoucna. Základ je dobrý, ale vůz vznikal v době nedostatků, za nadvlády GM, zkrátka v době ledové, což se na něm podepsalo. Uvidíme, co přinese spolupráce se Spykerem. Pokud se zlepší kvalita zpracování, pokud se doladí některé další detaily, pak by se možná i to Audi mohlo začít obávat. V současnosti ovšem může klidně na svých vavřínech spát. Ze Švédska mu totiž nebezpečí nehrozí.

Výsledná známka 3

Pozn. autora: Za otevřenou kapotu u jízdních fotek se omlouváme. To je tak, když se při focení spěchá.

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jakkoli je Saab hezký automobil, já bych ho nechtěl. Zaprvé je dost drahý a zadruhé má vysokou spotřebu. Osobně nechápu, proč se dieselová jedna-devítka dodává pouze s pohonem jedné nápravy. Nabídka prostoru je průměrná a na trhu najdeme jiné, lepší a levnější modely. Tohle je za tu cenu pro fanoušky, ale já jsem se jím nestal ani po tomto testu.
Dávám známku 3
Jana Jana: Já mám taktéž problém s vysokou cenou a spotřebou. Myslela jsem si, že díky možnosti tankovat palivo E85 alespoň ušetřím, jenže kvůli ještě vyšší spotřebě není úspora kdovíjaká. Líbil se mi pohon všech kol, cítila jsem velkou jistotu také na sněhu. Škoda té ceny.
Dávám známku 2-
Nikola Nikola: Designéři odvedli velký kus dobré práce. Vnější design nemá chybu, automobil vypadá atraktivně a moc se mi líbí. Ani uvnitř to není zas tak špatné. Švédská jednoduchost se mi líbí, jenže použité materiály a některé prvky jsou až ostudně laciné. Z celkového dojmu to ubírá docela hodně. I přesto má tento Saab, na rozdíl od jiných značek, velký styl, což se mi líbí asi nejvíce.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Silný motor a opravdu výborný pohon všech kol, to je to, co se mi líbí. XWD spolu s elektronickým zadním diferenciálem dovolí řidiči hodně ostré průjezdy zatáčkami. Jenže z mého pohledu kazí celkový dojem necitlivé řízení, velký volant a nemilé překvapení na mne čekalo na dálnici, kdy při rychlosti 180 km/h automobil hodně znervózněl.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Audi A4 allroad quattro
Volvo XC70
BMW X1

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení 2.0T BioPower XWD: 1 025 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  196 500 Kč

Celková cena: 1 221 500 Kč

Výbava

ESP, ABS, TCS, ovládání audiosystému a telefonu na volantu, Night Panel, ComSense systém, palubní počítač, automatická klimatizace, chlazená přihrádka před spolujezdcem, termoreflexní čelní sklo, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektronický klíč, aktivní opěrky předních sedadel, airbagy přední, boční, hlavové, předepínače pásů, ISOFIX, imobilizér, rádio s CD, MP3, 7xrepro, sklopné dělené zadní sedadlo, otvor pro lyže, zavazadlový prostor s dvojitým dnem, kliky dveří v barvě karoserie, 9-3X nárazníky, kůží potažený volant, tempomat, držák nápojů, textilní koberečky, zvýšený podvozek.

Doplňková výbava

Elektronický diferenciál eLSD (16 900 Kč), vyhřívání předních sedadel (7 300 Kč), zatemněná skla zadních dveří a zavazadelníku (11 200 Kč), střešní ližiny matný kov (14 900 Kč), Sada Business (ES2-SS4: CD přehrávač na 6 disků (MP3 kompatibilní), rádio, audio vstup, 10 reproduktorů BOSE® Surround Sound systém, Bluetooth hands free sada) (46 300 Kč), Sada Viggen (elektricky ovládaná přední sedadla, řidičovo s pamětí poloh, bi-xenonové adaptivní světlomety, vysokotlaké ostřikovače předních světlometů, dešťový senzor, vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým zatemněním, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, komfortní otevírání oken, elektricky ovládané střešní okno (volitelně) s dálkovým ovládáním, parkovací asistent) (74 900 Kč), kožené čalounění (25 000 Kč).

Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD
Objem motoru  1998 ccm
Maximální výkon  154 kW (210 k) / 5300 ot/min
Maximální točivý moment  300 Nm / 2500 – 4000 ot/min
Převodovka  6stupňová manuální
Maximální rychlost  230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  8,5 s
Kombinovaná spotřeba  8,3 l / 100 km
Spotřeba během testu  12,1 l / 100 km
Provozní hmotnost  1580 kg
Délka / výška / šířka  4690 mm / 1527 mm / 2038 mm
Rozvor  2675 mm
Zavazadelník / po sklopení  477 l / 1331 l

 

Galerie