Renault Laguna Coupé 3.5 V6: Air France

TEST: Běžný model Laguna přejde většina lidí bez povšimnutí, přestože tento vůz své kvality jistě má. Verze GT také mnoho pozornosti neupoutá, protože vypadá skoro stejně jako “civilní“ verze. Jenže jak jsme se přesvědčili, většina lidí bez povšimnutí mine i vrcholnou verzi Coupé. A to je chyba. 


Vydáno: 9.4.2009

Renault se vrhnul do segmentu kupé střední třídy a jeho příspěvek do této kategorie se zdá být velmi zajímavým. Můžete namítat něco v tom smyslu, že francouzská technika nemá proti té německé mnoho šancí. Ano, o tom by se dalo možná debatovat. Po stránce designu ovšem není pochyb. Renault Laguna Coupé se povedl a zařadil se k těm nejhezčím.

Vůz vychází zcela logicky z původní verze Laguna a možná právě proto působí i přes povedené tvary trochu nenápadně. Za nejslabší místo bych označil přední část. Zde se designéři možná až příliš drželi původního automobilu. To je ale pouze detail. Až bližší prohlídka odhalí to, jak všechno do sebe zapadá, jak krásný má tento vůz profil a jak moc se povedla zadní část s dvojicí koncovek výfuku a světlomety využívajícími technologii LED diod.

Bez rámu, bez klíčku

Dost bylo okukování vozu, na bližší prohlídku dobře poslouží fotogalerie. Takže bereme za kliku bezrámových dveří a usedáme do slibně vypadajícího interiéru. Renault, coby průkopník bezklíčkového nastupování, připravil pro Lagunu Coupé známou kartu. Přestože je v palubní desce přichystán otvor pro její zasunutí, stačí ji mít pro nastartování někde ve vozidle a rovnou mačkat tlačítko. Příjemný detail stejně jako možnost rozsvítit si na dálku světlomety vozidla.

Interiér dostal palubní desku, kterou jsme viděli už minulý rok během testování “obyčejné“ Laguny. Někomu se líbí, jiný k ní má výhrady. Nelze jí ovšem upřít francouzský šarm a nakonec po stránce ergonomie také nelze mít velké výhrady. Vprostřed trůní displej navigace a dalších systémů, jehož ovládání je umístěno tam, kde bychom normálně hledali páku ruční brzdy. Ta je nahrazena malinkým ovladačem.

Více pohodlí nsportu

Pochvalu si jistě zaslouží také sedadla. Ta jsou sice víc pohodlná než sportovní (ale na francouzské auto jsou až nečekaně tvrdá). Ostatně celý vůz je tak trochu více pro pohodlí než na sport, ale nepředbíhejme. Samozřejmostí je všemožné elektrické nastavování. Nic není dokonalé, a tak i zde se najde nějaká ta moucha. Ovladač vyhřívání sedadel je umístěn opravdu hodně divně.

Zadní sedadla jsou taktéž pohodlná a překvapivě je zde i docela hodně místa. Dokonce tolik, že by ani daleká cesta nemusela být zásadním problémem. Tedy pokud nepatříte k postavám vyššího vzrůstu. Pak vám bude vadit blízkost zadního skla a ani nastupování není nejpohodlnější. Dvojice dveří je sice rozměrná a přední sedadla uvolní místo sama a elektricky, na konec se ale stejně budete dozadu více soukat než nastupovat.

Zavazadlový prostor není věc u kupé příliš podstatná, objem 423 l ale není vůbec k zahození. Víko se vyklápí ve stylu sedanů, nikoli á-la liftback, jak by se mohlo na první pohled zdát. Potěšitelná je možnost sklopit zadní sedačky pomocí páček. Opravdu i kupé může být docela praktické.

Celkově je interiér kvalitní. Možná že je dokonce více kvalitní, než byste čekali. Použité materiály vypadají hodnotně a ani za kvalitu zpracování se Renault stydět nemusí. Světlá kůže dodala našemu interiéru patřičnou dávku luxusu.

Nejsilnější z nabídky

Výběr motorizací zahrnuje čtyři položky. Dva šestiválcové a dva čtyřválcové motory. My jsme měli k testování tu nejvýkonnější verzi, tedy zážehový šestiválec s objemem 3,5 litru. Alternativou k němu je pak vznětový šestiválec a už zmíněné čtyřválce 2.0 Turbo a 2.0 dCi.

Náš motor 3.5 V6 disponuje maximálním výkonem 240 koní a nejvyšším točivým momentem 330 Nm. Svým charakterem padne Laguně Coupé jako ulitý. Při běžné jízdě o něm ani nevíte, je velmi kultivovaný a také tichý. Pokud zákazník zvolí z nabídky šestiválcový motor, nemá na výběr. Dostane k němu také automatickou převodovku.

Automat není bez výhrad

Při běžné jízdě výhrady nemám. Automat řadí plynule a spolu s klidným motorem vytváří příjemnou atmosféru, nebo, chcete-li, příjemný dopravní prostředek. Jenže motor má na mnohem více. Zvolíte-li ostřejší styl jízdy, připravte se na plynulý a velmi solidní zátah. Navíc k vám motor promlouvá hlasem moc příjemným.

Jenže automatická převodovka začne protestovat. Jakoby nebyla na ostrou jízdu připravena, řadí pomalu a jinak povedený motor začne brzdit. Škoda že zde není možnost nějakého sportovního režimu nebo alespoň řazení pádly pod volantem. Sekvenční řazení voličem automatické převodovky je spíše nutný kompromis.

Všemi čtyřmi

Samostatnou kapitolou jsou jízdní vlastnosti. Jak všichni dobře vědí, také Laguna Coupé dostala systém natáčení zadních kol. Vůz tak má přísně neutrální chování. Pokud to s nájezdem do zatáčky přeženete, dostaví se mírná nedotáčivost. Problém ovšem je, že přes poněkud necitlivé řízení se k vám o tom nedostane žádná informace, takže se pouze divíte. Ale jak už jsem řekl, Laguna Coupé není stoprocentní “sporťák“. Zatáčky ovšem hodně miluje, to se musí nechat. 

Byl jsem zvědavý na to, jak se chová vůz, který umí řídit všechna čtyři kola. Ať už se automobil pohybuje v jakémkoli jízdním cyklu, vždy je tento systém hodně cítit. Při pomalé jízdě, parkování nebo otáčení se tváří jako nějaké malé auto do města. Otočit se dokáže doslova na pětníku. Přejezd v dálničních rychlostech z jednoho pruhu do druhého je velmi klidný, ale to hlavní jsou zatáčkovité okresky. Zde si užijete se systémem 4Control zábavy vůbec nejvíce a to i přes necitlivé řízení.

4CONTROL: Jak to funguje?
Podvozek se čtyřmi řízenými koly byl vyvinutý ve spolupráci Renault a Renault Sport Technologies. Samotný systém natáčení kol pochází od japonské firmy Aisin. 4Control je řízen počítačem, který dostává informace o rychlosti natáčení volantu, díky které rozpoznává vyhýbací manévr, a rychlost vozidla. Po vyhodnocení upravuje natočení kol zadní nápravy.

Ta se natáčí ve dvou režimech. Rychlost do 60 km/h znamená natočení zadních kol v opačném směru než jsou natočena kola přední. Důsledkem je lepší ovladatelnost a poloměr otáčení 10,1 m. Maximální úhel natočení je zde 3,5°. Po překročení rychlosti 60 km/h se kola otáčejí stejně jako ta přední. Rozsah je v tomto případě 0-2°.

Pokud dojde ke smyku zadních kol je tento systém využíván také k rychlejšímu navrácení vozidla do přímého směru. 

Kupé s chováním motokáry

Přirovnání “jede jako po kolejích“ nebo “sedí jako přibitý“ jsou zde cela na místě. Vůz drží zvolenou stopu a tváří se, jakoby nic. Jakmile si zvyknete, dovolí vám Laguna Coupé projet zatáčku mnohem rychleji, než si myslíte, že může toto francouzské letadlo snést.

Je logické, že vás hrátky s pedálem plynu budou něco stát. Pokud budete využívat potenciál motoru jaksepatří, není problémem ani dvacetilitrová hranice. K provozu po městě je zapotřebí 15 l/100 km, klidná jízda mimo město by se mohla možná dostat i pod deset litrů. Hodnota po testu 13,5 l/100 km, která zahrnuje všechno možné, se dá považovat ještě za docela pěkné číslo, i když rozhodně to není číslo malé.

Zajímavý vůz se zajímavou cenou

Příjemným překvapením je cena. Ta totiž dělá Lagunu Coupé z dané kategorie vůbec nejdostupnější. Šestiválcové motory jsou dodávány pouze jako součást nejvyšší výbavy Initiale. Ta obsahuje jednoduše vše a připlácet můžete jen za metalický lak (11 500 Kč). Základní cena těsně pod hranicí 900 000 Kč je vzhledem ke schopnostem vozu velmi zajímavá.

Renault vypustil do segmentu kupé střední třídy vůz, který je povedený a přesto není přehnaně drahý. Jedinou velkou neznámou ovšem zůstává chování systému natáčení všech kol po delší době užívání na našich ne zrovna pěkných komunikacích. To ale ukáže až čas.

 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Laguna Coupé mne jednoznačně překvapila. Skoro bych ani nečekal, že Renault postaví tak dobré auto. Stále se ale nemůžu zbavit malých obav, jak dlouho to vše bude fungovat. Mírná nedůvěra bude skoro určitě také u jiných zákazníků. Škoda vyšší spotřeby. Alespoň se nemusíte obtěžovat s víčkem nádrže, protože tam žádné není.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Další poměrně zbytečné auto. Nevím co bych k tomu řekla. Špatně se do něj nastupuje, výhled také není nic moc, a to ani nemluvím o vysoké spotřebě. Jediné malé plus vidím v tom, že Laguna Coupé není přehnaně drahá, na rozdíl od konkurence.
Dávám známku 3-
Nikola Nikola: Laguna Coupé je krásné auto. Velmi se mi líbí to, jak se designéři drželi předlohy a vytvořili automobil který je možná na první pohled nenápadný, ale ve skutečnosti je velmi elegantní a decentní. Také interiér se povedl, škoda jen, že na světlé kůži bylo patrné už nějaké to opotřebování.
Dávám známku 1-
Tomáš

Tomáš: Já jsem nadšen. Systém řízených zadních kol funguje bezvadně. Je až neskutečné, jak může být automobil s dlouhým předkem, ve kterém je umístěn velký motor, neutrální. Nakonec jsem si dovolil s tímto vozem hodně rychlé průjezdy zatáček. Obrovská škoda je přítomnost pomalejšího automatu. Ten vám totiž zkazí radost skoro určitě. Ale ty zatáčky…. už se těším na Lagunu GT.
Dávám známku 1-

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Initiale: 899 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  11 500 Kč

Celková cena: 911 400 Kč

Výbava

ABS s EBD a BAS, ESP, aut. rozsvěcení výstražných světel, 6x airbag, 18″ litá kola, centrální zamykání, posilovač řízení, tempomat, otáčkoměr, mlhovky, dešťový a světelný senzor, elektronická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, el. ovládaná zrcátka a boční okna vpředu, tónovaná skla, systém kontroly tlaku v pneu, bixenonové světlomety, zadní svítilny s LED, vyhřívané čelní sklo, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, parkovací senzory, poloautomatická převodovka, bezklíčový přístup, sada pro opravu pneu, kožený volant, koberečky, el. nastavitelná sedadla, DVD komunikační systém, audio Bose, vyhřívaná sedadla, kožené čalounění.

Doplňková výbava

Metalíza (11 500 Kč)

Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale
Objem motoru 3498 ccm
Maximální výkon 175 kW (240 k) / 6000 rpm
Maximální točivý moment 330 Nm / 4000 rpm
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 244 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,4 s
Udávaná spotřeba město 15 l / 100 km
Spotřeba mimo město 7,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 10 l / 100 km
Spotřeba během testu 13,5 l / 100 km
Provozní hmotnost 1522 kg
Délka / výška / šířka 4643 mm / 1395 mm / 1812 mm
Rozvor 2694 mm
Zavazadelník  423 l

 

Galerie