Před dvaceti lety: Lada Samara T3 míří do Dakaru

Uvnitř video: Když se v dnešní době řekne Lada, nikdo z vás asi na záda nepadne. Modely Kalina nebo Priora si mnoho zákazníků nenašly, ale v dobách dřívějších se tato značka celkem logicky těšila popularitě větší. Ovšem kdo by čekal, že někdy dojde ke spojení Lady a německého Porsche? A přece se tak stalo. Pod označením T3 se ukrývala Samara disponující výkonem 300 koní.


Vydáno: 19.12.2009

Myslím, že je všem jasné, že se nejednalo o tak úplně normální automobily. Série Lady Samary T3 se počítá na kusy, přičemž tento vůz vznikl za jediným účelem: úspěšně se zúčastnit dálkových soutěží a především se pokusit uspět v té nejslavnější, tedy na trati Rally Paříž – Dakar.

Návrat po roční pauze

Za vším stála francouzská společnost Poch, která se zabývala dovozem automobilů Lada do Francie. Majitel firmy Jean-Jacques Poch založil tým Lada-Poch, který se už v předchozích letech účastnil slavné rally, tenkrát ovšem s upravenou Nivou. Po roční pauze bylo rozhodnuto, že se v roce 1990 stejný tým do soutěže vrátí, a tak se od jara 1989 začalo pracovat na nových speciálech.

Obdobně jako u jiných podobných speciálů neměla Samara T3 se sériovým automobilem prakticky nic společného. Byla delší, vyšší, širší, využívala jinou techniku, určitou podobnost lze hledat pouze v siluetě karoserie.

Prostorový rám a technika Porsche

Postavit závodní speciál dostala na starost firma Oreca a na celém projektu měl velký podíl také pilot prvního ze tří automobilů – Belgičan Jacky Ickx. Základ tvořil prostorový rám, který byl sestaven z ocelových trubek, a který nesl karoserii vyrobenou z kevlaru. Ta byla koncipována jako dvoudveřová, motor byl ukryt pod výklopným dílem, ten představoval v podstatě celou zadní část.

Když už jsme nakousli porovnání se sériovou Samarou, můžeme uvést, že rozvor náprav verze T3 byl o celých 240 mm větší (2700 mm), svou délkou překonával speciál tuctového sourozence o 300 mm (4315 mm), na výšku měl 1690 mm a na šířku 1800 mm (+350 mm, + 50 mm).  Vůz navíc dostal rozměrný zadní spoiler a na střeše se objevil otvor pro přívod vzduchu k motoru. “Té-trojka“ byla postavena na 16“ discích obutých do pneumatik Michelin 18/73.

Více než 300 koní

Ze všeho největší rozdíl ovšem spočíval v použité technice. Spoluautor projektu závodní Samary Ickx měl ve své době velmi dobré známosti s automobilkou Porsche, protože tam dlouhou dobu pracoval. Není proto divu, že tým Lada-Poch vsadil právě na techniku pocházející z dílny této značky.

Za zadní nápravu byla umístěna klasika značky Porsche, vzduchem chlazený plochý šestiválec. Původně se zamýšlelo použít agregát o objemu 2850 ccm o výkonu 272 koní, nakonec vsadil pan Poch na silnější a větší jednotku s objemem 3598 cm a výkonem přesahujícím 300 koní. Porsche dodalo také šestistupňovou převodovku a kompletní pohon všech kol. Patřičný dojezd zajišťovalo několik nádrží. Vpředu byly umístěny čtyři, pod podlahou pak další dvě, celkem bylo možné do automobilu natankovat 450 litrů paliva.

Není bez zajímavosti, že nápad na závodní speciál prakticky stejné koncepce vznikl také  u nás. Nejprve se jednalo o Samaru, ale s motorem Tatra, později se spekulovalo o karoserii Škody Favorit. Bohužel zůstalo pouze u plánů.

První Dakar a sedmé místo

Koncem srpna 1989 se začalo s testováním na trati v Chateau Lastours v jihozápadní Francii. Tou dobou už bylo známo složení všech tří posádek, které se chystaly na Dakar 1990. Belgičana Ickxe navigoval Christian Tarin, druhý speciál řídil původem pilot F1 Patrick Tambay, kterého navigoval Dominique Lemoyne. Poslední Samaru T3 dostal na starost v té době šestinásobný účastník dakarské rally Jérome Riviére a spolujezdec Daniel Jacquemard.

A jak to všechno dopadlo? Na trati Paříž – Tripolia – Dakar byl nejúspěšnějším z týmové trojice Belgičan Jacky Ickx. Soutěž dokončil na celkovém 7. místě za neporazitelnými Peugeoty, Mitsubishi a jednou Toyotou.

 

Text: Lukáš Dittrich

Foto: Forum-Auto.com

Galerie