TEST: Peugeot 4007 jsme testovali přesně před rokem a šlo zdánlivě o totéž auto, jako dnes. Stejný byl motor 2.2 HDi, podobná byla i výbava a žádný facelift se od té doby nekonal. Přesto je tu ale jedna novinka, která dnešní test ospravedlňuje: automatická šestistupňová převodovka DCS6. Jaké je spojení japonsko-francouzského SUV a automatu jsme prověřili v redakčním testu.
Vydáno: 17.3.2010
Poznámka: Kompaktní SUV Peugeot 4007 2.2 HDi jsme otestovali už před rokem, proto se tentokrát zaměříme především na jízdu s automatickou převodovkou. Pokud by vám v tomto testu chyběla nějaká informace, nepochybně ji najdete právě v předchozím testu.
Až dosud se naftový Peugeot 4007 2.2 HDi dodával jen s manuálním šestikvaltem. Kdo chtěl automat, musel sáhnout po benzinovém 2.4 s bezstupňovým CVT, což byla u evropského SUV podmínka poněkud nešikovná. Nyní je ale v ceníku nová položka: šestistupňová automatická dvouspojková převodovka, a to za příplatek padesát tisíc korun, tedy za cenu, která je dnes za automaty obvyklá.
Automatická pohoda…
Nový automat DCS6 má, jak název naznačuje, šest převodových stupňů, a podobně jako německé automaty DSG je dvouspojkový, takže si každý další převod může pěkně nachystat do zálohy, a řazení by mělo být rychlejší a plynulejší.
Ve spojení s výborným čtyřválcem 2.2 HDi s výkonem 156 koní automat s vozem zrychlí z nuly na stovku za 11,1 sekundy, tedy o 1,2 sekundy pomaleji, než s manuálem. Při jízdě je pomalost oproti manuálnímu řazení ale daleko výraznější, než by se mohlo z té jedné sekundy rozdílu zdát. Nejvíce je to patrné při rozjezdech a řazení mezi nižšími převodovými stupni, kde se pro pomalejší přeřazování ztrácí potenciál slušného točivého momentu 380 Nm v nízkých 2000 ot./min. V rychlejším provozu jsme výrazný úbytek síly nepozorovali, takže v nájezdu na dálnici jsme využili příjemných 156 koní.
Při ježdění po městě nás tedy automat tlačil k převážně klidné jízdě bez tendence k prudké akceleraci. Alespoň dokud jsme měli navolený standardní režim řazení (k dispozici je ještě režim sportovní).
… a trochu pomalost.
Tím se ale dostáváme k otázce, jak vůbec přistupovat k Peugeotu 4007. Troufnu si tvrdit, že většina majitelů si kompaktní SUV s francouzskou značkou a naftovým motorem nebude pořizovat kvůli dynamické jízdě, ale naopak pro pohodlí, které dokáže rozměrnější vůz vyšším rozhledem a komfortním naladěním posádce poskytnout – a k tomu se automat dokonale hodí, bez ohledu na to, že trochu zpomaluje motor. Nafťák 2.2 HDi i tak umí být poměrně rychlý, a když někdo vyhledává sportovní výkony, do téhle kategorie aut asi vůbec nezabloudí.
Pokud by někdo i tak toužil po rychlejší jízdě, přichází ke slovu sportovní režim. Ten řadí skutečně o poznání rychleji, nechá motor výš vytočit a po agresivním dupnutí na plyn (resp. v jeho nižší poloze kickdown) pochopí potřebu podřazení. A pro úplnost dodejme, že je tu ještě možnost manuální řazení (voličem řadicí páky dopředu/dozadu nebo +/- pádly pod volantem), ale vzhledem k charakteru auta jsme raději nechali řadit automat.
Klidnější jízda má ale ještě jednu nezanedbatelnou výhodu: slušnou spotřebu. V průběhu testu jsme se ve městě pohybovali mezi 9-10 litry na sto kilometrů a v kombinovaném provozu byla kolem 8 l/100 km, což i relativně odpovídá tomu, co Peugeot deklaruje v tabulkách.
Nakonec? Japonec!
Při pohledu na Peugeot 4007 je třeba mít na paměti, že toto auto není nic jiného, než Mitsubishi Outlander s převlečenou přední maskou. A to včetně interiéru (stejný je i volant, liší se jen logem). Jak velký rozdíl je mezi „japonským“ Peugeotem 4007 a pravým Peugeotem zjistíte třeba při pohledu na nedávno testovaný Peugeot 3008. Vidět je to už zvenčí, ale při usazení dovnitř je rozdíl propastný.
To ale neznamená, že tento adoptivní Peugeot by byl špatným autem. Naopak. Jak jsme psali už minule: v autě je hodně místa i pro čtyři vzrostlé osoby, sedačky jsou navíc mimořádně pohodlné (hlavně ty vepředu, ale ani druhá řada na tom není špatně). Třetí řadu sedadel schovanou v podlaze kufru pak považujeme opravdu jen za rezervní, tzn. pro svezení jednoho člověka pár minut po městě.
Výhodou tohoto SUV je jeho slušná variabilita: zadní sedačky se nechají posunovat v rozmezí 80 milimetrů, sklápět v poměru 60:40 i manipulovat s opěradlem ve prospěch posádky. Prostor 441 litrů zavazadlového prostoru je přístupný horizontálně dělenými dveřmi, na jejichž spodní díl je možné si třeba sednout. Kvůli němu má ale na druhou stranu poměrně vysoko položenou nakládací hranu.
Díky slušnému automatu a výbornému motoru, ale hlavně světlé výšce 178 centimetrů a připojitelnému pohonu 4×4 s uzamykatelným poměrem 50:50 se nemusíte bát ani vyjet na hory nebo na rozbahněnou polní cestu. Jak vidíte, my jsme vyzkoušeli obojí.
Dražší kousek
Kromě skvělého motoru a pohodlí nás Peugeot 4007 hýčkal vysokou výbavou Premium Pack, zahrnující řadu bezpečnostních i komfortních prvků (jejich výčet naleznete pod článkem).
Za to vše si ale nechá Peugeot dobře zaplatit. Nemluvíme ani tak o automatické převodovce (ta se na celkovém součtu podílí padesáti tisíci korun, což je dnes za automat částka docela běžná), ale o vysoké výbavě, začínající na 990 tisících. Když připočteme multimediální systém (audio, navigace, 30 GB HDD, parkovací kamera) za 85 tisíc, dostaneme se už vysoko přes milion.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Peugeot 4007 se mi moc líbí. Tedy ne až tolik vzhledem, ten je mi víceméně volný, ale tím, že je velký, prostorný a hodně pohodlný. Do kufru se toho vejde docela dost i díky dobrému přístupu, a potěšila mě variabilita. No a navíc ten automat! Ježdění s ním je opravdová pohodička, to už to řízení nemusím skoro řešit! Dávám známku 1- |
|
Jana: Tentokrát je to ještě horší. Dát 1 090 000 korun za malé SUV? Milion devadesát tisíc?!?! Když můžeme mít podobně velkého Yetiho za 360 tisíc??? Sice se s tím autem hezky jezdí a určitě je i bezpečné, ale myslím, že té výbavy a luxusu je tam ažaž. Za ty peníze je to opravdu zbytečné.
|
|
Nikola: Už minule jsem říkala, že se mi Peugeot 4007 zdaleka nelíbí tolik, jako Citroën ze stejného vrhu. Tentokrát mu sice trošku pomohla hezká zlatá barva a nepraktické, ale luxusně vypadající světlé čalounění, ale stejně nejsem nijak nadšená. Z trojice Peugeot – Citroën – Mitsubishi bych si vybrala něco jiného. Dávám známku 2- |
|
Tomáš: Na Peugeotu 4007 se mi minule líbil motor a podvozek a hlavně dobrá nefrancouzská převodovka – a ta poslední devíza tentokrát zmizela, aby uvolnila místo pomalejšímu a nudnějšímu automatu. Takže nedá se nic dělat, tohle mne oslovit nemohlo. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Konkurence v našich testech | ||||||||
Citroën C-Crosser |
Mitsubishi Outlander |
Hyundai ix55 |
PARAMETRY
Základní cena Peugeot 4007: 679.900,- Kč
Cena Peugeot 4007 2.2 HDi Premium Pack: 939.900,- Kč, s automatickou převodovkou 989.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 99.000,- Kč
Celková cena: 1.088.900,- Kč
PEUGEOT 4007 2.2 HDi DCS6 Premium Pack |
|
Objem motoru | 2179 |
Maximální výkon | 115 kW / 156 koní (4000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 380 Nm (2000 ot./min) |
Převodovka | automatická šestistupňová dvouspojková DCS6 |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11.1 s |
Udávaná spotřeba město | 9.3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6.1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7.3 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7.9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1770 kg |
Délka / výška / šířka | 4646 / 1713 / 1806 mm |
Rozvor | 2670 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 441 / 1686 litrů |