Peugeot 3008 2.0 HDI: to pravé se skrývá uvnitř

TEST: Peugeot tak dlouho křížil a kombinoval, až vykombinoval a vykřížil model 3008. Vůz, který nelze s jistotou zařadit do žádné určité kategorie a který si údajně z každé vzal něco. V případě, že posbíral pouze to dobré z jednotlivých segmentů, pak se musí zcela určitě jednat o výborný automobil. Nebo tomu je právě naopak?


Vydáno: 26.2.2010

Ono totiž když se něco překombinuje, tak to nemusí dopadnout zrovna nejlépe. O tom by mohly vyprávět také jiné automobily. Na první pohled by se zdálo, že to stejné platí také o Peugeotu 3008, což jsem si před testem také myslel, ale věřte, že realita tak tragická není. Ba co více, dokonce se mi ke konci testovacího týdne začal tento vůz snad i líbit!

Jenže to bylo až po bližším seznámení. Rozhodně se v případě tohoto „řekněme crossoveru“ nejednalo o lásku na první pohled. Design jako takový je zkrátka poznamenán tím, co bylo řečeno hned na úvod, tedy že si vůz vzal od každého trochu. Výsledkem je karoserie neobvyklých tvarů. Nebudeme zde rozvádět naše subjektivní dojmy, pouze konstatujme, že výška kapoty a velké plochy plechu tak trochu neladí s relativně malými koly o základní velikosti 16″. A nic na tom nezměnily ani testované disky o palec větší.

Příjemný uvnitř

Interiér automobilu vypadá o poznání lépe. Ve zkoušeném kousku bohužel chyběl onen slavný head-up displej a středová konzole opatřená páčkami á-la Lamborghini. Místo toho jsme zde našli odkládací prostory a alespoň otočný ovladač dalšího slavného systému Grip Control. K němu se dostaneme později.

Uvnitř je Peugeot 3008 velmi příjemný. Hned napoprvé vás zcela určitě zaujme opravdu hodně velký středový tunel, který ukrývá pod loketní opěrkou doslova jámu. Takto hluboký úložný prostor zde ovšem není náhodou, nahrazuje totiž schránku před spolujezdcem, která je velmi malá. Kromě něj má středový tunel ještě jednu „vychytávku“ – madlo pro spolujezdce. Vzhledem k charakteru automobilu nám ovšem není tak úplně jasné, k čemu je dobré. Do terénu se vydáte jen těžko, rychlé zatáčky také pro 3008 nejsou a na dálnici zas tak potřeba nebude. Ale dobře, řekněme, že zde plní estetickou funkci.

Prostorný a praktický

Vzhledem k vyšší stavbě karoserie je prostoru dostatek pro všechny a ve všech směrech. Snad jen ten zavazadelník by mohl být objemnější, ale základních 432 litrů by nakonec mohlo pro většinu cest stačit. Samozřejmostí jsou sedadla, která se, pokud chcete, mohou sklopit do jedné roviny se dnem zavazadelníku.

Ten totiž Peugeot opatřil vcelku jednoduchým a chytrým systémem. Zaprvé je víko zavazadelníku rozděleno na dvě části, obdobně jako u modelu 4007, a zadruhé dno kufru lze umístit do jedné ze tří poloh. V té nejvyšší je podlážka v jedné rovině se zavřeným spodním dílem víka, takže se nemusíte nikam naklánět a někde něco lovit, pro malé tašky s nákupem je to ideální řešení. Střední poloha představuje jednu rovinu s vyklopeným spodním dílem pátých dveří a se sklopenými sedačkami, no a konečně nejnižší poloha má za následek maximální objem, ale také celkem výrazný schod, který vznikne mezi dnem a nakládací hranou.

Celkově je interiér Peugeotu 3008 velmi příjemný, a proto není divu, že něco podobného najdeme také v novince 5008. Ať přemýšlím, jak chci, nemohu si vzpomenout na něco, co by mi vyloženě vadilo. Snad jen ten středový tunel by mohl být o trochu užší a nemusel se tak tlačit na pravou nohu řidiče, ale to už je vážně jen detail.

Nejsilnější v nabídce, zatím

O pohon našeho konkrétního automobilu se staral nejsilnější vznětový motor v nabídce, tedy jednotka 2.0 HDI. O svůj primát ovšem brzy přijde, protože se každou chvíli objeví také verze s automatickou převodovkou, která má sice stejný motor, ale vyladěný na maximální výkon 163 koní (v případě manuální převodovky to je 150 k).

Testovaný stopadesátikoňový agregát se k charakteru automobilu výborně hodí. Maximální točivý moment 340 Nm bez problémů zvládne i vyšší pohotovostní hmotnost. Vůz tak působí na svou velikost velmi dynamicky. Fakta hovoří o zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,7 s a maximální rychlosti 195 km/h, což většině uživatelů určitě postačí.

Zklamání ovšem zavládlo nad projevem této jednotky. Z předchozích testů motorů HDI jsme byli zvyklí na tichý a kultivovaný chod. V případě 3008 se sice nejedná o nějakou tragédii, i přesto jsme ale čekali více. Nepotěšil nás především volnoběh, kdy se dvoulitrový common-rail projevoval vibracemi a hlavně pazvuky ozývajícími se z motorového prostoru. Kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km pak zapadá do průměru a představuje hodnotu, kterou jsme očekávali, žádné překvapení se v tomto ohledu tedy nekonalo.

AWD není potřeba?

Velmi nás ovšem zajímalo několik systémů. Head-up displej a funkci Distance Alert jsme si vyzkoušeli během získávání prvních jízdních dojmů, a tak rovnou přejděme k další a hodně hlasitě propagované novince Grip Control. Tento systém je dodáván se speciálními pneumatikami typu Mud&Snow. Jedná se o jakousi náhražku pohonu všech kol. Otočným ovladačem si vybíráte jedno z možných nastavení ESP (standard, sníh, bláto, písek, ESP OFF). Údajně by měl být tento systém schopen pohánět pouze jedno přední kolo, ale jak asi tušíte, ke čtyřkolce má i tak 3008 hodně daleko.

Limity testovaného crossoveru jsme nalezli velmi rychle. Stačil nám k tomu pokus o vyjetí na zasněžený obrubník a bylo jasno. Hned jak se přední kola ocitla nahoře na sněhu, byl Peugeot 3008 ztracený. Z naší zkušenosti vnímáme tento systém jako velkého pomocníka při jízdě za zhoršených podmínek (ale ani do lehčího terénu raději nejezděte). Na zledovatělém povrchu v patřičném režimu odvádí Grip Control výbornou práci. Vůz se jakoby stáčí do zatáčky a dovolí i o malinko větší rychlost než byste čekali.

Grip Control není vše

Další a ještě lepší je systém stabilizace Dynamic Rolling Control. Ten opravdu velmi působivě omezuje náklony karoserie při průjezdu zatáček. V praxi pak rychle zapomenete na to, jak vysoký vůz řídíte, ale nebojte, o žádné radosti z jízdy tady příliš řeč být nemůže. Francouzsky přeposilovaný volant nechybí ani v modelu 3008, ale co, stejně se tento vůz nejlépe cítí při klidné jízdě mimo město, případně na dálnici. Šestistupňová manuální převodovka působí celkem slušně a chválíme také polohu řadicí páky, která je hezky při ruce.

Závěrem nemůžeme nic než konstatovat, že dojmy z Peugeotu 3008 jsou asi tak stejně smíšené jako kategorie, do které spadá. Vozy MPV jsou praktičtější, SUV jsou schopnější, klasická kombi jsou obratnější. Nás tento model ničím vyloženě nenadchnul, ale na druhou stranu, jak jste si asi všimli, nám mnoho věcí vyloženě nevadilo. Záleží na jednotlivcích. Kdo chce od každé kategorie trochu, ten je zde správně, protože podobný mix u konkurence hned tak nenajdete. Pro všechny ostatní máme jednu radu: Nenechte se odradit vzhledem automobilu. Peugeot 3008 je ve skutečnosti rozhodně lepší než vypadá.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Mně se model 3008 líbil. Je to skutečně zajímavý univerzál. Chválím pohyblivé dno zavazadelníku, které mne překvapilo svým praktickým využitím, stejně jako dělené páté dveře. Prostor pro cestující je úplně akorát, dokázal bych si představit dlouhou cestu někam na dovolenou s celou rodinou. Líbil se mi také motor, pro tento vůz je to ideální volba. Přesto bych ovšem sáhnul po nějakém “čistokrevném“ automobilu.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Peugeot 3008 není žádný krasavec, to poznám i já. Zaujal mne příjemným interiérem a líbil se mi také vyšší posaz za volantem. Měla jsem tak přehled o dění před vozem a dobře se mi nastupovalo. Škoda té ceny. Myslím, že se za obdobný obnos už dá pořídit nějaký obdobně stavěný vůz, který ovšem bude mít pohon všech kol, což je pro jízdu mnohem lepší
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Tak z hlediska designu to je jedno z nejošklivějších aut, které jsme tu měli. Dlouho jsem přemýšlela, koho mi připomíná, a pak jsem na to přišla. Ošklivka Betty a ty její rovnátka, to je přesně ono. Nevyvážené proporce a malá kola také na kráse příliš nepřidají. Pro mne tento vůz není. Rozhodně bych sáhla ke konkurenci a pořídila něco klidně menšího, ale stylovějšího.
Dávám známku 4
Tomáš Tomáš: Je to trochu MPV, trochu SUV, trochu kombi a já nevím co. Ve finále mi v počasí, kdy jsme vůz testovali vadil pouze fakt, že nemá pohon na všech kol. Grip Control tento handicap nezachrání. Ale abych pouze nekritizoval, byl jsem velmi překvapen stabilitou v zatáčkách. To je pro tento vůz velké plus. Nejsilnější motor pak nabízí zajímavý zátah.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
Nissan Qashqai
Kia Sportage 2.0 CRDi

PARAMETRY

Základní cena v provedení Premium: 650 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  42 500 Kč

Celková cena: 693 400 Kč

Výbava

ABS, REF, EVA, airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ISOFIX, indikace nezapnutých pásů, ESP, ASR, automatická elektrická parkovací brzda, Hill Assist, Dynamic Rolling Control, 17“ kola, imobilizér, elektrohydraulický posilovač řízení, denní světlomety, elektrická a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače, automatické světlomety, funkce doprovodného osvětlení, osvětlení prahů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, kožený volant+řadicí páka, mobilní podlaha zavazadlového prostoru, dělené víko zavazadelníku, radio CD+MP3, 6xrepro, ovládání pod volantem, palubní počítač.

Doplňková výbava

Grip Control (2 500 Kč), zadní parkovací asistent (12 000 Kč), pack viditelnost 2 – elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, diodové osvětlení pro přístup k vozu, elektrické ovládání zadních oken, elektrická dětská pojistka (16 000 Kč), metalický lak (12 000 Kč). 

Peugeot 3008 2.0 HDI 150 k FAP
Objem motoru 1997 ccm
Maximální výkon 110 kW (150 k) / 3750 ot/min
Maximální točivý moment 340 Nm / 2000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 s
Udávaná spotřeba město 7,2 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l / 100 km
Spotřeba během testu 7,1 l / 100 km
Provozní hmotnost 1604 kg
Délka / výška / šířka 4365 mm / 1635 mm / 1837 mm
Rozvor 2613 mm
Zavazadelník / po sklopení 432 l / 1241 l

 

Galerie