Nissan NV200 Combi 1.5 dCi: dodávka v převleku

TEST: Nissan NV200 patří mezi těch pár dodávek, které se výrobce rozhodl přestavět na prostorná rodinná auta. Do značné míry se to povedlo: vůz je to na svou kategorii pohledný, s testovaným motorem 1.5 dCi navíc úsporný a Nissan ho ještě ke všemu nabízí za docela rozumné peníze. Dokonalý ale přes to všechno není, i NV200 má svá negativa. Především stále zůstává dodávkou.

Vydáno: 6.11.2010

Nissan nabízí svůj model NV200 s přívlastkem Van jako klasickou kompaktní dodávku, která se pyšní titulem International Van of the Year 2010 a do jejího ložného prostoru se vejdou dvě europalety. V našem testu jsme se ale podívali na osobní verzi Combi, do níž se vejde podle provedení pět nebo sedm osob (my měli sedmimístnou verzi).

Šikmooký podivín

Nissan NV200 bojuje o svého zákazníka neotřelým vzhledem. Zepředu je dodávka vcelku pohledná a šikmými světly připomíná rodné Japonsko, z profilu zaujme kontrast velké karoserie a miniaturních čtrnáctipalcových koleček. Hlavní dojem z auta je ale takový, že je vyšší než širší, což vzbuzuje nedůvěru směrem ke stabilitě. K tomu se ale dostaneme až za okamžik.

Po usazení na místo řidiče teoretický úsměv, nabytý pohledem na exteriér, uvadá. Interiér tvoří laciné tvrdé plasty (nenašel jsem ani náznak čehokoli měkčeného), které, stejně jako čalounění stropu, vypovídají o pracovním původu auta. Na druhou stranu nic nevrže a rozložení ovladačů je celkem logické, takže by nemělo smysl kritizovat něco, co je vlastně funkční. Řazení jakoby sem montovali z nějakého francouzského auta, ale nutno přiznat, že se s ním dá skamarádit.

Místa slušný dostatek

Na co se v téhle kategorii hraje víc, to je funkčnost interiéru, a ta je u Nissanu na vysoké úrovni. K zadním sedačkám se dostanete výsuvnými bočními dveřmi, tři místa ve druhé řadě a dvě místa ve třetí řadě sedadel jsou dostatečně velká na to, aby se na nich svezli i dospělí lidé (spíše je ale reálná kombinace 2+2+2 lidé).

Druhou řadu sedaček je možné sklopit a překlopit dopředu, třetí řadu naopak vyklopit ke stropu. S oběma přitom lze manipulovat s použitím jediné ruky, po odjištění jedné až tří páček vše během sekundy odklopíte, zaklopíte či sklopíte.  Snadné, rychlé, elegantní, ani jemná ručka naší redakční asistentky neměla s vykouzlením velkorysého zavazadlového prostoru 2940 litrů potíže. Jak ohromný rozdíl třeba oproti osobnímu Opelu Vivaro! (Ten není zrovna ideálním vozem ke srovnání, neboť patří o kategorii výš, ale vyndat z něj druhou a třetí řadu sedaček byl náročný úkol i pro tři chlapy.)

Síla tohoto řešení tkví, jak bylo řečeno, v jednoduchosti a rychlosti. Na druhou stranu, kritik by připomněl nemožnost úplné demontáže jakékoli ze sedaček, což může být považováno za chybu. V konkurenčním Caddy Maxi Life jsme mohli odstranit (byť náročněji) alespoň třetí řadu. NV200 na to doplácí především menší disponibilní šířkou v horní polovině uvolněného zavazadlového prostoru, kde překáží poslední dvě sedačky.

A pro úplnost se vraťme na místo řidiče, kde by také mohl Nissan trochu přidat. Pod čelním sklem uprostřed přístrojovky se ukrývá praktická prohlubeň pro papíry A4, v jejích rozích spočívají přihrádky pro nápoje (projevily se jako ideální pro uložení telefonu BlackBerry) a obrovská přihrádka před spolujezdcem ukrývá tajnou schránku. Hůř na tom jsou malé přihrádky ve dveřích a hlavně prostor mezi sedačkou řidiče a spolujezdce, který zůstává trestuhodně nevyužit (řadicí páka je zakomponována do přístrojové desky). Pokud nechcete ukládat drobnosti do prolisů na podlahu, zbývají jen dva menší držáky nápojů a obrovský výklopný box, jehož smysl pro mne dodnes zůstal záhadou.

Cesta autobusem

K testu dorazil Nissan NV200 s tím úspornějším (a dražším) ze dvou motorů, naftový 1.5 dCi s výkonem 89 koní (druhou možností je benzinový motor 1.6 s výkonem 110 koní). K řízení, brzdám nebo řazení nelze mít výraznější námitky, jedinou vadou na kráse je snad jen absence šestého převodového stupně, na dálnici by se hodil (i když vzhledem k obvyklým rychlostem pod dálničním limitem nechybí nijak zásadně).

 

Jízda s Nissanem NV200 v mnohém připomíná autobus, nebo přinejmenším klasické větší dodávky. Motor je poměrně hlučný, ve vyšších otáčkách dieselovitě chroptí a vibruje. Zato má ale dostatek síly, aby 1300 kilo těžkou krabici rozpohyboval s překvapivě slušnou dynamikou (přesný čas z nuly na stovku Nissan neuvádí) a hravě se přehoupne dokonce i přes dálniční limity. Jezdit víc než nějakých sto padesát ale postrádá smysl. Vzhledem ke konstrukci auta se kymácí a je dosti náchylné na boční vítr (i když je ve většině jízdních režimů mnohem stabilnější, než by se mohlo zdát při pohledu na úzkou a vysokou karoserii). Dálniční jízda je také poměrně hlučná, nejen pro zvuk samotného motoru, ale i kvůli aerodynamickému hluku.

Limit se vyplatí držet i z jiného důvodu. Právě v rychlostech kolem 130 km/h dokáže na zařazenou pětku (ač točí kolem 3000 ot/min) jet NV200 za aktuálních pět litrů na sto, za což si zaslouží pochvalu. Ani při popojíždění Prahou jsme se nedostali přes nějakých 7 l/100 km a v kombinovaném provozu je reálná dlouhodobá spotřeba kolem 6 l/100 km nebo dokonce i méně, což je na vůz téhle velikosti obdivuhodné.

Osobní dodávka (spíše ta dodávka)

Přirozeně: jistou hlučnost ani plastovější provedení nebudeme pokládat za chyby, to jsou zkrátka výchozí parametry, z nichž se při přestavbě dodávky na osobní van musí počítat.

Německá konkurence ale dokáže tento převlek navléknout také, a umí přitom vytvořit lepší iluzi osobního auta. Ano, je přitom dražší. Zda se Nissan NV200 pro svojí nižší pořizovací cenu vyplatí, to už je otázkou vašich priorit.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Na téhle osobní dodávce musím ocenit jednoduchost, s jakou se manipuluje s druhou a třetí řadou sedaček. To jsem opravdu ještě neviděl a Nissan v tom jasně boduje! Obrovský zavazadlový prostor a řada sedaček vykoupí i nižší komfort, který se s normálním kombíkem nedá moc srovnávat. A nějak extra nepohodlné to zase není, takže moje hodnocení je celkem jasné.
Dávám známku 1-
Jana

Jana: Nissan NV 200 je určitě výbornou volbou pro velké rodiny, které shánějí ekonomičtější auto, ale i pro firmy, které potřebují svozit několik řemeslníků na jedno místo. Přitom nevyžaduje přehnané náklady: naftový motor je velmi úsporný a ten benzinový… ten je aspoň dost laciný. Kdybych byla jednou z těch kategorií, asi bych právě o nissanu vážně uvažovala.
Dávám známku 1

Nikola Nikola: Tahle auta si mě opravdu nezískají. Zvenku ta krabice vypadá ještě se skřípěním zubů zajímavě (záměrně nepíšu že hezky, to by bylo dost odvážné), ale uvnitř to už je opravdová tragédie. Plasty, plasty, plasty, nuda, šeď a plasty. Autobus pro nemajetné, nezlobte se na mě.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Malá dodávka (i když má sedm sedaček, pořád je to dodávka!) mě ani nemůže ničím oslovit. Ještě horší pro ní je, že kdYž jí srovnám s kdysi testovaným Caddym, tak ten měl lepší řazení, brzdy i podvozek (a taky mě nijak neuchvátil!!) než tenhle Nissan. Ani s ním nešlo nijak závodit, ale s tímhle už se nedá skoro ani jezdit.
Dávám známku 5
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení NV200 Combi 1.6: 362.586,- Kč
Cena v provedení NV200 Combi 1.5 dCi Basic: 397.830,- Kč
Cena v provedení NV200 Combi 1.5 dCi Comfort 7 míst: 462.444,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 49.917,- Kč
Celková cena: 512.361,- Kč

Poznámka: Uvedené ceny jsou včetně DPH a platí pro motory s emisní normou Euro4, které jsou v současné době v doprodeji.

Výbava

Airbag řidiče a spolujezdce, ABS + EBD, imobilizér, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, přední halogenové světlomety s možností nastavení sklonu, přední i zadní mlhová světla, 3. brzdové světlo, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání s centrálním zámkem, palubní počítač s multifunkčním displejem, pylový filtr, manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, ISO-FIX ve druhé řadě sedadel, otevřená odkládací schránka před spolujezdcem bez víka, středová odkládací schránka s víkem, odkládací přihrádka pod sedadlem, boční kapsy ve výplních předních dveří, 4 úchyty v podlaze zav. prostoru, zadní asymetrické prosklené křídlové dveře, zadní okno se stěračem a vyhříváním, zatmavená boční okna pro třetí řadu sedadel, 2x boční posuvné dveře se zatmavenými okny, lakované nárazníky, plnohodnotné rezervní kolo, 14“ ocelové disky kol

Doplňková výbava

Boční airbagy vpředu + ESP (+11.682,- Kč), Inteligentní klíč, zadní parkovací kamera, tónovaná skla, 14“ kola z lehkých slitin (+18.612,- Kč), Manuální klimatizace vpředu i vzadu pro sedmimístnou verzi (+7.623,- Kč), Metalický lak (+12.000,- Kč)

NISSAN NV200 COMBI 1.5 dCi Comfort
Objem motoru 1461 ccm
Maximální výkon 63 kW / 85 koní / 3750 ot/min
Maximální točivý moment 200 Nm / 2000 ot/min
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 158 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h
Udávaná spotřeba město 5.8 l/100 km
Udávaná spotřeba mimo město 5.0 l/100 km
Udávaná kombinovaná spotřeba 5.3 l/100 km
Spotřeba během testu 5.6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost / nosnost 1365 / 635 kg
Délka / výška / šířka 4400 / 1860 / 1695 mm
Rozvor 2725 mm
Zavazadelník / po sklopení 2100 / 2940 litrů

Galerie