Na vědomost se dává: funkce Corner

Světlomety, které umožňují natáčet se do zatáčky jsou poměrně drahé. Jako alternativa je zde funkce corner, tedy osvětlování vnitřního kraje oblouku pomocí předních mlhových světel. Jedná se o celkem výrazně levnější řešení a výsledek je opravdu příjemný. Bohužel čeští řidiči pro podobná řešení nemají příliš pochopení.


Vydáno: 30.4.2008

Tuto náhražku každý zná například z vozů Škoda. Jednoduché řešení má jasný cíl: vidět za roh. Řídící jednotka rozpozná váš úmysl zatočit a rozsvítí vnitřní mlhovku. Děje se tak na základě snímače natočení volantu nebo při zapnutí směrových světel. Vše pracuje jen do určité rychlosti.

Čtěte také test Škody Octavia s funkcí corner:
Škoda Octavia Combi 1.8 TSI: Jekyll a Hyde z Mladé Boleslavi

Výsledek je velmi efektivní. Díky osvětlení prostoru v úhlu až 60° vám krásně vynikne obrubník, krajní čára, ale také dříve uvidíte chodce nebo cyklistu pohybující se za zatáčkou. Každý, kdo si to už vyzkoušel, mi jistě dá za pravdu. Na jednu rozsvícenou mlhovku se zvyká opravdu rychle.

Bohužel se najde mnoho samozvaných strážců silničního pořádku, kteří nechápou o co jde. V domnění, že za jasného počasí máte rozsvícené mlhovky a navíc vám funguje jen jedna, vás neváhají patřičně ztrestat. Na truc si zapnou své zadní mlhové světlo nebo ta dálková, v případě protijedoucího vozu. Veškeré výhody mazaného řešení tak vezmou za své.

Nepřehlédněte novinku:
Seznam technických zkratek

Nevěřím tomu, že jedna mlhovka oslní protijedoucí řidiče tak, aby vás na to musel upozornit. Protože mlhová světla nesmí svítit nahoru, jinak by byla v mlze spíš na škodu, než k užitku. Kromě zmiňovaných „strážců pořádku“ půjde tedy trochu o závist.

Oslněním řidiče vozu s funkcí corner toho mnoho nevyřešíte, naopak zcela nesmyslně vytváříte nebezpečné situace. Prosíme proto české řidiče, aby si honem na tuto stále častěji užívanou novinku co nejdříve zvykli.

Text: Lukáš Dittrich

Galerie