Technické zkratky

 

4Motion

Inteligentní pohon všech kol. Pomocí spojky, která je umístěna v olejové lázni je rozděloán točivý moment mezi jednotlivými nápravami.

4WD

Four wheels drive – pohon všech kol.

A – TRC

Protiprokluzový systém. Pomocí senzorů otáček kol a jejich vzájemnému porovnávání se hlídá protáčení kol. V případě ztráty adheze dojde k redukci točivého momentu motoru a zásahu na daném kole pomocí ABS

ABS

Antiblockiersystem / Anti-lock Brake Systém, má na starost regulaci brzdného tlaku tak, aby nedošlo k zablokování kol. Hlavním cílem není zkrácení brzdné dráhy, ale zajištění ovladatelnosti vozidla za každé situace

AC

Air Condition, klimatizace

ACC

Adaptive cruise control systems. Systémy adaptivní regulace rychlosti jízdy

ADS

Adaptives Dämpfungssystem, systém pro úpravu tlumení v závislosti na zatížení vozu

AFIL

Systém varování proti neúmyslnému opuštění jízdního pruhu. Je aktivní při rychlostech nad 80 km/h a pomocí infračervených snímačů sleduje polohu vozu. Pokud je to nutné, upozorní řidiče pomocí vibrace sedadla na levé nebo pravé straně. 

AHC

Regulace výšky vozidla. Nastavuje výšku vozidla dle zatížení vozu a aktuálních jízdních podmínek.

AI – Shift

Artificial Intelligence – Shift. Řazení s umělou inteligencí, Mění způsob řazení v závislosti na podmínkách vozovky nebo dle úmyslů řidiče. Identifikuje jízdu z kopce nebo do kopce a zvolí optimální hnací sílu motoru.

APCS

Přednárazový bezpečnostní systém. Vychází ze systému PCS. Pomáhá při řešení krizových situací. Systém obsahuje detekci překážek, monitoring řidiče, nouzový asistent řízení a zadní přednárazový bezpečnostní systém. V případě srážky spustí nouzový signál, aktivuje systém AVS a přenádrazový asistent. Zároveň přitáhne bezpečnostní pásy.

ASR

Anti Skid Regulation. Jedná se o systém, který rozšiřuje ABS. Brání protáčení hnacích kol tím, že sníží hnací sílu. To se může uskutečnit krátkodobou elektronickou úpravou motoru, nebo přibržděním protáčejícího se kola, případně kombinací obou způsobů.

ATF

Alternative transportation fuel – alternativní pohonné hmoty (paliva)

AVS

Adaptive Variable Suspension – adaptivní odpružení , zajišťuje bezpečné a dynamické jízdní vlastnosti s ohledem na komfort jízdy tím, že sílu tlumení řídí v závislosti na jízdních manévrech a povaze jízdní dráhy, zároveň umožňuje  několik  nastavení  podvozku  (comfort/normal/sport).

AWD

All wheels drive – pohon všech kol.

BA

Brzdový asistent (Brake Assist System) – Brzdový asistent je elektronicky řízený systém integrovaný do systému ABS, rozpozná nouzové brždění podle rychlosti a síly sešlápnutí brzdového pedálu, a je-li to nutné, zvýší tlak v brzdové soustavě. Důsledkem toho může být podstatné zkrácení brzdné dráhy v nebezpečných situacích.

BioFlex

Technologie která dává možnost používat bioethanol jako pohonnou látku. Zároveň je možné používat i klasický bezolovnatý benzin nebo směs obou dvou látek.

CDI

Vysokotlaké vstřikování paliva vznětových motorů Mercedes-Benz

CDS

Systém dynamické kontroly stability vozu. Neustále se porovnávají údaje ze snímače natočení volantu a snímače odstředivé síly. Díky těmto údajům systém rozezná začínající nedotáčivost či přetáčivost a patřičně do jízdy zasáhne.

CNG

Compressed Natural Gas – Stlačený zemní plyn.

CVT

Continously Variable Automatic Transmission. Převodovka s plynulou změnou převodového poměru. Základem jsou řemenice propojené řemenem složeným z ocelových segmentů. Na řemenicích jsou umístěny kotouče, který jsou axiálně posuvné. Jinak řečeno mění se poloměr (velikost kotoučů). Změnou poloměru se mění převodový poměr. Dána je pouze minimální a maximální hodnota, mezi tím se vše odehrává plynule.

D – 4S

Přímé vstřikování se dvěmi vstřikovači na válec. Jedná se o kombinaci systému přímého a nepřímého vystřikování paliva. Vstřikovač je umístěn ve spalovacím prostoru i ve spalovací komůrce. Výsledkem je jemný chod, vysoký točivý moment a snížení emisý.

D – CAT

Diesel Clean Advanced Technology. Technologie ekologicky čistých motorů. Základem je vysokotlaký systém vstřikování Common rail a katalyzátor DPNR(redukce pevných částic a Nox). Spolu s technologií EGR motor překonává s rezervou limity EURO 4.

DOHC

Varianta rozvodů OHC. Pro motory obsahující větší množství ventilů, (např. 16V, 24V). V hlavě válců jsou umístěny dvě vačkové hřídele.

EBD

Electronic Brakeforce Distribution – elektronická distribuce brzdné síly, rozděluje brzdnou sílu individuálně na jednotlivá kola. Tím je garantován téměř ideální brzdicí účinek zvláště při brždění v zatáčkách a zlepšuje se stabilita vozidla.

ECB

Electronically Controlled Braking. Systém ECB zlepšuje bezpečnost, zvyšuje účinnost brzdového systému. Například tím, že předvídá situaci a v okamžiku, kdy řidič sejme nohu  z pedálu plynu, samočinně uvede brzdy do pohotovostního stavu tím, že brzdové obložení přisune co nejblíže ke kotoučům brzd, aby se v případě sešlápnutí brzdového pedálu dosáhlo co nejrychlejší odezvy

ECCS

Extreme Conventional Combustion Systém – spalovací komora, která se objevila u dieslových motorů Citroen. Optimalizuje směšovací poměr vzduchu a paliva. Spolu s novým systémem Common Rail se tak dosahuje lepších výkonů při nižší spotřebě nafty.

E-CVT

Automatická převodovka s plynulou změnou převodového poměru. Elektronika ho upravuje tak, aby motor pracoval v otáčkách, které jsou pro daný režim jízdy nejvýhodnější.

E-FOUR

Elektronicky řízený pohon všech kol. Dle aktuálního jízdního stylo rozděluje točivý moment na jednotlivé nápravy.

EPB

Electronic Parking Brake. Elektronická parkovací brzda

EPS

Electric Power Steering – elektrický posilovač řízení, reagující na rychlost vozu,
EPS pracuje na elektrohydraulickém principu. Hydraulické čerpadlo je poháněno elektormotorem. Zatímco u hydraulických posilovačů je čerpadlo poháněno motorem stále, tedy pořád odebírá výkon motoru, elektromotor pracuje jen když je potřeba.

FAM

Systém samosvorného diferenciálu s lamelovou spojkou. Umožňuje pouze určitý rozdíl otáček kol přední nápravy a tedy nemůže nastat situace, kdy se jedno kolo protáčí na kluzkém povrchu a to s větší adhezí stojí.

FAP

Filtr pevných částic. Od roku 2000 ho začali dávat do svých vozů automobilky značky Peugeot a Citroen. Je umístěn za oxidačním katalyzátorem a snižuje emise pevných částic až o 95%.

FCV

Fuel Cell Vehicles – vozidla s pohonem na palivové články

FCHV

Fuel Cell Hybrid Vehicles – hybridní vozidlo s palivovými články

FSI

Fuel Stratified Injection – technologie přímého vstřiku paliva do válců (zážehové motory). Výhodou je efektivnější spalování směsy, vyšší výkon a točivý moment.

GDI

Systém přímého vstřikování paliva od Mitsubishi

GPS

Global Positioning Systém, systém pro určení polohy a navigaci vozidla. Přesnost závisí na počtu zachycených satelitů.

HDi

Systém vstřikování paliva vznětových motorů známý z vozů značky například Peugeot. Jedná se o přímý vstřik nafty common rail.

HID

High Intensity Discharge. Xenonové výbojky, jejichž světlo je podobné dennímu. Tím pádem je pro zrak příjemnější, zároveň mají výbojky nižší spotřebu a delší životnost.

HTP

High torque power – malé motory s vysokým točivým momentem. Lépe řečeno s vysokým momentem vzhledem k velikosti motoru. Velmi dobře známé například z Fabie.

I-AFS

Adaptivní systém předních světel. Pomocí snímačů natočení kol a rychlosti vozidla se určí optimální úhel natočení světlometů.

ICS

Integrate Control Systém. Integrovaný systém ovládání. Ovládání všech funkcí pomocí 5″ displeje. (např. Alfa Romeo 166)

ISOFIX

Systém pro upevnění dětských sedaček bez nutnosti upevňování pomocí bezpečnostního pásu. Díky zástrčkovému systému lze sedačku jednoduše spojit s karoserií. Výsledkem je lepší ochrana dětí.

JTD

uniJet Turbo Diesel. Systém vstřiku paliva dieslových motorů. Patent Fiat Group. Obsahuje systém Common Rail, který je propojen s elektromagnetickými řízenými vstřikovači. Ty řídí jednotka k tomu určená.

JTS

Jet Thurst Stoichiometric, vysokotlaký systém přímého vstřiku paliva. Umožňuje ,při zachování objemu motoru, větší točivý moment a výkon.

LKA

Systém udržování vozidla v jízdním pruhu. Pomocí stereokamery je snímáno vodorovné značení vozovky a následně vyhodnocována poloha vozidla. Pokud je zjištěno, že vozidlo vybočuje z pruhu, dojde k zásahu do řízení a návratu do jízdního pruhu.

LNG

Liquefied Natural Gas – Zkapalněný zemní plyn. Jeho problémem je velký tlak, potřebný ke změně stavu plynu. Naopak výhodou je pak větší množství, které můžeme do nádrže dostat a tudíž větší dojezd.

LPG

Liquefied Petroleum Gas – Propan – butan. Hojně rozšířené palivo, o kterém ale nemůžeme zcela říci, že je alternativní. A to z toho důvodu, že se váže na zásoby ropy.

MPI

Zkratka označující vícebodové vstřikování paliva.

Multijet

Common Rail druhé generace. Vychází ze systému JTD, ale obsahuje jiné vstřikovače, které umožňují během jednoho cyklu více vstřiků. Předvstřik, hlavní vstřik, dostřik. Výhodou je přesnější dávkování, postupné spalování, zvýšení výkonu, nižší hlučnost a emise.

NGV

Natural Gas Vehicles – vozidla s pohonem na zemní plyn

OHC

Předchůdce dnešních rozvodů. Vačková hřídel je umístěna v hlavě válců a je poháněna pomocí řetězu/řemenu od klikové hřídele

OHV

Staré provedení ventilových rozvodů. Vačková hřídel je umístěna v bloku motoru a ventily v hlavě válců. Ventily jsou ovládány pomocí táhel, která je spojují s vačkovou hřídelí.

PCS

Přednárazový bezpečnostní systém. Minimalizuje následky kolize.

Plug-in HV

Vůz s hybridním pohonem, které je schopno provozu pouze na elektromotor a akumulátory lze dobíjet přímo z běžné zásuvky.

pm

particulate matter-pevné částice

Q2

Systém rozdělování točivého momentu na hnaná kola. Základem je diferenciál Torsen, který rozděluje moment dynamickým nebo spojitým způsobem. Přínos pro řidiče je v tom, že během ostřejší jízdy se vnitřní přední hnané kolo začne protáčet, protože na něj běžný diferenciál posílá více točivého momentu. Vznikne tak nedotáčivé chování vozu. Tomu předchází tento systém tím, že pošle více točivého momentu na vnější kolo. V případě, že se jedno kolo dostane na kluzký povrch, pošle větší točivý moment na kolo s větší adhezí.

RDS

Radio Data System, zobrazuje data vysílače na displeji přijímače

Smart entry and start

Umožňuje nastupování a startování vozidla bez nutnosti vytahovat klíček z kapsy. Systém rozpozná klíč na základě čipu, dokonce lze rozpoznat konkrétního řidiče a automaticky mu nastavit polohu sedadla a volantu. Po přístupu do vozidla se automaticky uvolní imobilizér a zapalování se připraví ke startu.

TD

Turbo Diesel. Vznětový motor vybavený přeplňováním.

TDi

Turbo Diesel Injection. Vznětový přeplňovaný motor navíc vybavený systémem přímého vstřikování s elektronickou regulací a mezichladičem stlačeného vzduchu. Tdi má příznivý vliv na spotřebu paliva, výkon motoru a produkci emisí.

THP

Turbo High Pressure – systém vysokotlakého přímého vstřikování zážehových motorů s turbo kompresorem. Díky této technologii lze z poměrně malých objemů získat vysoký výkon. (např 1,6 THP – 150 koní)

TPWS

Tyre Pressure Warning Systém. Sledování tlaku v pneumatikách. Údaje ze snímačů tlaku v jednotlivých pneumatikách jsou předávány řídící jednotce, která je porovnává se standardními hodnotami. V případě odchylky se rozsvítí varovná kontrolka. Ta při dalším poklesu tlaku začne blikat a pustí se zvukový signál.

TRC

Traction Control Systém. Protiprokluzový systém. Pomocí senzorů, které snímají otáčky kol se hodnoty vzájemně porovnávají. Zjistí-li se nebezpečí protočení kola, dojde k úpravě točivého momentu a zásahu pomocí systému ABS.

TSI

Zkratka používaná koncernem VW pro motory, které disponují přímým vstřikovánín se zdvojeným přeplňováním (twincharger = turbodmychadlo + kompresor) a technologií FSI, v poslední době se používá i u motorů, které disponují pouze turbodmychadlem a technologií FSI

TWC

Three Way Catalyst – třícestný katalyzátor, který odstraňuje tři hlavní složky výfukových plynů. Oxid uhelnatý, oxidu dusíku a uhlovodíky.

Twin Spark

Dvojité zapalovaní. Každá válec má dvě zapalovací svíčky. Výhodou je lepší spalování paliva a z toho pramenící další výhody (nižší emise, spotřeba).

VDIM

Vehicle Dynamics Integrated Management. Systém VDIM získává data z mnoha snímačů strategicky rozmístěných v celém automobilu, včetně otáček kol, tlaku brzdové kapaliny a pohybu karoserie vozidla. Podle nich potom aktivuje potřebné stabilizační a bezpečnostní systémy, jako např. ABS, EBD, TRC, VSC a posilovač řízení, čímž dosahuje optimální funkčnosti, které by nebylo možné dosáhnout při nezávislé činnosti jednotlivých bezpečnostních systémů

VGRS

Variable Gear Ratio Steering. Řízení s variabilním převodem. Systém upravuje úhel natočení kol v závislosti na rychlosti jízdy. Cílem je lepší řiditelnost a stabilita. Úprava převodu řízení znamená pro řidiče lehké ovládání při parkování a citlivé řízení ve vysokých rychlostech.

VSC

Vehicle Stability Control. Řízení stability vozidla. Hlídá chování vozidla v zatáčkách. V případě nebezpečí zasahuje systém do řízení tím, že sníží výkon motoru a rozdělí brzdnou sílu tak, aby se vozidlo stabilizovalo.

VTi

Variable valve lift and Timing Injection – jedná se z větší části o systém THP navíc rozšířený o variabilní zdvih sacích ventilů.

VVT – D4

Další vylepšení systému variabilního časování ventilů. D4 označuje systém s přímým vstiřkem paliva do válců pomocí speciálně tvarované trysky.

VVT-i

Variable valve timing. Proměnné časování ventilů s inteligencí. Z důvodu optimalizace plnění válců je upravován moment, kdy se jednotlivé ventily otevírají. Výsledkem je velký točivý moment při nízkých a středních otáčkách a snížení spotřeby paliva a produkce emisí.

VVTL-i

Rozšíření technologie VVT-i. Písmenko L (lift) znamená, že kromě momentu otevření ventilů se upravuje i jejich zdvih tak, aby se do válce dostalo více směsy.

WIL

Systém ochrany krční páteře. Jeho základem je konstrukce sedadel, která v případě nárazu ze zadu zachytí energii nárazu. Tím pádem zůstane horní část těla a hlava v optimální poloze.