TEST: S modelovým rokem 2010 dostalo kompaktní SUV od Mitsubishi výrazný facelift. Změnila se jenom čelní maska, která je nyní, po vzoru ostatních modelů značky, náležitě zamračená, nebo je novinek více? Abych se dozvěděl odpověď, otestoval jsem japonský crossover se silnějším naftovým motorem ve spojení s novou automatickou převodovkou TC-SST.
Vydáno: 20.4.2010
S druhou generací japonského SUV Mitsubishi Outlander přišla v roce 2005 na svět i dvojice francouzských sourozenců, Citroën C-Crosser a Peugeot 4007. Celý trojlístek byl (až na rozdíly v designu) skoro stejný, ale přístup automobilek k průběžným úpravám se liší. Zatímco Citroën i Peugeot si pro letošek přichystali poměrně decentním omlazení, Mitsubishi přišlo rovnou s výrazným faceliftem.
Zamračené SUV
Nejviditelnější změnou je nový, zamračený vzhled ve stylu Mitsubishi Lancer. Možná tím některé zastánce tradic pohorším, ale mně se zamračená maska Outlanderu moc líbí. Bez ohledu na to, že si ji kompaktní SUV vypůjčilo od sportovnějšího sedanu. Teď Outlander vypadá výrazně lépe, než před faceliftem, a stal se i nejatraktivnějším z trojice sourozenců Mitsubishi – Peugeot – Citroën. Na druhou stranu (a na druhé straně auta) se moc nepovedl „tuningový“ design koncových světel z LED diod. Svůj názor ale nehodlám nikomu vnucovat, nechť si každý vytvoří vlastní podle přiložených fotografií.
Názor na design je individuální disciplína, ale čísla jsou jasná věc. Rozměry zůstaly stejné jako před faceliftem, s výjimkou délky, která se díky nové masce natáhla o 2,2 centimetry (4665 / 1800 / 1680 mm, rozvor 2670 mm).
Stejně hodně místa
V interiéru je po omlazení útulněji. Pro Japonce typické tvrdé platy obměkčily nové materiály čalounění na palubní desce a ve dveřích, sedadla jsou ušita z nových materiálů, což nic nemění na jejich opakovaně chválené pohodlnosti. Upravená přístrojová deska dostala nové barevné LCD včetně nového palubního počítače, ovládání celého soundsystému je ale bohužel poměrně zmatené (horší, než třeba u Peugeotu) a vyžaduje trochu cviku.
Na prostornosti uvnitř se samozřejmě nic nezměnilo, v autě je dost místa pro čtyři vzrostlé pasažéry a pohodlné přední sedačky potěší nejen při jízdě na delší vzdálenosti. Zůstal i rozměrný kufr, v jehož útrobách se skrývá dvojice nouzových sedaček. V základním pětimístném uspořádání pojme zavazadlový prostor 774-882 litrů nákladu, v sedmimístném rozložení se do kufru vejde 220 litrů věcí a když bude potřeba něco odstěhovat, po sklopení druhé řady sedadel se objem nákladu může vyšplhat až na 1691 litrů objemu. Zavazadlový prostor je dobře přístupný dvojitými horizontálně dělenými dveřmi.
S naftou a automatem
Jedna novinka se objevila i pod kapotou. Mitsubishi zahrnulo do nabídky nový základní benzinový motor 2.0 MIVEC s výkonem 147 koní a nejvyšším točivým momentem 199 Nm, díky němuž se podařilo srazit cenovku pod 600 tisíc korun. Outlander se základní výbavou Invite, která zahrnuje 6 airbagů, stabilizační systémy, klimatizaci, palubní počítač, CD/MP3 rádio nebo okna v elektrice, vyjde na 584.900 korun.
Kromě nového agregátu v nabídce zůstává benzinový motor 2.4 MIVEC (170 koní, 232 Nm) a dva naftové čtyřválce, 2.0 DI-D (140 koní, 310 Nm) a silnější 2.2 DI-D (156 koní, 380 Nm). Pod kapotou testovaného auta se nacházel poslední jmenovaný 2.2 DI-D ve spojení s další novinkou, dvouspojkovou automatickou převodovkou TC-SST, obdobou převodovky DSC6, kterou jsem před nedávnem otestoval u sesterského Peugeotu 4007.
Nový automat má šest převodových stupňů, a podobně jako německé automaty DSG nebo PDK je dvouspojkový, takže si každý další převod chystá do zálohy, a řazení je díky tomu rychlejší a plynulejší. Což mohu potvrdit, ale přesto bych se neodvážil říkat, že je automat TC-SST „převodovkou se sportovním řazením“, jak prezentuje na svých stránkách Mitsubishi. Od komfortního SUV bych ani nic jako sportovní jízdu se sportovním řazením pochopitelně nečekal.
Stejně jako ve Francii
Pasáž o jízdě s tandemem motor-převodovka bych mohl bez váhání opsat ze zmíněného testu Peugeotu 4007, neboť jízda s Outlanderem je zkrátka stejná. S výkonem 156 koní automat s vozem zrychlí z nuly na stovku za 11,1 sekundy, a i přes rychlé přeřazování jízda vyhovuje spíše klidnější jízdě bez tendence k prudké akceleraci. Při rozjezdech a řazení mezi nižšími převodovými stupni se ztrácí potenciál slušného točivého momentu 380 Nm v nízkých 2000 ot./min.
Ano, ve sportovním režimu je jízda znatelně rychlejší, a ano, dá se řadit pádly pod volantem. Ani jednu z těchto možností jsem ale neměl potřebu používat a spíše jsem si užíval komfortního podvozku, který krásně žehlil nerovnosti českých silnic.
Zadarmo to nebude
Tím se dostávám k obvyklému pídění po smyslu auta: tohle SUV si samozřejmě nekoupí nikdo, kdo by vyžadoval sportovní jízdu, naopak všechno od podvozku až po motor podporuje klidný styl ježdění – což je přesně režim, ke kterému se hodí i automatické řazení. A chybu neudělá ani ten, kdo se často pohybuje po nezpevněných cestách. Po právu se Mitsubishi chlubí úspěchy v dakarské rallye, a i toto SUV by díky světlé výšce 175 milimetrů a připojitelnému pohonu 4×4 s uzamykatelným poměrem 50:50 mohlo snadno zdolávat překážky lehčího terénu.
Jedinou překážkou tak zůstává cena. Výše jsem zmínil základní cenu 585 tisíc korun, ale testovaný kousek patří spíše na dražší konec nabídky. S dvouspojkovým automatem TC-SST, silnějším naftovým motorem 2.2 DI-D a vysokou výbavou Intense+ (nižší s touto konfigurací není možné kombinovat) zaplatíte nejméně 940 tisíc korun. V plné palbě (výbava Instyle) se vyšplhá přes milion na 1.020.000 korun, což je sice o něco méně, než stojí stejně vybavený Peugeot 4007, ale pořád je to docela dost.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Stejně jako se mi líbí Peugeot 4007, oslovilo mě i Mitsubishi Outlander. Opravdu se nechci opakovat, ale musím. Je to velké a pohodlné auto s pohodlnými sedačkami a komfortní jízdou, má velký kufr, sedm sedaček… co víc si přát. A pokud jde o vzhled, je mi docela jedno jestli to auto má francouzský nebo japonský znak, takže u mě by spíš rozhodovala lepší cenová nabídka. Dávám známku 1 |
|
Jana: Já také musím napsat totéž, jako nedávno u Peugeotu 4007. Vždyť je to skoro stejné auto. A taky skoro stejně drahé! Dát přes milion za – uznávám, že dobře vybavené – SUV je podle mě opravdu skoro zbytečné. Naopak ten benzinový základní dvoulitr už vypadá snesitelněji, když stojí skoro polovinu, co tohle. I když bude mít asi horší spotřebu. Dávám známku 4 |
|
Nikola: Bravo Mistsubishi, tahle nová maska je opravdu hezká! Souhlasím, že teď je to auto asi nejhezčí z té japonsko-francouzské trojice. I když minule se mi víc líbil světlý interiér, přesto že byl asi mnohem méně praktický. Takže za čistou jedničku to bohužel pořád nebude. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: Rodinka má pravdu, tohle auto je opravdu skoro to samé jako bratrské/sesterské modely z Francie. Takže znovu: jízda s automatem je pomalá a nudná, motor má laxní projev a celkově, je to prostě malé SUV. Tohle fakt nejsou auta pro mě. Dávám známku 4 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Konkurence v našich testech | ||||||||
Citroën C-Crosser |
Peugeot 4007 |
Honda CR-V |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 2.2 DI-D TC-SST Intense+: 939.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 14.000,- Kč
Celková cena: 953.900,- Kč
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D TC-SST Intense+ |
|
Objem motoru | 2179 ccm |
Maximální výkon | 115 kW / 156 koní (4000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 380 Nm (2000 ot./min) |
Převodovka | automatická šestistupňová dvouspojková TC-SST |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,1 s |
Udávaná spotřeba město | 9,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,3 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1830 kg |
Délka / výška / šířka | 4665 / 1680 / 1800 mm |
Rozvor | 2670 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 774-882 / 1691 litrů |