Mercedes-Benz S400 Hybrid: ve jménu pokroku

TEST: Monopolu luxusních sedanů s hybridním pohonem Lexus LS 600h je konec. Alespoň to by se mohlo zdát teď, když Mercedes-Benz poslal na trh svůj top manažerský povoz s názvem S400 Hybrid. Věci se ale mají trochu jinak a brzy získáte dojem, že o nějaké ty úspory a ekologické zásady tu na prvním místě nejde. Jde tu především o to být „in“.


Vydáno: 9.4.2010

Vrcholný sedan z nabídky stuttgartské automobilky prošel loni decentním faceliftem, přesně tak, jak se na podobné vozy sluší. Kromě jemné úpravy rysů se dočkali i milovníci LED svítilen. Najdete je nejen na předním nárazníku, ale i pod světly. Mercedes-Benz třídy S tak nyní vypadá trochu jako pojízdné cirkusové šapitó a okázalý luxus z něj přímo čiší. Nemám nic proti, cílová skupina zákazníků bude určitě nadšená.

Jinak se ale na autě nic výraznějšího nemění, pořád se můžeme kochat honosnými tvary. Ty působí z některých úhlů elegantně, z jiných už jaksi okoukaně. Je pravda, že poslední generace Eska jezdí po silnicích nějaký ten pátek. Aby měl i řidič neustále na očích v čem si vlastně veze své zámožné pozadí, je na přídi pořádná třícípá hvězda. A že jde o pokrokového pána, to se plebs dozví z nápisu BLUE HYBRID na boku a stejné informaci také na zádi auta.

Vnitřek sedanu už známe z dražšího kupé CL, které se sedanem sdílí technologie. I tady působí jako pokoj v hotelu Ritz. Barokní tvary dřevem vykládané palubní desky sednou spíše starší generaci manažerů, ta mladší si zase bude moci pohrát s nejrůznějšími technologickými výstřelky. Mluvím třeba o systému nočního vidění, který na místě rychloměru promítá obraz silnice před vámi. To se hodí hlavně při jízdě na okreskách, kdy vás oslňují světla protijedoucích vozidel. Dokáže rámečkem upozornit také na chodce.

Přehlídka technologií
Nadšencům do moderních technologií se na palubě tohoto S-Klasse bude prostě líbit. Displej uprostřed palubní desky zobrazuje navigaci, lze na něm přehrávat i filmy DVD. Díky systému SplitView si může spolujezdec ze svého úhlu užívat poslední díl Nemocnice na kraji města, zatímco řidič hledá v navigaci, nebo nastavuje parametry vozu. Těch lze vybrat opravdu mnoho, včetně tří barev ambientního osvětlení.

Jestli doma ještě nemáte pořádný audiosystém, pak vám doporučuji koupit si místo něj tohle Esko a trávit s ním večery v garáži. Můžete se totiž uvelebit do neskutečně pohodlných sedaček s integrovanou masáží nastavitelnou v několika stupních. Křesla se pak umí do zatáček sama přifukovat tak, aby zajistila co nejjistější boční vedení (trochu zvláštní je při tiché jízdě poslouchat to, jak si vzduchové polštáře neustále odfrkávají). Audiosoustava Harman Kardon má křišťálově čistý zvuk a do sytosti si na ní užijete svou oblíbenou operní árii. A spolujezdec si opět může poslouchat své na bezdrátových sluchátkách.

Vrcholné sedany (už jim moc nechci říkat „limuzína“) jsou také o bohaté prostornosti. Místa je samozřejmě všude dost a pokud byste náhodou uvažovali o najmutí řidiče, pak si připlaťte za verzi Long a třeba ještě multimediální zábavní systém pro zadní cestující. I v tomto případě se ale posádka ve druhé řadě neměla zle, hlavně díky čtyřzónové klimatizaci. A také se jim dobře dívá na luxus okolo. Voňavá světlá kůže, nejkvalitnější tlačítka nebo ručičkové hodinky jsou dostatečně vypovídající.

Bez spalování to nejde

Pojďme ale k tomu hlavnímu, co mě dnes na Mecedesu třídy S zajímá. Ano, mluvím o hybridním pohonu. Ve Stuttgartu spojili známý šestiválec (z modelů 350) s lehce poupraveným výkonem 279 koní a elektromotor, který dodává dalších 20 koní. Jako zásoba elektrické energie posloužila lithium-iontová 120V baterie s kapacitou 0,9 Ah. Ta má 32 článků a její rozměry nejsou nikterak enormní. Díky tomu zůstal objem zavazadlového prostoru, pod kterým je uložena, na původní velikosti 560 litrů. Články se nabíjí také rekuperací energie při brzdění motorem, což si můžete prohlédnout na displeji palubního počítače nebo ve zvětšené a hezčí podobě také na obrazovce uprostřed.

Pokud byste ale čekali, že budete v kolonách jezdit bez benzínového motoru, tedy zadarmo a bez emisí, pak budete zklamaní. Mercedes-Benz S400 je tak zvaný „mild hybrid“. To znamená, že neumožňuje provoz pouze na elektromotor. Ten tu slouží jen jako pomocník benzínového a třeba k napájení energeticky náročnějších systémů. Přesto ale v koloně nebudete vypouštět tolik škodlivin do uvzduší. Systém Stop&Start totiž motor při stání vypne. A jakmile uvolníte pedál brzdy, opět naskočí. Což v podstatě ani neucítíte.

Odhlučnění vozu je na té nejvyšší úrovni, a během jízdy panuje na palubě maximální ticho (nebýt těch odfrkávajících sedaček). Motor neslyšíte a ani necítíte přeřazování, o které se stará 7stupňový automat 7G-TRONIC. Pod volantem jsou sice k dispozici páčky na manuální volbu, ale kdo by se o to staral. Tah motoru je dostatečný a lineární. Auto vážící s posádkou přes dvě tuny dokáže zrychlit na stoku za 7,2 sekundy a dosáhnout až elektronicky omezených 250 km/h.

Přítomnost elektromotoru se kladně projevuje na spotřebě, i když o tabulkových hodnotách si spíše budete muset nechat zdát. Mercedes píše o konzumaci mimo město až 6,3 litru, což vypadá jako utopický údaj. Já jsem při klidném cestování naměřil okolo 8,5 litrů benzínu na 100 km. Pokud se budete pohybovat častěji po městě, spotřeba nebude až zas tolik kolísat. S 10 litry se dá počítat.

Měkoučké svezení

Odpružení Airmatic působí relaxačně, takže si troufám tvrdit, že za volantem Mercedesu S400 Hybrid se stanete spíše vyznavači klidnější jízdy. Dá se sice nastavit i tvrdší naladění podvozku tlačítkem Sport, toto pojmenování je ale trochu matoucí. Žádný závodník se z takového auta ani logicky stát nemůže. Elektronické řízení je samozřejmě maximálně odtažité, kdo by v této třídě hledal trochu méně aktivní posilovač, měl by zabrousit raději k BMW.

Navíc volant u Mercedesu dosahuje gigantických rozměrů a směle se dá přirovnat k lodnímu kormidlu. Trochu podivně také působil pedál brzdy, který má u S400 Hybrid dvě polohy – na první brzdí jen motorem, až po prudším sešlápnutí se aktivují samotné brzdy. Když jsem poprvé dobržďoval na světla, trochu jsem se lekl. Po delší cestě jsem si však docela zvykl.

Celou dobou mi ale vrtalo hlavou, co modelem S400 Hybrid Mercedes vlastně zamýšlí. A jestli se příplatek 174 tisíc korun oproti modelu S350 vůbec vyplatí. Nakonec mi to došlo, vždyť o ekologii tu na prvním místě vůbec nejde! Hlavní přece je, že hybridní vozy jsou nyní v kurzu. Všichni se zajímají o Toyotu Prius, nebo Hondu Insight, bohužel to není dostatečně luxusní zboží. Mercedes-Benz S byl vždycky výstavní skříní nejmodernějších technologií. A navíc o vašem S400 Hybrid se bude v klubu mluvit lépe, než o obyčejném S350.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Mercedes-Benz třídy S je úžasně komfortní. Sedačky jsou nepředstavitelně pohodlné a přitom v nich nelítáte ze strany na stranu. Masáž zad jsem si opravdu užíval. Prostoru je všude dostatek a velký kufr musí potěšit každého. Stejně si myslím, že majitel podobného vozu bude mít doma ještě nějaké to SUV.
Dávám známku 1
Jana Jana: Koukala jsem se do tabulek a úspora paliva oproti Mercedesu S350 je docela znatelná. V reálu by mohlo jít až o dva litry. V tomto případě samozřejmě nejde o peněženku, ale o životní prostředí. Navíc, to co se v Esku objevilo, to se postupně rozšířilo do levnějších aut. Jestli to bude hybridní motor, budu jedině ráda.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Stejně jako kupé CL, také S na mě zapůsobilo svým luxusem a vybranými materiály. Zevnějšek je ale trochu nudný a rozhodně si nedovedu představit, že by jej řídil někdo mladší alespoň třiceti let. Nové LED se mi až zas tak nezamlouvají, je jich moc.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Sportovní limuzínu prostě postavit dost dobře nejde. A odpružení Airmatic u tohoto Eska dobrý pocit z řízení ještě oddaluje. Je to prostě houpačka pro bohaté, kteří zas tak nepotřebují spěchat, nebo pro ně řízení není podstatnou součástí života. Dá se to pochopit. Já bych si ale tento šestiválec raději vychutnal třeba v SLK nebo SL.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Lexus LS
BMW 7
Maserati Quattroporte

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení S400 Hybrid: 2 256 000 Kč

MERCEDES-BENZ S400 HYBRID
Objem motoru 3498 ccm
Maximální výkon 205+15 kW (279+20 K) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment 385 Nm při 2400 až 5000 ot/min
Převodovka 7stupňová automatická
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,2 s.
Udávaná spotřeba město 10,7 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,9 l/100 km
Spotřeba během testu 8,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1955 kg
Délka / výška / šířka 5096 mm / 1479 mm / 1871 mm
Rozvor 3035 mm
Zavazadelník / po sklopení 560 l / –

 

Galerie