TEST: Představovat kupé-kabriolet v době, kdy rtuť v teploměru u našich redakčních oken klesá na -12 stupňů Celsia je minimálně trochu zvláštní. V době testu jsme ale měli velké štěstí. Končící listopad nám nabídl parádní slunečné počasí a teploty, které nám ještě dovolily jezdit alespoň chvíli bez střechy. A věřte nám, v Lexusu IS 250C to byl parádní závěr kabrioleťácké sezóny.
Vydáno: 21.12.2009
Lexus IS 250C k nám přijel v pěkném bílém lakování a top výbavě Luxury, ale na rozmazlování jsme si u téhle luxusní značky tak nějak už zvykli. Zpředu vypadá kupé-kabriolet jako běžný sedan IS, vše se ale mění za A-sloupkem. Se střechou nahoře se začíná ukazovat, že k této výrobní řadě kupé docela sedí. Škoda, že na to Japonci nepřišli dřív. Trochu zvláštně jen působí záď, která do očí bije dlouhým převisem, ale to je daň za uložení střechy. Vše zachraňují povedené LED svítilny, které za šera a v noci vypadají přepychově.
Uvnitř najdeme vše, co od Lexusu dobře známe. Vždyť už našimi testy prošly sedany Lexus IS 220d, IS 250 i našlapaný Lexus IS F. Mírně poupravena byla jen grafika multimediálního systému obdařeného také navigací. Naprosto špičková je pak audio souprava Mark Levinson, která hraje opravdu křišťálově čistě a uspokojí i toho nejpřísnějšího audiofila.
Voňavá, černou kůží potažená sedadla vás budou hýčkat vyhříváním v zimě a chlazením za parních letních dní. Jen bočního vedení by mohla pobrat trochu víc. To místo nich obstará z jedné strany vysoká středová konzola, z druhé pak dveře. Místa tu opravdu není na rozdávání a to nemluvíme o druhé řadě sedadel. Tam se vtěsnají spíše jen děti, pokud vpředu nebudete mít zájem dělat velké kompromisy. U této kategorie kupé-kabrioletů se to tak nějak očekává. Kdo bude chtít více místa vzadu, bude nejspíše pošilhávat po Volvu C70. Sedadla mají i praktický hák na podržení bezpečnostních pásů, přístup dozadu se odehrává pomocí elektrického posunu.
Tlačítko pevné skládací střechy se nachází vlevo pod volantem. Auto musí stát na místě a je třeba jej držet celou dobu. Moc dlouho to ale není. Čas stažení je pouhých 20 sekund, což je asi nejlepší údaj z kategorie. Střecha zabere v kufru opravdu hodně místa, po jejím složení tam zbývá jen 162 litrů, důležité ale je, že golfový bag se do kufru vejde za každých okolností. Se střechou nad hlavou pak máte k dispozici 420 litrů prostoru, což už stačí na pohodový výlet ve dvou směrem na jih.
Neslyšný šestiválec
Lexus IS 350C se v Česku neprodává, a tak bude IS 250C jediná možná volba. Atmosférický šestiválec o objemu 2,5 litru disponuje výkonem 208 koní při 6400 otáčkách za minutu a maximem točivého momentu 252 Nm v 4800 otáčkách. Hlavní je, že jeho chod je sametový od volnoběhu až skoro po nejvyšší otáčky. Odhlučnění je dokonalé, tady Lexus odvedl mistrovskou práci. Užívat si to budete hlavně se staženou střechou, kdy uslyšíte jen trochu větru nad hlavou a zvuk pneumatik. V podobě kupé pak už neslyšíte zhola nic a můžete se tak věnovat tiché konverzaci se spolujezdcem takřka v jakékoliv rychlosti.
Zklamaní by tak mohli být všichni, kdo čekali od motoru nějaký sportovní projev. Tady se ale hraje především na komfort. A to i v jízdních parametrech. Lexus IS 250C totiž trpí velkou nadváhou, která je daní za pevnou stahovací střechu, vyztužení karosérie a automatickou převodovku. Celých 1750 kg je opravdu moc a šestiválec se už musí hodně snažit, aby s tím něco udělal. Výsledkem je stovka za 9 sekund (sedan Lexus IS 250 ji zvládá za 8,4 sekundy) a maximální rychlost 210 km/h. Žádné závody se tedy odehrávat nebudou. Ale znovu musíme zopakovat, že tady jde hlavně o pohodu. O nadváze svědčí i námi naměřená průměrná spotřeba 12,2 litru na 100 km, ze které jsme po předvedených výkonech příliš nadšení nebyli.
Jak fungují páčky?Přitom šestirychlostní automatická převodovka se docela povedla. Rozhodně je rychlejší než tomu bývalo dříve, bleskovosti té v Lexusu IS F ale samozřejmě nedosahuje. V redakci jsme si zamilovali její nastavení, které je podobné tomu v top class limuzíně Lexus LS 600h L. Když odstartujete ze světel, nenakopne vás do zad jako některé jiné, ale rozjezd je hezky plynulý. Automat nabízí i možnost páček pod volantem, i když trochu matoucí. Nejde totiž o klasickou manuální volbu, pouze převodovce určujete, do jakého stupně může řadit. V praxi to tedy znamená, že pokud jedete třeba na šestku a chcete předjíždět, dvakrát stisknete mínus a vytočíte motor na čtyřku. Pokud ale jedete na čtyřku, dva stisky plusu vás na šestku nedostanou. Dojde na ni, až když automat uzná, že přišla vhodná chvíle.
Podvozkově je na tom Lexus IS 250C více než dobře. Jeho naladění odpovídá celé charakteristice vozu, kdy je dbáno hlavně na komfort, odhlučnění a příkladné odfiltrování drobných nerovností na silnici. Pravdou je, že se kvůli delší zádi kupé-kabriolet trochu více do zatáček naklání, a když sedíte za volantem, rozhodně značnou nadváhu cítíte. Chování v zatáčkách je ale spíše neutrální a nepřekvapí vás ničím nepříjemným. Pohon na zadní kola se ani při takové váze tolik neprojevuje. Na nějaké přetáčivé výstřelky se tu nehraje. Hlavní je prostě vykouzlit příjemný průjezd. Škoda jen, že to ze šikany nejde trochu rychleji. A že si ji také příliš neužijete: řízení je nekomunikativní a strmostí také příliš neoplývá.
Hezky potichu
Jízda v Lexusu IS 250C bez střechy má velké kouzlo. Bezesporu jde o nejtišší otevřený vůz, který jsme u nás zatím testovali. Při zdvižených oknech a síťovém „větrolamu“ na zadních sedadlech ještě ani v dálničních rychlostech do kabiny neproniká příliš mnoho větru. Problém by mohly mít jen vysoké postavy, protože se za volantem sedí výš než třeba v BMW a zároveň je přední okno kratší než ve Volvu C70 nebo Peugeotu 308 CC, pokud zabrousíme do neprémiové kategorie.
Lexus IS 250C je povedený kupé-kabriolet, který se na poli luxusních otevřených vozů neztratí. Na německou konkurenci zaútočil v době, kdy se na náš trh dere ještě jeden japonský sok jménem Infiniti G37 Cabriolet. Ten je ale dražší a navíc ne příliš zavedený. Cena 1.384.000 korun za našlapanou výbavu Luxury je u ISka solidní nabídka a pokud hledáte tiché a komfortní svezení s nebem nad hlavou, rozhodně utracených peněz litovat nemůžete.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Lexusy řady IS jsou prostorově podprůměrné, totéž se dá říct i o kupé-kabrioletu. Naštěstí, od něj se to nějak očekává. Volba pevné skládací střechy sice stála cenné místo v zavazadelníku, na druhou stranu je ale zvukový komfort maximální. Je to luxusní svezení pro dva, ve více lidech už raději necestujte. Dávám známku 2- |
![]() |
Jana: Je vám jasné, že luxusní kabriolet není právě moje parketa. Kdybych měla koukat po konkurenci, pak se mi nejvíc líbí Volvo C70, které za mnohem menší peníze nabízí více prostoru a také širší nabídku motorizací. Lexus IS 250C musí pokárat za spotřebu, ale za kupní cenu dostanete bohatou výbavu, za kterou byste si jinde museli velmi připlácet. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Lexus IS 250C je ukázkou decentního luxusu zvenší i uvnitř. Vypadá dobře se střechou nahoře a ještě lépe dole. Interiér je královstvím nejlepších materiálů a skvělého zpracování. Prostě pohoda, jakou hledám. Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Myslím si, že v Lexusu IS 250C je trochu zahozený potenciál. Rozhodně bych uvítal silnější verzi. Tady jsem nebyl spokojen s reakcemi automatické převodovky, netečným řízením a opravdu slabým projevem šestiválce. Tohle je jen pro klidné plutí krajinou. Kdo uvažuje jako já, nadchne se určitě kupé-kabriolet od trojkového BMW. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
|||||||
BMW Z4 |
Audi A5 Cabriolet |
Volvo C70 |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Luxury: 1 384 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 215 000 Kč
Celková cena: 1 599 000 Kč
LEXUS IS 250C Luxury |
|
Objem motoru | 2500 ccm |
Maximální výkon | 153 kW (208 k) při 6400 ot/min |
Maximální točivý moment | 252 Nm při 4800 ot/min |
Převodovka | 6stupňová automatická |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9 s. |
Udávaná spotřeba město | 13,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 7,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 9,3 l/100 km |
Spotřeba během testu | 12,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1750 kg |
Délka / výška / šířka | 4635 mm / 1415 mm / 1800 mm |
Rozvor | 2730 mm |
Zavazadelník bez střechy / s | 162 l / 420 l |