Jeep Grand Cherokee: nová generace byla odhalena

Na autosalonu v New Yorku byl představen Jeep Grand Cherokee v podobě pro rok 2011. Výrobce avizoval, že by nová generace měla být více crossoverem než čistokrevným SUV. Tedy pokud je řeč o designu. Terénní výbava totiž slibuje velké schopnosti také mimo zpevněné cesty.


Vydáno: 11.4.2009

Jako základ pro modelovou řadu 2011 posloužila nová platforma, kterou využívá například Mercedes-Benz ML. Rozměrově je Jeep větší než jeho předchůdce. Na délku má 4822 mm, šířka karoserie dosáhla 1938 mm, výška 1762 mm a konečně rozvor náprav 2915 mm. Samozřejmostí je tedy ještě větší prostor pro cestující a jejich zavazadla.

Jak už bylo řečeno, nový design má evokovat spíše vůz kategorie crossover. Moderně střižená karoserie není tak “krabicovitá“, z čehož vyplývá lepší aerodynamika a nižší hladina hluku uvnitř. Inženýři si také dali záležet na samotné struktuře karoserie a výsledkem by měla být o 146% lepší torzní tuhost v porovnání s dosluhujícím modelem. V tiskové zprávě se hovoří o tom, že novinka překoná v této disciplíně například BMW X5 nebo Toyotu Highlander. Nakolik to byly pouze sliby se ale ukáže až po crash-testech.

Quadra-Lift a 3 verze pohonu 4×4

Výčet novinek pokračuje podvozkem. Vůz využívá nové nezávislé odpružení a k dispozici bude také vzduchová verze Quadra-Lift nabízející 5 možných režimů. O stabilitu nového Cherokee se stará systém Selec-Terrain traction control. Ten elektronicky řídí všechno možné (plyn, brzdnou soustavu, odpružení, převodovku, kontrolu trakce nebo ESC).

Jeep Grand Cherokee přijede na trh se třemi odlišnými systémy pohonu 4×4. Ten základní má název Quadra-Trac I a obsahuje stálý pohon všech. Quadra-Trac II má navíc dvoustupňovou redukční převodovku a možnost přenést až 100% výkonu na nápravu s aktuálně větší adhezí. Nakonec Quadra-Drive II přidá ještě elektronický samosvorný diferenciál (ELSD), který navíc rozděluje přísun newtonmetrů na jednotlivá kola. Systém Selec-Terain není k dispozici pro základní pohon 4×4.

Dva motory na výběr

Na severoamerickém trhu figurují v nabídce dva zážehové motory. Tím menším je motor 3.6 V6, který díky technologii DOHC a VVT produkuje maximálně 209 kW (280 k) / 6400 rpm a 353 Nm / 4800 rpm. Oficiálně sice nebyla zveřejněna jeho spotřeba. Díky tomu, že bude spojen s pětistupňovým automatem, který myslí také na ekonomický provoz, by měla být nová verze o něco úspornější. Fakta hovoří o nádrži na 93 litrů a údajném dojezdu přibližně 800 km. Prostým výpočtem se tak dostáváme na hodnotu okolo 11,5 l / 100 km.

Druhým motorem je větší osmiválec o objemu 5,7 l. Ten poskytne výkon maximálně 268 kW (360 k) / 5150 rpm a vrchol točivého momentu 520 Nm / 4250 rpm. Spolupracovat bude s bezstupňovou automatickou převodovkou. Pro evropské zákazníky se samozřejmě chystá také verze se vznětovým motorem.  

 

Text: Redakce
Foto: Jeep

Galerie