Honda Insight 1.3 IMA: bez ztráty kytičky?

TEST: Honda vypustila do světa nový hybrid Insight, který má být v jistém slova smyslu revoluční. Jeho přínos má tkvět především v přiblížení hybridních automobilů masám. Pomoci mu s tím má hlavně cena, která je ve srovnání s ostatními hybridy nízká: jen o trochu překračuje hranici půl milionu korun. Může v masovém rozšíření hybridů japonská automobilka uspět?


Vydáno: 18.12.2009

Honda Insight chce uspět v něčem, co bych označil slovy „popularizace hybridů“. To sice měla dělat už v roce 2003 Toyota Prius (a do jisté míry se jí to povedlo), ale tenkrát stála, coby průkopník z budoucnosti, znatelně přes tři čtvrtě milionu korun. Honda Insight dnes přichází s o poznání atraktivnější cenou jen lehce překračující půl milionu.

Insight se začal prodávat v březnu 2009 v rodišti všech hybridů, v Japonsku. V dubnu předběhl Toyotu Prius a stal se nejprodávanějším hybridem v Japonsku. V té době už dorazil i do USA a součaně zamířil do Evropy, kde se brzy stal opět (přinejmenším na chvíli) nejprodávanějším hybridem.

Právě zmíněný Prius je pro Insight v současnosti úhlavním nepřítelem číslo jedna, a platí to i naopak. Proto se neubráním srovnávání s ním, byť se tento test týká čistě Hondy Insight.

Hybridní automobily v testech ZaVolantem.cz
Toyota Prius 1.5 VVT-i: důstojný odchod jedné legendy

Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa

Lexus GS 450h: jistě, pane ministře

Lexus RX 400h: příjemné rozloučení

Lexus RX 450h: pan dokonalý?

Pohledný ekolog

Honda Insight je něco jako známý zelený politik Ondřej Liška. Je mladý, svěží a vypadá dobře, ale má už něco za sebou a své zkušenosti dokáže prodat. Stejně jako Lišku budou i Insight chtít hlavně mladé ženy (a určitě i někteří muži) a cílovou skupinou budou mladí lidé.

Zatímco předseda zelených své zkušenosti získával na stranických schůzích a ve vládě, pro Insight je sbírala Honda v jeho obludné první generaci (Insightu, ne Lišky) a u svých dalších hybridních modelů. Výsledkem je levný hybridní automobil s velkým potenciálem, který se (alespoň po stránce designu) nepochybně povedl.

Hybrid nehybrid

Přestože nečekám, že by někdo dnes nevěděl, na jakém principu pracují hybridní motory, pro pořádek by bylo slušné to připomenout. Podíváme se na to ale jen velmi stručně.

Jak funguje hybridní pohon?
Současný hybridní pohon tvoří většinou kombinace spalovacího (benzinového) motoru a elektromotoru. Dvě pohonné jednotky s autem pohybují společně nebo samostatně a využívají vzájemného propojení k optimalizaci jízdní ekonomiky a spotřeby paliva během jízdy (rozjíždění výhradně elektromotorem, akumulace energie bržděním).

Průkopníkem hybridních motorů je Toyota. Podrobnější popis jejího řešení najdete třeba v našem článku Lexus LS 600h: pohled pod kapotu největšího z hybridů, nad pohonem aut v příštích dekádách se zamýšlí článek Budoucnost motorů: bionafta, vodík nebo hybrid?.

Jenomže Honda Insight není tak docela hybrid, jak jsem se je naučil chápat před pár roky s příchodem prvního masového hybridního auta, Toyoty Prius.

Princip Priusu a Insightu je sice hodně podobný, ale ne stejný. Toyota Prius totiž dokáže jezdit na oba motory současně, ale i zvlášť na každý z nich: na ten spalovací, i na elektromotor.

Narozdíl od Priusu ale Insight nedokáže jet čistě na pohon elektromotoru (možné to sice je, ale výjimečně). Skoro nikdy se vám s ním nestane, že byste jeli VÝHRADNĚ na elektřinu, ale elektromotor téměř vždy jen zastává funkci doplňkového zařízení, které shromažďuje uvolňovanou energii při brzdění a pomáhá spalovacímu motoru, když akceleruje. Což je sice milé, ale je to trošku málo. Když se totiž auto na elektromotor nemůže rozjíždět, ztrácí tak hybridní pohon do značné míry smysl (právě při rozjezdu je totiž možné uspořit hodně paliva i exhalací).

Ve světě kytiček

Tento fakt mne sice mrzí, ale musím se s ním smířit. Naštěstí mne Insight rozveselí ihned po usednutí za volant. Interiér totiž nejenže vypadá jako z kosmické lodi (to ostatně Honda umí, jak jsme se přesvědčili například u Civicu), on tak i funguje. Kruhový přístroj před řidičem je otáčkoměr, po jeho pravé straně rozeznáme ukazatel stavu paliva a nalevo od něj spočívá ručička, která hlídá nabíjení či vybíjení akumulátoru. Ten se může nabíjet, pomáhat spalovacímu motoru nebo nedělat nic – a o jeho aktivitě informuje jedna z obrazovek palubního počítače.

Jestli hledáte ukazatel rychlosti, musíte hledět ještě výš, neboť se nachází těsně pod čelním sklem (je to takový pevný head-up displej). Digitální rychloměr je podsvícený spektrem zelené až modré barvy, která se plynule mění podle toho, jak úsporně řidič jede (zelená značí ekologickou jízdu, modrá symbolizuje bezohledné dupání na plyn). Řidiče, pokud má o to zájem, tak mohou docela účinně vést k úspornější jízdě.

Celá záležitost s hybridním pohonem je otázkou aktivace jediným tlačítkem s kytičkou a popiskem ECON. Po jeho stisknutí se změní nastavení podvozku, převodovky i motoru, který pracuje v nejúspornějším rozmezí otáček. Upřímně očekávám, že většinu provozu Insightu bude aktivováno, proč by také nebylo. Symbol kytičky nás provází i v grafice palubního počítače, a umožňuje sledovat úspornost jízdy (čím víc kytek, tím lépe).

Zvolna a za málo

Konečně se dostáváme k samotnému motoru. Pod kapotou Insightu najdeme malý benzinový motor s objemem 1339 ccm. Tomu odpovídá výkon 88 koní (65 kW) a točivý moment 121 Nm. Insight se ale chlubí ještě jedním motorem, tím elektrickým, který má znatelně slabší výkon 14 koní (10kW) a pomáhá točivým momentem 78 Nm. Spolupráce těchto motorů dokáže vykouzlit celkový výkon 98 koní (72 kW), což skutečně není nijak mnoho. Připomeňme, že konkurenční Prius navýšil objem svého benziňáku z 1,5 litru na 1,7 litru a chlubí se výkonem 136 koní.

Průměrný výkon je znát po celou dobu jízdy. Pokud jde o prosté rozjíždění v běžném provozu, na nedostatek výkonu si stěžovat nebudete, ale pokus o rychlý start provází jen nepříjemný ryk malého čtyřválce trápícího se ve vysokých otáčkách, přičemž dynamika je prakticky stejná, jako v případě klidného rozjezdu. Stovku pokoří řidič Insightu za 12,5 sekundy a nic mu nebude platný slušný podvozek, který nedovolí v zatáčkách téměř žádné náklony, i když přitom dobře žehlí nerovnosti. Insight bude prostě pomalý.

Naštěstí nedostatek výkonu Insight kompenzuje slušnou spotřebou, což je jedna z dalších velkých výhod hybridních vozů. Jakou? Nevypínal jsem ekonomické tlačítko a jezdil na standardní automatické „D“ (ano, převodovka CVT nabízí i „S“ pro sportovní režim). Přitom jsem se v kombinovaném cyklu při běžné jízdě dostal na finální spotřebu 5,8 l/100 km, ve městě jsem pak lehce překračoval spotřebu šesti litrů. Jsem si ale jist, že striktním dodržováním spořících pokynů bych se dostal pod pět litrů.

Kapkovitý prostor

Honda Insight není největší a výrazně tomu přispívá i znatelně malá výška celého auta. To není kritika, naopak, nízká stavba prospívá jízdním vlastnostem, jak jsme se přesvědčili před okamžikem. V autě jsem s nedostatkem prostoru problém neměl a pohodlné byly i sedačky se znatelným bočním vedením. Volant stavitelný v obou osách dovoluje najít ideální polohu a navíc se dobře drží, futuristický interiér (respektive přístrojová deska) je složen z tvrdých, ale kvalitně vypadajících plastů.

Pomineme-li, že aerodynamicky (možná) dokonalá karoserie znamená nízkou střechu nad zadními sedačkami a tudíž kontakt hlavy se stropem u osob od 180 centimetrů výš, závažnějších prohřešků proti komfortu posádky jsem si nevšiml. Naopak milým bonusem je docela rozměrný zavazadlový prostor (přestože ukrývá i akumulátory), jehož 408 litrů je díky velkým pátým dveřím dobře přístupných. Navíc je možné sklopit zadní sedačky, což praktičnost docela výrazně rozšiřuje.

Horší je to s výhledem. Nemůžu si pomoct, ale trpím utkvělým dojmem, že Honda si stanovila za cíl co nejpřesněji okopírovat Toyotu Prius. Jakoby jí nestačilo vytvořit podobně šišatou siluetu, ale musela kopírovat i jeho největší neduhy. Tím nejviditelnějším, alespoň ze sedadla řidiče, je tragický výhled dozadu. Dělené zadní okénko je v nejdůležitějším bodě přeťato vpůl a zatímco horní částí okénka je vidět mizerně, tou spodní není vidět vůbec. Pokud si dobře vzpomínám, podobně jsem lamentoval nad zadním oknem minulého Priusu.

Není drahý, ale vyplatí se?

Nedívejme se na Insight očima militantního ekologa, ale zaměřme se na běžného uživatele, který chce s autem především jezdit, a ne jen „nevypouštět emise oxidu uhličitého“.

Na to, že jde o hybrid, které byly ještě před nedávnem považovány za výsadu bohatších příjmových skupiny, je třeba uznat, že Insight je překvapivě levný. V základu stojí lehce přes půl milionu (520 tisíc korun) a naše nejvyšší výbava Elegance přišla na 580 tisíc. A to zahrnovala snad všechno, co by mohl zákazník potřebovat. Prius přitom začíná na 661 tisících.

Pokud by ale Insight hybridem nebyl, je taková cena samozřejmě nepřijatelně vysoká. Problém je ale v tom, že fakt, že jde o hybrid, žádné výraznější výhody nepřináší (kromě futuristického interiéru). Je pravda, že Insight má docela malou spotřebu, ale to umí řada aut v téhle cenové relaci s takhle nízkým výkonem. A tak to platí se vším.

Pokud bych srovnával Insight s minulou, druhou generací Toyoty Prius, zřejmě by Insight (nepříliš drtivě) vyhrál. Ale na trhu je už třetí Prius a ten bude, jak alespoň pevně věřím, oproti své předchozí generaci výrazně dál.

A tudíž, jak se obávám, i znatelně dále než Insight, který skutečně boduje hlavně tou cenou. A nejsem si jistý, že to bude v tomto segmentu stačit.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Insight není tak malý a nedostatkem místa jsem v něm netrpěl, ale že by ho tam bylo nějak moc, to mi taky nepřipadalo. Oceňuji pohodlné sedačky vpředu a příjemný volant, ale obávám se, že vzadu to bude o poznání horší. Kufr je sice docela rozměrný, ale dno má docela vysoko. Naštěstí se dají sklopit sedačky, i když se nevytvoří úplně rovná plocha.
Dávám známku 3
Jana Jana: Honda Insight je v každém případě zajímavá nabídka, i když neříkám, že by to bylo auto pro mne. Na to, že je to hybrid, je to docela levné a má to malou spotřebu. Víc bych od auta vlastně ani nepotřebovala, pokud by bylo rozumně velké pro čtyřčlennou rodinu a pokud by bylo dost bezpečné. Ale přesto, půl milionu je pořád dost peněz…
Dávám známku 1-
Nikola Nikola: Musím říct, že Insight je opravdu hezký. Zvenku vypadá jako nějaký malý sporťáček a i ta bílá metalíza mu opravdu sluší. A vevnitř je to správné UFO, včetně všech možných světýlek. A ten interiér působí opravdu docela kvalitně, takže ani tvrdé plasty mi tentokrát nevadily. A že je trochu pomalejší? No a co?
Dávám známku 1-
Tomáš

Tomáš: Hondu Insight bych charakterizoval jediným slovem: nuda. Na futuristické interiéry nebo blikající světýlka mě nikdo nenachytá, takže jsem se spíš soustředil na to, jak to jezdí. To auto je pomalé a když šlápnete na plyn tak děsivě křičí. Na nezajímavosti Insightu přidává i automat CVT. No a ta karoserie se může líbit tak možná mojí ségře.
Dávám známku 4

Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Toyota Prius
Hyundai i30 Stop and Go
Škoda Octavia Greenline

 


PARAMETRY

Základní cena: 519.000,- Kč

Cena v provedení Elegance: 579.000,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč

Celková cena: 579.000,- Kč

Výbava

Airbag 6x, ABS, EBD, VSA, mlhovky, xenony, centrální zamykání s dáklovým ovládáním, imobilizér, alarm, systém podpory ekonomické jízdy, spínač ekonomického režimu, el. ovládaná boční okna, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, podélně a výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, zadní loketní opěrka, osvětlení zavazadlového prostoru, tempomat, elektronická klimatizace, kožený volant, dešťový senzor, palubní počítač, zrcátka a kliky v barvě vozu, litá kola, směrovky v zrcátkách, metalická/perleťová barva, autorádio s CD a MP3 s ovládáním na volantu, automatická regulace hlasitosti, 6x repro, konektory AUX a USB

Doplňková výbava

základní výbava Elegance

HONDA INSIGHT 1.3 Elegance
Objem motoru 1339 ccm
Maximální výkon 65 kW / 88 koní (5800 ot./min)
Maximální točivý moment 121 Nm (4500)
Převodovka Automatická bezstupňová CVT
Maximální rychlost 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12.5 s
Udávaná spotřeba město 4.7 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4.6 l/100 km
Spotřeba během testu 5.8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1201 kg
Délka / výška / šířka 4395 / 1425 / 1695 mm
Rozvor 2545 mm
Zavazadelník / po sklopení 408 / – litrů

 

Galerie