Honda CR-Z: první jízdní dojmy

Honda oprášila vzpomínky na svůj legendární model CR-X, kterým už v osmdesátých letech dokázala, že i sportovní auta mohou být ekologická, aniž by to ubralo na jejich jízdních vlastnostech. Nový model CR-Z v této tradici pokračuje a navíc přidává nejmodernější technologie v podobě hybridního pohonu. U příležitosti uvedení tohoto modelu na trh jsme auto krátce vyzkoušeli a přinášíme své první dojmy.


Vydáno: 16.6.2010

Pohledný ekolog
Honda CR-Z je sportovní auto, z kterého je ekologie cítit na každém centimetru. Je jí přizpůsoben i tvar karoserie, který je přísně aerodynamický, včetně vnějších zrcátek s integrovanými blinkry. Široké čelní sklo je prohnuté až k A sloupkům posunutým výrazně dozadu, což zajišťuje výborný výhled z auta. S výhledem dozadu je to o poznání horší (vzpomeňme na Hondu Insight a jsme doma) a v prostředním zpětném zrcátku je vidět tak nanejvýš tak co se děje v kufru.

Na druhou stranu kufr není úplně nezajímavý, jeho objem činí 214 litrů (plus dalších 19 litrů pokud jste kaskadér a nevozíte rezervu). Auto je koncipováno pro 2 + 2 cestující, ale sedadla vzadu jsou opravdu jen nouzová, takže nic nezkazíme jejich sklopením a zvětšením zavazadlového prostoru až na 401 litrů.

Pokud jde o celkové působení auta navenek, musíme konstatovat, že jde nejen o nejatraktivnější auto v nabídce Hondy, ale celkově o velmi zdařilé kupé, kterému se daří zaujmout nejen celkovou karoserií, ale i detaily: třeba (vůbec poprvé u Hondy) LED světly pro denní svícení.

Z budoucnosti (jako vždy)

Po usednutí za volant vás obklopí moderní, futuristický (tedy pro Hondu typický) interiér. V první chvíli vás možná napadne, zda nesedíte v kokpitu letadla.

Ovládání auta je laděno ve sportovním duchu. Malý volant je přesný a má dobrou zpětnou vazbu, sedadla dostala solidní boční vedení a řadicí páka je přesná a má krátké dráhy. Ovládací prvky jsou na dosah a budíky dobře viditelné. Problém by ale mohl být v jejich množství, neboť i zde se nabízí paralela s kokpitem letadla. CR-Z vám sice, naštěstí, neukáže nadmořskou výšku, zato se ale dozvíte jak je nabitá baterie, jestli máte zařadit jiný rychlostní stupeň a jak moc energie ztrácíte při jízdě plyn – brzda – plyn. To vše navíc ve 3D vizuálním efektu. Po dojetí do cíle bude vaše jízda odměněna ziskem kytiček již zmíněného systému Eco Assist (známého z modelu Insight).

Malý, ale rychlý hybrid

Hybridní motory aktuálně nabízí kde kdo, ale Honda patří k jejich úplně prvním (a tedy nejzkušenějším) producentům. Srdce ekologa asi zajásá při pohledu na průměrnou spotřebu, která je solidních 5 litrů na sto kilometrů, ostatně u hybridních aut jsme zvyklý očekávat nízkou spotřebu a emise. A Honda nám i tady nabídne svou výuku eko-jízdy, takzvaný systém Eco Assist.

Honda CR-Z vozí pod kapotou benzínový čtyřválec i-VTEC o objemu 1,5 litru, jehož maximální točivý moment 145 Nm je posazený vysoko, na 4800 ot./min. Avšak v tuto chvíli přichází ke slovu onen trik nazývaný hybrid: při rozjezdu a akceleraci nastupuje elektromotor, který při 1500 ot./min přidává 78 Nm, a následná kombinace obou jednotek pak připomíná spíše vznětové motory. Výsledný točivý moment 174 Nm je dosahován už při 1500 ot./min a společný výkon obou motorů 124 koní (94 kW) je pak k dispozici v širokém spektru otáček.

Největším plusem Hondy CR-Z je ale přesná manuální šestistupňová převodovka. Jedná se vůbec o první hybrid, který není připojen na automat, a systém IMA, použitý už v modelu Insight, je upravený na použití se třemi režimy pohonu.

Econ – Normal – Sport

Honda v novém modelu použila tři režimy pohonu, podle kterých se řídí nastavení celého auta. Mění se nastavení škrticí klapky, klimatizace či odezvy posilovače řízení. Režim ECON preferuje úspornou jízdu, elektromotor se připojuje s ohledem na nižší spotřebu, nikoliv na vyšší výkon. Je to režim určený do městského provozu, kde by citlivý rychlostní pedál a prudké zrychlení nebylo úplně žádoucí.

Naopak ve chvíli kdy se dostanete na okresky a chcete si auto opravdu užít, přichází ke slovu režim SPORT. Řízení ztuhne, elektromotor se připojuje častěji a umožňuje zrychlovat téměř v jakýchkoliv otáčkách. Režim NORMAL pak nabízí kompromis mezi sportovní a ekonomickou jízdou. K výborným jízdním vlastnostem napomáhá i uložení baterii vzadu, díky kterému došlo k lepšímu rozložení hmotnosti.

CR-Z umí jezdit úsporně. Umí, pokud chcete. Ale stačí opustit režim ECON, přepnout na NORMAL, nebo ještě lépe SPORT a využít výhod hybridního motoru, které se neskrývají jen ve spotřebě. Hybridní ústrojí tohoto kupátka dosahuje podobných hodnot jako motor v Civicu 1.8 i-VTEC, ale s emisemi CO2 o 35 g/km nižšími. Z nuly se na stovku dostanete za 9,9 sekundy, maximální rychlost se zastaví na 200 km/h.

Co a za kolik

Honda nabízí své CR-Z ve čtyřech stupních výbav. Všechny nabízí v základu šestici airbagů, klimatizaci, CD přehrávač, asistent pro rozjezd do kopce či ABS + EBD. Výbavy Sport, GT a GT Top přidávají, kožený volant a řadicí páku, ovládání audiosystému na volantu, hliníkové pedály, mlhovky či litá kola. Výbavy GT a GT Top mají navíc tempomat, či xenonové světlomety. Nejvyšší výbava GT Top ještě obsahuje kožené čalounění sedadel a panoramatickou skleněnou střechu.

Cena modelu S je 569.000 Kč, Sport vyjde na 599.000 Kč, GT stojí 629.000 Kč a nejvyšší GT Top pořídíte za 659.000 Kč.

Zábava s hybridem?
Honda modelem CR-Z ukazuje, že sportovní auto může být úsporné a že hybridní motory nemusí být jen o ekologii, ale i o zábavě. A fanatické ekology snad potěší, že Honda myslí na přírodu i při výrobě. Honda CR-Z je z 92% recyklovatelná včetně použitých baterií.

Při krátkém seznámení se nám nové kupé líbilo nejen vzhledem, ale především jízdou. První opatrné krůčky na okreskách v okolí Brna ukázaly, že hybridní pohon představuje dobře použitelné řešení pro mírně sportovní auto a že jeho jízdní vlastnosti jsou na vynikající úrovni. Na důkladné zhodnocení motoru, jízdy i podvozku si ale raději počkejme na plnohodnotný týdenní test, kterého se dočkáme zanedlouho.

Text: Michal Urban
Foto: autor


PARAMETRY

 

HONDA CR-Z 1.5 i-VTEC+IMA
Objem motoru 1497 ccm
Maximální výkon 91 kW / 124 koní při 6100 ot./min (kombinovaný motor+IMA)
Maximální točivý moment 174 Nm při 1000-1500 ot./min (kombinovaný motor+IMA)
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,9 s
Udávaná spotřeba město 6,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,0 l/100 km1245 kg
Provozní hmotnost 1245 kg
Délka / šířka / výška 4080 / 1740 / 1395 mm
Rozvor 2435 mm
Zavazadelník / po sklopení 233 / 401 litrů

 

Galerie