Honda CR-Z 1.5 i-VTEC Hybrid: pseudointelektuální sportovec

TEST: Převtělení pravěké Hondy CR-X proběhlo stylově. CR-Z má sportovní kukuč budící zájem, vejdou se do něj jen dva lidé a na zadní kapotě má napsáno Hybrid. Co víc od nového coupé chtít? Tohle je přeci ideální kombinace pro moderního muže, který chce balit moderní ženy. Pokud by onen borec chtěl ovšem trojku, má smůlu. CR-Z je, snad kvůli životnímu prostředí, stavěno pouze pro dva.


Vydáno: 23.8.2010

„Zachránci přírody s láskou k autům, těšte se,“ halekala Honda kdysi, „přichází první hybridní sporťák!“ A opravdu. Za pár let přišlo CR-Z, které má na třetích dveřích štítek Hybrid. Není to sen, je to skutečnost. Máme tady první enviromentálně nezávadný bourák. Nebo že by to nebyla zase tolik pravda?

Systém běžného hybridu je velmi jednoduchý. Do akumulátoru elektropohonu putuje energie vznikající při jízdě, která potom pohání automobil při nízkých rychlostech. Při putování v kolonách tak šetříte nejen svojí peněženku.

 

Honda se vydala se svým hybridem trochu jinou cestou. Naučila se ji ve Formuli 1 (kterou před dvěma lety opustila). CR-Z je proto, spíše než hybrid, sporťák se systémem KERS. Elektropohon v podání japonského výrobce funguje na základě rekuperace energie vzniklé při brzdění a jejím použití při akceleraci. O tom, kdy se akumulátor nabíjí, a kdy je energie čerpána, jste informováni neustále na velmi futuristicky vyhlížející palubní desce.

 

 

Honda CR-Z vozí pod kapotou benzínový čtyřválec i-VTEC o objemu 1,5 litru, jehož maximální točivý moment 145 Nm je posazený vysoko, na 4800 ot./min. Avšak v tuto chvíli přichází ke slovu onen trik nazývaný hybrid: při rozjezdu a akceleraci nastupuje elektromotor, který při 1500 ot./min přidává 78 Nm, a následná kombinace obou jednotek pak připomíná spíše vznětové motory. Výsledný točivý moment 174 Nm je dosahován už při 1500 ot./min a společný výkon obou motorů 124 koní (94 kW) je pak k dispozici v širokém spektru otáček… Takhle to alespoň vypadá na papíře (slova kolegy z prvních jízdních dojmů s CR-Z, které jsme vám přinesly v červnu). Praxe je bohužel jiná.

 

Mluvil tady někdo o úsporném hybridu?
Auto s chutí reaguje na plyn, kabinou burácí laděný výfuk, na dvojku to snadno pálíte devadesát a kuráž vám dodává červené podsvícení otáčkoměru, které se mění v závislosti na zvoleném režimu jízdy. To je to, co jsem od Hondy, která je označena jako sportovní autmobil, čekal od začátku. Bohužel, realita je tomu dost vzdálená. Rozdíl je asi ve třech tisících otáčkách. Aby se Honda opravdu trochu rozjela, je potřeba vytočit motor minimálně ke čtyřem tisícům. Teprve tehdy lze jízdu s CR-Z označit za sportovní.

 

 

Je jasné, že se smysl hybridního pohonu v takových momentech vytrácí a co víc, velmi rychle se vytrácí také cash z vašeho konta. Když CR-Z budete prohánět tak, jak si to zaslouží, řekne si bez bliknutí zeleného LED diodového blinkru o 10 litrů na sto. Huh…

 

Honda tenhle nešvar kompenzuje alespoň dobrými jízdními vlastnostmi. Auto sedí velmi nízko a díky tomu výborně drží v zatáčkách. Když si troufnete vypnout ESP, těšte se na mírně zvýšenou hladinu adrenalinu. Ovládání vozu je precizní. Pochvala putuje také k převodovce, která má šest stupňů, přesné řazení a příjemný sportovní odpor. Mimochodem, CR-Z je prvním hybridem s manuálním řazením.

 

Námi testovaný model byl osazen příplatkovými 17ti palcovými nízkoprofilovými koly, která neposkytovala tolik komfortu, jako standardní 16tipalce. Auto s nimi ale dokonale sedělo na silnici a navíc s nimi CR-Z vypadá moc pěkně. 

 

Návrat do budoucnosti

Honda CR-Z je vůbec hezkým autem. Když už ne pro svoji rychlost, budí zájem vzhledem. Futuristicky laděné coupé vychází z modelu Honda Insight, který se letos dočkal svého vzkříšení (jednalo se o vůbec první moderní hybridní vůz vyráběný v 90. letech, který předběhl i Toyotu Prius). Dynamický, nikoli agresivní vzhled podtrhují denní LED diodové světlomety, prosklená střecha, nízký profil a zadní difusor, za který by se nemuselo stydět ani Ferrari.

 

 

Nenechte se zmást fotografiemi (které jsou samozřejmě perfektní, fotil je autor tohoto textu), ve skutečnosti vypadá CR-Z mnohem lépe. Snadno vás okouzlí svojí nenucenou sportovní elegancí.

 

A bude se vás snažit ohromit ještě jednou. Potom co nastartujete.

 

Z palubní desky na vás dýchne budoucnost. Kapličce vévodí otáčkoměr s digitálním rychloměrem a po jejích stranách se nachází mnoho údajů, kterým nebudete rozumět. A většinou ani nemusíte. Nepotřebujete přeci vědět, kdy zrovna se dobíjí akumulátor elektromotoru a kudy energie proudí. Hlavně když to funguje.

 

Jako způsob k ohromení zájemce při testovací jízdě je to ovšem rozhodně účinné – kdo z vás, pánové, nemá rád různá rafinovaná udělátka za desítky tisíc?

 

Zbytek interiéru není nijak oslnivý. Dominantní rádio je pro řidiče špatně dosažitelné a kvůli svému vzhledu rychle zestárne. Zbytek snad ani nestojí za řeč. Přijatelně kvalitní plasty, trocha kůže a šikovně vyřešené (pro Japonce typické) odkládací plochy, to vše je funkční a plní svůj účel.

 

 

Sport-Normal-Eco – Hybrid-Zbytečný-a-Drahý

Honda CR-Z se pyšní třístupňovým nastavením motoru. Volíte mezi sportovním, který vytáčí motor, ekologickým, který jeho otáčky naopak snižuje a více využívá elektromotor, nebo kombinaci obou v podobě „normal“.

 

Nemějte mi to za zlé, ale hodnotit mody normal a eco nebudu. Za celou dobu jízdy jsem je prakticky nepoužil a nechápu jejich smysl. Honda chtěla postavit sportovní auto. Což se jí, s drobnými nedostatky, vlastně povedlo. Auto je pěkné a dobře jezdí. A to je to, co od sporťáku chcete, nebo ne? A že jezdí za deset litrů? Dejte mi pár příkladů, které to zvládají lépe – Citroen DS3 nebo Mini Cooper? Nikoliv. BMW 135i? Vtip! Fabia RS? Pod deset se nedostanete.

 

Pokud chtěla Honda opravdu udělat ekologický sporťák, měla se zaměřit na omezení spotřeby při samotné rychlé jízdě. Nikoli na CR-Z nalepit Hybrid, říci, že je to sporťák, a chtít po vás, abyste s ním jezdili po městě. Tam, uznávám, má hybrid své opodstatnění, ale proč si potom kupovat CR-Z, když k tomu poslouží i mnohem levnější městská auta, která splní svůj úkol snad ještě lépe a často s mnohem nižší spotřebou?

 

 

Honda CR-Z se tak stává opravdu hybridem. V tom horším slova smyslu. Je to výtvor pokrouceného myšlení výrobců automobilů a movitých pokrytců, kteří si myslí, že když budou mít na autě napsáno hybrid, stanou se lepšími a firmy více prosperujícími.

 

Dokázal bych ještě pohopit přítomnost „Eco“ tlačítka, které z vozu udělá stádovitého beránka. Auto akceleruje v tomto modu z 0 na 10 asi tak za hodinu, takže je to ideální, pokud projíždíte skrz město. Většinou jste ale na jízdu tolik natěšeni, že si stejně ale opět zapnete „Sport“ a budete využívat každého volného prostoru před autem.

 

Tady svůj proud rozhněvaných myšlenek utnu a pouze shrnu klady a přednosti auta jako takového, nikoli filozofii, která vedla k jeho vzniku.

 

Plus, minus, rovná se

Honda CR-Z je autem pro vizuální zážitek. Nadčasový design slibuje dlouhou trvanlivost a i za pár let, kdy se vkus opět trochu posune, bude vypadat dobře. Podobně je to i s futuristicky laděnou palubní deskou. Pohled na budíky před řidičem je impozantní a jedinečný.

 

Zbytek interiéru už tolik emocí nevzbuzuje, spíše naopak. Zadní sedačky jsou jen do počtu. Doslova. Problém posadit se mají i děti. Zavazadlový prostor se kvůli elektromotoru smrsknul na pouhých 215 litrů a jeho bezvadnému používání brání dost vysoká nákladová hrana. Když sklopíte zadní sedačky, dostanete kufr novou dimenzi, dosáhne velikosti 389, která je už pro dvojici uspokojivá i při cestě na dovolenou.

Kapitolou samou pro sebe je výhled skrz zadní okno. Jak vtipně poznamenal kolega při prvním testování CR-Z, v zrcátku vidíte možná tak co se děje v kufru, nikoli za automobilem.

 

Na druhou stranu, jízdní vlastnosti CR-Z jsou výborné. Auto sedí, velmi příjemně se řídí, drží vás i stopu. Svému největšímu rivalovi Citroenu DS3 dává v této kategorii na frak. Jenže ten kontruje třeba OPRAVDOVÝM místem pro čtyři pasažéry nebo kufrem.

 

 

Souhrnem. Pokud byste rádi stylový sporťák, za který jste ochotni obětovat minimálně 569 000 Kč, směle se vrhněte pro Hondu CR-Z. Za své peníze se hezky svezete a budete dobře vypadat. A to nejen díky nálepce Hybrid.

Pokud byste ovšem chtěli Hondu kupovat pro její hybridní pohon, je to zbytečné. Na trhu je dostatek jiných, ve výsledku šetrnějších aut, než právě CR-Z, které je ekologické jen do padesáti kilometrů v hodině. A kvůli tomu přeci platit půl milionu nebudete, ne?

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No pěkný, pěkný, ale co s tim? Když nasedám, skoro spadnu na zem a uvnitř se sotva hýbu. Sedačky pohodlný jsou, což o to, ale na rádio skoro nedosáhnu. A ten kufr? To je vtip? Pro mladýho možná, ale moje preference jsou jinde. 40+ nebrat!
Dávám známku 4
Jana Jana: No hezký sporťáček, to musím taky uznat. Navíc ekologicky laděný a měl by málo spotřebovat. To se mi moc líbí. Jenom se v něm nějak nevidím, je to auto spíš pro chlapy. Mladý chlapy. Si představte našho tátu, jak by v tom vypadal.. hahaha :). Když se navíc podívám na tu cenu a velikost auta, jdu do mdlob. Nic pro starší generace a skromné lidi.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Ale jo, dobrý. Ten vzhled je vážně povedenej. Jako z budoucnosti, taková malá kosmická loď. To vážně oceňuju. Nic podobnýho na českých silnicích nejezdí a já originalitu miluju. O interiéru platí to samé, co zvenku. Futuristicky originální. Tohle auto se mi moc, moc libí. Samozřejmě bych s tim moc nezávodila, takže i ta spotřeba by byla příjemná. A je navíc šetrné k životnímu prostředí!
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Na CR-Z jsem se moc těšil. Krásnej sporťák od Hondy. Slib kvality a rychlosti. Jenže ouha. Než se to rozjede, to je bolest, řeknu vám. Když se to rozjede, neslyšíte vlastního slova a kolem 170 km/h mu velmi rychle dochází dech. S přihlédnutím k té spotřebě žádná sláva. Ale na holky by to platit mohlo… je to stylové a sexy a vzadu má nálepku hybrid.. můžu jí utáhnout na nějaký ekologický kecy. Jen ta cena mě dost odrazuje.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: autor


PARAMETRY

Cena v provedení GT Top: 659 000 Kč
Cena v provedení GT: 629 000 Kč
Cena v provedení Sport: 599 000 Kč
Cena v provedení S: 569 000 Kč 

Výbava

ABS + EBD, VSA-stabilizační systém, Airbag na straně řidiče, Airbag na straně spolujezdce, Boční airbagy, Hlavové airbagy, Předpínače bezpečnostních pás,  Kotoučové brzdy přední+zadní, Posilovač řízen,  Vyhřívaná vnější zpětná zrcátk, Třetí brzdové světlo, Přední mlhová světla, HID-xenonové světlomety, Světla pro denní svícení z LED, Ostřikovače předních světel,  Přední aktivní opěrky hlavy, Dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, Alarm systém, Systém podpory ekologické jízdy, Systém pohonu se 3 režimy, Elektricky ovládaný posuv předních oken, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Výškově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Držák nápojů vzadu, Sklopné opěradlo zadního sedadl, Uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče s osvětlením, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce s osvětlením, Osvětlení zavazadlového prostoru, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, Čtecí lampička, Kryt zavazadlového prostoru, Indikátor řazení pro ekonomickou jízdu, Tempomat, Panoramatická střecha, Tmavá boční a zadní skla, Klimatizace (A/C), Pylový mikrofiltr, Kožený volant, Interiér v kůži, Dešťový senzor,  Palubní počítač, Vyhřívaná sedadl,  Modré ambientní osvětlení prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, Parkovací senzory, Sportovní hliníkové pedály, Multiinformační display, Systém připomenutí servisu Honda, Nárazník v barvě vozu, Vnější zrcátka v barvě vozu, Kliky dvěří v barvě vozu, Disky kol z lehkých slitin, Směrová světla ve zpětných zrcátkách, Metalická / perleťová barva, Autorádio s přehrávačem CD+MP3, Ovládání autorádia na volantu, Automatická regulace hlasitosti, Zabudované reproduktory (6+1), Integrovaná anténa v zadním okně, Střešní anténa, Konektor vstupu AUX, Konektor vstupu USB, Hands-free Bluetooth

Doplňková výbava

Disky kol z lehkých slitin 17″

Honda CR-Z 1.5 iVTEC + IMA GT Top
Objem motoru 1497 cm3
Maximální výkon 91 kW (124 k) – kombinovaný (motor + IMA)
Maximální točivý moment 174 Nm / 1000-1500 ot. –  kombinovaný (motor + IMA)
Převodovka  6MT
Maximální rychlost  200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  10 sekund
Udávaná spotřeba město  6,1 litru
Spotřeba mimo město  4,4 litru
Kombinovaná spotřeba  5,0 litru
Spotřeba během testu  7 l / 9,8 l / 10,0 l
Provozní hmotnost  1245 kg
Délka / výška / šířka  4080 / 1395 / 1740 mm
Rozvor  2435 mm
Zavazadelník / po sklopení  215 / 389 litru

 

Galerie