TEST: Citroën C4 před lety přivál svěží vítr do nudné kategorie nižší střední třídy. Dnes, čtyři roky po svém uvedení, už pochopitelně nevzbuzuje zdaleka takové emoce, jako dříve – i proto nadešel čas na facelift. Omlazený C4 Coupé nás zajímal nejen pro svůj ještě atraktivnější vzhled, ale především kvůli novému motoru, který vzešel ze spolupráce s BMW. Jaký je?
Vydáno: 2.2.2009
Tělo Citroën C4 jsme měli v rukou už několikrát. Otestovali jsme původní benzinovou šestnáctistovku za volantem C4 Image 1.6 i ve „východním“ C4 Sedan. Vyzkoušeli jsme také C4 Picasso a Grand C4 Picasso. Tentokrát tedy budeme o něco stručnější a zaměříme se na to, co se změnilo zásahem faceliftu, a především se podíváme, jaký je nový benzinový čtyřválec, vyvinutý ve spolupráci s BMW.
Pro krásnější vizáž
Své první jízdní dojmy z Citroënu C4 VTi jsme získali za volantem pětidveřového hatchbacku. K důkladnějšímu testu jsme k našemu potěšení dostali o něco málo méně praktickou, ale zato krásnější C4 Coupé.
Facelift cé-čtyřky je jedním z těch, které na první pohled sotva postřehnete, přesto ale nabudete dojmu, že to celé vypadá nějak lépe. Kdybychom si novou masku, která se změnila nejvíce, důkladně neprohlíželi, jen stěží bychom byli schopni říct, že se změnila přední kapota a že C4 dostala nové mlhovky. Oproti hatchbacku, který se od A-sloupku k zádi neměnil, se u našeho kupé proměnily i zadní svítilny, které jsou nyní průhledné.
Jen drobné změnyAni na palubě omlazené C4 nenacházíme mnoho změn, interiér je však přehlednější a ovládání intuitivnější. Po krátké chvíli si uvědomujeme, že z přístrojové desky ubyl jeden ze čtyř digitálních displejů. Grafický otáčkoměr, který v první generaci trůnil hned na sloupku za volantem, se přesunul do hlavního displeje ve středu přístrojové desky, po vzoru většího C4 Picasso.
Na netradičním řešení volantu s pevným středem se ale nic nezměnilo. Neříkám sice, že by byl s ovládáním auta tímto volantem problém (a naopak jsem byl ve své době přesvědčeným zastáncem tohoto řešení), ale v novější C5 je volant s pevným středem vyřešen lépe a k většímu pohodlí řidičových rukou.
Na rozdíl od C4 Sedan, který jsme hlasitě kritizovali pro neuspokojivou kvalitu zpracování (byť pochopitelnou, protože Sedan se nevyrábí ve Francii, ale v Argentině, a je určen pro východní trhy), je interiér v C4 Coupé dílensky na velmi dobré úrovni.
Motor z dílny BMW
Faceliftovaný Citroën C4 přinesl do nabídky dva nové motory, které nahradily předešlé jednotky. Zajímavé nejen pro nás, ale i pro budoucí řidiče těchto automobilů je fakt, že na jejich vývoji se podílelo německé BMW. To zní jako příslib sportovnější svezení.
Nejsilnější 1.6 THP s výkonem 150 koní ještě není na trhu, proto jsme si museli vystačit s druhým nejhbitějším benzínem 1.6 VTi, jehož výkon 122 koní je stále poměrně slibný.
Označení VTi (Variable valve lift and Timing injection) prozrazuje variabilní systém časování vstřikování. Motor o objemu 1,6 litru nabízí výkon 122 koní (88 kW) při 6000 ot/min a jeho maximální točivý moment dosahuje 160 Nm při 4250 ot./min. Důležité je ale i to, že 90 procent z této hodnoty je k dispozici mezi 2500 a 5750 otáček. To znamená, že motor potáhne nejen poměrně nízko, ale také v širokém spektru otáček směrem výš, což je při jízdě znát.
Loeb by se radoval
Motor je po nastartování tichý a jen příjemně přede a ani při jízdě nepředvádí žádné akustické orgie. Pokud ho vytočíte vysoko, ochotně zaburácí a vytvoří tak příjemnou kulisu poměrně živé akcelerace. Na 100 km/h zrychlí za rovných deset sekund, velmi příjemně ale působí při pružném zrychlení, které v reálném provozu využijete přeci jen častěji.
Na druhou stranu ale o žádné sportovní žihadlo nejde, byť by to tak mohlo podle agresivní červené barvy vypadat. Jako správný Francouz je Citroën C4 spíše komfortně laděným vozem, který si na nějaké brutální řezání zatáček nepotrpí. Sportovní naladění, které bylo blízké možná „sportovním“ verzím VTS, od VTi nečekejte. Na tom samozřejmě není nic špatného, jen je potřeba si to uvědomit.
Klopýtavá převodovkaS klidným svědomím můžeme konstatovat, že pohonná jednotka 1.6 VTi nejenže je výkonnější a kultivovanější než původní šestnáctistovka, ale má i menší spotřebu. Výrobcem udávaných 6,7 l/100 km v kombinovaném cyklu jsme sice nedosáhli, ovšem mezi rozumnými sedmi a osmi litry už se jezdit dá. Zkušenosti s předchozími C4 hovoří i o desetilitrové spotřebě, a té s VTi dosáhnete jen při snaze o velmi hbitou jízdu, kterou ale vzhledem k charakteru auta nejenže nedoporučujeme, ale ani nepředpokládáme, že by ji zákazníci Citroënu chtěli provozovat.
Na co ale žehráme u každého testovaného Citroënu C4 je manuální převodovka. A tentokrát ani nemluvíme o počtu kvaltů, kterých je jen pět. Horší je to totiž s její nepřesností a nejistotou při řazení. Během týdne si na ni sice obvykle zvykáme, ale to neznamená, že bychom na její neduhy zapomněli.
Francouzský výrobce zkrátka nedosahuje kvality převodového ústrojí německé konkurence ani zdaleka, a je to pro něj obrovská škoda. Doufáme jen, že C4 1.6 THP s přeplňováním a výkonem 150 koní, která má přijít na trh letos, bude v tomto směru už dále.
Stále dobrá volba
Citroën C4 Coupé VTi je hbitým kompaktem, který nás i po letech oslovuje. Lví podíl na tom má samozřejmě nový motor, ale i jako celek C4 stále funguje. Byť musíme i tentokrát kritizovat převodovku.
Toto auto by nás podle ceníku vyšlo na 445 tisíc, což nám připadá už trochu dost. Citroën je ale znám svými agresivními slevami, z nichž jedna právě skončila s koncem ledna (a v níž stejný C4 VTi stál 370 tisíc) – a tak by nás ani nepřekvapilo, kdyby se v brzké době zase nějaké podobná akce objevila. Pak by omlazený C4 stál za zvážení.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Osobně velkým fanouškem Citroënu C4 nejsem a nic na tom nezměnil ani facelift, díky kterému vypadá, uznávám, o něco lépe. To co mi na něm trochu vadí je především menší objem zavazadlového prostoru, a menší přístupnost při sklopených zadních sedačkách – to se týká zejména práve tohoto kupé. Dávám známku 3- |
![]() |
Jana: Kdybychom měli brát v úvahu ceníkových 450 tisíc, byl by Citroën C4 opravdu docela drahý. Není to ale tak dávno, co jsem viděla C4 v akci od 300 tisíc a to už je cena dosti zajímavá a mezi nějakými 350-380 by se o tomto voze s dobrým motorem dalo uvažovat. I když to nic nemění na tom, že jako coupé to opravdu není rodinný automobil. Dávám známku 2- |
![]() |
Nikola: Přestože úžas nad designem, který ve své době dokázal budit pozornost, zavál čas, i dnes musím uznat, že zvnějšku je C4 stále velice povedeným dílem designérů. Zvlášť když jsem viděla jeho třídveřovou verzi, která je opravdu hezčí než pětidveřák, a zvlášť v čistě červené barvě. Takže… ano, to je hezké stylové auto pro mladou stylovou ženu. Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Od motoru, který má objem 1,6 litru a výkon 122 koní se nedají čekat zázraky. Přesto já je asi čekal, a to proto, že mi v hlavě stále zněla magická zkratka BMW, v jejíž spolupráci ten motor vznikal. A právě kvůli těm očekáváním jsem byl možná trochu zklamán. Ano, C4 VTi žádná raketa není, je to jen docela svižné menší rodinné auto, i když červené kupé vzbuzuje na pohled větší emoce, než odpovídá řidičské realitě. A ano, to řazení je bohužel stále podprůměrné. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení C4 Coupé VTi: 444 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 17 000 Kč
Celková cena: 461 900 Kč
CITROËN C4 Coupé 1.6 VTI | |
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 88 kW / 122 koní (6000 ot./min.) |
Maximální točivý moment | 160 Nm (4250 ot./min.) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,0 s |
Udávaná spotřeba město | 9,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,2 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,7 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1217 kg |
Délka / výška / šířka | 4288 / 1458 / 1769 mm |
Rozvor | 2608 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 314 / 1083 litrů |