Citroën C3 1.4 VTi: I like your style!

TEST: Automobilový trh nabízí takové množství produktů, že to ani nejde k něčemu přirovnat. Některé modely lákají potencionální zákazníky svou pořizovací cenou, jiné zase sázejí na dlouholetou tradici, další jsou opředeny pověstí o své spolehlivosti, čtvrtá skupina se chlubí dokonalou technikou no a samozřejmě jsou tu také tací, kteří dobře vypadají, kteří mají styl.


Vydáno: 5.4.2010

A v dnešním případě nemám na mysli ani Mini, ani pětistovku, ani stylovou a nejmenší Toyotu iQ. Řeč bude o Citroënu, který by se s pořizovací cenou začínající na necelých 240 tisících dal označit za lidový nebo obyčejný. I když obyčejný… To možná platí pro základní verzi, tu naší testovací najdete na úplně opačném konci nabídky s cenou hnedle dvojnásobnou.

Má styl

S novou generací modelu, který je označován kódem C3 jsem se svezl relativně nedávno. Už první dojmy byly naprosto jednoznačné. Novinka se povedla, a i když jsem si naprosto vědom toho, že design je věc stoprocentně subjektivní, musím to tu zmínit. Tento malý Citroën je momentálně ve své třídě snad vůbec nejhezčím autem. Můžete namítat, co chcete, podle mne to tak zkrátka je a hotovo. Rozdíl oproti odstupující verzi je ohromný, což ostatně můžete posoudit sami.

Ale i přes tento propastný rozdíl si jsou obě generaci v základních rysech podobné (to byl ostatně záměr). Dokonce bychom měli najít na nově tvarované karoserii také nějaký ten okdaz na legendární kachnu, ale k tomu už je potřeba trochu více fantazie. Každopádně nový směr, kterým se tato francouzská značka ubírá je řekněme velmi dobrý. Jak Picasso, tak dnes testovaný vůz se napříč redakcí líbil a jsme moc zvědavi, jak bude takzvaně “live“ vypadat první přírůstek řady DS.

Povedený také uvnitř

Musím ocenit, stejně jako naše Nikolka, že Citroën dokázal povedený design karoserie přenést také do interiéru. Už se během našich redakčních testů kolikrát stalo, že nás tvary automobilu zaujaly, ale uvnitř to byla čistá nuda a šeď. V dnešním případě to neplatí a ze všeho nejlepší je, že kromě efektních tvarů zde uživatelé najdou ergonomii, ke které nelze mít, až na určité výjimky, výhrady.

Na mysli mám tři konkrétní věci. Všechny ovladače jsou rozmístěny inteligentně a intuitivně až na tlačítko uzamykání, které se dokonale schovalo za volant. Druhým prohřeškem proti zásadám ergonomie jsou tak trochu divně umístěné ovladače oken a zrcátek, které jsou pro změnu schovány za madlem dveří. No a do třetice, jakkoliv lesklá část palubní desky vypadá hodnotně, její schopnost odrážet sluneční paprsky je pěkně otravná. Obzvlášť, pokud si připlatíte za slavné čelní sklo Zénith.

Visiodrive v praxi

Přední okno protažené až za hlavu řidiče a spolujezdce se jen tak nevidí. Vlastně se s ním jinde než u Citroënu C3 nesetkáte. V případě výbavy Exlusive je tato rarita v ceně, pro základní provedení X k dispozici není a pokud zvolíte střední úroveň SX, pak za něj doplatíte 10 900 Kč. Jen tak mimochodem, náhradní díl „čelní sklo Zénith“ stojí 17 000 Kč, takže pozor na odletující kamínky. Na téma této vychytávky ještě dodejme, že obavy z oslnění posádky nejsou na místě, protože ji výrobce opatřil užitečnou clonou.

Interiér jako takový se řadí do průměru třídy, a to nemluvím pouze o třísetlitrovým zavazadelníku. Za vyšším řidičem zbývá vzadu sedící osobě místa tak akorát, ovšem v případě cestujícího umístěného za spolujezdcem je situace o něco lepší. Proč? Citroën použil obdobnou fintu jako Toyota u modelu iQ, tedy vykrojenou palubní desku. Spolujezdec tak může sedět více vpředu.

Nic není dokonalé?

Ano, ono se říká, že nic není dokonalé. Ale stejně tak se říká, že existují výjimky, které potvrzují pravidlo. Spojení malého Citroënu a zážehového motoru 1.4 VTi má k dokonalosti hodně blízko. Stejný agregát umístěný pod kapotou Peugeotu 207 prošel redakčním testem docela nedávno a učinil tak úspěšně. Cé-trojce ovšem seděl snad ještě více. Už teď vám prozradím konečný verdikt pro dnes testovanou pohonnou jednotku: tichá, úsporná a dostatečnou dynamiku poskytující.

Kouzlo motorů VTi
Jistě vám neuniklo, že na atmosféricky plněné motory vzniklé ze spolupráce PSA a BMW zní ze všech médií samá chvála. Čím to je? Koncovka VTi znamená v přesném znění Variable Valve Lift and Timing injection, což přeložíme jako proměnný zdvih sacích ventilů a časování vstřikování. Nepřetržitou regulací okamžiku otevření sacích ventilů a velikosti jejich zdvihů (to se upravuje v závislosti na sešlápnutí plynového pedálu) lze dosáhnout větší účinnosti spalování. Pro řidiče to v praxi znamená především nižší spotřebu. Kromě toho lze ale dosáhnout také plošší křivky průběhu točivého. Vrcholu dosahují motory VTi při 4000 ot/min, ale od 2000 ot/min je k dispozici více než 80% a obdobně se věci mají po překročení špičky točivého momentu. Výsledkem je tedy konstantní zátah a velmi příjemné svezení.

Jestliže uvažujete o koupi Citroënu C3, pak je tento motor dle mého skromného názoru ideální volbou. Obyčejné benzinové agregáty jsou sice levnější, ale jsou také horší, jedna-šestka VTi je možná už moc silná a vznětový motor si sice řekne přibližně o 1,5 l/100 km méně, ale je dražší a vzhledem k tomu, že je tento vůz určen spíše do města (tedy nebude mít tak velký nájezd kilometrů), pak nám z toho vychází jednoznačná volba.

Nefrancouzsky francouzský

Faktické údaje hovoří o 95 koních, 136 Nm, maximálce 184 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,6 s. Ve městě si s těmito čísly určitě vystačíte a vlastně mimo město také. Navíc se můžete těšit z plynulého zátahu a až nefrancouzského projevu motoru, který zkrátka svou příslušnost s BMW nezapře.

Jako nefrancouzský bych ohodnotil také podvozek. Ten je sice směřován, tak jako tomu je u této značky zvykem, na komfort, nelze ovšem přehlédnout fakt, že přeci jen přitvrdil, což poznáte na méně kvalitních silnicích (jinak řečeno, v našich podmínkách hned jak vyjedete z garáže). Co naopak zůstalo stoprocentně francouzské je řízení a řazení. Já vím, začíná to být už trapné, stále se to opakuje, ale nedá se nic dělat. Stejně jako u jiných automobilů pocházejících z této země, také nový Citroën C3 má přeposilované řízení a dosti nepřesné řazení.

Exkluzivní záležitost?

Citroën C3 1.4 VTi v provedení Exclusive stojí 362 900 Kč. K tomu připočtěte příplatek za ESP (12 000 Kč), metalický lak (10 900 Kč) a navigaci MyWay (29 900 Kč) a hnedle jste pokořili hranici čtyř stovek tisíc. To je za malý francouzský hatchback docela dost, co říkáte.

Na celou věc se ovšem můžeme podívat ještě z jiného úhlu pohledu. Například tak, že Citroën C3 představuje kombinaci maximální výbavy, výborného francouzského designu (nezlobte se na mne, ale tohle němci prostě takhle dobře neumí) a německého motoru (což zase němci umí zatraceně dobře).

Citroën se svou novou generací řady C3 zamířil na široké spektrum zákazníků. Řidičky, které dosud tvořily větší část nakupujících, si přijdou na své a muži se v tomto voze také nebudou cítit špatně (tedy pokud si jejich drahé polovičky neprosadí jemnou modrou barvu Botticelli, pak bychom o tom mohli polemizovat). Stejně tak tento model splní roli dostupného automobilu v případě základní verze, vrcholná výbava naopak představuje pěknou stylovku. Jestliže si Citroën dal za cíl navázat na prodejní úspěchy předchozí generace, pak mohu už teď říci, že tento cíl skoro určitě splní. 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Citroën C3 je pěkný automobil, ale přeci jen není pro mne tím pravým. Osobně bych preferoval verzi s dieselovým motorem, ale ta je pouze součástí vyšších výbav. Body bych tomuto vozu strhnul také za pouze průměrný prostor a hlavně u tohoto konkrétního kusu za vyšší cenu. Více než 400 tisíc je přeci jen hodně peněz.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Mně se nová cé-trojka velmi líbila. Nechápu, proč se vždycky kritizuje posilovač řízení, naprosto mi vyhovuje a s řazením jsem také problémy neměla. Škoda té vysoké ceny a příplatku za ESP. To by v dnešní době mělo být naprosto samozřejmou záležitostí.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Nový Citroën C3 se povedl. Konečně k nám dorazilo po delší době auto, které nějak vypadá a které má styl. Já bych ale preferovala tu světle modrou, ta je totiž velmi slušivá. Chválím také interiér. Tohle autíčko se mi zkrátka moc líbilo.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Mne by zajímalo, jak to jezdí s motorem 1.6 VTi, myslím, že by to mohla být docela sranda. Ale ani jedna-čtyřka není vůbec špatná. Velmi ochotně jde za otáčkami a líbí se mi také plynulý zátah. Řízení a řazení zůstalo klasické, bohužel.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Alfa Romeo MiTo
Fiat 500
Mazda 2

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení Exclusive: 362 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  57 800 Kč
Celková cena: 420 700 Kč

Výbava

Čelní a boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kontrola nezapnutí bezpečnostního pásu vpředu, ISOFIX, automatické zamykání dveří při jízdě, ABS, EBD, EBA, samočinná aktivace výstražných světel, posilovač řízení, ukazatel rychlostních stupňů, tempomat, palubní počítač, zadní parkovací asistent, centrální dálkově ovládané zamykání, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrická dětská pojistka, kožený volant s chromovým dekorem, zatmavená zadní skla, automatická klimatizace, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, mlhové světlomety, čelní sklo Zénith, sklopné a dělené zadní opěradlo, kombinované čalounění látka Alcantara, 16“ disky z hliníkové slitiny, rádio CD/MP3, 6xrepro, ovládání pod volantem.

Doplňková výbava

ESP+ASR (12 000 Kč), metalický lak (10 900 Kč), paket Viditelnost: automatické stěrače, samočinné rozsvěcení světel za snížené viditelnosti, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (5 900 Kč), Navigace MyWay (29 000 Kč).

Citroën C3 1.4 VTi
Objem motoru 1397 ccm
Maximální výkon 72 kW (95 k) / 6000 ot/min
Maximální točivý moment 136 Nm / 4000 ot/min
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 184 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s
Udávaná spotřeba město 7,6 l /100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l /100 km
Kombinovaná spotřeba 5,8 l /100 km
Spotřeba během testu 6,9 l /100 km
Provozní hmotnost 1075 kg
Délka / výška / šířka 3941 mm / 1538 mm / 1728 mm
Rozvor 2466 mm
Zavazadelník 300 l

 

Galerie