BMW 530d Gran Turismo: šílenství, nebo genialita?

TEST: Buď na vývojovém oddělení mnichovské automobilky sedí totální blázen, nebo naprostý génius. Jak jinak si potom vysvětlit fakt, že BMW poslalo společně na trh dva modely, které se natolik vymykají všem zaběhnutým řádům, že je nelze v podstatě nikam zařadit? Mluvím o BMW X1 a řadě 5 Gran Turismo. První jsme podrobili testu na konci února, na to druhé se podíváme teď.


Vydáno: 12.3.2010

Abychom vůbec pochopili filosofii BMW 5 Gran Turismo, musíme si shrnout základní požadavky potencionálního zákazníka. Ten by chtěl mít reprezentativní auto limuzínovitého charakteru, zároveň ho ale používat i ve chvílích volna, třeba s rodinou na dovolené. Kombi se mu nelíbí, klasický sedan je pro něj nepraktický, zároveň mu připadá i příliš nízký. SUV už je zas vysoko až moc. Odpovědí by tedy mělo být BMW 5 Gran Turismo. Otázkou ovšem je, zda není tento profil příliš úzký. To by potom mohlo skončit jako totální propadák. Vzpomínáte ještě na limuzíno-hatchback Renault Vel Satis?

Vždy, když přijde na trh nové auto, snažím se ho najít na ulicích a když vedle mě třeba zastaví na křižovatce, koukám se, kdo sedí za jeho volantem. Možná je to trochu úchylné, ale může za to hlavně moje profesní deformace. Pár kousků BMW 5 Gran Turismo už po Praze a jejím okolí jezdí. A většinou na sobě mají nálepku hotelu. Zdá se, že se zatím zalíbilo víc fleetovým zákazníkům než soukromníkům. Pravda, vynášet nějaký verdikt na základě pozorování několika aut by ale asi taky nebylo rozumné.

Možná za to trochu může design vozu. Hotelovému hostu je celkem jedno, jak auto vypadá, hlavně, že je komfortní a tiché. Když si ale kupujete luxusní vůz za 1,5 milionu korun do vlastní garáže, budete o něm dlouho přemýšlet. BMW 5 Gran Turismo vypadá zpředu poměrně dobře. Mnoho lidí by si ho v klidu mohlo splést s limuzínou řady 7. Sporná je ale část, kvůli které byste ho právě měli kupovat. Tvar zádi se prostě nebude líbit každému, to se nedá nic dělat. Podle mého názoru tak trochu vyhrála praktičnost nad elegancí, možná ale se mnou nebudete souhlasit. Jde o osobní vkus.

Bez diskusí

Zato uvnitř vozu, kam se dostanete přes bezrámové dveře, už o ničem diskutovat nelze. To, co BMW 5 Gran Turismo na své palubě nabízí, je totiž vrchol luxusu, který se může směle postavit po boku top class limuzíny BMW řady 7. Není proto divu, že zde najdete palubní desku velice podobnou té v sedmičce, stejně tak bohatě profilovaná sedadla s nespočtem možných nastavení. Sedí se ale výš, takže má řidič příjemnější pocit z jízdy. Také samotná palubní deska působí mohutněji.

Všechny prvky výbavy prakticky už známe. BMW 5 Gran Turismo má stejný volant, budíky s velkým displejem palubního počítače, který do nich přechází, rozměrnou obrazovku nejnovější generace systému iDrive, joystick místo řadící páky a mohutný středový tunel. Vůbec nevadí, že má člověk pocit, že už tohle někde viděl! Hlavní je špičkové zpracování doplněno o top materiály a skvělé slícování.

Velký komfort poskytuje vůz také na zadních místech, kde najdete hlavně pořádné místo pro nohy (což se o limuzíně BMW 7 rozhodně říct nedá). Můžete si vybrat mezi dvěma zadními sedadly s velkým středovým tunelem nebo klasické konfiguraci 2+1. Prostřední místo je ale beztak těžko použitelné. Právě prostor na zadních sedadlech je velkým lákadlem pro hoteliéry.

BMW 5 Gran Turismo byste si měli pořídit i pro jeho kufr. Před objemem 440 litrů rozšířitelným sklopením zadních sedaček na 1700 litrů musím smeknout. Můžete teď namítnout, že většina sedanů střední třídy má mnohem víc. Ale teď se bavíme o třídě limuzín, kde sklápění sedadel v podstatě neexistuje. Než jsem na vlastní oči viděl systém otevírání dveří zavazadelníku, myslel jsem si, že vývojáři BMW si udělali výlet MnichovMladá Boleslav. Jenže po bližším prozkoumání jsem zjistil, že otevírání víka a la twin-door vyřešila bavorská automobilka lépe než naše. Nemusíte totiž čekat na propojení dveří, vše funguje okamžitě. Hlavně kvůli tomu, že malé víko je na velkém upevněno nastálo a zpřístupňuje jen jakési okénko do kufru. Dalo by se to přirovnat ke vchodovým dveřím na velkých vratech. Velice komfortní je elektronické otevírání, které lze nastavit do určité výšky. Pak máte jistotu, že si záď neodřete o strop garáže.

To nejlepší k vašim službám

V BMW 5 Gran Turismo najdete jen ty nejlepší motory, které mají v Mnichově na skladě. Nedostanete nic menšího než šestiválce – dvakrát přeplňovaný benzínový a naftový (535i a 530d) a vidlicový osmiválec 550i s výkonem 407 koní. K redakčnímu testu přijela zřejmě nejčastější volba: vynikající šestiválcový turbodiesel s objemem 3,0 litru a výkonem 245 koní. Ten je dostupný klasicky ve 4000 otáčkách v minutě. Mohutný točivý moment 540 Nm se tlačí na zadní kola mezi 1750 až 3000 otáčkami. Je to ale jedno, protože síly má jednotka takové množství, že je v podstatě jedno, jakou hodnotu otáčkoměr ukazuje.

S tímto velice povedeným motorem jsem jezdil už několikrát. Z BMW 330d udělal úspornou raketu, na prvních jízdách se sedanem BMW 530d byl zase za tichého, ale svalnatého společníka. U modelu 530d Gran Turismo funguje v podstatě stejně. Když po něm mnoho nechcete, nic neuslyšíte. Odhlučnění byla totiž věnována maximální pozornost. Pokud se budete snažit o ostrou jízdu, pak zapomeňte na chrochtání čtyřválců. Vidlicový šestiválec má totožni poměrně pěkný zvuk, který neruší a dobře podkresluje atmosféru rychlejší jízdy. O jeho síle nemůže být nejmenších pochyb, když se podíváte na tabulku s parametry – stovka za 6,9 sekundy! A to tohle auto váží bez posádky přes dvě tuny! Spotřeba se přitom pohybuje okolo osmi litrů nafty na 100 km.

Sportovec? Ani omylem!

Pravda, je to silák. Jestli ale doufáte v nějaké sportovnější zážitky, můžete na ně bohužel zapomenout. Elektronické řízení, které sice pomáhá při parkování nebo na dálnici, je neskutečně odtažité a z citlivosti takřka nic nezbývá. I když klade větší odpor, poznáte, že je umělý. Nastavitelný podvozek také mnoho možností nenaskýtá. Na režim Comfort s vámi houpe jak s nemluvnětem, což mnoho lidí dlouho nevydrží. Režim Normal je ucházející a se Sport už poznáte trochu nerovností na vozovce. Vždy se ale budete cítit hodně odtrženi od okolí. Navíc rozměry auta a jeho těžká váha nejsou správným receptem k radosti na okreskách.

Že je BMW 5 Gran Turismo jízdě prostě bezpohlavní možná vadí mě, ale jeho novým majitelům se bude podobný přístup spíše líbit. A navíc můžou čas od času nastavit režim Sport+ a trochu zaházet se zádí. Krouťák 540 Nm totiž s klidem stačí i na tohohle otesánka. Předchozí řádky ale neznamenají, že by jízda s GéTéčkem byla něco nepříjemného. Naopak, je to místo, kde se budete cítit v klidu, nikým a ničím nerušeni, prostě jako v bavlnce. A automatická převodovka s osmi rychlostmi řadí takovým způsobem, že změnu převodů nemáte ani šanci postřehnout. Prostě špička!

Co si ale jiného přát od luxusního korábu začínajícího s cenou kousek pod 1,5 milionem korun? Navíc v případě, kdy bohatá výbava (třeba strašně důležité elektronické dovírání dveří) může jeho cenu vyšplhat ještě o pořádný kus výše? Domnívám se, že BMW 5 Gran Turismo najde největší uplatnění před dveřmi hotelů, parlamentů, prezidentských palců nebo bohatých firem s vlivnými šéfy. Na soukromé užívání je to poněkud zvláštní volba. Ale znáte to: proti gustu…

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Z většiny BMW jsem míval stejný pocit: na svou třídu jsou příliš malá. Myslím si to o minulé generaci pětky či o současné trojce. BMW 5 GT funguje ale naopak. Je to dokonce asi nejprostornější BMW současnosti. Místa je všude nadbytek, máte velké pohodlí a k tomu velký kufr se sklápěcími sedadly. Musím říct, že budoucího majitele chápu.
Dávám známku 1
Jana Jana: Jako obvykle mě BMW nepříjemně překvapilo velkým množstvím předražených příplatků. Tohle auto je unikátní, pohodlné, ale osobně bych asi šla spíše do „obyčejné“ pětky, která právě přijíždí na trh. Nejen, že vypadá lépe a je o trochu levnější! Má taky větší smysl.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Ne, tohle auto není podle mého gusta! Je to přerostrá obluda s velkou kapotou, ošklivou zádí a nepříjemnou nadváhou. Nedá se nic dělat. I když mám skvělý dojem z interiéru, tohle auto bych nechtěla mít v garáži ani zadarmo.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Naftový šestiválec je silný motor. Převodovka je blesková. To je ale vše, co je na BMW 530d GT pozitivní. Odtažité řízení, vysoká hmotnost, přílišná velikost a tím i těžkopádnost, vyměklý podvozek. Ne, tohle BMW není sportovní. Ale kdo z vás to čekal?
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Jakub Straka

Konkurence v našich testech



Audi A5 Sportback
Porsche Panamera
Lexus GS

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení 530d Gran Turismo: 1 443 000 Kč

Výbava

BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, ABS, brzdový asistent, nárazový senzor, dvoutónové akustické výstražné zařízení, DTC, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka – vyhřívaná, exteriérové doplňky v barvě vozu, přední ozdobná maska vstupu vzduchu chromovaná, boční vertikální plochy v černém provedení, označení modelu, logo GT vlevo a modelové označení vpravo na víku zavazadlového prostoru, dvoudílné víko zavazadlového prostoru, otvíratelné dvěma oddělenými tlačítky na madlu nebo klíčem, spodní díl může být otevřen také tlačítkem v A-sloupku, 18″ kola z lehké slitiny „Double-spoke 234“ 8 J x 18 / pneumatiky 245/50 R18, dojezdové pneumatiky „Runflat“ včetně indikátoru, látka „Diagonal“ (od 03/2010), prvky obložení interiéru v provedení „Satine Silver matt“ (hedvábně matná stříbrná), prahové lišty, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí „Automatic hold“, servotronic, zadní náprava se vzduchovým pérováním, samočinné nastavení světlé výšky, zpětné využití brzdné energie, osmistupňová automatická převodovka, filtr pevných částic, kontrola jízdní dynamiky (Driving Dynamic Control), šestiválcový řadový vznětový motor, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, emisní standard EU5, common-rail technologie přímého vstřikování paliva, tempomat s brzdnou funkcí, zadní parkovací asistent (PDC), uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů „Follow-me-home“, světelné kroužky pro parkovací světla a boční světla, LED, mlhová světla, dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření v závislosti na brzdné síle (Brake Force Display), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, halogenové světlomety, 5 sedadel, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, sklopitelná středová loketní opěrka vzadu s integrovanou odkládací schránkou, dělená zadní opěradla, sklopitelná, v poměru 40:20:40 a sklopitelná dělicí příčka v zavazadlovém prostoru, dělená v poměru 40:20:40, Standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla. Manuální nastavení horizontální polohy a výšky opěrky hlavy, zadní sedadla, manuální nastavení horizontální polohy vnějších sedadel a sklonu opěradla, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, zatmavená okna, velurové koberečky, odkládací deska za zadními sedadly, přední díl odstranitelný, uložitelný pod podlahu zavazadlového prostoru, funkce tlumených světel, loketní opěrka vpředu a vzadu, tlačítko centrálního zamykání na středové konzole a na vnitřní straně víka zavazadlového prostoru, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), elektronický imobilizér (EWS IV), elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu a vzadu, centrální konzola vzadu – odkládací schránka, mřížka ventilace, 2 zásuvky 12 V, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, Funkce automatického dovírání víka zavazadlového prostoru, čtecí lampičky vpředu a vzadu, systém zamykání a blokování vozidla s centrálním zamykáním, včetně 2 dálkových ovládání s integrovaným klíčem, opěrky hlavy u všech sedadel, multifunkční háčky na stěnách zavazadlového prostoru, bezrámové dveře vpředu a vzadu, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, 6 reproduktorů a 7″ displej s vysokým rozlišením (800 x 480 pixelů), palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, anténa na zadním okně, sdružený přístroj na palubní desce, plošný s 5,7″ displejem. EfficientDynamics indikátor funkce zpětného využití brzdné energie, integrovaný manuál, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové v obložení zadních dveří, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce

BMW 530d GRAN TURISMO
Objem motoru 2993 ccm
Maximální výkon 180 kW (245 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 540 Nm při 1750 až 3000 ot/min
Převodovka 8stupňová automatická
Maximální rychlost 240 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s.
Udávaná spotřeba město 8,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km
Spotřeba během testu 8,0 l/100 km
Provozní hmotnost 2035 kg
Délka / výška / šířka 4998 mm / 1559 mm / 1901 mm
Rozvor 3070 mm
Zavazadelník / po sklopení 440 l / 1700 l

 

Galerie