Zimní výbava – jiný kraj, jiný mrav

Ať už vás do zahraničí táhne dovolená, pracovní povinnosti nebo cokoliv jiného, pamatujte, že nařízení ohledně obutí vašeho vozidla a zimní výbavy se stát od státu liší.


Vydáno: 29.12.2012 

 

Všechno nebo nic

Pokud byste se snažili najít nějaké pravidlo, podle kterého v Evropě funguje uzákonění zimních pneumatik, například podle geografické polohy nebo pravděpodobnosti sněhových srážek, hledali byste marně.

V Bulharsku a v Irsku zimní obutí vůbec nevyžadují. Tamější legislativa akorát přikazuje, že všechna čtyři kola musí být opatřena stejnými pneumatikami, takže buď a jenom letními, nebo zimní. Stejná povinnost platí pro Dánsko.

Pakliže zůstaneme ve Skandinávii, do Švédska i Finska se vypravte výhradně se zimními protektory s dezénem o minimální hloubce 3 milimetry. A jak se na přezouvání pneumatik pohlíží v Norsku? Volba zůstává na vašem rozhodnutí, ale pakliže vaše vozidlo jezdí na letních gumách, musíte s sebou vozit sněhové řetězy.

Lyžařské klasiky

Nejčastěji řidiči za hranice vyjíždí kvůli lyžování v některém ze zahraničních středisek. Vydáte-li se do francouzských Alp, zimní obutí s hloubkou vzorku 3,5 milimetru se pouze doporučuje. V kufru by ale, pro případ extrémních podmínek, neměly chybět sněhové řetězy.

Tradiční cílem lyžařů je i východní soused země galského kohouta, Itálie. Carabinieri si mezi 1. listopadem a 15. dubnem rádi smlsnou na řidičích bez zimních pneumatik, obzvlášť se stopou mělčí než 1,6 milimetru. Míříte-li ke švýcarským hranicím do oblasti Val d´Aosta, přezout byste měli už 15. října.

A do třetice všeho bílého, Rakousko. Lyžařská velmoc si na bezpečnost silničního provozu velmi potrpí. Proto pro období od 1. listopadu do 15. dubna uzákonila povinné používání zimních pneumatik s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry.

(Nejen) východní bizarnosti

Každý evropský stát k výměně letních pneumatik za zimní přistupuje odlišně. Některá nařízení vyvolávají úsměv na tváři, nebo, v závislosti na povaze, zděšení. Například v Rusku přezutí ani nedoporučují, natož aby jej uzákonili. Ostře s tím kontrastuje nařízení ukrajinského ministerstva dopravy, které přezutí na zimní pneumatiky vyloženě přikazuje. A ne zrovna na ty před koncem životnosti –minimální hloubka vzorku musí dosahovat hodnoty 6 mm.

Asi nejoriginálněji sníh a led na silnicích řeší v Belgii. Zimní pneumatiky řidiči mít nemusí, ale cizinci se mají řídit legislativou platnou v zemi svého původu. Takže pokud si nejste jistí, jestli v zemi, kam jedete, musíte přezout či nikoliv, zeptejte se belgického policisty…

Text a foto: Pneumatiky.cz

Galerie