Zbláznil se ministr dopravy Ťok?

Ministr dopravy Dan Ťok otevírá jedno bizarní téma za druhým. Teď přišel s novým sazebníkem pokut za přestupky: 75 tisíc za jízdu bez řidičáku? Vítejte v České republice.

Ministr Ťok, sedící ve vládě za ANO, je zkušený manažer, který jistě ví, co dělá. Hledejme proto v jeho nápadech logiku: nejdřív jako první otevřel Pandořinu skřínku úsekového měření mýtnými branami na dálnicích, takže celé projetí dálnice bude precizně monitorováno. Pod tlakem od toho (snad) ustoupil.

Pod jeho vedením začalo loni ministerstvo řešit, jak sebrat řidičům právo obrany ve správním řízení. „Úprava zákona o silničním provozu by pomohla řešit některé případy řidičů, kteří využívají ve správním řízení různé právní kličky vedoucí k nepotrestání,“ napsalo MDČR na svém facebooku. Ty „právní kličky“ jsou přitom zákonné možnosti obrany před mnohdy přehnaným hodnocením policie.

Ministr, který neví

Potom v televizi Prima mluvil loni v říjnu tak, jakoby mu chyběly základní informace. „Bodový systém se 15 let nezměnil,“ prohlásil, i když byl zaveden v roce 2006 a výrazně novelizován v roce 2011. „Na našich silnicích umírá 700 lidí ročně a tak jak číslo klesalo, tak už zase stoupá. Nevím, čím to je,“ řekl tenkrát Ťok. Člověk by čekal, že si to ministerstvo dopravy bude schopné zjistit.

A aktuálně na tuhle nevědomost navazuje novým sazebníkem pokut, který z té logiky vychází. Jízda bez pásu fixně 1500 korun, za telefonování 2500, za překročení rychlosti až 25 tisíc a pokud pojedete bez řidičáku (který vám zadrželi třeba jen pro podezření), s radostí vám úředník napaří 75 tisíc korun.

Řešení není represe

Možná se tím jen ministr dopravy snaží zakrýt trestuhodnou neschopnost vyřešit problém tendru na mýtné, který se bude definitivně muset prodloužit Kapschi bez soutěže do roku 2019, a bude zajímavé sledovat, jak daleko za hranu zákona se tím dostane. Nebo uplácení, které probíhalo ve Skansce, když ji řídil.

V tom horším případě si ale ministr dopravy vážně myslí, že nehody na silnicích vyřeší likvidačními pokutami a šmírováním.

Ne, problém českých silnic opravdu není v rychlé jízdě na dálnici a zapomenutých řidičácích. Je v zastaralých, nekvalitních silnicích, neřešených nebezpečných místech a v některých autoškolách. Řešení není represe, ale prevence.

Text: Martin Jedlička
Foto: MDČR

Galerie