Volvo S80 D5: s naftou to jde také

TEST: Kdo tvrdí, že k velkým manažerským limuzínám nejdou naftové motory? Neuvažovat o nich při vybírání vozu by byla škoda obzvlášť u Volva. To pro svůj nejvyšší model S80 nově nabízí dieselový pětiválec se dvěma turbodmychadly, vysokým výkonem a tichým chodem. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali během týdenního redakčního testu.


Vydáno: 10.6.2009

Naposled jsme Volvo S80 testovali na začátku loňského srpna, tenkrát vybavené 285koňovým šestiválcem T6. Proto se nebudeme dlouho věnovat popisu vzhledu této manažerské limuzíny. Její usedlé tvary už delší dobu přitahují konzervativní zákazníky, kteří si potrpí na solidní kus auta za ne tak vysokou cenu, jako u Mercedesu-Benz třídy E nebo Audi A6.

Komfort hraje prim

Interiér vlastně volně navazuje na severskou ladnost exteriéru. Žádné ostré hrany, jen zvlněná palubní deska a prohnutý středový panel. Stejnou desku Volvo aplikuje i na kombi vyšší střední třídy V70 a XC70. Na rozdíl od minulého testu jsme si užívali kombinace světlé kůže na sedačkách a tmavé palubní desky s leštěným dřevem. Pro křesla stále platí, že jsou extrémně pohodlná. Za pohodu se ale v tomto případě platí slabým bočním vedením, které ještě podporuje kluzká kůže.

Současné Volvo by už asi ani nebylo Volvem, kdyby na palubě chyběly všechny ty bezpečnostní systémy, kterými se může pochlubit. Hrát jsme si opět mohli s aktivním tempomatem, systémem varujícím před vyjetím z jízdního pruhu nebo BLIS, který upozorňuje na jiné vozy v mrtvém úhlu. Jeho činnost ale umě překazila jarní přeháňka. Chyběla nám tady jen navigace, která ve více vybavených Volvech vyjíždí z prostřed vrchu palubní desky.

Nezdá se, ale je to novinka

Hlavním důvodem proč ale dnes testujeme Volvo S80 D5 je nový motor, který vozí pod kapotou. Podle označení by se mohlo zdát, že jde o starého známého. Mohli jsme si ho vyzkoušet už mockrát ve službách malého kupé C30 D5 nebo oblíbeného SUV XC90 D5. Nenechte se ale zmást, není vše, jak vypadá. Označení sice zůstalo stejné, ale naftový pětiválec je úplně nový. Ne přepracovaný! Inženýři opravdu začínali stavět pohonnou jednotku od začátku.

Do vínku jí dali objem 2,4 litru, pět válců, výkon 205 koní a maximum točivého momentu 420 Nm. Za výkony stojí hlavně montáž dvou turbodmychadel. Chod motoru je výsledkem dobré volby počtu válců. Ve čtyřech by bylo riziko vzniku řehtačky, v šesti to už zase občas docela duní. Pět válců se ale chová s naprostým klidem okamžitě po startu, o to lépe ještě po zahřátí. Konstruktéři navíc mysleli na kvalitní odhlučnění a tak je výsledkem jízda, při které vás nic nebude vyrušovat. Jistě, k naprosté tichosti benzínových motorů, které se do Volva S80 montují, to má nafta ještě malý krůček, ale i tak si nemůžeme na nic stěžovat.

Nejlépe v klidu

Ona nafta také spíše odpovídá klidné jízdě, kterou preferuje i šestistupňový automat Geartronic. Převodovka řadí hladce a nejraději volí co nejvyšší stupeň. Agregát nabízí široké rozpětí točivého momentu od 1500 do 3250 otáček, přičemž vzápětí (4000 ot/min) přichází vrchol výkonnostní. Řidič se tak může těšit z plynulé jízdy, absence „turbokopanců“ a jistoty dostatečné dynamiky na bezpečné předjíždění.

Těžší motor vpředu dává vyniknout lehké nedotáčivosti, ale opravdu až v extrémních situacích. Do nich se příliš často nedostanete. Volvo S80 rozhodně není žádný kráječ ostrých zatáček. Šikanou vás provede sice svižně a hlavně bezpečně, když ale nevypadnete z měkké sedačky, odradí vás od ostřejších manévrů nekomunikativní řízení, velký volant a měkký podvozek. Ten je maximální možnou měrou naladěný na komfortní svezení. Přesně tak, jak to budou jeho majitelé preferovat. Ti ostatní raději nakouknou do showroomu BMW. Ale pozor, Volvo má ještě jeden trumf v rukávu: k S80 se dá objednat i sportovní podvozek!

Jde to i s naftou, přátelé

Mít manažerskou limuzínu a k tomu prestižní osmiválec nebo namakaný šestiválec, bývá často považováno za společenskou povinnost. Je s ní ale spojena až příliš častá návštěva u čerpací stanice. Volvo S80 D5 je ale jiné. Naftový pětiválec je totiž velice spořivým motorem, který podle tabulky dokáže jezdit v kombinaci za 6,7 litru paliva na 100 km. My jsme si tento skvělý údaj během týdenního testu potvrdili, když nám na konci palubní počítač ukazoval 7 litrů. Při městském provozu se připravte na 10, na dálničním maximu se dá jet i za 6 litrů.

Volvo S80 D5 jasně dokazuje, že limuzíny vyšší střední třídy mohou v klidu počítat i s kvalitním naftovým motorem. Pro zákazníky je důležité, že dokáže jezdit dynamicky, je tichý a hlavně úsporný. Když k tomu dodáme cenu v bohaté výbavě Summum, která začíná na 1.125.000 korunách, je Volvo S80 D5 zajímavou alternativou k výrazně dražším německým limuzínám. 

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Protože mým úkolem není hodnotit motor, mohu zopakovat vlastně jen to, co u minulého testu. Volvo S80 vás dostane svým komfortem. Měkoučká křesla jsou úžasná s takovým rozvorem bych ale očekával trochu více místa před koleny v druhé řadě. Zavazadelník 480 litrů stačí.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Oproti modelu s motorizací T6 je D5 cenově příjemnější. Pokud se spokojíte i s měnším motorem, můžete se lehce dostat pod milion. Myslím si, že tady Volvo vede tvrdou cenovou válku a má na dlouhou dobu náskok před ostatními. Jen ho musíte také vnímat jako prémiovou značku, což někteří nedělají.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Vzhledem exteriéru Volvo S80 příliš nenadchne. Je usedlé, tak akorát pro penzionovaného pána. A přesně tak se v něm člověk posléze začne cítit. Materiály jsou ale na nejvyšší úrovni, nic nevrže a vše vypadá velmi luxusně.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Pokud vezmu v potaz větší váhu vozu, je zrychlení z nuly na sto za 8,5 sekundy (s manuálem jen 8 sekund) dobrým výsledkem. S Volvem S80 ale asi sportovat nebudete a nemějte iluze ani o sportovním podvozku. Zábavné být Volvo umí snad jen u kupé C30 a trochu i u nové XC60. S80 je ale ze staré školy.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Summum: 1 125 000 Kč

Výbava

ABS, EBA, EBL (rozsvícení výstražný světel při nouzovém brzdění), kotoučové brzdy na všech kolech, DSTC (dynamická kontrola stability), šestistupňová automatická převodovka Geartronic, elektricky řízený systém AWD, airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu – boční airbagy řidiče a spolujezdce), WHIPS (systémy ochrany páteře při nárazu zezadu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, IDIS (informační systém řidiče), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, posilovač řízení, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, výškové i podélné nastavení volantu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s parkovací funkcí, přední a zadní mlhové světlomety, funkce Follow me home, automatická dvouzónová klimatizace, pylový filtr, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant, kůží potažená páka ruční brzdy, 17palcová kola z lehké slitiny, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, vnější zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, senzor zamlžení oken, dešťový senzor, parkovací senzor vzadu, bi-xenonové světlomety.

VOLVO S80 D5 Summum
Objem motoru 2400 ccm
Maximální výkon 151 kW (205 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 420 Nm při 1500 – 3250 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,5 s
Udávaná spotřeba město 9 l/100 km
Spotřeba mimo město 5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km
Spotřeba během testu 7 l/100 km
Provozní hmotnost 1647 kg
Délka / výška / šířka 4851 mm / 1493 mm / 1861 mm
Rozvor 2835 mm
Zavazadelník / po sklopení 480 l

 

Galerie