Volkswagen Touareg R50: první jízdní dojmy

Svezli jsme se ve vrcholové verzi Volkswagenu Touareg označované jako R50. Vedle svých rozměrů nabízí další slušná čísla: kultivovaný desetiválcový TDI s objemem 5,0 litrů, výkonem 350 koní a točivým momentem 850 Nm. Zanedbatelné není ani zrychlení z nuly na sto, které Touaregu R50 trvá méně než sedm sekund.

Vydáno: 20.8.2008

Jen pro ujasnění: netušíme, proč Volkswagen verzi R50 s výkonem 350 koní označuje za vrcholovou, když už dnes můžeme najít v nabídce Touaregů šestilitrový benzinový dvanáctiválec W12 s výkonem ještě o sto koní vyšším. Ale budiž. Vzhledem k naftové motorizaci se dá předpokládat, že o ní bude větší zájem.

Naši prohlídku ale vezměme od exteriéru. Zvenčí nový Touareg R50 poznáte podle několika prvků. Především je obut do nových 21palcových litých kol s pneumatikami šířky 295. Dalšími odlišnostmi od běžných Tuaregů jsou detaily: modře lakované brzdové třmeny, rozšíření podběhů kol, boční prahové lemy, upravené nárazníky a mřížky chladiče.

Po usednutí za volant se ale změn nedočkáte. Interiér pochází z řady R-line a vlastně ničím se od ni neliší. Nabízí bohatou výbavu zahrnující vše podstatné. Je v ní rovněž „paket pro dynamickou jízdu“, který, ve spojení s podvozkem sníženým o dvacet milimetrů, dodává režimu „Sport“ ručně nebo automaticky řízeného vzduchového pérování tužší charakteristiku.

Pár změn zvenčí ale není důvodem, proč by si měl Touareg R50 získat množství zákazníků. To nejdůležitější se v tomto případě nachází pod kapotou. Číslice 50 v označení znamená, že pod kapotou bude bít pětilitrový motor. A v tomto případě jde o pět litrů nafty.

Vidlicový desetiválec TDI disponuje výkonem 258 kW (350 koní) při 3500 ot./min, tedy o 37 koní více oproti běžnému provedení. Již při nízkých otáčkách, kolem 2000 ot./min. dodává agregát Touaregu mohutný točivý moment 850 Nm. Na stovku toto SUV vyrazí za 6,7 sekundy (běžné provedení za 7,4 sekundy) a dosáhne maximální rychlosti 235 km/h.

Desetiválec je velmi kultivovaný a prostor v kabině je zároveň dobře odhlučněn, což má za následek jízdu, která se od jízdy s benzinem pod kapotou téměř neliší. Nebýt otáčkoměru, který řadil ve sportovním režimu „už“ kolem čtyř a čtyř a půl tisíce otáček (na této hodnotě také začínala červená čísla), možná bychom si dieselového motoru ani nevšimli.

Oproti benzinovým motorům navíc desetiválcový TDI boduje nejen kroutícím momentem, ale i spotřebou, která je – podle propagačních materiálů – průměrně 12,6 litru na 100 km.

Z našich dojmů za volantem vyplývá, že jízda se ve všech projevech, které jsme mohli za krátký testovací okruh zaznamenat, podobá ze všeho nejvíce jízdě s benzinový šestiválcem R-line. Stejně jako tomuto sprinterovi mu nelze upřít hbitost a ochotu nekompromisně zrychlovat, za sportovní bychom se ale jízdu za jeho volantem označit netroufli.

V zatáčkách se poněkud více naklání, což je logicky dáno vysokou stavbou karoserie a je to projev charakteristický nejen pro Touarega, ale pro většinu velkých SUV. A zásadně se to nezmění ani po navolení sníženého „sportovního“ podvozku současně se zařazením sportovního módu automatické převodovky.

Popravdě řečeno, ani jsme nečekali, že by nám Touareg R50 předvedl výkon supersportu, jako to nedávno dokázala třeba Audi RS6 Avant. Ale to, co od něj čekáte, plní do puntíku: je velký, pohodlný… a nyní i velmi rychlý. Pokud máte zájem, připravte si alespoň 2 492 500 korun.

Text: Martin Jedlička
Foto: Jan Markovič

Galerie