Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6: horolezec s kravatou

TEST: Druhá generace prémiového SUV z Wolfsburgu má prý se svým předchůdcem společné pouze 3 součástky, jinak jde o zcela nově navržený vůz. Nový Touareg dostal ostřeji řezané rysy, tváří se přísněji a působí luxusněji. Rozměrově se natáhl o 70 mm, snížil o 17 mm a zhubl o slušných 208 kg. Jak moc to tomuto pouštnímu válečníkovi prospělo jsme se vydali otestovat do offroad parku v Bělé po Bezdězem.


Vydáno: 6.9.2011

Do spárů se nám dostala verze osazená motorem 3.0 V6 TDI. Tento šestiválcový silák disponuje výkonem 240 koní, točivým momentem 500 Nm a z nuly na sto dokáže vyrazit za slušných 7,8 vteřiny.

Výkon je u všech motorů přenášen na kola sedmistupňovou automatickou převodovkou, která se nám líbila – zvláště v režimu Sport řadí přesně, rychle a přitom plynule. Celý pohon přitom funguje při výrobcem udávané kombinované spotřebě 7,4 litru na 100 ujetých kilometrů – nám se takových hodnot dosáhnout nepodařilo, ale i přesto se spotřeba držela v rozumných číslech, tedy vzhledem k dvoutunové hmotnosti a způsobu využití. Ani na silnici, ani v terénu jsme přitom nepřekročili 11 litrů.

Komfortní SUV

Z vnějšku je design velmi líbivý a ani po otevření dveří vás Touareg svým interiérem neurazí, vše perfektně lícuje, materiály jsou kvalitní a celková koncepce palubní desky vypadá dobře. Bohužel vše působí jaksi klasicky, bez většího nápadu a prvků jakékoliv extravagance, ale na to už jsme u VW zvyklí. Dobře vypadá velký LCD display, který kromě standardních funkcí jako navigace, rádio a telefonu, umožňuje nastavení většiny funkci vozu.

Sedadla jsou pohodlná, s dostatečným bočním vedením, které je možné za příplatek i elektronicky nastavovat. Na zadních sedadlech je opravdu hodně místa, jak podélně, tak do výšky. I delší cesta je zde proto pohodlná a bezproblémová i pro rozměrnější jedince.

Auto je vybaveno klasickými zlepšováky, které jsou ve vyšší třídě očekávané, za zmínku stojí snad mimo jiné populární stop&start systém, adaptivní tempomat a systém Area View. Pod tímto názvem se skrývá možnost monitorovat okolí vozu pomoci čtyř kamer, což usnadňuje parkování nebo jízdu v terénu. Díky možnosti simulace pohledu z ptačí perspektivy i při prudkých výjezdech, kdy přes objemnou kapotu neuvidíte skoro nic, stačí kouknout na displej a víte, do čeho se právě řítíte.

Další věcí, která se vám snaží usnadnit život, jsou elektricky sklápěná zadní sedadla, která umožní zvětšit již tak slušný kufr o kapacitě 580 litrů až k maximu 1641 litrů. Dveře kufru jsou elektronicky sklápěné, stejně jako tažné zařízení, které po stisku tlačítka vyskočí zpod nárazníku a vy můžete připojit přívěs. Elegantní a pohodlné řešení.

 

Na silnici

Jízdní vlastnosti jsme prověřili důsledně a hned ve třech režimech: na dálnici, na rozbité okresce a v terénu.

První část testu proběhla na dálnici. Díky slušné motorizaci se velmi snadno dostanete do zakázaných čísel tachometru, i v nich ale v kabině vládne klid. Pocit rychlosti je zde nenápadný a Touareg vás nechá bez obav zrychlovat, až do chvíle, kdy potřebujete přejet z pruhu do pruhu. To, co nastane ve větších rychlostech při manévrování, je však poměrně nepříjemné, auto se vlní nad vozovkou a karoserie nezřídka znatelně zaplave. Především cestující na zadních sedadlech zažívají podobné pocity jako na matějské pouti a budou vás nutit zpomalit. Problém pravděpodobně vyřeší příplatkový systém pro elektronické nastavení pérování v závislosti na aktuální rychlosti, které má VW v nabídce – jeho koupě je podle nás absolutní nutnost.

Další částí testu proběhla na okresní silnici. Zde oceníte dobrý zátah motoru při předjíždění a rozměr kol, díky kterému vás nerozhází ani nadprůměrně velká díra v asfaltu.

Horolezec
Posledním kolbištěm měl být terén, a ne terén ledajaký. Touareg jsme nechali popasovat s nástrahami offroad parku v Bělé pod Bezdězem. Po schopnostech minulé generace, která zaznamenala významné úspěchy na Dakaru, a ohlasy majitelů na jízdu terénu byly výborné, jsme čekali dobré výkony. I přes velká očekávání Volkswagen překvapil a to více než příjemně, problém mu nedělalo bahno, strmé šotolinové stoupání ani extrémní sjezdy.

Testovaný model nebyl vybaven příplatkovým paketem „Terrain-Tech“, který jeho terénní umění ještě vylepší. Jeho součástí je centrální mezinápravový diferenciál s elektricky ovládanou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy. Pro náš test jsme se museli spokojit se standardní verzí se stálým pohonem všech kol a veškeré možné nastavení se ovládalo malým přepínačem on- a off-road.

Mód offroad, kromě jiných asistentů, které vám pomáhají v boji s nástrahami terénu, aktivuje i asistenci sjíždění prudkých svahů. Tento systém funguje na jedničku a nemusíte se bát ani na pohled extremních svahů – v případě potřeby brzděním vytvoří klín z podkladu před přeními koly a poté auto bezpečně sune až na rovinu. Touareg se v terénu cítí opravdu jako doma a teprve zde si uvědomíte, jaký tvrďák se skrývá pod luxusně vypadajícím kabátem. V segmentu SUV jasně atakuje přední pozice v jízdě mimo silnici.

Pro dobrodruhy

Celkově se jedná o velmi příjemný a dobře vypadající automobil, který má na silnici respekt. Nutností je zamyslet se nad skladbou široké příplatkové výbavy a zmíněným elektricky nastavitelným podvozkem. Ve Wolfsburgu rozhodně zapracovali na jízdních vlastnostech v terénu a je jasné, na jakou cílovou skupinu tím míří.

Proto pokud hledáte SUV, které dobře vypadá a zároveň vás nenechá ve štychu prakticky v žádném u nás běžně dostupném terénu, Touareg rozhodně není špatná volba. Jediným limitem projetí terénu se stane velikost automobilu a vaše odvaha.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: To je ono, prostornost, líbivý kukuč a pohodlí v jakekoliv situaci. Mam zněj pocit poctivého dříče v naleštěném kabátu. Rozhodně hodnotím pozitivně.

Dávám známku 2

Jana Jana: Tak tentokrát mi snad dáte za pravdu, že to auto je s cenovkou jeden a čtvrt milionu opravdu dost drahé. Že za to poskytuje komfort i terénní schopnosti nespekuluji. Ale ten poměr je nad poměry. Alespoň tedy nad moje. Nic pro mne.
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Segment SUV mam rádá, ma styl, dobré provozní vlastnosti a hlavně jizda je na jiné urovni bezpečí, než u osobáků. Do terénu bych se sním sice nepustila, ale vozit bych se vněm klidně zvládla. Fakt smrncovní autí.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Touareg opravdu není sporťák. Na dálnici sice na 200 km/h zrychlí hbitě a bez problémů a ani vám nepřijde, že jedete tak rychle. Na druhou stranu ale opravdu znatelně plave, houpe se, je nestabilní a krkolomný. V terénu je možná super, ale mě nějak moc neoslovil.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Touareg 3.0 TDI V6 150 kW: 1.189.900,- Kč

Cena v provedení Touareg 3.0 TDI V6 176 kW1.227.900,- Kč

VOLKSWAGEN TOUAREG 3.0 TDI 4XMotion
Objem motoru 2967 ccm
Maximální výkon 176 kW / 240 koní v 4000 ot./min.
Maximální točivý moment 550 Nm / 2000 – 2250 ot./min.
Převodovka automatická osmistupňová Tiptronic
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,8 s
Udávaná spotřeba město 8.9 l/100 km
Spotřeba mimo město 6.8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7.6 l/100 km
Spotřeba během testu 10.5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 2174 kg
Délka / výška / šířka 4795 / 1709 / 1940 mm
Rozvor 2893 mm
Zavazadelník / po sklopení 580 / 1642 litrů

 

Galerie