Volkswagen Tiguan 2.0 TDI CR: malý velký golf

TEST: Volkswagen Tiguan přichází jako další zástupce vlny crossoverů – malých SUV, která se tváří, že jsou velká s tím, že zdolají i jiný terén, než jen příjezdovou cestu na zahrádku vilky. Tato malá velká auta, která jsou zajímavá jak pro zmlsané zákazníky, tak pro ziskuchtivé automobilky, se zpravidla exteriérem snaží co nejvíce odkazovat ke svým rozměrnějším protějškům.

Vydáno: 24. 3. 2008

Nutno konstatovat, že se vzhled vozu velmi povedl. Na auto rozměrů menšího MPV Touran (a techniky Golfu Plus a Passatu) designéři umně nasadili masku podobnou velkému Tuaregovi – a ono to funguje. Zákazník si může vybrat ze tří mírně odlišných čelních masek, jelikož Tiguan se podle výbavy a „zaměření“ prodává se třemi různými předními nárazníky.

Křížem krážem Evropou

Tiguan se ale povedl nejen zvenku, zevnitř působí možná ještě lépe. Prostorný interiér samozřejmě srovnání s velkým SUV jakým je starší sourozenec Touareg nesnese, ale nižší střední třídu bez diskuze poráží. Místa pro ruce i nohy je dost i na zadních sedadlech i když je přední sedačka posunuta zcela dozadu. Sedačky jsou jednoduché, ale pohodlné. Tiguan se tak jeví jako ideální přepravní prostředek pro čtyřčlennou rodinu včetně občasných cest křížem krážem Evropou. 

Volant je volkswagenovská klasika a nemám proti němu sebemenší námitku, stejně jako další prvky ovládání, tedy pedály a řazení. Přístrojová deska, která je stejně jako druhá řada sedadel převzatá z Golfu Plus, je povedená, hezká i účelná. Celý její povrch je vyroben z měkčených plastů, chválím i červenomodré podsvícení budíků a ovládacích prvků. Rozumné odkládací prostory vepředu zahrnují i několik oblíbených držáků nápojů. S povedenou palubní deskou sousedí pár designově velmi dobře působících dveří, které na ni navazují s absolutní samozřejmostí.

Ne všechno je ale dokonalé, výhled z pohledu řidiče kriticky označím za průměrný. Automobily koncernu VW mají zpravidla malá okna, což sice z pohledu vnějšího designu vypadá dobře, ale pro řidiče to není úplně ono. U Tiguana to naštěstí zachraňuje výška, takže o vynikající přehled co se děje na silnici řidič nepřichází.

Základní velikost zavazadlového prostoru dosahuje slušného čísla 470 litrů, pokud sklopíte 2/3 dělitelné odklápěcí sedačky, po jejich sklopení se vytvoří objem až 1510 litrů na nerovné ploše. Velký zavazadlový prostor je bohužel vykoupen jedním významným ALE. V české verzi se prodává bez plnohodnotné či dojezdové rezervy, jen se sadou na opravu pneumatiky, kterou jsem sice (naštěstí) nevyzkoušel, ale považuji ji za nepoužitelno. Alespoň v době, kdy většina řidičů je zručná sotva natolik, aby zvládla vyměnit kolo za rezervu.

Zavazadlový prostor je sice větší, ale absence reálné rezervy nejenže hraničí s nezodpovědným hazardem, ale hlavně působí směšně v autě, které chce opustit silnici a vyrazit do terénu (kde je pravděpodobnost proražení pneumatiky logicky vyšší).

Do města i do hor

Zdaleka ne všechny crossovery skutečně poznají, co je sjet z asfaltové silnice, a jejich výrobci to moc dobře vědí. Tiguan má ale zřejmě opravdovou ambici fungovat i v mírném terénu. Už speciální výbavová variace Track & Field o tom leccos napovídá, stejně jako odlišné nárazníky s velkými nájezdovými úhly. Dalším argumentem je pak samozřejmě náhon na všechny kola 4motion.

Čtěte také:
Test: Nissan Quashqai 2.0 – podobný crossover 4×4 s benzínovým dvoulitrem

Ve všech modelech určených pro český trh je „off-road“ tlačítko, které aktivuje asistenta pro jízdu ze svahu, podporu při rozjezdu, jemnější ovládání při sešlápnutí brzdového pedálu a citlivě reagující systém ABS, optimalizují manipulaci s Tiguanem na neschůdných trasách. Informace o světových stranách doplňuje integrovaný kompas. 

Malá revoluce pod kapotou

Testovaný modrý Tiguan ale pod kapotou skrýval něco mnohem zajímavějšího, než by se mohlo na první pohled zdát. Byl tím dvoulitrový čtyřválec TDI s technologií common-rail kterou německá automobilka narozdíl od jiných výrobců objevuje s jistým zpožděním. Velmi očekávaný a svým způsobem převratný motor (alespoň v rámci koncernu) tak mění tradici TDI postavených na vysokotlakém přímém vstřikování systému čerpadlo-tryska na vysokotlaké vstřikování common-rail.

Hned na začátku si ale odbudeme tradiční lamentaci nad vysokou spotřebou moderních turbodieselových motorů koncernu VW.

„Nerozumím tomu, proč Volkswagen dřív dokázal dělat motory výkonné a zároveň mimořádně úsporné, a dnes svých někdejších úspěchů zdaleka nedosahuje. Proč deset let starý 1,9 TDI dokáže jezdit pod pět litrů na sto kilometrů? Jakto, že stejně úsporně dokáže jezdit i její předchůdce, dvacet let starý 1,6 D? A jakto, že moderní motory to nedokážou?“
tradiční lamentace nad vysokou spotřebou moderních turbodieselových motorů koncernu VW

A nyní můžeme přejít k popisu agregátu, který se pyšní poctivým půlřádkem zkratek: 2.0 TDI CR DPF 4Motion. Jak už jsem předeslal předchozím odstavcem, nečeká nás překvapení v podobě minimální spotřeby či maximálního výkonu. Čeká nás jízda s dobrým motorem, který je v mnohém lepší než jeho předchůdci (a zřejmě ještě dlouhou dobu současníci) PD, ale v mnohém je to stále ono TDI nejen s jeho klady, ale i zápory.

Rychle a pohodlně

Jde tedy o kultivovanější (ale stále nedosahující na francouzské HDI) vznětový agregát příjemných vlastností, který zároveň dokáže být překvapivě tichý v míře těžko rozpoznatelné od benzinového motoru. Šestistupňová převodovka ho předurčuje k dálničním rychlostem s rozumnými otáčkami, ale i přesto – s vydatnou pomocí nesmazatelného aerodynamického hluku – se rozezvučí v naddálničních rychlostech vydatným hlukem.

Dvoulitr dokáže jezdit úsporně, ale i velmi rychle a svižně a vyznavačům častého předjíždění udělá radost. Široký rozsah využitelných otáček dovolí akcelerovat od nějakých patnácti set až k omezovači v pěti tisících, kdy se ale stále drží ve formě a nelapá po dechu. Při střídmé, ale ne nereálné jízdě se pak dá pohybovat kolem sedmi litrů na sto kilometrů. Při častější akceleraci, ke které výkon 140 koní nenápadně vybízí, a pří jízdě ucpanou Prahou, se dostanete velmi snadno na deset litrů na sto.

Ačkoli jízdní vlastnosti nejsou vůbec špatné a automobil mi velmi pomohl při jedné nepříjemné situaci v prudké mokré zatáčce, těžko bych se odvážil říct, že bych ho odhadl na čtyřkolku. Technologie 4motion ani plnohodnotným nahonem na všechna kola není, ale co bychom čekali od městského auta – i toto je úspěch. A i když nutně fyzikálně doplácí na vyšší konstrukci, sedí u země jistě tak, jak jsme zvyklí u běžných „přízemních“ aut. Řidič si tak udržuje stálý úzký kontakt s vozem, který mu ochotně dává vědět, co se odehrává pod koly.

Ve jménu značky

Volkswagen Tiguan je to pravé „Das Auto“. Klasický VW rozumných rozměrů, atraktivního vzhledu a poctivé německé výroby, s možností personalizace podle opravdových potřeb budoucího majitele. A ať už si vybere kteroukoli variaci, odměnou mu budou výborné jízdní vlastnosti podpořené spojením ovladatelnosti a komfortu. Z nabízených motorizací právě 2.0 TDI CR bude zřejmě ta nejžádanější, a patrně ani ta není krok vedle. Jestliže Volkswagen má být lidový vůz ve smyslu pro lidi, pak nový wolfsburgský automobil neudělá názvu značky ostudu.

 

Výsledná známka: 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Zvenku jsem to nečekal, ale je to opravdu prostorné auto, do kterého se všichni čtyři pohodlně naskládáme a ještě se nám tam toho hodně vejde. Je skvělé, že se můžu natáhnout jak vepředu, tak vzadu, to se mi tak často nepodaří. V kufru sice není rezerva, ale vem to čert, jak často se vám stane, že píchnete. Aspoň je tam víc místa na hodně věcí. S autem se jezdí opravdu pohodlně a sedačky jsou také perfektně varované. Tiguan se mi zamlouvá.
Dávám známku  1.
Jana Jana: Je to velké bezpečné auto pro celou rodinu, má motor, který může jezdit i docela úsporně a získal vynikající hodnocení v cash testech – co víc si přát. Ale na druhou stranu, zase stojí skoro milion, takže je otázka, jestli by to za ty peníze stálo. Do terénu přeci nejezdíme, takže by snad stačila nějaká méně vybavená verze ve slevové akci kolem sedmi set tisíc, pak by se o tom snad dalo uvažovat.
Dávám známku  2.
Nikola Nikola: Je to velké a vcelku hezké autíčko, jen mi trochu vadí ten přední nárazník – ty ostatní jsou lepší. Přístrojová deska není špatná, ale možná je trochu moc nudná. Nic, co by se nedalo vidět jinde. Co ale vypadá opravdu děsivě jsou vnitřní sedačky – nechápu, jak si někdo mohl dobrovolně nechat v autě něco tak nudného a nenápaditého! Buď je vyměnit, nebo nebrat!
Dávám známku  3.
Tomáš Tomáš: Tiguan mě potěšil! A to i přesto, že nedosahuje nijak oslnivého výkonu a má pod kapotou nafťák. On totiž ten nafťák není ledajaký a dokáže vůz rozhýbat tak slušně, že by se jeden divil. Navíc vzbuzuje respekt, i když jen domněle, protože zas tak oslnivě velký není. Navíc má skvělé jízdní vlastnosti.
Dávám známku  1.
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých?

Volkswagen Tiguan Track & Field, 2,0 TDI DPF 4Motion – 103kW (140k)

Model začíná na: 772.600,- Kč
Základní cena v tomto provedení: 836.400,- Kč
Cena tohoto vozu (včetně příplatkové výbavy): 931.500,- Kč

(vše včetně DPH)

Základní výbava Track & Field
Bezpečnost: Čelní airbagy vpředu, u spolujezdce s možností deaktivace, Boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy vpředu i vzadu, Tříbodové automatické bezpečnostní pásy vpředu i vzadu, vpředu s výškovým nastavením a předepínači, Elektronický stabilizační program ESP s impulsem do řízení, ABS s brzdovým asistentem, ASR, EDS, MSR a stabilizací přívěsu (tažné zařízení je příplatková výbava), Dvě opěrky hlavy vpředu, tři vzadu (zásuvné), Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, Funkční výbava: Klimatizace „Climatic“ s poloautomatickou regulací, Rádio „RCD 300“ s CD-MP3 přehrávačem, 4 x 20 W, 8 reproduktorů, AUX-IN zdířka na středové konsole, Elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, na straně řidiče asferické, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče, Jízdní program „Off Road“, Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, vpředu s vnitřním chlazením, Posilovač řízení elektromechanický, s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí „Auto Hold“, Kontrola poklesu tlaku v pneumatikách (s nepřímým měřením pomocí senzorů ABS), Multifunkční ukazatel Plus s kompasem, Ukazatel vnější teploty, kontrolka opotřebení brzdového obložení a stavu vody v vstřikovačích, Automatický spínač světlometů – trvalé svícení, Stěrač zadního skla s intervalovým spínačem, Vnější výbava: 4 ocelová kola 6 J x 16, pneumatiky 215/65 R16, 4 kola z lehkých slitin „San Diego“ 6 1/2 J x 16, pneumatiky 215/65 R16, Dojezdová lepicí souprava „Tire mobility set“, kompresor 12V (místo rezervního kola), Halogenové světlomety, Boční směrová světla integrovaná do vnějších zrcátek, Orámování masky chladiče chromované, Podélný střešní nosič černý, Kryty vnějších zpětných zrcátek a madla dveří v barvě vozu, Nárazníky v barvě vozu, spodní část černá, Off-Road nárazníky se zvýšeným nájezdovým úhlem, Ochranný kryt pod motorem, boční ochranné lišty v barvě vozu, Vnitřní výbava: Komfortní sedadla vpředu s opěrkami bederní páteře, Potahy sedadel látkové, vzor „Metropolis“, Potahy sedadel látkové, vzor „Energy“, Sedadlo řidiče výškově nastavitelné, Přední sedadla výškově nastavitelná, Opěradlo sedadla spolujezdce zcela sklopné, Středová loketní opěrka vpředu výškově a podélně nastavitelná, s odkládacím prostorem, výdechy ventilace, 2 držáky nápojů a 12V zásuvkou vzadu, Zadní sedadlo asymetricky dělené, podélně posuvné a sklopné, opěradlo s možností nastavení sklonu, loketní opěrka, použitelná jako stolek, průvlak pro přepravu dlouhých předmětů, Volant 3ramenný, výškově i podélně nastavitelný, 2 čtecí lampičky vpředu, Modré podsvícení přístrojů s regulací jasu, červený noční design, 2 držáky nápojů vpředu, 1 vzadu, Nekuřácké provedení: odkládací přihrádka a 12V zásuvka namísto popelníku a zapalovače vpředu, Odkládací přihrádka ve stropě a na přístrojové desce, Odkládací přihrádky ve všech dveřích, vpředu s držáky na lahve a atlas, Uzamykatelná přihrádka u spolujezdce s osvětlením, Odkládací zásuvky pod předními sedadly, Sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, Odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, Osvětlení zavazadlového prostoru, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, Šest úchytných ok v zavazadlovém prostoru, Kryt zavazadlového prostoru

Příplatková výbava

Tempomat, Alarm „Plus“ s nezávislým zdrojem Back up Horn, ostraha interiéru, senzor naklonění vozu, Automatická klimatizace „Climatronic“, 2zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), Metalický lak / lak s perleťovým efektem, Bi-xenonové světlomety (pro potkávací i dálková světla), dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu a ostřikovači, Mlhové světlomety, Volant 3ramenný v kůži s alu-dekorací, hlavice řadicí páky v kůži, Textilní koberečky vpředu a vzadu

Barva: modrá „catalina“ metalíza – za příplatek
Interiér: Látka „Energy“/komfortní sedadla
Barva potahu sedadel: černá
Barva palubní desky: titanově černá

 

 

Volkswagen Tiguan Track & Field, 2,0 TDI

Zdvihový objem: 1968 ccm

Počet válců: 4

Počet ventilů: 16

Poháněná náprava: pohon obou náprav

Převodovka: manuální šestistupňová

Točivý moment: 320 Nm při 1750-2500 otáčkách

Výkon motoru: 103 kW / 140 koní při 4200 otáčkách

Max. rychlost: 189 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10.5 s

Druh paliva: motorová nafta

Objem nádrže: 64 litrů

Spotřeba: 9.4 / 5.9 / 7.2 l/100km

Rozměry: 4427 x 1809 x 1686 mm

Rozvor náprav: 2604 mm

Pohotovostní hmotnost: 1546 kg

Užitečná hmotnost: 614 kg

Objem zavazadlového prostoru (min./max.): 470 / 1510 litrů

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

 

Galerie